Miten auttaa lihavaa lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suurihuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suurihuoli

Vieras
Ihan hätkähdyttää kirjoittaa sana lihava...mutta sellainen on tyttäreni joka on kahdeksan vuotias. Perheessämme on viisi muuta lasta jotka ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Syödään normaali kotiruokaa, herkkuja ja karkkeja silloin tällöin. Talvisin tämäkin tytär hiihtää ja luistelee. Miten voin auttaa rakasta pientä tytärtäni..olen niin huolissaan hänen tulevaisuudestaan ja tiedän että hän tulee kärsimään olemuksestaan. Onko jollain kokemusta tai muuten vain neuvoja mitä voisin tehdä tyttäreni hyväksi? :)

Entä mitä mieltä olette, voinko kieltää juuri tätä tytärtäni ottamasta lisää ruokaa, jos en kiellä muita? Tää on niin herkkä aihe etten haluaisin traumoja hänelle aiheuttaa asian suhteen ja että hän tietää olevansa aivan yhtä hyvä ja rakastettu lapsi kuin muutkin, ei paino siihen asiaan vaikuta. Ja hän tietää olevansa erilainen siinä suhteessa kuin sisaruksensa.

Kumpikohan traumatisoi enemmän - se että pian alkaa koulukiusaamishelvetti painon takia vaiko se, että sanot että yksi lautasellinen ruokaa riittää ?! Asiat oikeisiin mittasuhteisiin hei!

Olen aina ihmetellyt sitä, että miten vaikeaa VOI olla laihduttaa lapsi (tai lemmikki sen puoleen) jonka ravinto tulee vanhemmilta - tuskin hällä pääsyä herkkuihin ilman sinun/isän lupaa?!

[QUOTE="Kumpikampi";22808792]Kumpikohan traumatisoi enemmän - se että pian alkaa koulukiusaamishelvetti painon takia vaiko se, että sanot että yksi lautasellinen ruokaa riittää ?! Asiat oikeisiin mittasuhteisiin hei!

Olen aina ihmetellyt sitä, että miten vaikeaa VOI olla laihduttaa lapsi (tai lemmikki sen puoleen) jonka ravinto tulee vanhemmilta - tuskin hällä pääsyä herkkuihin ilman sinun/isän lupaa?![/QUOTE]

No kun oon sitä mieltä ettei meillä herkkuja syödä kuin harvoin eikä hän itsekseenkään pääse niitä nautiskelee. Mitä mä voin tehdä toisin?!! Tuntuu että normiruokaakaan hän ei niin paljoa syö että lihavuus voisi siitä johtua, olen ihan ymmälläni. :(

[QUOTE="vieras";22808808]Laita jokaiselle annos valmiiksi lautaselle ja tee vain sen verran ruokaa, kuin katsot, että porukan on sopiva syödä kerralla.[/QUOTE]

Noin voisin olla hyvä...mutta voinko kieltää esim kasvavan, normaalipainoisen 10 v pojan olla ottamatta lisää ruokaa samoin kuin kiellän sen tyttäreltäni.....

Yhdessä liikkumista ja paljon.
Juuri juttelin erään exän puolen sukulaisen kanssa (nuori nainen), joka oli lapsena ja teininä lihava. Kertoi kuinka kärsi siitä ja olisi toivonut vanhempiensa liikkuvan kanssaan, neuvovan syömisessä, rajoittavan herkkuja. Nykyisin jo hieman hoikempi mutta kova kärsimys tytölle ollut koko lapsuuden ja kiusattu oli siitä syystä :(.

Voisit ottaa yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja sitä kautta pääsisitte ravitsemusterapeutille. Ruokapäiväkirjan avulla selviteltäisiin, miten voisi toimia painon kannnalta paremmin. Jos tarkastuksissa ei ole tytön korviin vielä paino-ongelmaa tullut, niin kohta sen aika kuitenkin on. Kyllä rehellisesti täytyy lapsellekin kertoa, jos on syytä tehdä jotakin muutoksia.

[QUOTE="a.p";22808850]Noin voisin olla hyvä...mutta voinko kieltää esim kasvavan, normaalipainoisen 10 v pojan olla ottamatta lisää ruokaa samoin kuin kiellän sen tyttäreltäni.....[/QUOTE]

No et tietenkään voi - jos kerran pojalla ei ole paino-ongelmaa!

Kuinka pahasta ylipainosta on kyse?

[QUOTE="a.p";22808850]Noin voisin olla hyvä...mutta voinko kieltää esim kasvavan, normaalipainoisen 10 v pojan olla ottamatta lisää ruokaa samoin kuin kiellän sen tyttäreltäni.....[/QUOTE]
No teet silti vain sen verran, kuin katsot sopivaksi. Pojalle sitten enemmän, jos enemmän tarvitsee. Siksikin hyvä tehdä asiasta tytöllekin selvyys, ammattilaisten avulla, koska kuitenkin huomaa, mitä on tapahtumassa. Peitellyt asiat ovat aina haitallisia.

Nuo vaikeita asioita, meillä kanssa 7 vuotias tyttö kuuli syksyllä niin kouluterveydenhoitajalta kuin lääkäriltä että painoa on liikaa... Syyslomalla ollessa oli sitten kieltäytynyt jälkiruuasta osaksi juuri noiden kommettien takia. Ja ei sillä että etteikö asia minua huolestuttaisi.

Tyttö ei koskaan ota ruokaa lisää, kerran viikossa karkkipäivä, syö kasviksia jne. Liikkuu koulumatkat lähes päivittäin kävellen, kaksi kertaa viikossa liikunta harrastus, luistelemassa käydään talvi aikaan, kesä aikaan pyöräillään, kauppamatkat kuljetaan jalan.

