Miten ehditte ulkoilla ja laittaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saamaton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aina näitä!;10542793:
Aina näihin tämäntyyppisiin keskusteluun vedetään tämä "miten ennen vanhaan sitä ja tätä". Oletteko ajatelleet, miten erilaista elämä ennen vanhaan oli? Ennen ei ollut pesukoineita tai sähköhelloja, mutta elintaso oli jossain ihan muualla kuin nykyään. Lapset pitivät samoja vaatteita viikon, lapsia ei kylvetetty ja vatteita ei vaihdettu päivittäin kuten nykyään. Viepä päiväkotiin viikon pesemättä ollut taapero likaisissa vaatteissa, niin saat sossun tätit perääsi. Ruoka oli myös vaatimattomampaa, syötiin lähinnä perunaa ja leipää eikä oltu tietoisia ravitsemussuosituksista. Nopsaahan sitä äiti pesee suuren kattilallisen perunoita kiehumaan, kun ei tarvitse vääntää kastikkeita ja salaatteja. Nukuttiin ahtaasti monta lasta muutamassa sängyssä, vuodevaattieta tuskin vaihdettiin viikoittain niin kuin nykyään. Kodit olivat maalaistaloja, joissa siisteystaso oli ihan eri luokkaa kuin nykyään - lattia lakaistiin ja se sai riittää. Ei nykyajan asuntoja voi päästää sellaiseen kuntoon. Ylipäätään hygieniataso oli ihan erilainen kuin nykyään. koska elämme tällaisessa yhteiskunnassa ja tällä elintasolla, se velvoittaa meitä monenlaisiin kotihommiin, mitä ennen ei "tarvinnut" tehdä. Pyykit ja tiskit eivät peseydy siltikään itsestään, vaikka koneet onkin. Ruoka ei tekeydy valmiiksi itsestään, varsinkin jo haluaa tehdä terveellistä ja sen kaksi lämmintä ateriaa päivässä. kodit ovat nykyään vaarallisempia kuin ennen vanhaan monine sähkölaitteineen. Ennen oli myöskin ne mummot ja vaarit talossa hoitamassa pieniä. Ja mikä tärkeintä, ennen ei äitiydestä tehty tällaista suorittamista ja taydellisyyden tavoittelua kuin nykyään, se oli siis henkisesti helpompaa kun ei tarvinnut pohtia, että miten minä nyt taas tänään olen lastani traumatisoinut. Että kannattaa miettiä loppuun asti, ennenkö alkaa vertaamaan miten hyvin kaikki olikaan "ennen vanhaan"...

Mummoni, 11 lapsen äiti, nykyisin 86-v. ja oman äitini (64-v) kertoman mukaan ennen vanhaan elettiin kyllä ihan eri lailla kuin yllä kuvataan. Pyykit pestiin joka viikko ihan maallakin (vauvan pyykit ja kaikkien lakanat keitettiin). Vauva kylvetettiin muutaman pv välein pirtissä, ihan nykysuositusten mukaan. Joka viikko siivottiin (ei riittänyt pelkkä lakaisu vaan myös luututtiin, muutaman kerran vuodessa suursiivottiin ja myös navetta pestiin kesäksi). Keittiön siivous ja lattioiden lakaisu kuuluivat ihan jokapäiväisiin rutiineihin. Ja navettatyöt päälle. Toki oli mummo katsomassa lasten perään (järven rannalla asuttiin) ja isommat myös kaitsivat pienempiään. Mutta ei todellakaan eletty missään epähygieenisissä tai paskaisissa oloioissa meidän mummolassa 40-50-luvulla vaan ihan yhtä siististi kuin nykyäänkin. Myös ruokailu tapahtui jämptisti: ensin navettaan lähtijöille aamukahvi (varmaan joskus klo 4, pappani taisi tämän hoitaa itse), sitten navetasta tullessa aamupuuro kaikille, lounas ja päivällinen, ei raskaita maatöitä tejdä kevyellä ruualla. Ruoka oli tietysti perunaa ja lihaa tai kalaa, juureksia keitettyinä/paistettuina, marjoja säilykkeinä. Aivan varmasti kotityöt ruuanlaittoineen ja siivouksineen veivät enemmän aikaa kuin nykyisin, iso maalaistalo, joka oli aina tip top, ja on edelleenkin. Lapsia ei tosiaankaan varmaan viihdytetty sen kummemmin vaan menivät siinä sivussa.

Toki äidit ovat erilaisia, kaikki ihmiset ovat erilaisia, mutta niin ovat lapsetkin! Oikeasti jos ei ole arkea vähän hankalamman lapsen kanssa elänyt, on ihan turha tulla ihmettelemään, voiko "muka yhden lapsen kanssa olla noin vaikeaa". Kyllä, yhden lapsen kanssa voi olla vaikeaa, vaikka sinä et sellaisesta tietäisikään. Ja aina se arjen hankaluus ei ole äidistä kiinni.

Minulla oli 2 alle 3-v. ja vauva ei nukkunut yöllä, ei sitten ollenkaan. Ei vaikka mitä olisi tehnyt. Päivät sitten kyllä nukkui, mutta silloin ei 2,5-v. nukkunut. Ja kyllä sitä vaan jaksoi, kun oli pakko. otin tirsat, jos vanhempi nukkui. Vkl antoi isä nukkua yöllä ja hoiti pienempää. Poika oppi nukkumaan yöunet joskus siinä 8 kk:n iässä.

Silti meillä ulkoiltiin 2 x päivä, tehtiin ruoka alusta pitäen käyttäen juuri noita vinkkejä: Ruoka uuniin hautumaan, levy ykköselle ja perunakattila siihen, pakasteesta lihaa/kalaa. otinpa vielä hoitolapsenkin siihen! Ja ehdin laittaa kevyen kenttämeikinkin; lapsen voi myös ottaa vessaan mukaan, kunhan nostelee pesuaineet jne. ylös.

Eli äidit ovat erilaisia: Toiset osaavat organisoida eivätkä anna periksi. Toiset antavat heti periksi ja toteavat, ettei tästä mitään tule enkä minä mitään ehdi.

