mitäs mieltä olette tästä? olenko syystä närkästyny?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
Mistähän mä alottaisin...

1v-1½v sitten miehen veli (ja sen vaimo) rakensivat talon. Mun mies on kirvesmies ammatiltaan, ja juoksi sielä apuna sen puoli vuotta lähes joka ilta ja viikonloppu, kesälomastaki meni kokonaisia päiviä sielä. He säästi siinä varmasti tuhansia euroja kun oli palkaton mies töissä. Minun mies teki kaikki muuraushommat, laatotukset, ties mitä... Asuttiin tuolloin toisella paikkakunnalla, matkaa tuli vajaa 80km per päivä kun hän sielä kävi. (Meille siis bensakustannuksia.)

Nyt me rakennetaan. Reilun 100m päähän tuosta mihin he rakensivat. Eipä ole herraa juuri apuna näkyny, vaikka on pyydettyki. "Ei ehdi, ei pääse.." Kesällä oli jonkin verran apuna rungon pystytyksessä ja sellasessa. Syyskuussa heille synty poika, joten ymmärrän kyllä, ettei ihan jatkuvasti halua tulla, mutta kun ei juuri koskaan tule! Pojan syntymän jälkeen käyny muutaman kerran nopeasti esim jossain nostohommassa auttamassa. Miehen toinen veli on sitte ollu enempi apuna, mikä on minusta vähän epäreilua. Enimmäkseen mies on sielä yksin (ei minustakaan juuri avuksi vielä ainakaan ole muuta ku siivouksessa).

Anoppi on vähän arvellu, että sielä rouva pistää miehensä hoitamaan poikaa illat, kun anoppilassaki aina vain mies on poikaa hoitanu. Ja sitten tuo ettei voi meille avuksi tulla...

Meitä ei myöskään kutsuttu tupareihi, eikä ollenkaan käymään sen jälkeen ku talonsa valmiiksi saivat. Ei mitään kiitollisuutta siitä, että mun mies oli niin paljon heillä apuna! Tulee todellaki olo, että vain hyväksikäyttivät mieheni ammattitaitoa. Turhapa heidänkään on sitte odottaa kutsua käymään tai muutakaan...

Toinen juttu on sitte se, että kun tämä heidän poika synty, ei siitäkään mitään ilmoitusta meille asti tullu. Ristiäisiin oli kutsuttu kaikki muut miehen veljen sisarukset, mutta ei mun miestä. Ihmettelen todella... Me ei kyllä mitään kyselty sillon ku rouva raskaana oli, eikä myöhemminkään, onnitteluviesti laitettiin kun saatiin tietää. (Meillä 1½v tuloksetonta yrittämistä, selittää sen miksei osaa kiinnostua toisten lapsista.) Ei tämä niin mieltä paina, ihmetyttää vaan.

Tuosta, ettei juuri ollenkaan ole nyt apuna meillä (eikä oo kutsunu käymään), siitä oon niin närkästyny. Syyttäkö?

Tulipa pitkä tilitys...

No joskushan on sellanen tilanne, ettei vaan millään pääse avuksi, vaikka kuinka tietäs ja tuntis olevansa kiitollisuuden velassa - MUTTA enpä kyllä tiedä onko tuossa muka siitä kyse, eipä taida :/

Joo: olisin minäkin vähintäänkin ihmeissäni.

Luepa tuo valitusta-ketju. Minä marmatan siinä lähes samasta aiheesta. Ja jatkoksi vielä (lue ensin niin tiedät missä mennään ) että mies oli kysyny veljeltää, että tulisko sitten kesällä se auttamaan kattorempontissa meille ja kun salaojitetaan talon vierustat uudestaan. Arvaapa kahdesti mikä oli vastaus?? :headwall: Helvetti että mä inhoon sitä miehen veljeä. Itsekeskeinen kusipää. Sori tämä avautuminen!

no huh huh. onpas pariskunta, ymmärtää ettei voi olla jatkuvasti mut edes välillä auttamassa kun miehesi kumminkin siellä niin paljon töitä tehnyt. tässä sen taas huomaa ettei kannata liian "kiltti" olla. ja ihmetyttää tuo käytös kun lapsen saivat :o ihme porukkaa :snotty:

No ihan syystä olet närkästynyt. Miten, jotku kehtaa.. :O Vaikka kuin olis vauva talossa, niin en mä vaan kehtais olla auttamatta toisia, jos oon ite saanut heiltä paljon apua. Kyllä tuollainen on mielestäni puhdasta hyväksi käyttöä.

