Mitäs nyt tehrään, kun päivähoidossa ei kuulemma jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pimmo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pimmo"

Vieras
Ongelma on se, että epäsäännöllisten työaikojeni vuoksi lapseni ei voi enää jatkaa pph:lla. Kyseiselle pph:lle tulee liikaa tasoitusvapaita, jotka kuormittavat varahoitoa. Ja kun pphoitajien työaikaa supistetaan entisestään vuoden 2013 alusta tasoitusvapaat vain lisääntyisivät.
Lapsi siis siirtyy päiväkotiin, mutta eipä ongelmitta sinnekään...
Aikaisin työvuoroni alkaa klo 6.30 eli lapsen pitäis olla hoidossa viimeistään klo 6.20-6.25 jotta ehdin päiväkodilta omalle työpaikalleni tien toiselle puolelle. Päiväkodissa hoitopäivä alkaa myös klo 6.30 ja tästä ei kuulemma jousteta...
Näitä aamuvuoroja tulee olemaan 3-2 viikossa ja jouston pitäisi löytyä nyt minun työnantajaltani. Eli käytännössä työvuorot pitäisi suunnitella uusiksi niin, että minulla ei olisi noita 6.30 alkavia työpäiviä vaan ne menisivät yksikössämme työskenteleville kahdelle muulle työtekijälle. Reilua.
Huvittavinta tässä on se, että olen itse kaupungilla töissä eskarilaisten päivähoidossa. Nyt tässä sitten mietin pääni puhki mitä tilanteessa tekisi???

Ja minkä ikäinen lapsi? Onko niin iso, että voisi seistä päiväkodin aidatulla pihalla odottamassa ne muutamat minuutit ennen kuin ensimmäinen työntekijä tulee töihin?

On outoa. Kyllä meiän pk. avaa ovet tarvittaessa vaikka jo 6.00 aamulla ja on avannutkin. Vastaanottaja ei kyllä välttämättä ole oman ryhmän hoitaja vaan kuka vaan pk;n 15 hoitajasta.

Mies löytyy taloudesta, mutta hänellä työvuorot alkaa klo 4.00-6.00 ja työmatkaa reilu puolituntia. Eli siitä ei ole ongelmaan ratkaisua.
Lapsi on 3 vuotias eli en ihan vielä kyllä jättäisi yksin odottelemaan minnekään.
Vuorohoitopäiväkotiin tulee matkaa reilut 10 kilsaa suuntaansa. Päivähoidon johtajakaan ei pitänyt tätä varteenotettavana vaihtoehtona koska näitä aamuvuoroja minulla tulee tosiaan olemaan 2-3 viikossa.
Että aika pattitilanteessa ollaan.

[QUOTE="eee";26826961]Ja minkä ikäinen lapsi? Onko niin iso, että voisi seistä päiväkodin aidatulla pihalla odottamassa ne muutamat minuutit ennen kuin ensimmäinen työntekijä tulee töihin?[/QUOTE]

Vanhemman pitää "luovuttaa" lapsi hoitajille,ei voi jättää yksi ovelle odottelemaan.

[QUOTE="ert";26827034]Eikös päivähoito kuulu järjestää klo 6 alkaen, jos yksikin sitä tarvitsee?[/QUOTE]

Näitä tarkoituksia varten on vuoropäiväkodit ja -ryhmikset.

Jos pk:n aukioloaika on 6:30-17:00 niin silloin se on niin. Jotenkin vielä ymmärtäisin, jos noita vielä aikaisempia aamuja tulisi satunnaisesti (kerran kuussa esim.) mutta että monta kertaa viikossa... Se tietää mm. ylitöitä sille pk:n henkilökunnalle. Ja heidän työaikansa ja elämänsä on mitoitettu pk:n aukioloaikojen mukaan, joten ihan ymmärrettävää etteivät halua jatkuvasti olla siellä päiväkodilla päivystämässä liian aikaisin.

