Mitäs olisitte tässä tilanteessa tehneet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alumiinikuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Alumiinikuu

Aktiivinen jäsen
01.10.2006
1 084
0
36
Ahdistaa, kun ihmiset eivät välitä ikärajoista :'(
Poika 8v alkoi eilen höpötellä konareista, pumppuhaulikoista ja pistooleista. Kysyin, että mitä olette oikein siellä xxx:llä pelanneet, kun arvasin heti, että peleistä oppinut. "Sellasta missä ajetaa autolla ja ammutaa pahiksia. Ei siitä näy verta tai mitää." Kysyin ikärajaa ja se on kuulemma 16! Sanoin, ettei saa pelata sitä enää ja poika parkaisi siihen, ettei voi sitten pelata siellä mitään, koska xxx:llä ei ole sopivia pelejä vaan isoveljen pelejä pelkästään. Sitten paineli huoneeseensa itkemään. Minä kohta perässä ja selitin parhaani mukaan, että ymmärrän miten harmittaa, kun kaverit saa pelata, mutta ei voida muuttaa meidän sääntöjä siksi, että sinulla olisi mukavaa, koska se ei ole oikein. Ja että harmi, jos kavereilla ei välitetä, mutta meillä välitetään. Että ikärajoja ei ole huvikseen laitettu vaan ammatti-ihmiset, jotka tietää mitä noista peleistä voi seurata, on ne laittaneet lapsia suojaamaan. Siis kaksi parasta kaveriaan saa tehdä suunnilleen mitä haluaa...
Jotenkin ymmärsi asian, mutta paha mielihän meillä oli taas molemmilla. Tuntuu, että itse olen koko ajan kieltämässä tai käskemässä lisää vaatetta päälle ym nipottamassa ja nuo kaverit huitelee miten vaan.
Poika tuli sitten jo nukkumaan mentyään itkeskelemään ja kysyi, eikö hänellä voisi olla neljää pelipäivää viikossa (nyt on kolme), kun ei voi nyt xxx:lläkään pelata. Sanoin, että voidaan katsoa tästä lähin tilannekohtaisesti sitä lisäpeliaikaa, muttei tuntikaupalla. Poika on sellainen, että pelaisi varmaan aamusta iltaan, jos pelipäiviä ei olisi. Ajattelin tässä kuitenkin sitä, että en "pakota" poikaa valehtelemaan niin, että menee sille xxx:lle kohta salaa, kun muuten jää ulkopuoliseksi. Että voisivat pelailla enemmän meilläkin "valvovien silmien alla". Siis kun nuo pelipäivät koskee pelaamista kotona ja kavereilla saa pelata muinakin päivinä vähän aikaa. Tavallaan nyt palkitsin rehellisyydestä, kun kertoi pelin ikärajan jne. Vai halusikohan peräti itse jäädä kiinni?
Niin, mites olisitte itse tässä toimineet?

joo, mulla ei (onneksi) ole peleistä kiinnostunutta 8vuotiasta( mun 8v leikkii vielä hiekkalaatikolla ja tekee lumiukkoja ja pelaa lautapelejä! eikä siis kuuluta mihinkään "lahkoon"), mutta kauhulla oon seuraillu ja kuunnellu juttuja noista ihan alakoululaisista, jotka pelaa just tuollaisia 16-18v sallittuja pelejä...mistä ne niitä saa?? vanhemmilta?? Vaikeeta varmaan valvoa, mut kyllä mä varmaan antaisin luvan pelata kotona aikuisen silmien alla ja ihan sallittuja pelejä. En antais lupaa mennä sellaisille kavereille, jossa näitä kielettyjä pelejä pelataan. Ja ehdottomasti rajaisin peliajan max. tunti/päivä. Kyllä tuonikäinen tarvii vielä muutakin tuohua, kun pelaaminen!!

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Hankkikaa lapselle muita harrastuksia ja muuta mieluisaa ajanviettä niin unohtuis pelipäivät ja pelihommat.

Ehkä sinulla ei ole peleistä kiinnostunutta lasta ja hänellä samanlaisia kavereita. Harrastaa sitä paitsi muutakin...

Ei oo enkä antaisi asian mennä noin pitkälle. Paljon voi muutakin tehdä ja harrastaa.

Hankkikaa lapselle muita harrastuksia ja muuta mieluisaa ajanviettä niin unohtuis pelipäivät ja pelihommat.

Ehkä sinulla ei ole peleistä kiinnostunutta lasta ja hänellä samanlaisia kavereita. Harrastaa sitä paitsi muutakin...

Ei oo enkä antaisi asian mennä noin pitkälle. Paljon voi muutakin tehdä ja harrastaa.

