Ap, olet saanut paljon mahtavia vinkkejä.
Tuntuu aika naurettavalta kiistellä tällaisista kodinhoitoon ja ruoanlaittoon liittyvistä asioista. Jokaisen perheen tilanne on erilainen kuitenkin: jokainen perhe tekee omaan tilanteeseensa sopivia ratkaisuja. Se on sitä elämän monimuotoisuutta. Ehkä toiset nauttivat aidosti kotitöistä enemmän kuin toiset, joku ahdistuu makoilusta jne. Silti kai jokaisen elämään kuuluu sekä nautintoa että puurtamista. Eihän kaikki voi olla aina kivaakaan.
Itse olen vetänyt hyvin rentoa linjaa kodinhoidon saralla lapseni synnyttyä. Olen ajatellut niin, että pikkulapsiaikana meillä ei tarvitse olla siistiä. Mies on onneksi samaa mieltä. Olemme usein jutelleet, että meillä on sellaista romanttisen ränsistynyttä. Näkee, että täällä on vilkas pieni lapsi.

Tein periaatteellisen päätöksen jo ennen lapsen syntymää. Minulle tuntuu luonnollisemmalta käyttää aikaani muunlaisiin asioihin. Lapsi on nukkunut aivan mahtavia päikkäreitä alusta asti, ja se aika on ollut ensisijaisesti minun omaa aikaani, koska minä olen halunnut niin. Lapsen nukkuessa olen opiskellut, jumpannut, nettaillut, katsonut ohjelmia digiboksilta, tehnyt kauneudenhoitojuttuja, soitellut ihmisille jne. rentouttavaa. Yleensä pyrin laittamaan tiskit koneeseen ennen kuin lapsi herää päiväuniltaan ja siivoamaan lelut ja ajelehtivat tavarat pois. Ruoat, pyykit, petaukset ja pihan siistimiset (ja välillä tiskit) hoidan lapsen kanssa yhdessä, koska se on sujunut meiltä jotenkuten alusta asti. Välillä paremmin ja välillä huonommin. Juttelemme ja laulelemme yms. samalla. Teemme yhdessä lapsentahtisesti. Kaupassa käymme aamulla rattailla muutaman kilometrin päässä. Saamme siinä samalla mukavan lenkin ja ulkoilun. Varsinkin lapsen oltua vauva, ulkoilu oli vaunuttelua. Molemmat nauttivat kovasti. Nyt ulkoilu on muuttumassa lähinnä lapsen liikuntahetkiksi puistossa ja pihassa, kun hän lähestyy puolentoista vuoden ikää.
Minulle avainasemassa on ollut joustavuus: Joskus on syöty purkkiruokaa, joskus eletty lähestulkoon paskassa, joskus puunattu ja tuunattu, toisinaan melkein eletään ulkona ja välillä ollaan huonon sään vuoksi enimmäkseen sisällä. Silti päivissä tuntuu olevan sopivasti rutiiniakin (ruokailut ja nukkumiset), vaikka mitään tarkkaa kaavaa ei olekaan.
Jokainen löytää ajan kanssa omat tapansa toimia. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, vain monta erilaista! Ajan kanssa ja lapsen kasvaessa varmaan tuo ruonalaittokin alkaa sujua nopeammin ja nopeammin. Ja pikku hiljaa ylipäänsä tietää, mitä edes kannattaa tehdä ruoaksi, mikä lapselle maistuisi.