T: Äiti, joka valvoi lähes yötäpäivää ensimmäiset 8 kk ja silti pysyi järjissään ja sai hommat hoidettua. P.s. uskalsin tehdä vielä kolmannenkin ...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaksosten ahkera äiti;10541983:
Miten on mahdollista, ettei ennätä tehdä ruokaa, siivota ym. kotihommia yhden lapsen kanssa.
Meillä on jo aikuiset kaksoset sekä vielä 1 lapsi lisäksi. Ennätin aikanaan tehdä ruoat, ommella lasten nukkuessa, siivota ja jopa leipoa vanhalle äidilleni. Ei lasta tarvitse kokoajan viihdyttää. Lasta voi myös kieltää. Yli yksi vuotias lapsi kyllä ymmärtää jo kiellot. Meillä ei ainakaan lasten annettu koskea telkkariin ym. vaarallisiin juttuihin. Eivät saaneet kaappeille mennä ym. Silti meillä oli Ikeasta (Ruotsista) ostetut turvalukot kaapeissa. Ei olis tullut mieleenkään, että mies töiden jälkeen ois tehnyt kotihommia. Lapsia kyllä hoiti iltaisin ja oli ulkona niiden kanssa.

Mikset ennätä ulos??? Vaatteet vaan päälle ja ulos. Jos et kerran ennätä edes mitään kotihommia, niin missä sun aika menee. Valitellessa täällä palstoilla vai missä.

Tuntuu, että nykyään näitä uusavuttomia riittää. Mitenhän minun äitini aikoinaan on ehtinyt 5 lasta hoitaa ilman mitään mukavuuksia??? Pyykkitkin piti silloin huuhdella avannossa ja käytettiin harsoja ym. Järki käteen ja hommiin naiset.

En ole ap, mutta vastaan omasta puolestani. Itselläni on välillä sama ongelma, mutta se johtuu siitä, että haluan ihan luontaisesti tehdä elämässä (ja päivän mittaan) muutakin kuin kotihommia. Joskus tulee vaan laiskoteltua lehteä tai kirjaa lueskellen, rauhallisesti aamukahvin äärellä. En ole niitä naisia, jotka muka-vaatimattomasti (vaikka tosi asiassa hyvin itsetyytyväisenä ja kehuja kaipaillen) toteaa, että "en minä mikään superäiti koe olevani, olen vaan hyvä organisoimaan, tehokas ja ahkera ja NAUTIN ruuanlaitosta, NAUTIN lasten kanssa puuhastelusta, NAUTIN siitä että koti on siisti". Totuus on, että ne tehokkaat superäidit pistävät suurimman osan energiastaan paitsi lapsenhoitoon, myös kodinhoitoon. Siinä ne vuodet menevätkin ihan huomaamatta. No, olipa ainakin kämppä siisti ja arki hyvin organisoitu.

Kyllä ne entisajan viiden lapsen äidit saivat hyvin kotityöt tehtyä, mutta mitään omaa aikaa ei todellakaan ollut (edes lapsen nukkuessa). He olivat pelkkiä kotityön tekijöitä. Siinä meni elämä, eipähän toisaalta tullut mietittyä liikaa, mitä oikeasti elämältä olisi halunnut. Oli parempi nauttia kodinhoidosta, kun muitakaan nautintoja ei juuri ollut tarjolla. Kuulostaa ahdistavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän kyllä;10542875:
Minulla oli 2 alle 3-v. ja vauva ei nukkunut yöllä, ei sitten ollenkaan. Ei vaikka mitä olisi tehnyt. Päivät sitten kyllä nukkui, mutta silloin ei 2,5-v. nukkunut. Ja kyllä sitä vaan jaksoi, kun oli pakko. otin tirsat, jos vanhempi nukkui. Vkl antoi isä nukkua yöllä ja hoiti pienempää. Poika oppi nukkumaan yöunet joskus siinä 8 kk:n iässä.

Silti meillä ulkoiltiin 2 x päivä, tehtiin ruoka alusta pitäen käyttäen juuri noita vinkkejä: Ruoka uuniin hautumaan, levy ykköselle ja perunakattila siihen, pakasteesta lihaa/kalaa. otinpa vielä hoitolapsenkin siihen! Ja ehdin laittaa kevyen kenttämeikinkin; lapsen voi myös ottaa vessaan mukaan, kunhan nostelee pesuaineet jne. ylös.

Eli äidit ovat erilaisia: Toiset osaavat organisoida eivätkä anna periksi. Toiset antavat heti periksi ja toteavat, ettei tästä mitään tule enkä minä mitään ehdi.

T: Äiti, joka valvoi lähes yötäpäivää ensimmäiset 8 kk ja silti pysyi järjissään ja sai hommat hoidettua. P.s. uskalsin tehdä vielä kolmannenkin ...

Jos minulla olisi vauva ja alle 3-vuotias, ei kyllä tulisi mieleenkään ottaa hoitolapsia äitiyslomalla ollessa, vaan yrittäisin keskittyä niihin omiin muksuihin. Arvostan enemmän sitä, että antaa aikaansa lapsille, kuin että on tehokas ja meikattu, ja vielä tienaa rahaakin äitiysloman aikana. Minusta parempi olisi joskus vaikka rentoutua vähän. Mutta kukin tyylillään...

