Miten äidit uskaltavat jäädä useiksi vuosiksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sähinä Sirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taitaa olla aika pitkälle totta. Ainakin tätä palstaa seuranneena. Valitattavaa, että ihmiset eivät pidä huolta omasta hyvinvoinnista myös niiden lasten lapsuuden jälkeen. Voi käydä hyvinkin köpelösti. Onhan näitä nähty.

Jaa.....Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa kuinka haluaa elämänsä elää! Miksi toisten pitää puuttua toisen elämään!!!En ymmärrä. Itse ymmärrän täysin äitejä jotka ovat kotona lasten kanssa ja TEKEVÄT TYÖTÄ 24h/vrk,MUTTA ymmärrän myös niitä jotka käyvät työssä. Ja onpa äitejä jotka tekevät kotiäitiyden ohella töitä,niinkuin minä.
[/quote]
KOTONA LASTEN HOITO EI OLE TYÖTÄ!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Sitten kun itkette ettei kukaan ota töihin ilman (koulutusta ja) työkokemusta niin muistakaa tämä ketju - miten ihanaa on ollut olla lasten kanssa kun ne on pieniä! Ja kattokaakin ettette ruikuta lasten aikana työn/toimeentulon perään, koska itse olette valintanne tehneet. Sama koskee tilannetta kun joudutte vastaamaan lapselle, että "kyllä sinä saisit, mutta kun meillä ei ole varaa" tuhannetta kertaa.

Ei tarvi ruikuttaa, toisilla on varaa olla kotona, sääli että olet noin katkera meille

;)

Katkera oon, mutten teille. Akateeminen tutkinto eikä lapsia. Koulutusta vastaava työ, jossa ehtii roikkua netissä. Palkka on paska, mutta kyllä sillä itsensä elättää ja eläkettäkin kerryttää. Harmittaa vaan kun julkiset palvelut on tiukoilla ja silti joillakin on vara valita kotona olo yhteiskunnan tuilla. Ehkä oonkin sitten katkera teille:). No onneks kotona ei odota kiljunta ja vaippasota..
Muistathan että moni meistä kotiäideistäkin on ollut työelämässä ja maksanut veroja ja maksaa edelleenkin. Esim. itse sain äitiysrahani työpaikkani sairauskassasta jonne maksoin joka kuukausi palkasta tietyn osuuden. Ja osalla meistä tosiaan on ammatti ja työkokemusta... Mä tein hommia sen eteen, että pystyin jäämään kotiin ja hyvä niin.

Koita myös vähän avartaa maailmankuvaasi.

Minulla on myös akateeminen koulutus , ja työpaikka odottaa. Neljän lapsen kanssa on kotivuosia kertynyt, mutta myös työvuosia, ja veroja meidän perhe maksaa ihan kiitettävästi. Sanoisin että noin kolme tonnia kuussa. Emmeköhän sitten ole jo oikeutettuja lapsemme hoitamaan miten haluamme?

Koetanhan minä avartaa, juu. Tuo tilastomatematiikka vaan puskee täällä palstalla päätään eli jotenkin et tunnu edustavan keskimääräistä täällä palstailevaa kotiäitiä:).

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Sitten kun itkette ettei kukaan ota töihin ilman (koulutusta ja) työkokemusta niin muistakaa tämä ketju - miten ihanaa on ollut olla lasten kanssa kun ne on pieniä! Ja kattokaakin ettette ruikuta lasten aikana työn/toimeentulon perään, koska itse olette valintanne tehneet. Sama koskee tilannetta kun joudutte vastaamaan lapselle, että "kyllä sinä saisit, mutta kun meillä ei ole varaa" tuhannetta kertaa.

