Miten estää tutun itsemurha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ihminen on päättänyt itsemurhan tehdä, niin yleensä he eivät etukäteen puhu asiasta. Ja jos kaveri tähän ratkaisuun päätyy, se on hänen ratkaisunsa josta me muut jälkeenjäävät emme saa syyllisyyttä kantaa. Toki sitä miettii tapahtuman jälkeen mitä olisi pitänyt tehdä toisin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Jos ihminen on päättänyt itsemurhan tehdä, niin yleensä he eivät etukäteen puhu asiasta. Ja jos kaveri tähän ratkaisuun päätyy, se on hänen ratkaisunsa josta me muut jälkeenjäävät emme saa syyllisyyttä kantaa. Toki sitä miettii tapahtuman jälkeen mitä olisi pitänyt tehdä toisin. :/

jotkut puhuvat, ei se ole aina yllätys että itsemurhaan päätyy

Mun sukulainen oli yrittänyt pari kertaa aiemmin itsaria, kun sitten kolmannella kerralla onnistui :/ Tästä on aikaa noin vuosi. Eli kannattaa ottaa tosissaan toisen puheet ja yrittää vaan hakeutua hoitoon :hug:

Kyllä tälläisessä tilanteessa jopa kaveri voi soitella päivystykseen ja sieltä kautta saada poliisivoimia apuun hakemaan pakkohoitoon!
Eli lääkärille vain soittoa ja tilanteen hoitamista.
Olen itse hoitanut kaverini suljetulle osastolle..

Yleensä valitettavasti ne ihmiset jotka aikoo tehdä itsemurhan ei aikeistaan etukäteen ilmoita mitään. Taas ne jotka eivät oo tosissaan puhuvat asiasta ja näin saavat sitten apua asioihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja sani:
Yleensä valitettavasti ne ihmiset jotka aikoo tehdä itsemurhan ei aikeistaan etukäteen ilmoita mitään. Taas ne jotka eivät oo tosissaan puhuvat asiasta ja näin saavat sitten apua asioihinsa.

tää on mitä hirvein yleistys ja on johtanut niin moneen turhaan kuolemaan. itsemurhasta puhuva on AINA otettava tosissaan. itsemurhalla uhkaileva VOI TEHDÄ sen ihan yhtä hyvin kuin siitä puhumatonkin. mistä kummasta moinen harhaluulo kumpuaa? niin moni puhuu ja puhuu ja kun kukaan ei ota tosissaan niin lopulta tappaa itsensä ja sitte kaikki ihmettelee et mites se ny noi? eihän uhkailevat itelleen mitään tee. toi fraasi saa mut näkeen punaista!

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
Alkuperäinen kirjoittaja sani:

tää on mitä hirvein yleistys ja on johtanut niin moneen turhaan kuolemaan. itsemurhasta puhuva on AINA otettava tosissaan. itsemurhalla uhkaileva VOI TEHDÄ sen ihan yhtä hyvin kuin siitä puhumatonkin. mistä kummasta moinen harhaluulo kumpuaa? niin moni puhuu ja puhuu ja kun kukaan ei ota tosissaan niin lopulta tappaa itsensä ja sitte kaikki ihmettelee et mites se ny noi? eihän uhkailevat itelleen mitään tee. toi fraasi saa mut näkeen punaista!

PEESAAN TÄTÄ TÄYSIN!

Pakkohoito? sielläkö se muuttuu onnelliseksi ja sen jälkeen unohtanut tappaa itsensä? jos joku on halunnut päättää päivänsä huutelematta asiasta niin pakko hoito ei ole mikään ratkaisu, yhtä hyvin ihtesä uhri voi tappaa ihtesä keittämällä, hitaasti mutta varmasti. kun elämän halu katoaa niin se pitää saada takaisin. luulen jotta tuttu heti tappaa ittesä vaikkei oo asiallla "leuhkina", tarviisin aikaa ja resursseja saada elämän halu takas(uutta työpaikkaa mietin), mitenhän tuosta selviin kun en uutta muuta rakkauttakaan sille löydä?