Annapa sitten hyviä vinkkejä, miten tuo käytännössä hoituu, jos ei aleta kuitenkaan kavereita vaihtamaan? Kaikkialla tuntuu olevan "pelit pelit" lapsia... Minusta sillä on väliä mitä pelaa. On pelejä, joista on hyötyäkin esim lapsen hahmotus- ja reagointikyvyille ym. Meillä taas katsellaan tv:tä aika vähän. Tosin pelit on aktiivisempia ja siksi rasittavat lasta enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Tarkennenpa vielä, että se pelipäiväkään ei meillä tarkoita useita tunteja.

Meillä pelejä saa pelata 1tunti/viikko jos lapset joskus innostuvat tietokonepeleistä. Nyt viihtyvät paremmin ulkona.

jotain tuollaista luulin meidänkin elämästä joskus tulevan, mutta...

Mielestäni toimit melkoisen fiksusti :) Ja nämä ketkä kauhistelevat näitä "pelipäiviä" yms.. Se on nykypäivää, uskokaa tai älkää! Itselläni ei ole peleistä kiinnostuvaa lasta (kun hän on vasta 2,5 vuotias) mutta en minä nyt hysteerisesti lähde sellaisia kieltämään kun se kuuluu siihen tulevaan ikään. Nuo pelipäivät kuulostaa hirmu järkevältä idealta omaan korvaani :)

No joo, siis kyllä se voi alkaa siitä, ettei hanki kotiin pelikoneita. Voin kyllä kuvitella, kuinka vaikeeta on tietysti seurata sitä, mitä kyläpaikoissa pelataan ja kuinka paljon. Mutta sille mitä kotona tehdään, voi tehdä paljonkin. Meillä lapsi käy 2 kertaa viikossa liikuntaharrastuksissa ja kerran satujumpassa. HÄnen toivomiaan juttuja. Ja tässä kyllä pyritään kovasti kannustamaan. Mutta innostus´näihin on virinny siitä, mihin me ollaan lasta itse aluksi kiikutettu ja ohjattu. Viety kokeilemaan. Eihän lapset tietty innostu jos homma ei ole heidän tyyppistään. Pitääkin hakea lapselle sopivaa puuhaa ja mikä vahvistaa heille mieluisia taitoja; Lapset eivät oo kaikki luontaisesti sporttisia ja esim joukkuetyyppejä, joten siksi pitää aina pyrkiä tarjoamaan jotain sellaista, mikä lapselle sopii, oli se sitten taidekerho, musiikkitunti, kirjaryhmä, satubaletti, luontokerho, patikointi, postimerkkeily jne. Kyllä siis yleensä aina jotakin kivaa aktiviteettiä on tajolla pelihommien sijaan. Ja monesti sellaistakin, mitä lapsi ja vanhempoi voivat tehdä yhdessä. Mekin mennään harrastuksiin aina yhdessä. Musta pienten lasten vanhemmilla on se vastuu ohjata sopiviin harrastuksiin. Ja niin, minä ainakin ite myös kotona ohjaan askartelemaan, piirtämään. Kaverina teen ja yleensä lapset innostuu kans. En oo pullantuoksuinen mutsi ja meillä tingitään kaikesta sellaisesta mutta pannaan se aika sitten ydessä oloon ja yhdessä tekemiseen.

No joo, siis kyllä se voi alkaa siitä, ettei hanki kotiin pelikoneita. Voin kyllä kuvitella, kuinka vaikeeta on tietysti seurata sitä, mitä kyläpaikoissa pelataan ja kuinka paljon. Mutta sille mitä kotona tehdään, voi tehdä paljonkin. Meillä lapsi käy 2 kertaa viikossa liikuntaharrastuksissa ja kerran satujumpassa. HÄnen toivomiaan juttuja. Ja tässä kyllä pyritään kovasti kannustamaan. Mutta innostus´näihin on virinny siitä, mihin me ollaan lasta itse aluksi kiikutettu ja ohjattu. Viety kokeilemaan. Eihän lapset tietty innostu jos homma ei ole heidän tyyppistään. Pitääkin hakea lapselle sopivaa puuhaa ja mikä vahvistaa heille mieluisia taitoja; Lapset eivät oo kaikki luontaisesti sporttisia ja esim joukkuetyyppejä, joten siksi pitää aina pyrkiä tarjoamaan jotain sellaista, mikä lapselle sopii, oli se sitten taidekerho, musiikkitunti, kirjaryhmä, satubaletti, luontokerho, patikointi, postimerkkeily jne. Kyllä siis yleensä aina jotakin kivaa aktiviteettiä on tajolla pelihommien sijaan. Ja monesti sellaistakin, mitä lapsi ja vanhempoi voivat tehdä yhdessä. Mekin mennään harrastuksiin aina yhdessä. Musta pienten lasten vanhemmilla on se vastuu ohjata sopiviin harrastuksiin. Ja niin, minä ainakin ite myös kotona ohjaan askartelemaan, piirtämään. Kaverina teen ja yleensä lapset innostuu kans. En oo pullantuoksuinen mutsi ja meillä tingitään kaikesta sellaisesta mutta pannaan se aika sitten ydessä oloon ja yhdessä tekemiseen.

