Mitäs te tekisitte... lapsen yltiöpäisestä herkutteluhimosta kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä lapset on kans makean perään. asia onkin ratkaistu xylitolilla ja karkkipäivänä karkeilla joissa on vähemmän sokeria, truily tms se merkki. hyvin kelpaa, ja oon huomannu että paljon vähemmän nuo nykysin kinuavatkaan mitään, saattaa jopa ostetut keksit unohtua kokonaan. ja hedelmiä syövät liki päivittäin..

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Ei minusta tuo makeanhimo mitenkään sairaalloiselta kuullosta. Kyllähän penskat kinuaa aina lisää karkkia, ei se ihmeellistä ole. Vai missasinko jotain?

Jos ei ole ylipainoa eikä herkuttele joka päivä niin en näe kyllä edes ongelmaa. :/

Niin, kerran annoin pojan syödä tuoreita munkkeja niin paljon kun jaksaa. Hän söi 9 munkkia ( ja ne olivat siis ihan reilun kokoisia rinkilämunkkeja ) kyllä tuossa on jo jotain sairaalloisen oloista. Kuten myös siinä että poika söi laivalla seisovasta pöydästä: 2lautasellista alkupaloja, 1lautasellisen aikuisten lämmintä ruokaa, 1lautasellisen lasten pöydän lämmintä ruokaa ja 3lautasellista jälkiruokia!

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Jos sen herkuttelun rajoittaisi kaikilla vain ja ainoastaan siihen perjantain herkkupäivään? Eli ei ihan totaalikieltoa, mutta kuitenkin selkeät raamit. Ja muulloin herkut pysyisi kaupassa, ettei tilaisuus tee varkaaksi.

Eli torstain jälkkäri pois? Mä vaan pelkään että mitä enemmän rajoitetaan, sitä enemmän poika ahdistuu kielloista ja alkaa himoita vieläkin enemmän makeaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Jos sen herkuttelun rajoittaisi kaikilla vain ja ainoastaan siihen perjantain herkkupäivään? Eli ei ihan totaalikieltoa, mutta kuitenkin selkeät raamit. Ja muulloin herkut pysyisi kaupassa, ettei tilaisuus tee varkaaksi.

Eli torstain jälkkäri pois? Mä vaan pelkään että mitä enemmän rajoitetaan, sitä enemmän poika ahdistuu kielloista ja alkaa himoita vieläkin enemmän makeaa :/

juuri tätä mieltä minäkin

Lue ja usko, jos haluat. Sanon silti. Silläkin uhalla, että palstalla on liikaakin jo toitotettu hiilaritietoutta parannuksena kaikkeen. Eihän sillä maailman rauhaa saavuteta, mutta oikeasti auttaa moneen mukama pulmaan. Itse olin todellinen sokerinarkki. Hirveesti teki mieli ruokaa ja himoitsin makeaa. Kun hiukan kiinnittää huomiota siihen, missä muodossa hiilarinsa syö ja lisäsi rasvaa ja proteiinia, tilanne vain muuttui.

Lasten hiilarisaantia ei pidä rajoittaa samaan tyyliin kuin esimerkiksi laihduttavalla aikuisella. Mutta laatuun voi kiinnittää huomiota. Älä laita koko lautasellista perunaa (ei tarttee edes joka päivä), katso, mitä leipää lapsi syö jne. Hernekeitto ja pannari on täyttä turhaa hiilaria. Ei ihme, että himottaa.

Meillähän on myös tuo ruokaremppa ulottanut lonkeronsa muihinkin. :xmas: Meillä ollaan yhdessä sovittu, tai no, me aikuiset ollaan lapsille kerrottu, että näin mennään. Elikkäs meillä hyväksi havaittu käytäntö on, että arkisinkin on kyllä välillä jälkiruokaa/herkkuiltapalaa, mutta aika pienet annokset. Sitten on erikseen se perjantain herkkupäivä, kohtuudella sekin. Jos nyt sattuukin niin, että jollekin jää herkkuja vielä omaan pussiinsa, en ole rajoittanut niiden syömistä sitten viikonloppuna vaikkapa jälkkäriksi.