Hyvät ja kauniit on puheet mutta käytännössä toi ei toimi niin!
Kun sairaus uusii,hoitoon ei enää pääsekään. Ei oo kunnalla rahaa,jonot on liian pitkiä eikä riitä voimia tapella byrokraattien kanssa.
Ei riittänyt,ei enää.

Hyvä jos pääsee ensimmäiselläkään kerralla. Jonkin aikaa sitten olin todella ahdistunut ja soitin päivystykseen itkien, että en jaksa. Ilmeisesti koska en ollut jo heidän potilaansa, minun käskettiin vain soittaa terveyskeskukseen ja yrittää saada aikanaan lähete psykiatrille... Kaikkihan tietävät, että se tarkoittaa kuukausien jonotusta.

Puhelun jälkeen istuin vain lattialla ja ajattelin, että jaksanko enää. Se oli varmaan ainoa kerta elämässäni kun minusta tuntui, että en vain jaksa enää. En tiedä miten siitä selvisin, mutta se oli kauhea päivä. Kaikkein pahinta oli odottaa koko aamu, että voi soittaa päivystykseen toivoen ja uskoen, että sieltä saisi jotain apua ja sitten saada tylyä kohtelua ja pelkkä ei. Mitä järkeä on psykiatrisessa päivystyksessä jos sinne ei edes pääse?

Mielenterveyden hoito on tässä maassa niin retuperällä, että en ihmettele miksi jotkut ajautuvat epätoivoisiin tekoihin. Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.

Kyllä joillakin on outoja käsityksiä itsemurhaa harkitsevista... Kyllä minä ainakin haluaisin, että joku puuttuisi tilanteeseeni jos se niin pahaksi menisi. Pakkohoito ei ole lopullinen ratkaisu ongelmiin, mutta kyllä se auttaa enemmän kuin antaa jonkun tappaa itsensä.

Mielenterveysongelmat ovat OIKEITA sairauksia. Ne vaikuttavat aivojen rakenteeseen ja kemiaan. Niitä voidaan hoitaa, mutta kyse ei ole mistään tahdonalaisesta "minäpä nyt tästä parannun" -jutusta. Eihän syövästäkään noin vain naksahdeta terveeksi.

Mulla on masentunut mies, joka meni niin huonoon kuntoon, että alko puhumaan itsemurhasta. Minä juttelin hänelle hetken ja suostuttelin, että saan soittaa ambulanssin. Hän suostui, koska halusi pahan olon pois ja ambulanssi toimitti hänet päivystyksen kautta psykiatriselle. Pari kuukautta meni, että pääsi jaloilleen. ja jos ei olisi suostunut lähtemään suosiolla hoitoon, olisi ollut mahdollista saada poliisipartio avuksi. Ambulanssista vielä soittelivat tulomatkalla, että onko hänestä vaaraa muille, tarviiko poliisia, ollaanko me turvassa ja niin edelleen.

Jos ihminen on siinä tilassa, että voi niin pahoin, että haluaa vaan kuolla. Silloin oikea paikka on psykiatrinen. Ei semmoisesta tilasta enää selviä omin voimin avohoidossa, vaan se vaatii aina sairaalahoitoa. Hän voi lähteä silloin suosiolla sairaalahoitoon tai sitten pakotettuna. Pakkohoidon kriteerit täyttyvät, jos hän on vaaraksi itselleen tai muille. Aika moni kuitenkin lähtee suosiolla, ku on toivoa, että pahaan oloon saa helpotusta...

Sellainen ihminen joka tuomitsee itsemurhan ei tiedä mistä puhuu. Itse olen miettinyt itsemurhaa hyvin kauan (vuosia) mutta jostain syystä hengissä ollaan vielä. Nyt on tosin alkanut tuntumaan että lähtöhetki lähenee. En keksi enää pahemmin syitä olla sitä tekemättä. Aika kuluu lähinnä miettiessä toteutustapaa jne. Käsiase pitäis saada hommattua. Varmin tapa häipyä kivuttomasti täältä. Toivottavasti löytyy lähiaikoina jostain.

Yhteistyössä