Miten ei vanhemmat älyä, että oma lapsi on lihava??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tillipilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tillipilli"

Vieras
Yksikin kaverini säälittelee, kun vaatteet on nykyään "niin pieniä" kaikilla merkeillä, ettei pituuden mukaan sopivat mahdu lapselle päälle. 105cm lapsi käyttää kokoa 120. Sitten äimistelee miten yhden toisen kaverimme lapsi on NIIIIIN laiha, vaikka sen paino neuvolan mukaan on +1 käyrällä. Mitähän mahtaa mun lapsesta toisille puhua, hän kun on -20 käyrällä (siro ja pieni tyyppi). Kaveri itsekin on aika pullukka, eikä taida enää hahmottaa mikä on normaalia. Ymmärrän, että on tapauksia joissa vanhemmat oikeasti yrittää tehdä jotain kun lapsi lihoo ja ymmärrän ettei se ole aina niin yksinkertaista, mutta hän työntää lapsiin hirveää roskaa ja karkkia, sipsiä, pullaa jne. Sen lisäksi 3h aikana ne veti kahteen pekkaan litran maitoa, koska juovat sitä janoon/huvikseen jatkuvasti.

Mutta tietenkin vanhemmilla on oikeus tehdä lastensa ne valinnat kun tekevät. Ja odotan myös miten tässä joku tulee kyseenalaistamaan mun lastenhoidon ja "rikka toisella"-tyyppisiä kommentteja. En ole täydellinen äiti ja jokaisella omat virheensä. Kaikkea ei voi yhdessä keskustelussa käydä läpi, ja tämä nyt on mietityttänyt aika paljon.

Minä olen lihava äiti silti poikani 6v on 128cm pitkä ja 22kg painava. Eli ei kaikkien läskien lapset ole lihavia ja mä ainakin annan lapselleni terveellistä ruokaa ja hahmotan jos hän olisi lihava.

Lihavuuden korrelointi lihaviin on typerää. Kaikki ovat olleet laihoja aikoinaan. Osalla on lihomisgeenit ja osalla ei. Ne joilla on, on oltava tarkempi mitä syövät. Ne joilla ei ole, voivat syödä enempi, mutta kuolevat syöpiin jne johtuen huonolaatuisesta ruoasta (lisäaineet jne kumuloituvat elimistöön).

Kai sitä se kehonkuva vääristyy lapsesta kuten itsestäänkin? Joillakin käy näin. Kuten myös toisinpäin laihoilla joskus, näkee itsensä ja muut "läskeinä" vaikka ei todellakaan olisi. :(
Mutta parempi kai tuota maitoa on vetää kuin esim. olutta tai mehua? Itsekin voin tempasta maitoa sen litran melkein kerralla ja BMI on alle 20.. terveellistä se on käsittääkseni ja mehuja en juo, enkä olutta.

Ehkä on hyväkin ettei lapsen painosta tehdä sen ihmeempää numeroa. Vaikka kuinka olisi ne terveyssyyt huolena niin ehtii sitä vanhempanakin niitä murehtia. Pääasia että lapsi saa hyvän itsetunnon koostaan huolimatta kun kotona ei läskitellä ja voivotella, kytätä syömisiä. :) Jotkut on tarkoitettu "isoiksi" ja toiset muuksi. Kaikki ollaan samanarvoisia ja omat vaivansa on laihanakin.. ei mikään tae terveydestä.

Eli periaatteessa lihavuusgeenin omaavat, jotka joutuvat pakosti tarkkailemaan syömisiään ovat loppujenlopuksi terveempiä, kuin luonnostaan hoikat, jota saavat syödä lähes mitä vain lihomatta; KOSKA JOUTUVAT TARKEMMIN KATSOMAAN MITÄ SYÖVÄT, eivätkä huonon ruuan takia kuole syöpiin yms.

Se ylipainoisen lapsen'läskittely' voi johtaa suurella todennäköisyydellä myöhemmin anoreksiaan. Lapsen itsetunto kokee läskittelyn vuoksi sen verran suuren kolauksen, että hän lopulta laihduttaa anorektiseksi kelvatakseen. Eli ei läskittelylle!!! Paras tapa on vain ohjata lihava lapsi terveelliselle ruokavaliolle ja kannustaa liikuntaan ilman läskiksi nimittelyjä.

No hei haloo. Ei kai sitä lasta tarvitse"läskitellä", mutta ei ole kovin terveellistä haukkua toisia lapsia sitten "sairaan laihoiksi", "hirveen laihoiksi", "hirveän näköisiksi kun on niin laihoja".

En myöskään koe sitä voivotteluksi tai läskittelyksi, jos tiedostaa lapsensa taipumuksen lihomiseen ja tarjoaa hyvää, monipuolista ja terveellistä ruokaa. Eikä vaan syötä herkkuja ja hämmästele muiden (normaalipainoisten) ulkonäköä.

Itsekin olen ylipainoon taipuvainen, lapsuuden ja nuoruuden ollut pullukka, ja muistan hyvin kuinka omat vanhempani sitä "puolusteli". Nykyäänkin olen normaalipainon ylärajoilla, ja se on jatkuvaa skarppaamista ettei paino nouse. Oma lapseni on ihan eri luokkaa, ei liho vaikka kermaa juottaisi, mutta siltikin olen sitä mieltä että ruoan tulee olla monipuolista ja ravitsevaa. Ei pelkkää rasvahiilarimättöä.

Ja sinä joka kerroit olevasi ylipainoinen äiti hoikan lapsen kanssa: Mä ymmärrän sua hyvin! Voisin kuvitella olevani samassa tilanteessa. On helppo "syöttää" lapselle terveellisiä ruokia ja itse sitten mutustella vähän suklaata. ;)

Ja maidosta: Kaksi lasta siis veti sen litran maitoa aterioiden välillä. Minusta siinä ei vaan ole mitään järkeä. Aikuiset juokoot mitä tykkää, ne on jo "pois pilattuja", mutta lapsille määritellään elintapoja koko elämää varten.

No yleensä sellaiset aikuiset ovat olleet itse lapsena, tai yhä ovat lihavia niin ei heillä ole normaalia vertailukohtaa. Puhutaan lapsen pyöreydestä, isoista luista, että on skrode jne.

ehkä voisit varovaisesti ohjeistaa tuttuasi? minun tyttäreni syntyi isokokoisena, nyt neuvolassa vasta havahduin siihen että tyttöni on "läski", ei syödä roskaa jatkuvasti yms, mutta tyttö vaan syö tosi hyvin, ja olenkin antanut syödä kiitos ihanan neukkari tädin joka aukas mun silmät ja tajusin että ei sen lapsen ole pakko santsata aina ja kyllä olen ylipainoinen äiti

Yhteistyössä