Alkuperäinen kirjoittaja Aina näitä!;10542793:
Aina näihin tämäntyyppisiin keskusteluun vedetään tämä "miten ennen vanhaan sitä ja tätä". Oletteko ajatelleet, miten erilaista elämä ennen vanhaan oli? Ennen ei ollut pesukoineita tai sähköhelloja, mutta elintaso oli jossain ihan muualla kuin nykyään. Lapset pitivät samoja vaatteita viikon, lapsia ei kylvetetty ja vatteita ei vaihdettu päivittäin kuten nykyään. Viepä päiväkotiin viikon pesemättä ollut taapero likaisissa vaatteissa, niin saat sossun tätit perääsi. Ruoka oli myös vaatimattomampaa, syötiin lähinnä perunaa ja leipää eikä oltu tietoisia ravitsemussuosituksista. Nopsaahan sitä äiti pesee suuren kattilallisen perunoita kiehumaan, kun ei tarvitse vääntää kastikkeita ja salaatteja. Nukuttiin ahtaasti monta lasta muutamassa sängyssä, vuodevaattieta tuskin vaihdettiin viikoittain niin kuin nykyään. Kodit olivat maalaistaloja, joissa siisteystaso oli ihan eri luokkaa kuin nykyään - lattia lakaistiin ja se sai riittää. Ei nykyajan asuntoja voi päästää sellaiseen kuntoon. Ylipäätään hygieniataso oli ihan erilainen kuin nykyään. koska elämme tällaisessa yhteiskunnassa ja tällä elintasolla, se velvoittaa meitä monenlaisiin kotihommiin, mitä ennen ei "tarvinnut" tehdä. Pyykit ja tiskit eivät peseydy siltikään itsestään, vaikka koneet onkin. Ruoka ei tekeydy valmiiksi itsestään, varsinkin jo haluaa tehdä terveellistä ja sen kaksi lämmintä ateriaa päivässä. kodit ovat nykyään vaarallisempia kuin ennen vanhaan monine sähkölaitteineen. Ennen oli myöskin ne mummot ja vaarit talossa hoitamassa pieniä. Ja mikä tärkeintä, ennen ei äitiydestä tehty tällaista suorittamista ja taydellisyyden tavoittelua kuin nykyään, se oli siis henkisesti helpompaa kun ei tarvinnut pohtia, että miten minä nyt taas tänään olen lastani traumatisoinut. Että kannattaa miettiä loppuun asti, ennenkö alkaa vertaamaan miten hyvin kaikki olikaan "ennen vanhaan"...

Nauratti vähän tämä viesti, joten pakko itsekin kommentoida! Ihan kun sitä ennen vanhaan ois kuljettu paskasissa vaatteissa ja sotkusessa kämpässä ja ihan kun nykyään ois pakko puunata kotia. Eikä se paljoa hitaampaa ole laittaa terveellistä ruokaa kun kuoria kattilallinen perunoita kiehumaan. Kyllä välillä ihmettelen itsekin mikä ihmeen kiire nykyajan äideillä oikein on kun ei aikaa tunnu olevan yhtään mihinkään? Itselläni on yksi lapsi, 1 v 4 kk, niin hyvin ehdin ulkoilemaan, laittamaan ruokaa, siivoamaan ja pesemään pyykkiä ja viettämään omaakin aikaa. Kerronpa hieman meidän arjesta:

Meillä herätään 7-8 välillä, siinä aamupala ja aamutouhut. Ulos lähdetään 9-10 välillä. Syömään tullaan 11, lämmitän lapselle edellispäivän ruokaa tai otan pakkasesta, tai lämmitän kaupan valmista purkkiruokaa. Lapsi päiväunille klo 12, nukkuu noin 2 tuntia. Siinä ehdin itse keitellä kahvit, lukea lehtiä, siivota tai laittaa iltaruokaa, mitä nyt huvittaa. Sit poika herää unilta, syödään välipala ja saatetaan kävästä taas ulkona tai kaupassa. Mies tulee kotiin, jompikumpi laittaa ruoan ellen ole sitä jo tehnyt, reilu annos jotta riittää lapselle seuraavaksi päiväksi. Salaatinkin teko on nopeaa, kun pilkkoo vaan. Pyykkien heittoon pesukoneeseen ja ripustamiseen menee noin puoli tuntia viikkotasolla, viikkosiivoukseen tunti jne... Ei meillä todellakaan koko ajan kiillä, mutta perussiistiä on aina. Lapsi menee nukkumaan klo 20 ja sit on pari tuntia aikaa tehdä mitä vain ennenkuin itse käyn nukkumaan.

No, onhan niitä äitejä ja lapsia erilaisia, mutta monesti kyllä ihmettelen että mihin kaikkien aika menee. Ei meidänkään poika ole ikinä helpoimmasta päästä ollut, viihtyy yksin joskus 5 minuuttia. Silti ehdin tehdä kaiken tuon ja me vielä asutaan 160 neliöisessä omakotitalossa jossa puuhaa kyllä riittää. Kaiken a ja o onkin suunnitelmallisuus. Ja välillä turvaudutaan valmisruokiin, ja hyvällä omatunnolla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaksosten ahkera äiti;10541983:
Miten on mahdollista, ettei ennätä tehdä ruokaa, siivota ym. kotihommia yhden lapsen kanssa.
Meillä on jo aikuiset kaksoset sekä vielä 1 lapsi lisäksi. Ennätin aikanaan tehdä ruoat, ommella lasten nukkuessa, siivota ja jopa leipoa vanhalle äidilleni. Ei lasta tarvitse kokoajan viihdyttää. Lasta voi myös kieltää. Yli yksi vuotias lapsi kyllä ymmärtää jo kiellot. Meillä ei ainakaan lasten annettu koskea telkkariin ym. vaarallisiin juttuihin. Eivät saaneet kaappeille mennä ym. Silti meillä oli Ikeasta (Ruotsista) ostetut turvalukot kaapeissa. Ei olis tullut mieleenkään, että mies töiden jälkeen ois tehnyt kotihommia. Lapsia kyllä hoiti iltaisin ja oli ulkona niiden kanssa.

Mikset ennätä ulos??? Vaatteet vaan päälle ja ulos. Jos et kerran ennätä edes mitään kotihommia, niin missä sun aika menee. Valitellessa täällä palstoilla vai missä.

Tuntuu, että nykyään näitä uusavuttomia riittää. Mitenhän minun äitini aikoinaan on ehtinyt 5 lasta hoitaa ilman mitään mukavuuksia??? Pyykkitkin piti silloin huuhdella avannossa ja käytettiin harsoja ym. Järki käteen ja hommiin naiset.

Voi pyhä sylvi sentään....! Sinulla ei ilmeisesti ole tarpeeksi kokemusta muista perheistä ja muista lapsista, kun olet noin ymmärtämätön. Tuleppa meille kylään ja tee meidän yhden muksun kanssa ruuat, pyykkäät ja siivoat.... voi kun haluaisin sen nähdä ;))) Noilla viihdyttämisellä ja kielloilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Olen aikanaan hoitanut paljon erilaisia ja ikäisiä lapsia (asunut eri perheissä, EN au pairina) ja fakta on se, että lapset ovat erilaisia ja on asioita, joihin vanhemmat/hoitajat eivät voi vaikuttaa. Oli perheitä, joissa pystyin hoitamaan vastasyntyneen, 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan, sen lisäksi tekemään ravitsemukselliset aamupalat, lounaat ja illalliset, alusta asti kokkasin itse, pesin ja SILITIN pyykit, siivosin kerran viikossa, ulkoiltiin (ei tosin joka päivä), hoidin joka päivä kaikkien kylvetykset ym.