Olin todella ihmeissäni siitä mitä vielä voisimme tehdä, mutta en vain keskinyt mitään. Mutta suureksi hämmästyksekseni kun tyttö oli käynyt terkkarilla painokontrollissa joulukuussa paino oli tippunut 2 kg. Tavoitteena oli että paino pysyisi samana.

Yksi tärkeä asia on tietysti tuo annoskoko johon olisi hyvä kiinnittää huomioita, meillä tytöllä on käytössä Muumilautanen, johon pyritään ruoka laittamaan lautasmallin mukaan.

Kamalaa kuunneltavaa oli kun tyttö kyseli että miksi se terveydenhoitaja sanoi mun painosta? Olenko mä oikeesti lihava?
Tyttö ei edes näytä lihavalle, on vain vankkarakenteinen, kuten yksi tuttu sanoi vähän niinkuin täyttä tavaraa.

Helppoa tämä ei tietystikän ole...

Meillä oli sillä tavalla kun olin pieni, että mun isosisko oli melkosen pulska, minä taas ihan riisitikku. Oli vuoden ikäero ja samat harrastukset.

Meillä äiti kanssa taivasteli aina miten voi olla, kun samaa ruokaa syövät ja samana päivänä karkkipäivä. Mut minä väitän että annoskoosta johtui ihan täysin. Syötiin kyllä samaa ruokaa, mutta sisko söi aina vähän enemmän. Molemmat otettiin lisää, mutta sisko vähän enemmän.

Jälkeenpäin on siskonkin kanssa tästä puhuttu, ja todettu se että jos toinen tottuu siihen että syö aina vaikka kolme perunaa ja toinen kaksi, toinen syö viisi lihapullaa ja toinen kahdeksan, niin ero ei näytä isolta mutta kun sama toistuu joka päivä jokasella aterialla niin pikku hiljaa sitä eroa kertyy. Samahan se on aikuisiällä, jos jokaisena päivänä syöt vaikka vaan 100 kaloria enemmän kun joku muu, niin yhdessä ateriassa ei huomaa mitään eroa, mut vuodessa se on jo 36 500 kaloria eroa.

Niin, ja siis ratkasuksi ehdottasin että sinä jatkossa annostelet lapsen ruuan. Jos haluaa lisää niin annat, mutta sinä annostelet. Tällä tavalla voit seurata paljonko oikeasti syö. Ei mitään natsivalvontaa, vaan siinä ruokailun lomassa.

Ja jos lapsi on tottunut siihen että lisää otetaan, oli nälkä tai ei, niin lautaselle ensin vaan vähän, niin se santsauskierroskaan ei paisuta ruokamäärää liian isoksi.

Ne valmiit annokset ovat hyvät. Ja teet isoveljelle sitten aikas paljon isomman annoksen. Ja voithan ajatella, että kasvislisäkkeitä, salaatteja ja leipää saa ottaa vapaasti, muut annostellaan.

Sitten voit ihan miettiä perheen ruokarytmiä ja sitä saako tytär karkkeja, jäätelöä, sipsiä tai jotain muuta, mistä tulee ylimääräisiä kaloreita. Ja koko perhe liikkumaan, sinä myös!

Ootko seurannu lapsen viikkorahan käyttöä? Tai jos saa vaikka isovanhemmiltaan rahaa? Kyllä kahdeksanvuotias osaa jo vanhemmiltaan salaa ostaa karkkia. En väitä että teidän lapsi näin tekee, mutta jotkut lapset tekevät.

Nimittäin jos lapsi lihoo vaikkei syö kotona paljoa niin tätäkin vaihtoehtoa kannattaa miettiä.

[QUOTE="Piika-äiti";22808991]Ne valmiit annokset ovat hyvät. Ja teet isoveljelle sitten aikas paljon isomman annoksen. Ja voithan ajatella, että kasvislisäkkeitä, salaatteja ja leipää saa ottaa vapaasti, muut annostellaan.
[/QUOTE]
Ei leipää, vihanneksia kyllä.

Saanen myös muituttaa, että moni lapsena pulska laihtuu sitten murrosiässä... Itselläni oli ala-asteen ajan ylipainoa 10kg, ylä-asteella ei enää yhtään (paino/pituussuhde oli melkein "sama" 161cm/63kg) ja ammattikoulussa painoin vielä 10kg vähemmän... Eli tämmönen ikikiusattu pullukka tyttö laihtui aikuisikään mennessä 20kg. Moni riisitikku kiusaaja olikin sitten siihen ikään mennessä saanut 20kiloa ylipainoa itselleen... Huomasin ihan saman asian myös monista luokkakavereista jotka olivat hieman suurempikokoisia, ihmeellisesti nekin laihtuivat kun alkoi pituutta tulemaan kovalla vauhdilla.
Ja mun kohdalla ei ollut kyse tietoisesta laihduttamisesta, se paino vain jotenkin tippui ja söin monipuolisesti.

[QUOTE="Niin";22809048]Ootko seurannu lapsen viikkorahan käyttöä? Tai jos saa vaikka isovanhemmiltaan rahaa? Kyllä kahdeksanvuotias osaa jo vanhemmiltaan salaa ostaa karkkia. En väitä että teidän lapsi näin tekee, mutta jotkut lapset tekevät.

Nimittäin jos lapsi lihoo vaikkei syö kotona paljoa niin tätäkin vaihtoehtoa kannattaa miettiä.[/QUOTE]

Ei ole mahdollista että itse ostelisi herkkuja, asutaan sen verran syrjässä ettei hänellä ole mahdollista yksin kauppaan mennä =)

Yhteistyössä