mitäs mä nyt teen? asiaa kummilapsesta ja erosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä?

Vieras
eli siis mulla ja exällä yhteinen kummilapsi,minä olen niinsanottu ulkopuolinen kummi.Eron jalkeen olen kerran nähnyt kummilapsen ja tiedän ettei se lapsi saisi joutua kärsimään meidän erosta mutta en vaan ole kyennyt ottamaan yhteyttä kun sekin muistuttaa exästä. Mutta siis,ajattelin lähettää nyt ees kortin kummilapselle mutta nyt sitten eräs mun oma perheenjäsen sano ettei kannata lähetellä mitään tai ottaa yhteyttä et antaa asian olla ja odottaa et sieltä päin ollaan yhteydessä....mutta entäs jos ne nyt ajattelee siellä samalla tavalla ja näinollen kukaan ei ota yhteyttä kehenkään.En nyt varmaan pystyis näkemään lasta,tiedän et se sattuu ja sit itken ja hämmennän lapsen mutta mietin vaan et oliko tuossa mun perheenjäsenen jutussa jotain perää....

Sinä olet se kummi eli aikuinen ja sinulle on annettu vastuullesi hoitaa yhteydenpito kummiLAPSEEN. Ei se yhdenpitovelvollisuus voi olla lapsen vastuulla eikä se ole niiden vanhempienkaan. Kysehän on kummin ja kummilapsen välisestä suhteesta - ja tarkoitus on rakentaa ja ylläpitää sitä.

Kun sinä lapselle olet kummiksi ruvennut, se on hoidettava vaikka eroaisi. Nyt alkuun posti kulkee ja ajan kanssa tavata lapsen kanssa. En minä ainakaan kummiin ottaisi yhteyttä jos ei kerran itse lupaamaansa velvollisuutta hoida.

Jos olet ollut enempi tekemisissä kummilapsen kanssa, niin lähetä kortti. Mutten lapsiparka ihmettelee, että mihin jouduit. Toisaalta jos luulet, ettet halua ylläpitää suhdetta kummilapseen seuraavat kymmenen vuotta, niin nyt on helpointa olla ottamatta yhteyttä. Vaikeita juttuja.

Pistä vaan se kortti menemään, lapset tykkäävät saada postia omalla nimellä. Valitse joku mukava kuva korttiin, mistä lapsi tykkää. Mutta älä tilitä siinä mitään, pistä vaikka vaan syksyisin tervesin kummitäti xxx Voit samassa laittaa osoitetietosi, jos heillä ei vielä niitä ole.

Siis oikeesti, sä haluat uskoa sitä sun perheenjäsentäs, koska se ois sulle nyt helpoin ratkasu.
Mutta älä tee niin, kuten itsekin totesit, lapsi ei ole syyllistynyt mihinkään.
Lähetä se kortti / kirje, ja halutessas peini paketti jouluksi.
Ja korttia vaan menemään silloin tällöin, niin kauan, kunnes olet erosta toipunut.

mun lapsella on kummina siskoni ja hänen silloinen poikaystävänsä ja olisin kyllä halunnut että se poikakin olis pitänyt yhteyttä lapseeni eron jälkeen.eli ota vaan rohkeasti yhteyttä kummilapseesi.

Itse olen pitänyt yhteyttä kummipoikaani vaikka erosin poikaystävästä jonka kanssa me kummiksi alettiin. Muistan synttäreinä, jouluna, nimipäivänä ja kerran vuodessa(kesäisin) tapaan poikaa. 800 km välimatkaa.
Hyvät välit myös pojan vanhempien kanssa.

En mä halua unohtaa sitä,meillä oli läheiset välit mutta ero satuttaa niin paljon vielä et en halua että kummilapsi näkee mut itkemässä ja hämmentyy,on kerran nähnyt ja näin hänen silmistä että ei tiennyt mitä tapahtuu ja mitä pitäs tehdä.
Toisaalta sitten pelkään et se kun sitoo meitä sit exän kanssa yhteen vaikka ei exän kanssa tekemisissä olla niin mitä jos se vaan pahentaa tätä oloa.
Ja itse tiedän kyllä mistä puhun,oma kummisetäni ei ole pitänyt yhteyttä muhun ainakaan 25 vuoteen ja kummitädinkin olen nähnyt viimeksi 16vuotta sitten.

Ehkä mä sitten postitan sen kortin..kun vaan tietäs mitä siihen kirjotan.