Ei tarvi ruikuttaa, toisilla on varaa olla kotona, sääli että olet noin katkera meille

;)

Katkera oon, mutten teille. Akateeminen tutkinto eikä lapsia. Koulutusta vastaava työ, jossa ehtii roikkua netissä. Palkka on paska, mutta kyllä sillä itsensä elättää ja eläkettäkin kerryttää. Harmittaa vaan kun julkiset palvelut on tiukoilla ja silti joillakin on vara valita kotona olo yhteiskunnan tuilla. Ehkä oonkin sitten katkera teille:). No onneks kotona ei odota kiljunta ja vaippasota..

Ikävä tuottaa tässäkin pettymys, yhteiskunta ei maksa mulle MITÄÄN, ei siis yhtään mitään !!

Uskomatonta että lapsettomana tiedät meidän lapsiperheiden asiat noin hyvin....

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Jos noin ajattelisin niin enhän mä olis voinut lapsiakaan tehdä, mennä naimisiin, ottaa asuntolainaa jne.
Mikään ei ole elämässä varmaa. Tän hetkinen valinta on että hoidan lapset kotona kunnes nuorin on 3v sitten töihin. Kaikkea ei voi saada tiedän että eläke on hiukan pienempi jos olisin ollut koko ajan töissä .
Töihin aion kuitenkin palata.

Toihan on ihan hyvä asia.
Mutta sitä ei mun järki käsitä, miksi siitä vanhempien lapsien äidit homehtuvat kotona vaikka lapset ovat esimerkiksi koulussa. Ei niitä äitejä kotona kukaan päivisin tartte.
Eri asia jos on jotenkin estynyt mihinkään menemään, ja saa eläkettä. Tai hekee töitä/koulutusta, muttei tärppää. Mutta ne loput.... ne ei vaan halua tehdä mitään.

helposti. en pohdi paljoa tällaisia asioita..asioilla on tapana järjestyä, vanhanakin...
arvot näitä valintoja tehdessä puhuu puolestaan...en tod haluaisi pieniä lapsia laittaa hoitoon koska koti on lapselle paras kasvualusta ja itse en halua vaihtaa lapsieni lapsuusvuosia työnkiireisiin.
Arvot, arvot....
ihan sama putoanko kärryiltä työasioissa, aina voin oppia uudet tiedot, maailma on tietoa täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Jos noin ajattelisin niin enhän mä olis voinut lapsiakaan tehdä, mennä naimisiin, ottaa asuntolainaa jne.
Mikään ei ole elämässä varmaa. Tän hetkinen valinta on että hoidan lapset kotona kunnes nuorin on 3v sitten töihin. Kaikkea ei voi saada tiedän että eläke on hiukan pienempi jos olisin ollut koko ajan töissä .
Töihin aion kuitenkin palata.

Toihan on ihan hyvä asia.
Mutta sitä ei mun järki käsitä, miksi vanhempien lapsien äidit homehtuvat kotona vaikka lapset ovat esimerkiksi koulussa. Ei niitä äitejä kotona kukaan päivisin tartte.
Eri asia jos on jotenkin estynyt mihinkään menemään, ja saa eläkettä. Tai hekee töitä/koulutusta, muttei tärppää. Mutta ne loput.... ne ei vaan halua tehdä mitään.

saahan sitä haluta olla tekemättä mitään. toiset ne nauttii elämästä kiireettömänä toiset tekee kiireen itselleen ja kaikkea siltä väliltä..

tai sit joillakin on se toimeentulo muuten vain turvattu ilma työtä..mulla nyt on lapsi vasta 6kk joten ehkä siks en oo töissä..mutta en ole menemässäkään enää vakipaikalleni vaan menen johonkin mistä tykkään,ilmeisesti palaan tallille. siitä ei rahaa niin paljon kun ei niin mielekkäistä aloista,mutta toimeentulo on muutenkin turvattu. ihan vaan kotona en voisi olla,pää hajoo.

Alkuperäinen kirjoittaja helga:
Luulevat että saavat maatua sinne kotiinsa, kyllä mies elättää jne jne. Saamatonta porukkaa.

