Miten arvioitte vieraiden lasten ikää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tutu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tutu"

Vieras
Täällä on usein aloituksia, että sen ja sen ikäinen lapsi teki sitä ja tätä. Miten te arvioitte vieraan lapsen ikää? Mistä tietää minkä ikäinen mikäkin lapsi on? Minulla on itselläni 3- vuotias tyttö. Tänään luin neuvolassa lehteä jossa oli saman ikäinen poika ja jollei kuvatekstissä olisi ollut ikää, olisin luullut häntä parikin vuotta vanhemmaksi. Mistä siis vio päätellä lapsen todellisen iän?

No eihän sitä satavarmaksi voi sanoa, mutta suunnilleen. Itse olen lastenhoitaja ja sitä kautta kehittynyt melko hyvä silmä mistä erottaa ken on minkäkin ikäinen.

[QUOTE="vieras";23746159]Fiiliksen perusteella. Arvio menee yleensä parin vuoden sisään oikeasta.[/QUOTE]

Siinä on aika iso ero kuitenkin onko lapsi 3 vai 5 vuotta...

[QUOTE="vieras";23746278]Siinä on aika iso ero kuitenkin onko lapsi 3 vai 5 vuotta...[/QUOTE]

Ilmaisin asiani väärin. Tarkoitin sitä, että osuu joko oikeaan ikään tai vuodella jompaan kumpaan suuntaan.

No, meillä on kaksi tyttöä joita luullaan kaksosiksi,ja ikää neiteillä on 8-v ja 4-v.Että silleen.Koululainen on toooosi pikkanen ja 4-v on pikkasen yläkäyrällä.Mut voitte kuvitella että koululainen ottaa vähän itteensä kun kysellään että onko ne kaksosia ja onko ne 5-v.Sen siis olen oppinut että saattaapi olla älyttömän vaikea tehtävä tuo iäs arviointi.

Ulkonäkö, käytös, liikkuminen, puhe, pituus verrattuna omiin lapsiin.

Toki lapsia on niiiin erilaisia että joskus iän arvioiminen menee metsään ja pahasti.
Esimerkkinä, kuvittelin että yksi näkemäni lapsi olisi ollut reippaasti alle 2v ja tuli puhetta äidin lapsen kanssa miten hienosti hän jo söi itse ja luksikan käyttö oli hallittua. Vertasin omaan 1 vuotiaaseeni koska mielestäni olivat aika saman kokoisia.
Lapsi oli kuitenkin jo 2v4kk, ja kun tarkemmin ajattelin ihan selvästi omaa 1v:tä isompi (ei ollut silloin mukana)

Yhteistyössä