Minä olen siinä käsityksessä, että päiväkodin pitäisi aueta aiemmin. Ja meillä ainakin aukesikin, kun oli vastaava tilanne.

Oonko ihan hakoteillä, vai oliko jossain päivähoitoasetuksessa tuosta?

Päivähoitoasetuksessa olikin vain näin: päiväkodin aukioloaika vuorokaudessa on järjestettävä paikallisen tarpeen mukaan. Eli ei tuosta nyt ota selvää, mitä se tarkoittaa.

Mutta meillä tosiaan oli se tilanne, että lapsen olisi pitänyt mennä vartiksi vuorohoitopaikkaan ennen kuin hänen oma hoitopaikkansa aukesi. Kävin kysymässä päivähoidonohjaajalta, että ihanko oikeasti vartiksi vien toiselle puolelle kylää. Ohjaaja totesi, että ei siinä ole järkeä, laitetaan oikea hoitopaikka aukeamaan varttia aiemmin. :)

[QUOTE="vierailija";26826996]On outoa. Kyllä meiän pk. avaa ovet tarvittaessa vaikka jo 6.00 aamulla ja on avannutkin. Vastaanottaja ei kyllä välttämättä ole oman ryhmän hoitaja vaan kuka vaan pk;n 15 hoitajasta.[/QUOTE]

No täällä ei kuulemma onnistu. Klo 6.30 on jämpti aika ja työtekijöitä ei kuulemma voi velvoittaa tulemaan aikasemmin.
Eskarilaisten päivähoito, jossa siis itse työskentelen saman kaupungin alaisuudessa, kuuluu sivistystoimen piiriin ja meillä aamuissa on joustettu sen 10-15 minuuttia perheiden tarpeen mukaan. Mutta perusturvan piirissä tälläistä ei sitten kai voida hyväksyä.

nostaisin kyllä mekkalan. Ei voi olla 5min. kiinni, ei todellakaan. Itse työntekijänä kyllä olen aina ajoissa töissä, joten tuo ei olisi kenellekään mikään hirveä juttu.

Minä olen siinä käsityksessä, että päiväkodin pitäisi aueta aiemmin. Ja meillä ainakin aukesikin, kun oli vastaava tilanne.

Oonko ihan hakoteillä, vai oliko jossain päivähoitoasetuksessa tuosta?

Se menee varmaan niin, että jonkun päiväkodin kunnan alueella on auettava kuudelta, mutta sen ei tarvi olla juuri tuo päiväkoti, johon ap:n lapsi menee. Se päiväkoti voi sijaita toisella puolen kuntaa. Ja meilläkin pk aukesi aiemmin, kyse oli vielä puolesta tunnista (pk avasi virallisesti klo 7.30, mutta kaksi lasta tuotiin jo klo 7).

[QUOTE="Jenis";26827185]Jos oma työpaikkasi on kadun toisella puolella, otat lapsen sinne mukaan ja sitten kipaiset viemään päikkyyn kun päikky aukeaa?[/QUOTE]

näin tekisin itsekin. Paitsi jos on siellä yksin ja lapsia vastuulla niin ei voi jättää yksin. Veisin sitten kun toinen hoitaja tulee vuoroon.

[QUOTE="höh";26827103]Kunnnan on se päivähoito vaan järjestettävä. Piste.[/QUOTE]

Juu järjestettävä on, mutta ei välttämättä "omassa" päiväkodissa vaan se pk saa olla vaikka toisella puolella kaupunkia. Meillä oli aikanaan samantapainen tilanne ja pk ei voinut joustaa ollenkaan, sitten olin lasten kanssa tasan 6.30 tarhan oven takana ja pökkäsin kaikki lapset siihen ryhmään mikä aukesi ja lähdin polkemaan töihin (mun ssiis piti olla olla töissä klo 7.00, työ matka pyörällä 14km ja vaatteet piti vielä vaihtaa ja juosta työpisteelle ennen sitä klo7)

Yhteistyössä