Meidän kummilapsen kummit erosi jo ekan vuoden aikana siitä kun tämä pariskunta oli kummiksi tullut. Lapseni ei muista kummin entistä puolisoa, eikä hän ole ottanut yhteyttä. Minusta tässä voisi ajatella sitä että miten paljon olette olleet aiemmin tekemisissä, tunteeko kummilapsesi sinut? Voisin lähetellä just jotain pieniä joulu tai synttärilahjoja, mutta en mitään kovin isoa.

[QUOTE="vieras";25025180]Meidän kummilapsen kummit erosi jo ekan vuoden aikana siitä kun tämä pariskunta oli kummiksi tullut. Lapseni ei muista kummin entistä puolisoa, eikä hän ole ottanut yhteyttä. Minusta tässä voisi ajatella sitä että miten paljon olette olleet aiemmin tekemisissä, tunteeko kummilapsesi sinut? Voisin lähetellä just jotain pieniä joulu tai synttärilahjoja, mutta en mitään kovin isoa.[/QUOTE]

kyllä tuntee mut ja oltiin läheisiä ja paljon leikittiin yhdessä ja oli meillä exän kanssa hoidossa ja kylässä ja silleen.Kummityttö kuitenkin jo melkein eskarilainen että muistaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä?;25025219:
kyllä tuntee mut ja oltiin läheisiä ja paljon leikittiin yhdessä ja oli meillä exän kanssa hoidossa ja kylässä ja silleen.Kummityttö kuitenkin jo melkein eskarilainen että muistaa kyllä.

Mun mielestä on sun tehtävä pitää kummilapseesi yhteyttä, eikä lopettaa yhteydenpitoa odottaen, että sieltä ollaan yhteydessä. Jos et jaksa nyt tavata, voisit lähetellä silloin tällöin pieniä kirjeitä ja kortteja. Lapsi varmasti ilahtuu, kun saa omaa postia, eikä ole niin tarkka sisällöstä. Itse varmaan kyselisin että mitä lapselle kuuluu, onko eskarissa kivaa jne. ja kertoisin ehkä jotain omia kuulumisia lyhyesti, ja mukaan voisi liittää vaikka jotain runoja, loruja ja kertomuksia.

Tässä on syy miksi en IKINÄ ota pariskuntaa lapsieni kummeiksi. Omat kummit erosivat, kun olin 10v. ja niin jäi kummisedän yhteydenpito siihen vaikka aiemmin olivat tosi läheisiä minulle. Rippijuhliin tuli ja kun täytin 18v. kävi onnittelemassa ja totesi kummiuden päättyvän siihen. Kieltämättä olen katkera tästä ratkaisusta, mutta itse en asiaan silloin vielä voinut vaikuttaa. Joten mielestäni on SINUN velvollisuus hoitaa kummiutta niin, etteivät välit katkea!

Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä pariskuntie kummeiksi;25025360:
Tässä on syy miksi en IKINÄ ota pariskuntaa lapsieni kummeiksi. Omat kummit erosivat, kun olin 10v. ja niin jäi kummisedän yhteydenpito siihen vaikka aiemmin olivat tosi läheisiä minulle. Rippijuhliin tuli ja kun täytin 18v. kävi onnittelemassa ja totesi kummiuden päättyvän siihen. Kieltämättä olen katkera tästä ratkaisusta, mutta itse en asiaan silloin vielä voinut vaikuttaa. Joten mielestäni on SINUN velvollisuus hoitaa kummiutta niin, etteivät välit katkea!

Miksi täytyy olla noin ilkeä,tiedän mihin olen lupautunut mutta en tiennyt silloin et erokin tulee.Kuten jo kirjoitin aiemmin omat kummini eivät ole olleet juuri elämässäni ja tiedän etten haluaisi kummilapseni kokevan samaa.
Kyllä mä voin lähetellä kirjeitä ja kortteja ja pikkupaketteja mutta se näkeminen ei toistaiseksi varmaan luonnistu koska erokin suht tuore ja kaikki ne muistuttaa exästä.Mutta en MINÄ ottanut eroa miehestäni ja jos olisin tiennyt miten meidän käy en olisi kummiksi lupautunut.

mikä ns kummi?