Autatteko aina ajatuksella, että saatte sen avun jotenkin takaisin sitten kun itse tarvitsette? Minusta tuo ajattelu on vähän outoa, että toinen olisi jotenkin "kiitollisuuden velvoittama"?!

Mielestäni kannattaisi suoraan kysyä tuolta vaimolta, että mikä mättää, jos ei halua olla yhteyksissä niin ok, ei tartte sit ainakaan miettiä sitä enää. Rehellisyys ja suorapuheisuus olisi hyviä siis tässä mielestäni.

Jo on veli.. Jospa se on tosiaan sen naisen tossun alla. Minä olisin kyllä maininnut tuosta tupari- illasta jos on melkein koko talon rakentanut. Meidän suvussa kans tälläsia tapauksia, kun menneet naimisiin (monta enoa), yhteys on katkennut omaan sukuun. Välillä käydään pikaisesti jos tarvitaan autoo korjata ym. Niin ovat tossukoitten alla minun enot. Mummokaan ollu nähnyt 5v:n omia lapsenlapsia vaikka toisessa mummolassa (samalla suunnalla) viettivät kesiä ( monta viikkoo).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Autatteko aina ajatuksella, että saatte sen avun jotenkin takaisin sitten kun itse tarvitsette? Minusta tuo ajattelu on vähän outoa, että toinen olisi jotenkin "kiitollisuuden velvoittama"?!

Mielestäni kannattaisi suoraan kysyä tuolta vaimolta, että mikä mättää, jos ei halua olla yhteyksissä niin ok, ei tartte sit ainakaan miettiä sitä enää. Rehellisyys ja suorapuheisuus olisi hyviä siis tässä mielestäni.

Mielestäni taas on outoa olla auttamatta vastavuoroisesti, jos on aikoinaan noin paljon apua saanut kuin ap:n mies auttanut veljeään.

Nykyään osa porukasta elää itsekkäästi, mulle tänne kaikki heti meiningillä ja kun tulee hetki auttaa vuorostaan ollaan ihan "autuaan tietämättömiä" ... voi-voi kun ei millään ehdi...

Kun en edes odota, että olis yhtä paljon meillä apuna, mutta olis edes joskus kun kuitenki sielä välistä apua tarvii. :headwall:
Ja kyllä minusta, kun tuommoisen avun mieheni on antanu heille, ni luulis ihan mielelläänki tulevan sitte meille avuksi. Mutta ku ei. :kieh:

Pitäs sanoo suorat sanat, mutta mä oon ainaki niin arka puhumaan ylipäätään mistään (sosiaaliset pelot/ahdistukset) että minusta ei oo puhumaan, mies taas on niin (liianki) kiltti ettei viitsi sanoo.

Me rakennamme myös eikä miehen veli voi tulla edes pyydettäessä auttamaan (laittaa puhelimen kiinni tai ei vastaa puhelimeen, kuitenkin jos soittaa niin et numero ei näy niin sitten vastaa kyllä ja usein ei olla todellakaan pyydetty) kuitenkin hänen "ihana" vaimokkeensa sanoi anopille, et ei voi alkaa rakentaan omaa taloa kun mun miehenikin rakentaa et kuka niitä sitten auttaa!!

Apua saavat meidän puolesta pyydellä ja odotella ihan rauhassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Tiedätte ainakin mitä tehdä kun seuraava avunpyyntö tulee.