No aika käsittämätön aihe ihmettelylle on tämäkin. Mulla odotteli it-alan työpaikka 4 vuotta ihan rauhassa. Eikä se ammattitaitokaan ainakaan mulla näemmä kummemmin päässyt häviämään. Ilmeisesti olin alunperinkin riittävän pätevä ja hyväähän kannattaa aina odottaa :laugh: .

Kyllähän me miehenkin palkalla olisi edelleen elelty ihan hyvin, ilman, että tarvitsee pohtia kuka elättää ja ketäkin. Toisille perheen rahat vaan on perheen rahoja. Ei vaan haluttu muuttaa paikkakuntaa, mies jäi kotiin ja minä menin töihin. Nyt ollaan molemmat taas töissä.

Minulla hyvä perintö jo jaettu ja joka vuosi tulee osinkoina ja muuna tulona lisää. Miehellä hyvt tulot ja jos ero tulisi, minun tulot ei mihinkään laske.Ja varmaan vanhempieni kuoltua, osa koko omaisuudesta siirtyy nimiini. Silti olen työelämässä osittain mukana, mennyt aina lasten ollessa 1v ikäisiä tekemään töitä osa-aikaisesti ja nykyään voi tehdä kotoa käsin paljon töitä. Vaikka talous paremmin kuin turvattu käyn mielusti työelämässä,kehittämässä itseäni, saamassa tulosta ja turvaamassa myös omien lasteni tulevaisuuden pohjan vakaalle pohjalle.

Ohhoh, mikä ketju taas..teksi mieli sanoa muutama mielipide etenkin yhdelle pinoon osallistujalle, mutta ehkä pidän ne vaan itselläni.

Itse olen ollut lapsien kanssa kotona kolmisen vuotta ja sen takia uskallan kotona olla, että ajattelen kyllä ehtiväni ammatin ja työtä hankkia vähän vanhempanakin. Lapset ovat vain kerran pieniä.
Ja vaikka olenkin sitten, kolmen vuoden päästä vasta 27-28v. niin ainahan on niitäkin ammatinvaihtajia, jotka nelikymppisenäkin saattaa päättää lukea uuden ammatin. Heihin nähden en ole edes kovin vanha.(Ei millään pahalla heitä kohtaan)
Mullakin menee tuistani eläkesäästöön osa, ja säästötilillekin jää välillä laitettavaa.

Tää nyt on taas yksi semmoinen aihe, mistä voidaan tapella ihan miten pitkään vaan..tuntuu että kaikkien pitää puolustella kantaansa, antaisitte kaikkien kukkien vaan kukkia.

Alkuperäinen kirjoittaja mä2:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä ajattelen mieluummin lapsiani kuin itseä(eläke jne) ja rahaa. Paras paikka mun lapsillani on kotona minne ne pieninä kuuluukin. En ikimaailmassa halua sitä että lapsi olisi jo pienenä hoidossa itkien kädet ojossa ja hoitaja sanoo: voi kultapieni en ehdi nyt. Sitten kotio, iltapuuhat ja nukkuun että jaksaa vanhempien raastamana taas aamulla herätä....
Terv. joskus päiväkodissa valitettavasti töissä ollut :´(

No meidänpä lapsi onkin ollut kuin enkeli hoidossa ja on viihtynyt TODELLA hyvin siellä,hirveästi tykännyt kun on muita lapsia joiden kanssa leikkiä jne =)

Eli tällä lapsella on parempi olla hoidossa kuin kotona!!!!? Kyllä minun lapset viihtyy paremmin äitinsä ohjauksessa ja harrastuksissa!! On varmasti virikettä!
niin, mahtaa olla surkeat koti olot kun hoidossa viihtyy paremmin kuin kotona =)

Missä mä mainitsin miten lapsi viihtyy kotona :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Häjyynen:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Sähinä Sirkka:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?

minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.