"minä olen niinsanottu ulkopuolinen kummi"

Kyllä meillä on pariskuntia otettu kummeiksi jotka on sittemmin eronneet mutta ei se kummin virka mihinkään katoa jos molemmat pariskunnasta on kirkonkirjoihin merkattu.
Sen tajuan jos vain pariskunnasta toinen on otettu viralliseksi kummiksi ja toinen on vaan tämän kummin puolisona kulkenut ns. kummi.

En edelleenkään ymmärrä, miksi sä pohdit sen perheenjäsenes sanomisia, jos olet kerta tytön kanssa läheinen, ja hän saattaa sinua kaivata? Onko sulla muutenkin tapana "hyljätä" sinulle läheisiä ihmisiä, jos joku moista ehdottaa?
Ja miksi siitä kortista pitää ongelma tehdä? 'Hauskaa joulunodotusta ihanalle kummilapselle, toivoo x'. Ei voi olla niin vaikeeta.

mikä ns kummi?

"minä olen niinsanottu ulkopuolinen kummi"

Kyllä meillä on pariskuntia otettu kummeiksi jotka on sittemmin eronneet mutta ei se kummin virka mihinkään katoa jos molemmat pariskunnasta on kirkonkirjoihin merkattu.
Sen tajuan jos vain pariskunnasta toinen on otettu viralliseksi kummiksi ja toinen on vaan tämän kummin puolisona kulkenut ns. kummi.

en siis ole perheenjäsen mutta kummisetä eli ex on.Minä olin siis kummisedän avopuoliso.Eli siis silleen ulkopuolinen etten ole perheenjäsen.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä?;25025483:
en siis ole perheenjäsen mutta kummisetä eli ex on.Minä olin siis kummisedän avopuoliso.Eli siis silleen ulkopuolinen etten ole perheenjäsen.

Ja sun nimes laitettiin kirkon kirjoihin?
No sitten sinä olet virallinen kummi ja hoidat toivon mukaan kummin virkasi,ei se lapsi tajua että hän muistuttaa sinua jostakin exästä joten sinä olet aikuinen käyttäydy sen mukaan.

Jos siis ei ole kirkonkirjoissa sun nimeä, ei kuulu sinun tehtäviin muistaa lasta.

Joten mikä on ongelma?

Sinähän siis erosit miehestäsi, eikö totta? Et suinkaan kummilapsestasi :). Joten - ole ihmeessä ja hyvillä mielin kummilapseesi jatkossakin yhteyksissä, tavalla tahi toisella. Kerroit, että hän on ollut luonanne kyläilemässä ja hoidossakin, älä suinkaan lopeta sitä nyt, vaan tilaisuuksien tullen jatka ja ylläpidä läheistä suhdettanne. Mikäli kummilapsesi vanhemmat ovat tässä tilanteessa aikuisia tykönänsä, niin ymmärtävät asettaa lapsensa edun kaiken muun edelle - eli eivät suinkaan käännä sinulle selkääsi, vaikka "ulkopuolinen" oletkin. Vaan ymmärtävät viisaina, että elämä kuljettaa ja tekee välistä omia yllätyksellisiä ratkaisujaan. Onko sinulla minkälainen suhde heihin - kummilapsesi vanhempiin? Jatka sitäkin suhdetta aikuisella otteella.

Mikäli välisi ex- mieheesi on nyt hyvinkin hankala ja arka, niin hoida oma kummiutesi itsenäisesti. Mikäli jatkossa tulee tilanteita, joissa olet ex- miehesi kanssa kummin asemassa yhdessä paikalla ja tekemisissä, niin otat tilanteen haltuun aikuismaisesti kummilastanne kunnioittaen. Provosoiviin tilanteisiin älä edes lähde mukaan...

Kirjoita vaan kortti/kirje :). Kyllä eskarilainen jo ymmärtää asioita :). Jos näet tarpeelliseksi selvitellä eroasi, niin hyvin neutraalisti, sen kummemmin tapausta erittelemättä ja varsinkaan syyllistämättä kumpaakaan osapuolta - rakkaus väliltämme loppui mutta elämä jatkuu, ja sinun kanssa haluan kulkea elämääni jatkossakin eteenpäin :)!..jotain sinnepäin, varmasti saat itse muotoilluksi luontevamman ja paljon paremman :). Ja kysele kuulumisia, ihan niin kuin ennenkin.

Kaikkea hyvää sinulle :)!

olen kirkonkirjoissa juu.

No niin ,nyt kirjoitin sen kortin ja itkua väännän samalla tuli mieletön ikävä! Postitan sen vielä tänään.