Sitten taas oli perheitä, jossa yhden lapsen kanssa EI voinut siivota tai laittaa ruokaa, pyykkien pesu onnistui useimmiten. Kaikissa perheissä toimin kuitenkin samalla lailla ja minulla oli samat kasvatukselliset näkökulmat, mutta lapset ei vaan toimi kuin robotit kaikki saman kaavan mukaan ;-)

Toivottavasti saat joskus hoitoosi temperamentiltaan "vaativampia" lapsia ja ymmärrät siten myös joidenkin muiden perheiden arkea.

Terveisin:
Urheilullinen ja aktiivinen tehopakkaus, joka ei pysty laittamaan ruokaa tai pesemään pyykkejä yhden lapsen kanssa ;-)))

"Vilkkaan taaperon äiti", hanki leikkikehä tai rakenna muuten kotiis joku suljettu turvallinen alue jos muka yhden lapsen kanssa jo on noin vaikeeta. Taapero ei taatusti tykkää kun sen sinne ekoja kertoja suljet, mut oppii kyllä vähitellen et yksinkin voi leikkiä (kun vaihtoehtoa ei ole) ja sä saat istua rauhassa vessassa pelkäämättä mitä lapsesi touhuaa...

Se on kyl niin totta että äidit on erilaisia...

Höpöhöpö, ei ole kyse siitä ettei yksin voisi olla. Meillä on käytössä erittäin laadukas leikkikehä ja lapsi menee sinne aivan mielellään, mutta kun just opettelee seisomaan ja kävelemään niin päästää kätensä irti ja lentää suoraan takaraivolleen tai mihin vaan, ei edes sellaiseen pysty jättämään tällä hetkellä. Parempi vahtia lasta tarkemmin tässä vaiheessa niin ei tarvitse ainakaan yöllä herätä tietyin väliajoin tarkistamaan ettei tömäyksessä käynyt pahemmin lapselle. Jos lapsi lyö päänsä kovasti siitä voi seurata aivotärähdys tai verenvuoto, ei kannata pelleillä tuollaisten asioiden kanssa.

Viimeksi muokattu:
Meilä kaksi lasta 3-vuotias ja 1-vuotias.
Kupuksen kanssa herätään klo 7.
Minusta kohta tärkein puen itelle vaatteet päälle ja laitan itteni päiväkuntoon ensimäisenä. Eli starttaan itteni.
Keitetään aamupuuroa samalla tyhjennän tiskikoneen ja täytän. Syödään minkä jälkeen vaihdetaan vaatteet. Esikoinen herää yleensä myöhemmin.
Esikoinen syö. Aamiasen jälkeen siivoan paikat kuntoon. Imuroin ja kerrään ylimääräset roinat pois lattailta. Jos imuroin niin imuroidaan ja pyyhitään pölyt porukalla.
Lähetään ulos, perhekahvilaan tai jonnekki tai sitten ei mennä mihinkään.
Lounas syödään josku syödään eväitä (eineksiä) jos ei olla kotona. Yleensä eilisen päivän päivällistä lämmitetään. Siivoan lounaan pois.
Nukkumaan minä nukun myös vähänaikaa.
Henkilökunnan kahvi/nettitauko.
Ruoanlaittoa
Siistaan enemmän, jos jaksan
Lapset herrää
välipala
Päivällisen teko lapset leikkii, kinastellee joskus kinuaaki
mies tullee huh onneksi on auttava mies joka peuhaa lasten kanssa
Mulla on tietynlainen viikkorytmi
Maanantaina ylleensä siistin vähän enemmän imuroin ja pesen vessat viikonlopunjäljiltä.
Ti ja ke ollaan yleensä perhekahvilassa
To siivoan pyyhin pölyt ja luutuan. Joka toinen viikko vien matot ulos ja joka toinen viikko luutuan mattojen välit. Aina en kuitenkaan jaksaa, mutta vessat pesen kuitenki ja pyyhin pölyt.
Torstai iltana käyn myös tekkeen viikonlopun ruokaostokset.
Perjantaina yleensä leivon jotaki viikonlopuksi ja otan vähän rennommin.

Voi pyhä sylvi sentään....! Sinulla ei ilmeisesti ole tarpeeksi kokemusta muista perheistä ja muista lapsista, kun olet noin ymmärtämätön. Tuleppa meille kylään ja tee meidän yhden muksun kanssa ruuat, pyykkäät ja siivoat.... voi kun haluaisin sen nähdä ;))) Noilla viihdyttämisellä ja kielloilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Olen aikanaan hoitanut paljon erilaisia ja ikäisiä lapsia (asunut eri perheissä, EN au pairina) ja fakta on se, että lapset ovat erilaisia ja on asioita, joihin vanhemmat/hoitajat eivät voi vaikuttaa. Oli perheitä, joissa pystyin hoitamaan vastasyntyneen, 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan, sen lisäksi tekemään ravitsemukselliset aamupalat, lounaat ja illalliset, alusta asti kokkasin itse, pesin ja SILITIN pyykit, siivosin kerran viikossa, ulkoiltiin (ei tosin joka päivä), hoidin joka päivä kaikkien kylvetykset ym.

Sitten taas oli perheitä, jossa yhden lapsen kanssa EI voinut siivota tai laittaa ruokaa, pyykkien pesu onnistui useimmiten. Kaikissa perheissä toimin kuitenkin samalla lailla ja minulla oli samat kasvatukselliset näkökulmat, mutta lapset ei vaan toimi kuin robotit kaikki saman kaavan mukaan ;-)

Toivottavasti saat joskus hoitoosi temperamentiltaan "vaativampia" lapsia ja ymmärrät siten myös joidenkin muiden perheiden arkea.

Terveisin:
Urheilullinen ja aktiivinen tehopakkaus, joka ei pysty laittamaan ruokaa tai pesemään pyykkejä yhden lapsen kanssa ;-)))

En minäkään kyllä tuota tajua miten ei yhden lapsen kanssa pysty laittamaan edes pyykkiä koneeseen? Kerro nyt mitä se lapsi tekee kun et voi pyykkiä tai ruokaa laittaa?