Niinpä, tekis mieli sanoo miehelle ettei mene enää heille avuksi tai edes neuvomaan. Heillä vielä varaston rakentamista on. Toisaalta tiedän, ettei siitä olis mitään apua mun sanoa, koska mies menis kuitenki.

Alkuperäinen kirjoittaja rakentajan elämää..:
Me rakennamme myös eikä miehen veli voi tulla edes pyydettäessä auttamaan (laittaa puhelimen kiinni tai ei vastaa puhelimeen, kuitenkin jos soittaa niin et numero ei näy niin sitten vastaa kyllä ja usein ei olla todellakaan pyydetty) kuitenkin hänen "ihana" vaimokkeensa sanoi anopille, et ei voi alkaa rakentaan omaa taloa kun mun miehenikin rakentaa et kuka niitä sitten auttaa!!

Apua saavat meidän puolesta pyydellä ja odotella ihan rauhassa :)

Juu tässä meidänki tapauksessa on välillä ollu puhelin kiinni, tai ei oo vastattu... Enimmäkseen sanottu sitte että "ei ehdi". Ja enää tuo mies ei oo kauheesti sieltä apua pyydellykään, on vaan sanonu että tulis avuksi joskus (ei mitään tarkkaa päivää sanonu). Kyllähän tuo minun mieski sais kovemmin vaatia että avuksi tulis.

Siksi meillä ei harrastetakkaan tuollaista "hyvä veli toimintaa". Oli sukulainen tai ei. Maksetaan työstä. Ja sillä selvä. Ei meidän sähkömies ehdi kaikille tekemään ilmaiseksi ja jostain se leipä pöytään on saatava.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Tiedätte ainakin mitä tehdä kun seuraava avunpyyntö tulee.

Niinpä, tekis mieli sanoo miehelle ettei mene enää heille avuksi tai edes neuvomaan. Heillä vielä varaston rakentamista on. Toisaalta tiedän, ettei siitä olis mitään apua mun sanoa, koska mies menis kuitenki.

Kun tiedät milloin veli on apua tarvimassa tai pyytämässä, niin sovi miehesi kanssa yhteisestä matkasta tms. ajasta. Kieltäytyminen käy helpommin kun on jo itsellä suunnitelmia.

Meillä on myös samanlainen tilanne ollut kun taloa rakensimme. Apua emme saaneet niiltä joita olimme itse avustaneet useita kertoja. Mutta, eipä me enää oteta kuuleviin korviimme talkoopyyntöjä. Tehkööt ihan itse.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että auttamisen halusta sitä autetaan eikä minkään muun takia! Jos miehesi on valmis heitä edelleen auttamaan niin sitten hän auttakoon ilman, että SINÄ tai hänkään sitten odottaa mitään vastalahjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että auttamisen halusta sitä autetaan eikä minkään muun takia! Jos miehesi on valmis heitä edelleen auttamaan niin sitten hän auttakoon ilman, että SINÄ tai hänkään sitten odottaa mitään vastalahjaa.

Yksipuolinen auttaminen on toisen hyväntahtoisuuden hyväksikäyttöä.

Niinpä, ja sen verran kuitenki odottaisin toisen arvostavan noin suurta apua, että tulis iteki tarvittaessa sit avuksi.

Siis että mitä? SIIS ETTEKÖ TE IHMISET AUTA TOISIA ILMAN TAKA-AJATUSTA, ETTÄ KOSTUTTE SIITÄ VIELÄ JOKU PÄIVÄ ITSE???? Olen hämmästynyt!

Siis että mitä? SIIS ETTEKÖ TE IHMISET AUTA TOISIA ILMAN TAKA-AJATUSTA, ETTÄ KOSTUTTE SIITÄ VIELÄ JOKU PÄIVÄ ITSE???? Olen hämmästynyt!

Jotku pienemmät auttamiset (satunnainen lapsenhoito tms), ei niistä vastapalvelusta tarvitsekaan odottaa, mut tommonen rakentamishomma on pikkasen eri asia, paljon isompi asia.

Yhteistyössä