Kyllä mä tiedän et olen typerä kun mietin et se muistuttaa exästä ja ei se lapsen vika ole eikä se sitä tajua,ite vaan olen niin typerä. Mutta nyt on kortti postitusta vaille valmis.

Korttien ja kirjeiden saaminen olisi varmasti lapsesta hauskaa. Eikä niiden tartte olla kummoisia, hauska kuva kortissa ja syysterveiset/joulunodotukset/hyvät joulut yms. Jos käyt matkoilla, niin sellaiset kortit vasta hienoja onkini. :) Vaikket fyysisesti tapaisikaan vähään/pitkään aikaan, lapsi tietää että ajattelet.

[QUOTE="Vilukissa";25025570]Sinähän siis erosit miehestäsi, eikö totta? Et suinkaan kummilapsestasi :). Joten - ole ihmeessä ja hyvillä mielin kummilapseesi jatkossakin yhteyksissä, tavalla tahi toisella. Kerroit, että hän on ollut luonanne kyläilemässä ja hoidossakin, älä suinkaan lopeta sitä nyt, vaan tilaisuuksien tullen jatka ja ylläpidä läheistä suhdettanne. Mikäli kummilapsesi vanhemmat ovat tässä tilanteessa aikuisia tykönänsä, niin ymmärtävät asettaa lapsensa edun kaiken muun edelle - eli eivät suinkaan käännä sinulle selkääsi, vaikka "ulkopuolinen" oletkin. Vaan ymmärtävät viisaina, että elämä kuljettaa ja tekee välistä omia yllätyksellisiä ratkaisujaan. Onko sinulla minkälainen suhde heihin - kummilapsesi vanhempiin? Jatka sitäkin suhdetta aikuisella otteella.

Mikäli välisi ex- mieheesi on nyt hyvinkin hankala ja arka, niin hoida oma kummiutesi itsenäisesti. Mikäli jatkossa tulee tilanteita, joissa olet ex- miehesi kanssa kummin asemassa yhdessä paikalla ja tekemisissä, niin otat tilanteen haltuun aikuismaisesti kummilastanne kunnioittaen. Provosoiviin tilanteisiin älä edes lähde mukaan...

Kirjoita vaan kortti/kirje :). Kyllä eskarilainen jo ymmärtää asioita :). Jos näet tarpeelliseksi selvitellä eroasi, niin hyvin neutraalisti, sen kummemmin tapausta erittelemättä ja varsinkaan syyllistämättä kumpaakaan osapuolta - rakkaus väliltämme loppui mutta elämä jatkuu, ja sinun kanssa haluan kulkea elämääni jatkossakin eteenpäin :)!..jotain sinnepäin, varmasti saat itse muotoilluksi luontevamman ja paljon paremman :). Ja kysele kuulumisia, ihan niin kuin ennenkin.

Kaikkea hyvää sinulle :)![/QUOTE]

Jos tarkkoja ollaan niin minä en eronnut miehestäni,mieheni erosi minusta ja lähti toisen kelkkaan.En mä sitä eroa rupea selvittelemään,lapsen omat vanhemmat on sen omalla tavalla hoitaneet,tiedä sitten ymmärsikö lapsi mitään.Kummilapsen vanhempiin ei oikeestaan ole sen kummemmin mitään välejä,tekemisissä oltiin vaan kun ex oli kuvioissa vielä.
Välimatka on kasvanut aika paljon joten ihan noin vain ei enää voi kyläilyjä tehdä enkä ole kyllä valmiskaan siihen...en tiedä milloin olen tai olenko koskaan. Exän kanssa ei ole enää välejä ollenkaan ja mahdollisimman paljon yritän välttää samoja juhlia ja muita mutta ne voi hoitaa erikseenkin.

[QUOTE="huoh";25025688]täytyyhän joidenkin sitä yhteistä lastakin hoitaa ja nähdä, vaikka kuinka muistuttais exästä...[/QUOTE]

onko nää nyt verrattavissa? näin ollen hyvä et meillä ei ollu lapsia muuten en tiedä mitä siitäkin tulis ja mihin mä joutuisin.Ehkä tää ero sit vaan vielä vaikuttaa kun alle 6kk erosta...

Mut nyt on se kortti valmis ja kyllä mä sen tänää vielä käyn heittää postiin:)

Yhteistyössä