Ehkä vika onkin siinä, että toimit kaikkien lasten kanssa samalla tavalla. Minun kokemukseni mukaan kaikkien lasten kanssa pitää toimia lapsen luonteen mukaan eli saman perheen lapsia ei voi kasvattaa samalla lailla jos ovat eri luontoisia.

Itselläni on kaksi lasta ja heihin on suhtauduttu aivan eri tavalla koska ovat aivan eri luonteisia.

Viimeksi muokattu:
Jos minulla olisi vauva ja alle 3-vuotias, ei kyllä tulisi mieleenkään ottaa hoitolapsia äitiyslomalla ollessa, vaan yrittäisin keskittyä niihin omiin muksuihin. Arvostan enemmän sitä, että antaa aikaansa lapsille, kuin että on tehokas ja meikattu, ja vielä tienaa rahaakin äitiysloman aikana. Minusta parempi olisi joskus vaikka rentoutua vähän. Mutta kukin tyylillään...

Hoitolapsesta oli seuraa vanhemmalle. Ei sillä juuri rikastunut.

Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö, ei ole kyse siitä ettei yksin voisi olla. Meillä on käytössä erittäin laadukas leikkikehä ja lapsi menee sinne aivan mielellään, mutta kun just opettelee seisomaan ja kävelemään niin päästää kätensä irti ja lentää suoraan takaraivolleen tai mihin vaan, ei edes sellaiseen pysty jättämään tällä hetkellä. Parempi vahtia lasta tarkemmin tässä vaiheessa niin ei tarvitse ainakaan yöllä herätä tietyin väliajoin tarkistamaan ettei tömäyksessä käynyt pahemmin lapselle. Jos lapsi lyö päänsä kovasti siitä voi seurata aivotärähdys tai verenvuoto, ei kannata pelleillä tuollaisten asioiden kanssa.

MInä pehmustin leikkikehän paksulla superlonilla!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;10542851:
Mummoni, 11 lapsen äiti, nykyisin 86-v. ja oman äitini (64-v) kertoman mukaan ennen vanhaan elettiin kyllä ihan eri lailla kuin yllä kuvataan. Pyykit pestiin joka viikko ihan maallakin (vauvan pyykit ja kaikkien lakanat keitettiin). Vauva kylvetettiin muutaman pv välein pirtissä, ihan nykysuositusten mukaan. Joka viikko siivottiin (ei riittänyt pelkkä lakaisu vaan myös luututtiin, muutaman kerran vuodessa suursiivottiin ja myös navetta pestiin kesäksi). Keittiön siivous ja lattioiden lakaisu kuuluivat ihan jokapäiväisiin rutiineihin. Ja navettatyöt päälle. Toki oli mummo katsomassa lasten perään (järven rannalla asuttiin) ja isommat myös kaitsivat pienempiään. Mutta ei todellakaan eletty missään epähygieenisissä tai paskaisissa oloioissa meidän mummolassa 40-50-luvulla vaan ihan yhtä siististi kuin nykyäänkin. Myös ruokailu tapahtui jämptisti: ensin navettaan lähtijöille aamukahvi (varmaan joskus klo 4, pappani taisi tämän hoitaa itse), sitten navetasta tullessa aamupuuro kaikille, lounas ja päivällinen, ei raskaita maatöitä tejdä kevyellä ruualla. Ruoka oli tietysti perunaa ja lihaa tai kalaa, juureksia keitettyinä/paistettuina, marjoja säilykkeinä. Aivan varmasti kotityöt ruuanlaittoineen ja siivouksineen veivät enemmän aikaa kuin nykyisin, iso maalaistalo, joka oli aina tip top, ja on edelleenkin. Lapsia ei tosiaankaan varmaan viihdytetty sen kummemmin vaan menivät siinä sivussa.

Heh, sanoit että oli mummo katsomassa lasten perään... niin eihän ne lapset "siinä sivussa" menneet vaan mummo niitä lapsia hoiti ja muut saivat tehdä kotityöt rauhassa...

Mutta mielestäni tuo vanhanajan vertailu nykypäivään on epäreilua, koska nykypäivän vaatimukset ovat vain niin älyttömän eri tasolla kuin mitä ne olivat "ennen vanhaan".

Ja vaikkapa aamiainen, mikä nyt olisi helpompaa kuin keittää puuro isolle porukalle aamupalaksi tai laittaa ne potut ja liha tai kala. Meidän perheessä vaaditaan kuitenkin vähän laadukkaampaa tasoa, jota entisaikaan ei todellakaan mistään löytynyt. Ei todellakaan ollut monipuolisesti erilaisia vihanneksia vaan se oli sitä peruspottua ja porkkanaa, puhettakaan erilaisista hedelmistä. Nykytutkimuksien mukaan terveellisin ruokavalio on sellainen, jossa on paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä (ja marjoja), ei tiedetä mistä se johtuu, mutta ilmeisesti kyse on jostakin ainesosien toimimisesta. Vaikka söisit kilon porkkanaa päivässä se ei ole siis kovin terveellistä vaan pitäisi syödä vähän porkkanaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, avocadoa, salaattia jne. Samoin ei riitä, että popsit vain mustikoita joka päivä, on parempi että syöt monipuolisesti erilaisia hedelmiä (ja marjoja) päivittäin.

Ennen vanhaan useiden elämä oli vain suorittamista. Joissakin perheissä lapset jäivät vähän "heitteille", jos ei ollut mummoja perään katsomaan, kun ei ne äidit todellakaan ennen ehtineet olemaan lapsiensa kanssa päivisin ja sen lisäksi hoitamaan yksin kotihommia sekä maatalon hommia... Tiedän nykyäänkin maitotilojen emäntiä, jotka eivät paljoa ehdi lapsiaan katsoa päivän aikaan tai saatika leikkiä heidän kanssaan. Hieman surullista se on pienten lapsien kannalta, koska lapsen kasvu (itseluottamuksen ja itsetunnon kehitys) vaatii pienenä vanhemman lähes täyttä huomiota. Suomalaisilla aikuisilla on tyypillisesti melko huono itseluottamus ja itsetunto ja mistähän se johtuisi... en paljoa ihannoisi sitä aikaa "ennen vanhaan".