Mä oon kyllä ajatellu etten niin kovin tyhmä ole, koska olen ollut mieluummin kotihoidontuella reilu 9 vuotta, kuin sanonu itteni irti vakityöpaikasta & alkanu työttömäksi että saisin työttömyyskorvausta :xmas:

Ja olen palaamassa enskesänä takas töihin, joten sitä eläkettäkin kyllä ehtii kerääntyä vielä reilu 30v.

Tätä peesaten, itse olen ollut lasten kanssa kotona 3,5 vuotta ja tulen olemaan vielä ainakin 3 vuotta (laskettuaika toukokuussa). Töissä minulla on vakipaikka, minulla on vuorotyö ja miehellä on paljon päivystämistä, joten lasten hoitoon vienti ja hakemiset tulee olemaan minun harteilla, enkä halua vielä pienten lapsien viikkorytmiä muuttaa.

Harvemmin näitä ketjuja miksi joku viitsii olla työttömänä luuserina kotona tekemättä mitään..
Tuosta ammattitaidosta voin sanoa sen verran. Olin 7v poissa hoitoalan puhtaasti osastotyössä. Ensin olin muissa tehtävissä ja sitten lasten kanssa kotona. Mennessä takaisin hoitsuksi, jännitti vietävästi mutta pari päivää kun oli ollut, huomasin ettei se tippapussi eikä -letkukaan mihinkään ollut muuttunut.. Vankka työtausta kun takana, ei perusjutut unohdu ja uusiutuneet jutut pystyy opettelemaan.

Tää on vähän samanlaista riitelyä kuin riidellään siitäkin että sektioäiti on alatiesynnyttäjää huonompi. Mulla on takana molemmat ja meni aika kauan ennekuin vissiin melko naiivina tajusin että naiset ihan tosissaan riitelee siitä asiasta, kumpi kirkkaamman kruunun saa. Meinasin ihan REPS! :)))
Olen ollut pois töistä reilu 3v ja sinä aikana on tullut 2 lasta, pian palaan töihin enkä nyt osaa ajatella kummin olisin huonompi tai parempi - meidän perheessä on omat juttumme joita ei voi soveltaa muille ja sama taas päinvastoin. Mua ei kiinnosta pätkääkään mitä muut tekee kun se on ystävät hyvät NIIIIIIN yksilöllistä. Eikö kukaan ajattele tätä? Sori vaan, mutta en suostu tuntemaan syyllisyyttä siitä että olen nyt kotona sikahuonoilla kotihoidontuilla yhteiskunnan taakkana ja pian taas olen kelvoton äiti siitä syystä että kiikutan lapseni tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Miten niin ei voi saada kotihoidontukea ja esimerkiksi vanh.rahaa yhtä aikaa? Kyllä voi, jos tuolla vauvalla on sisaruksia ja he ovat alle kouluikäisiä sekä kotihoidossa.
kotihoidontukea ja vanhempainrahaa ei saa samaan aikaan. Alle kouluikäisestä saa sisaruskorotuksen vanhempainrahaan. Mutta puhtaasti kotihoidontuki lakkaa kun vanhempainraha alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bored one:
olen nyt kotona sikahuonoilla kotihoidontuilla yhteiskunnan taakkana ja pian taas olen kelvoton äiti siitä syystä että kiikutan lapseni tarhaan.

Näinpä näin, teit mitä tahansa, niin silti aina jotkut äiti-ihmiset ovat nokkimassa sulta silmiä! Ei näille jutuille voi enää muuta kuin :laugh: ....

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Miten niin ei voi saada kotihoidontukea ja esimerkiksi vanh.rahaa yhtä aikaa? Kyllä voi, jos tuolla vauvalla on sisaruksia ja he ovat alle kouluikäisiä sekä kotihoidossa.
kotihoidontukea ja vanhempainrahaa ei saa samaan aikaan. Alle kouluikäisestä saa sisaruskorotuksen vanhempainrahaan. Mutta puhtaasti kotihoidontuki lakkaa kun vanhempainraha alkaa.

No, meidän Kelassa puhutaan asioista sitten ihan eri nimikkeillä....

Yhteistyössä