Kuten jo sanoinkin niin harrastaa myös muuta, mutta pelit on se ykkösjuttu, eikä sille mitään voi. Mikä niissä järkevissä peleissä järkevinä määrinä sitten on niin paha juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja ylireagointia:
viet sitten pojalta kaverit..

Jotenkin luulen, että kavereiden vienti olisi aika paljon traumaattisempaa kuin pelaaminen. Ja kun pelit on se kiinnostavin juttu pojalla, niin tuskin löytää sielunveljiä muista kuin pelaajista....

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
Et sitten kaverin vanhempiin ottanut yhteyttä?

Niin no. En ottanut, kun en voi mennä toisten kasvatusmetodeja arvostelemaan.

Jaa. Mun mielestä kyllä olisit voinut sanoa, että teillä on tässä asiassa erilainen linja ja toivot, etteivät lapset pelaisi niitä isojen pelejä silloin kun oma lapsesi on mukana.

Meillä 6-vuotias poika on myös ihan hirmu intona tietokonepeleistä. Hän saa pelata vain ns. autopelejä, joissa ajellaan autoilla kilpaa tai sitten jotain muuta viatonta. Mitään räiskintäpelejä meillä ei ole ollenkaan, ja ikärajoja noudatetaan.

Vielä ongelmana ei ole ollut kavereiden luona pelaaminen, enkä tiedä miten siihen oikein sitten pitää suhtautua. Minä varmaan tekisin ihan niin kuin sinäkin eli kieltäisin myös kaverin luona pelaamisen ehdottomasti. (Juuri eilen telkussa kasvatustieteen professori sanoi, että ihminen on sitä millä hän päänsä täyttää - jos lapsen elämä on suurelta osin netissä istumista ja etenkin väkivaltaa muodossa tai toisessa, niin kyllä se jossakin alkaa näkyä.)

On hirveän vaikea pakottaa lasta tekemään jotakin muuta, joka ei kiinnosta. Se edellyttäisi sitä, että esim. vanhempi on siinä mukana koko ajan. Mutta kenties jotakin liikuntaharrastusta voisi ajatella illoiksi esim. kaksi kertaa viikossa? Mikä hyvänsä on minusta kuitenkin parempi kuin väkivaltapelit, vaikka monet vanhemmat näistä peleistä ja niiden sisällöstä ja ikärajoista viis veisaavatkin.

Vaikea tilanne, mutta minusta olet ihan oikeilla linjoilla. :)

Et sitten kaverin vanhempiin ottanut yhteyttä?

Niin no. En ottanut, kun en voi mennä toisten kasvatusmetodeja arvostelemaan.

Jaa. Mun mielestä kyllä olisit voinut sanoa, että teillä on tässä asiassa erilainen linja ja toivot, etteivät lapset pelaisi niitä isojen pelejä silloin kun oma lapsesi on mukana.

Niin, näin voin tokkiinsa sanoa ja kysyä, että eikö heillä todellakaan ole pienempien pelejä, vai antaako xxx näin vaan ymmärtää. Tietysti vähän tahdikkaammin kysyn vaikka puhunkin töks-töks englantia
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Sano. että kutsuu xxx:n teille pelaamaan, jos yhdessä haluavat pelata.

Tätä just vähän ajattelin, kun sovin, että pelipäivistä voidaan tilanteen mukaan vähän poiketa. Mutta meninkö sitten metsään vai en...

Et mielestäni. Uusia sopimuksia ja sääntöjä voi tehdä. Keksi jokin selkeä systeemi, esim. niin-ja-niin monta pelipäivää/vko ja vapaasti saa aijoitella, että xxx:kin pääsee mukaan.

Mieluummin pelaavat silmiesi alla, kuin niin, että et voi lainkaan vaikuttaa pelivalintoihin. Jos kavereiden vanhemmat ovat vastuuttomia, ei se tarkoita, että sinun on vain asia hyväksyttävä oman lapsesi kohdalta. Sinä olet kasvattaja ja teet päätökset.

Yhteistyössä