En minäkään kyllä tuota tajua miten ei yhden lapsen kanssa pysty laittamaan edes pyykkiä koneeseen? Kerro nyt mitä se lapsi tekee kun et voi pyykkiä tai ruokaa laittaa?

Ehkä vika onkin siinä, että toimit kaikkien lasten kanssa samalla tavalla. Minun kokemukseni mukaan kaikkien lasten kanssa pitää toimia lapsen luonteen mukaan eli saman perheen lapsia ei voi kasvattaa samalla lailla jos ovat eri luontoisia.

Itselläni on kaksi lasta ja heihin on suhtauduttu aivan eri tavalla koska ovat aivan eri luonteisia.

Tietenkin lapsen luonteet otettiin huomioon, en minä nyt niin huono kasvattaja ole :) Mutta sillä ei ole vaikutusta siihen, että pystyykö tekemään kotitöitä yhden tietynlaisen lapsen kanssa. Yritin vain tuoda sen ilmi, että vanhempi/hoitaja ei voi vaikuttaa lapsen synnynnäiseen temperamenttiin ja sen tuomiin seurauksiin, vaikka vanhempi/hoitaja olisi kuinka aikaansaava ja organisointikykyinen.

Yritin esimerkilläni näyttää, että minä henkilönä pystyn hoitamaan useaa pientä lasta kerralla ja koko kodin hommat, mutta tietynlaisen temperamentin omaavan YHDEN lapsen kanssa samojen hommien hoitaminen on täysin mahdotonta eli ei ole kyse minun henkilökohtaisesta piirteestä. Ajattelin myös aikoinani tuossa 3 pienen lapsen perheessä, että yksi lapsi oli "todella hankala", mutta sittemmin kokemuksen myötä olen huomannut etten tiennyt siinä vaiheessa ollenkaan mitä tarkoittaa "vaikea temperamentti". Nyt sen tiedän enkä todellakaan ala krisoimaan, jos joku sanoo ettei pysty yhden lapsen kanssa tekemään ruokaa yms. Todennäköisesti se johtuu lapsen temperamentista eikä sen henkilön "laiskuudesta".

Viimeksi muokattu:
Joopa joo... Mitä sitä syyllistämään, jos joku tuntee olonsa riittämättömäksi.
Minulla on TODELLA vilkas ja ehtiväinen 1,5v tyttö ja tiedän kyllä että välillä äiti tuntee riittämättömyyttä ehtimiseensä.
Vanhempi tyttö ei koskaan touhunnut noin paljon vaan oli paljon paljon rauhallisempi tuon ikäisenä. Hänelle riitti, että sanoi jos johonkin ei saanut koskea. Tämä nykyinen ei taas todellakaan ota sitä kuuleviin korviinsa. Päinvastoin.
Kaksosten ahkera äiti kommentoi, kuinka hän ehtii sitä ja tätä, mutta ei kait siitä ollut kyse vaan ap kysyi vinkkejä miten saisi hommat hoidettua ja silti ulkoiltua. MAH-TA-VAA, että kaksosten ahkeralla äidillä kuitenkin riittää aikaa ja energiaa olla superäiti ja vielä ehtiä kommentoimaan netissä muiden "ei superäitien" huolia.
Ap, minä teen iltaisin paljon ruokia valmiiksi kun naperot nukkuu. Esim juurikin siinä makrulootassa keitän makaronit ja paistan jauhelihan valmiiksi. Sitten vaan uuniin päikkäreiden ajaksi. Joskus kun oikein kiire iskee niin annan ihan jonkin Piltti-purkin aamupäivällä ja ip sitten itsetehtyä ruokaa.
Ja meillä ulkoillaan 1h aamupäivällä ja 1h iltapäivällä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ihan on noista molemmista normeja tullut.

Siis don't worry. Ota pikkuaskelia aluksi ja kyllä se siitä sitten lähtee.

Olispa itelläkin tiskikone arkea helpottamassa! Nyt menee ihan tiskaamiseen aikaa ihan turhaan joka päivä. Ja välillä kun just se astia on likaisena mitä tarvitsisi, on tosi kiva ruveta ennen ruuanlaittoa sitä hinkkaamaan. Tiskit voi hoitaa vain lapsen nukkuessa tai molempien ollessa paikalla. ja yksikin erilainen päivä, jolloin ei ehdi kuurata astioita, niin heti on seuraavalle päivälle TISKIVUORI odottamassa.

Ja tää on vuokrakämppä, jossa ei ole paikkaa tiskikoneelle. Ja muutenkin, kuka nyt toisen omistamaan asuntoon sijoittaisikaan! (Ja asumme Helsingissä, jossa vuokranantajat normaalisti eivät myöskään panosta edes omistamiinsa asuntoihin, koska saavat rotanloukutkin vuokrattua aina jollekin.)

Meillä ainakin tiskit aiheuttavat lisäkaaosta.

Ja tää on vuokrakämppä, jossa ei ole paikkaa tiskikoneelle. Ja muutenkin, kuka nyt toisen omistamaan asuntoon sijoittaisikaan! (Ja asumme Helsingissä, jossa vuokranantajat normaalisti eivät myöskään panosta edes omistamiinsa asuntoihin, koska saavat rotanloukutkin vuokrattua aina jollekin.)
Meillä ainakin tiskit aiheuttavat lisäkaaosta.

Hei, sen tiskikoneen saa kyllä viedä mukanaan vuokrakämpästä, että ei se mikään "sijoitus toisen asuntoon" sentäs ole! En voi tajuta että joku vielä vapaaehtoisesti tiskaa käsin! Varsinkin kun on lapsia!

Viimeksi muokattu:
Meidän perheessä vaaditaan kuitenkin vähän laadukkaampaa tasoa, jota entisaikaan ei todellakaan mistään löytynyt. Ei todellakaan ollut monipuolisesti erilaisia vihanneksia vaan se oli sitä peruspottua ja porkkanaa, puhettakaan erilaisista hedelmistä. Nykytutkimuksien mukaan terveellisin ruokavalio on sellainen, jossa on paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä (ja marjoja), ei tiedetä mistä se johtuu, mutta ilmeisesti kyse on jostakin ainesosien toimimisesta. Vaikka söisit kilon porkkanaa päivässä se ei ole siis kovin terveellistä vaan pitäisi syödä vähän porkkanaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, avocadoa, salaattia jne. Samoin ei riitä, että popsit vain mustikoita joka päivä, on parempi että syöt monipuolisesti erilaisia hedelmiä (ja marjoja) päivittäin.
.