Tuo tuntuu toimivan meillä ainakin hyvin. =)

Kyllä tuolla koolla vaihtaisin porkkanoihin ylimääräiset napostelut. Mutta kyllä lapsi tarvii karkkia ja herkkujakin välillä, pakko olis oppia ite hallitsemaan annoskokoa, kotoa sen mallin oppii. Meillä 8v on 144cm pitkä ja 33kg, pömppövattaa on ja pidän kyl huolen ettei vaan liho, sen verran vähän tuo lukutoukka liikkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Lue ja usko, jos haluat. Sanon silti. Silläkin uhalla, että palstalla on liikaakin jo toitotettu hiilaritietoutta parannuksena kaikkeen. Eihän sillä maailman rauhaa saavuteta, mutta oikeasti auttaa moneen mukama pulmaan. Itse olin todellinen sokerinarkki. Hirveesti teki mieli ruokaa ja himoitsin makeaa. Kun hiukan kiinnittää huomiota siihen, missä muodossa hiilarinsa syö ja lisäsi rasvaa ja proteiinia, tilanne vain muuttui.

Lasten hiilarisaantia ei pidä rajoittaa samaan tyyliin kuin esimerkiksi laihduttavalla aikuisella. Mutta laatuun voi kiinnittää huomiota. Älä laita koko lautasellista perunaa (ei tarttee edes joka päivä), katso, mitä leipää lapsi syö jne. Hernekeitto ja pannari on täyttä turhaa hiilaria. Ei ihme, että himottaa.

Ai miten niin hernekeitto pelkkää hiilaria :o Onhan siinä proteiinia ja kuitua vaikka kuinka, ja nestettä iso osa!

Meillä on yleensä aina joku pieni jälkkäri (kiisseliä, jäätelöä, vanukasta, hedelmärahkaa tms.) lämpimällä ruualla ja sitten ei muita herkkuja tarvitakkaan. Mä en osaa lapsesta sanoo kun omat on vielä niin pieniä mutta mulla ainakin toi jälkkäri on auttanut siihen järjettömään makeanhimoon mikä mulla oli aijemmin. Nyt en oo ostanu karkkejakaan ties koska viimeksi, suklaata on kyllä kaapissa mutta sekin on siellä jälkkärimielessä eli vasta sen jälkeen kun on syöty kunnon ruoka.

Itse olen ihan pienestä asti alkanut opettamaan kohtuutta makean syömisessä ja kaikessa muussakin. Nyt 8-v ei tarvi lapsen makean syömisen perään katsella. Hän saattaa itse sanoa jos jotain olen antamassa, että otan vain vähän kun sain kylässä vaikka jäätelön.
En tiedä vaikuttaako tähän pienenä tapahtunut oksentaminen karkista. Tuttava oli syöttänyt karkkia lapselleni ja oli syönyt tietenkin liikaa, en ollut tätä nähnyt. Kas kummaa että tuttava häippäsi kun oli siivomisen aika.
Itse huomannut että vitamiinitabletin rajoittavan makean nälkääni ja tuota kohtuuta harrastan itsekin. Meillä ei karkkipäivää ole, mutta silti ehkä kerran viikossa saatamme pussin (400g) ostaa koko perheelle.

Täytyy kyllä peesata tuota hiilareista puhujaa. Jos mä ite syön esim pastaa niin makeanhimo on valtava. Meillä samanikäinen poika ja toki sillekin herkut kelpaa, mutta mitään suuria määriä ei syö koskaan, koska täyttää vatsansa terveellisellä ruualla. Esim ennen vieraille menoa syötä kanaa, kalaa tai ihan lihaa ja kyytipojaksi salaattia. Proteiinipitoista täyttävää ruokaa niiin ei ne herkut sit vaan mene enää alas. Koita korvata herkuttelu jollain kivalla? Meillä poika saa 2 euroa viikkorahaa ja saa käyttää sen haluammallaan tavalla ja valinta on yleensä joku halpa krääsälelu (mikä tosin on jo samana päivänä rikki, mutta olisi ne karkitkin mahassa sit jo saman päivän aikana).

Meillä herkut eivät ole "tabu", mutta jo mehut, limpparit, keksit, pullat jne kuuluvat vain erityistilanteisiin.

Kiitos paljon vastauksista :). Mulla loppui akku kannettavasta ja mä en voi laittaa sitä lataukseen kun muuten telkkaria ei voi katsoa (mies katsoo urheilua ja jostain syystä meidän antenni ottaa häiriötä jos ja kun tietokone on samassa tilassa telkun kanssa).

En voi siis enää kommentoida tältä illalta, mutta hyviä vinkkejä jo sainkin. Kiitos niistä ja lisääkin saa tulla. Pääsen niitä sitten huomisella lukemaan :).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ai miten niin hernekeitto pelkkää hiilaria :o Onhan siinä proteiinia ja kuitua vaikka kuinka, ja nestettä iso osa!

No kun ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja anne:

juuri tätä mieltä minäkin

Mietin sitä (mulla ei siis ole oikeita vastauksia, tämä on spekulaatiota), etät jos koko perhe toimii samalla tavalla, siis se yksi herkkupäivä viikossa, muulloin herkkuja ei kerta kaikkiaan ole (pl. juhlat ym. erikoistilanteet tietenkin), niin äkkiä lapsi tottuu uuteen rytmiin - ihan niin kuin aikuinenkin. Se, jos herkkuja on näkyvillä/saatavilla, mutta niitä ei saa ottaa (muut syövät, lapsi ei), se vaikuttaa varmasti vahingollisesti... vaan jos kyseessä on koko perheen uusi elämäntapa (voithan perustella asiaa itsesi kautta, ettei "syy" muutokseen ole ainakaan yksin lapsessa), niin jatkuva herkuttelu unohtuu varmasti nopeasti. Tai niin kävi ainakin itselläni, ja mulla oli takana vuosien sokeririippuvuus, niin uskoisin, että lapsellakin käy näin.

Ei kannata sitä jälkkäriä poistaa, ei kerran viikossa jälkkäri ole todellakaan paljon.

Yksi melko hyvä makeanhimoon on valion vähäkaloriset marjakeitot. Esim. vadelma maistuu todella makealta, vaikka olisikin sitä kevyttä vaihtoehtoa (täytyy olla kaupassa tarkkana kun se vähäkalorinen ja normaali on melkein samannäköisissä purkeissa).

http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuoteryhma/Tuote?t_ryhma=MARJAKEITOT+SOKEROIMATTOMAT&productId=6217&t_nimi=Valio+vadelmakeitto+1+kg+sokeroimaton&tuory=1979

Tai sitten illalla naposteltavaksi porkkanaa dippikastikkeen kanssa, joka on tehty kevytkermaviiliin.

Myös vaasan real ruisleivät on todella hyviä paahdettuina ja juustosiivu päällä.. Eivät ole niin kuivia kuin normaalit ruisleivät, joista lapset monesti ei tykkää.

Nälässä ei kyllä ole kiva olla, joten yrittäisin ehkä ohjata niitä himoja johonkin vähän terveellisempään kuin karkkiin, mutta minkä kuitenkin vois esittää pojalle ns. herkkuna.

Kuulostaa NIIn tutulta! Meidän esikoinen on samanlainen. Kunnon ruokaa vaan isommat satsit, lihaa, kasviksia, pehmeitä rasvoja. Syöttekö liian vähärasvaista ruokaa, se voi tehdä tuota makean himoa. Eli tarjoa terveellistä ruokaa (ei vain salaattia) himoihin. Päälle harvoin jotain makeaa.

Aikamoisen perso on makealle meidänkin poika, kuten koko perhe.. :whistle:
Mutta joo, meillä ei ole karkkipäivää vaan syödään herkkuja (pienissä määrin ) silloin kun mieli tekee, mutta teilläkin kenties kokeiltu sitäkin?

Yhteistyössä