Miteb teidän lapset on nukkuneet päiväunet kun ovat siirtyneet kotihoidosta päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meidän lapsi ei nuku!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meidän lapsi ei nuku!

Vieras
Onko ihan normaalia että päiväunet häiriintyy, kun aloittaa päivähoidon? Pelottaa, ettei tuo lapsi nuku enää päiväunia ollenkaan, kun ei hoidossakaan osaa nukkua. Hoito siis vasta aloitettu.

Onko toivoa, että lapsi oppii nukkumaan myös hoidossa? Ja kyseessä vajaa 2v lapsi.

Meidän 2v aloitti nyt vuoden vaihteesta. Kotona on nukkunut aina sen 1½-2h mutta päiväkodissa on mennyt toistaiseksi 30-45min unilla. Poika on ollut todella väsynyt iltaisin! Mutta uskoisin pojan tottuvan päiväkodin nukkumiskäytäntöihin jollain aikavälillä ja sitten varmaan unetkin paranevat.

Meillä lapset aloittivat päivähoidon kun keskimmäinen oli 4v ja kuopus 1v10kk. Keskimmäinen lopetti päiväunet parivuotiaana, kuopus oli nukkunut päikkyjä ainoastaan vaunuissa.

Nykyään 4v nukkuu päiväkodissa toisina päivinä, ja toisina päivinä taas ei. 2v nukkuu aina päiväkodissa (siellä sisällä nukkuminen sujui alusta alkaen), kotona nukkuu satunnaisesti. Kotona päiväunille nukuttaminen edellyttää aina vartin kiinnipito-operaatiota, minkä aikana lapsi huutaa kurkku suorana ja rimpuilee. Sitten sammahtaa omaan huutoonsa. Päiväkodissa makaa hiljaa sängyssään ja nyplää unileluaan, nukahtaa itse.

Ihan hyvin meillä on alusta asti nukkunu hoidossa, vaikka vähän pelkäsin miten sujuu, kun kotona oli tottunu nukkumaan ulkona rattaissa. Oppi syksyn aikana myös nukahtaman kotona sisälle, vaikka tosin vaikeaa on, alkaa päiväunet jäänmään pois ainakin kotona ollessa. Ja ikää nyt kohta 2v9kk.

meillä on aina nukkunut saman rytmin mukaan kuin kotona. Aluksi yhdet tai kahdet unet ulkona vaunuissa. Sitte siirty yksiin uniin vaunuissa. Siitä siirty yksiin uniin sisälle kuten kotonakin.

Nyt kun on kaksi vuotta vanha, ei nuku enää kotona päikkäreitä, hoidossa kyllä.

Siis ihmeen hyvin ainakin meillä. Mä olin ihan varma, että ongelmia tulee, kun kotona oli tottunut nukkumaan oikeestaan pelkästään ulkona vaunuissa. Mä en edelleenkään tajua, miten ne saa varsinkin tuolla pienten puolella ne lähes 20 naperoa nukkumaan nätisti samassa huoneessa !! Ihminen on selkeesti laumaeläin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kannata etukäteen ressata:
Mä en edelleenkään tajua, miten ne saa varsinkin tuolla pienten puolella ne lähes 20 naperoa nukkumaan nätisti samassa huoneessa !! Ihminen on selkeesti laumaeläin :)

Se ON oikeasti aika hämmästyttävää. Mutta tuollaiset parivuotiaat rakastavat rutiineja, ja tiukoilla rutiineillahan se päiväkodissa sujuu. Meidän kuopuksen ryhmässäkin on joka päivä sama levy soimassa (sellaista rentoutusmusiikkia), ja sinne ne lapset sammahtavat ilman vastaanpanemista.

Tuon "laumaelämän" hyvät puolet ulottuvat muuhunkin toimintaan, 2v on oppinut uskomattoman nopeasti pukemaan, viemään astiansa pois ja kaapimaan ylijääneen ruoat jäteastiaan ym., kun tekee sen yhdessä toisten samanikäisten kanssa :)

Yhteistyössä