No nyt menee ihan OT:ksi, mutta miksi monipuolisesti syöminen olisi jotenkin vaativampaa kuin yksipuolisesti sapuskoiminen? Tarkoitan, että onko jotenkin hirveän paljon vaikeampaa tarjoilla vähän sekä porkkanaa että tomaattia kuin pelkkää kiloa porkkanaa? Tuossa kommentissa ei mielestäni ollut mitään järkeä. Ellei sitten tarkoiteta sitä ruokavalion miettimiseen kulutettavaa aikaa? Mutta eipä siihenkään hirveästi tarvitse voimavarojaan kuluttaa, kun jonkin aikaa suunnittelee ruokavalion tarkemmin. Hetken kuluttua se monipuolisuus tapahtuu ihan automaattisesti.

Viimeksi muokattu:
Hei, sen tiskikoneen saa kyllä viedä mukanaan vuokrakämpästä, että ei se mikään "sijoitus toisen asuntoon" sentäs ole! En voi tajuta että joku vielä vapaaehtoisesti tiskaa käsin! Varsinkin kun on lapsia!

Niin niin, voihan sen viedä mukanaan joo... mutta kuten sanottu, ei tässä keittiössä ole tiskikoneen paikkaa.

Tuskin kukaan tiskaa käsin "vapaaehtoisesti", suurin osa ottaisi tiskikoneen mielellään. Mutta joillain ei esimerkiksi ole varaa ostaa sellaista. Vai luuletko, että kaikissa asunnoissa on tiskikone valmiina? Aika monessa, varsinkin helsinkiläisessä pienessä asunnossa ja kaupungin asunnoissa varsinkaan, ei todellakaan ole.

(Varmaan joku nyt kirjoittaa "en tajua, miten joku asuu kaupungin asunnossa vapaaehtoisesti, voishan sitä ostaa omankin talon".)

Viimeksi muokattu:
No niin, tilan- tai rahanpuute on tietenkin asia ja syy ihan erikseen, eikä siinä mitään nauramista ole. Mutta kun edellisessä viestissäsi puhuit astianpesukoneen hankkimisesta vuokra-asuntoon "sijoituksena" niin kyllâ se hiukan kummalliselta kuulosti.

Niin niin, voihan sen viedä mukanaan joo... mutta kuten sanottu, ei tässä keittiössä ole tiskikoneen paikkaa.

Tuskin kukaan tiskaa käsin "vapaaehtoisesti", suurin osa ottaisi tiskikoneen mielellään. Mutta joillain ei esimerkiksi ole varaa ostaa sellaista. Vai luuletko, että kaikissa asunnoissa on tiskikone valmiina? Aika monessa, varsinkin helsinkiläisessä pienessä asunnossa ja kaupungin asunnoissa varsinkaan, ei todellakaan ole.

(Varmaan joku nyt kirjoittaa "en tajua, miten joku asuu kaupungin asunnossa vapaaehtoisesti, voishan sitä ostaa omankin talon".)

Viimeksi muokattu:
Niin, jäi mainitsematta, että perheen mummo oli tietysti välillä kuukausiakin omien tyttäriensä perheissä auttamassa, ei siis todellakaan aina äitini ja mummoni perheen lapsenlikkana. Ja sekin jäi mainitsematta, että kaikki ruoka oli alusta saakka itse tehtyä, kasvatettua ja kerättyä (marjat, sienet, kalat, riista, liha: sika, nauta, kananmunat, juurekset). Epäilenpä silti, että parin avacadon ostaminen kaupasta on kuitenkin hieman helpompaa kuin heinäkuun helteillä hillastaminen (heinätöiden ohella). Se oli sitä perheen laatuaikaa. Ja ehdittiin sitä ennen vanhaan leikkiäkin: heinäpellolla, iltaisin jne. lasten kanssa.

Puuroa parempaan ja terveellisempää aamiaista saa kyllä hakemalla hakea. En sitten tiedä, mitä "laadukkaammaalla" tarkoitat. Ehkä itse tehtyä jogurttia, itse kasvatettuja luomuvihanneksia, itse leivottua luomuleipää (sekin muuten tehtiin ennen vanhaan ihan itse), omista marjoista tehtyä mehua? Ennen vanhaan muuten talvisin metsätöihin lähteville tehtiin sianlihakäristys aamupalaksi.

Heh, sanoit että oli mummo katsomassa lasten perään... niin eihän ne lapset "siinä sivussa" menneet vaan mummo niitä lapsia hoiti ja muut saivat tehdä kotityöt rauhassa...

Mutta mielestäni tuo vanhanajan vertailu nykypäivään on epäreilua, koska nykypäivän vaatimukset ovat vain niin älyttömän eri tasolla kuin mitä ne olivat "ennen vanhaan".

Ja vaikkapa aamiainen, mikä nyt olisi helpompaa kuin keittää puuro isolle porukalle aamupalaksi tai laittaa ne potut ja liha tai kala. Meidän perheessä vaaditaan kuitenkin vähän laadukkaampaa tasoa, jota entisaikaan ei todellakaan mistään löytynyt. Ei todellakaan ollut monipuolisesti erilaisia vihanneksia vaan se oli sitä peruspottua ja porkkanaa, puhettakaan erilaisista hedelmistä. Nykytutkimuksien mukaan terveellisin ruokavalio on sellainen, jossa on paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä (ja marjoja), ei tiedetä mistä se johtuu, mutta ilmeisesti kyse on jostakin ainesosien toimimisesta. Vaikka söisit kilon porkkanaa päivässä se ei ole siis kovin terveellistä vaan pitäisi syödä vähän porkkanaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, avocadoa, salaattia jne. Samoin ei riitä, että popsit vain mustikoita joka päivä, on parempi että syöt monipuolisesti erilaisia hedelmiä (ja marjoja) päivittäin.

Ennen vanhaan useiden elämä oli vain suorittamista. Joissakin perheissä lapset jäivät vähän "heitteille", jos ei ollut mummoja perään katsomaan, kun ei ne äidit todellakaan ennen ehtineet olemaan lapsiensa kanssa päivisin ja sen lisäksi hoitamaan yksin kotihommia sekä maatalon hommia... Tiedän nykyäänkin maitotilojen emäntiä, jotka eivät paljoa ehdi lapsiaan katsoa päivän aikaan tai saatika leikkiä heidän kanssaan. Hieman surullista se on pienten lapsien kannalta, koska lapsen kasvu (itseluottamuksen ja itsetunnon kehitys) vaatii pienenä vanhemman lähes täyttä huomiota. Suomalaisilla aikuisilla on tyypillisesti melko huono itseluottamus ja itsetunto ja mistähän se johtuisi... en paljoa ihannoisi sitä aikaa "ennen vanhaan".

Viimeksi muokattu:

Juuri tätä tarkoitin viestilläni, joka oli tahallaan karrikoitu.. täällä näemmä porukka ottaa kaiken niin kirjaimellisesti. Kiva että joku ymmärsi.. niin, saahan sitä haikalilla menneen ajan perään jonkun oman supermummon kokemusten ja kertoman perusteella, niin kuin joku mainosti. Oman mummoni ja äitini kertomukset kun ovat hieman erilaisia.... Ehkä se on niin, että supermummolla on näitä superlapsenlapsia sitten, jotka täällä jaksavat mainostaa sillä, miten ahkeria ja aikaansaavia ovat. Itse elän mieluummin tätä päivää ja yritän ymmärtää nykypäivän äitien ongelmia sen sijaan, että päivittelisin sitä, miten laiskaa ja saamatonta porukkaa nykyään on. Minustakin on naurettavaa verrata nykyistä elämää entiseen, ja edelleenkin olen sitä mieltä, että hygieniataso yms olivat silloin ihan eri luokkaa kuin nykyään, vaikka ei nyt ihan paskassa kuljettukaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;10542851:

Näin teillä. Mun äitee on kertonu muun muassa, kuinka kesällä nukuttiin aitassa olkipatjoilla (samoilla patjoilla koko kesä, eikä siihen mitään lakanoita laitettu...), vaatteita oli kullakin seittemällä sisaruksella tasan yksi vaatekerta, kerran viikossa saunassa peseydyttiin... no, ei ollukkaan iso maalaistalo vaan sodanjälkeen perustettu pientila. Että aikas paljo lähempänä kuitenkin tuota "yllä kuvattua"....

Alkuperäinen kirjoittaja Saamaton äiti;10537669:
Kuuluukohan tämä tälle palstalle? No, joka tapauksessa: miten ehditte ulkoilla suositusten mukaiset 2 tuntia /pvä ja miten ehditte laittaa kaksi ateriaa lapsille? Itselläni on melkein puolitoistavuotias lapsi, ja meillä syödään vain yksi lämmin ateria. Joskus on hankalaa ehtiä valmistaa sekin, ja sitten ruoka on vähän mitä sattuu. Yritetään joka päivä ulkoilla, mutta joskus se typistyy puolen tunnin kiireiseen kauppamatkaan tai jää kokonaan pois.

Haluaisin tarjota kaksi lämmintä ruokaa, mutta ongelma on juuri se, etten EHDI laittaa niin monta ateriaa päivässä. En myöskään KEKSI jatkuvasti uusia ruokalajeja (mitään monimutkaista ei kannata edes yrittää). Ollaan kasvissyöjiä, eli mitkään kotiruokakirjat eivät auta tähän ongelmaan. Yleensä ollaan aikaisemmin syöty miehen kanssa tosi mausteisia (ja suolaisiakin) ruokia, ei sellaisia oikein viitsi lapselle syöttää. Me sitten korvaamme toisen aterian voileivillä ja jugurtilla. Olen tosi tyytymätön tähän tilanteeseen.

Lapsen kanssa kaksistaan ollessa on tosi vaikea pystyä tekemään mitään kotihommia, kun kaikki aika menee viihdyttämiseen ja vahtimiseen. Lapsen nukkuessa päiväunia tiskaan sitten kertyneen tiskivuoren ja laitan päivällisen. Miehen tultua kotiin syödään se päivällinen ja siivotaan kaaokseen päässyttä kotia, pestään pyykkiä, yms. Välillä yritetään vähän levätäkin siinä sivussa.

Itse olen tosi kyllästynyt, en haluaisi että elämä on pelkkää ruuanlaittoa, siivoamista ja lapsen viihdyttämistä. Ja jos alkaisin noudattaa suosituksia, niin sitähän siitä tulisi, vielä entisestään. Olisiko jotain hyviä vinkkejä arjen sujumiseen?

Laita ruokaa aina sen verran, että pystyt pakastamaan osan. Silloin saat nopeasti lounaan pöytään.
Pesukone osaa pestä ihan itsekseenkin, kunhan vain olet kotona eli samalla, kun viihdytät ja vahdit lasta laitat koneen päälle. Toinen koneellinen menee sitten illalla tai laitat pyykit illalla koneeseen ja aamulla, kun heräät nykäiset vai koneen päälle. Ainakin uusissa koneissa on lyhyehkö päivittäispesuohjelma. Saat pyykit pois ennen ulkoilua.
Tiskivuorta ei synny, jos tiskaat aamiaistiskit heti pois, samoin lounaan jälkeen. Ei kolmen hengen perheessä mitään tiskivuoria noin vain kerry.
Lounas voi ihan hyvin olla välillä jugurttia ja voileipiä ja vihanneksia.
Koko huushollia ei joka päivä tarvitse siivota, mutta imuroi ainakin eteinen ja huone/päivä, niin aina on suht siistiä. Kerran viikossa sitten perusteellisemmin, toinen siivoaa ja esim. toinen ulkoilee lapsen kanssa.

Tiskaan mielelläni käsin, koska inhoan astianpesukoneen täyttämistä ja purkamista. Mies käyttää astianpesukonetta, mutta jos minusta riippuisi niin meillä ei olisi kyseistä kapistusta ollenkaan. Se on niin epäkäytännöllinen, käsin pystyy tiskaamaan kaikki helposti, mutta samaa määrää ei saa mahtumaan koneeseen tai sitten pitää joka päivä pyörittää konetta 1-2 kertaa ja se ei olisi kovin taloudellista. Meillä on lapsiakin.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä