Miten helpoiten täysin nimetön lastensuojeluilmoitus tehdään - Mihin johtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ainostaan parin ystävän, useamman kaverin ja muutaman tutun kokemuksiin. Ei mihinkään tieteelliseen julkaisuun.
Selvä. Ja kaikki joko asiakkaana, tai sitten eivät ole päässeet asiakkaaksi? Eli ei "toista puolta", vai? Sitten en ehkä noin naureskelevia mielipiteitä tällaiseenkaan ketjuun tunkisi.. Ihmetyttää hieman.

Lue ketju Suomen lastensuojelu kriisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja trhtrohjrij:
Alkuperäinen kirjoittaja jrbotrb:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Kannattaa ainakin hankkia prepaid-liittymä. Sitä ei voi jäljittää.
:D Olen aikoinani ollut jonkin aikaa lastensuojelussa työntekijänä, ja anteeksi, mutta tämä jo hiukan huvittaa.
Voi sinne ihan nimettömänä soittaa, ei tarvitse enää naamioitua lisäksi.
Monikos sun asiakkaista on sitten tehnyt sen rikosilmoituksen perättömästä ilmiannosta? Kas kun jos sen tekee, niin sitten saapi selville sen ilmoituksen tekijänkin. Useimmat vaan ei taida tajuta tehdä.

Ei huolta voi mitata rikoslaissa. Sori vaan. Huoli, niin kuin kirjoitinkin, on subjektiivinen käsite ja kukaan ei koskaan voi asettautua toisen tunnetilaan. Minulla voi olla huoli, vaikka naapurin muijalla ei olisikaan. Sosiaalityöntekijän tehtävänä on sitten selvittää, aiheuttiko se minun huoli toimenpiteitä jatkumona. Eli lastensuojelutarpeen selvitys.

Tapauksia on, joissa aiheettomista ilmoituksista(useita, samasta tahosta, selvää kiusaa) on maksettu sakkoja.

Siis tuomittu sakkoihin tietenkin...

...

Ainostaan parin ystävän, useamman kaverin ja muutaman tutun kokemuksiin. Ei mihinkään tieteelliseen julkaisuun.
Selvä. Ja kaikki joko asiakkaana, tai sitten eivät ole päässeet asiakkaaksi? Eli ei "toista puolta", vai? Sitten en ehkä noin naureskelevia mielipiteitä tällaiseenkaan ketjuun tunkisi.. Ihmetyttää hieman.
Mä taas ihmettelen, että pidät mun kirjoituksiani naureskelevina. Koska tää on asia, jossa olen paljon vakavampi kuin normaalissa elämässäni. Mitä tarkoitat edellisessä tolla "toisella puolella"?

Nakitin lapset isälle hetkeksi..
Huoli on ollut aina jonnin moinen. Eteenkin alkoholinkäytön vuoksi. Nyt jotenkin tuo tasapainottomuus on viimeisen parin vuoden aikana kärjistynyt ja sitä myötä myös välit katkeilleet. Ennen lapsi sai käydä (ja kävi mielellään) sukulaisilla. Nyt tämäkin on kielletty. Mitään ei koskaan lapsen kotioloista udeltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
No ilmotukset voi tehdä nimettöminä että soittaja ei edes paljastu toisessa päässä
Paljastuu se, jos se asianomainen tekee asiasta rikosilmoituksen. Silloin poliisilla on oikeus ja velvollisuus selvittää, kenen numerosta se ilmoitus tuli. Mutta jos sulla on prepaid, sitä ei poliisikaan saa selville. Eli hankaluukisia välttääkseen kannattaa hankkia prepaid, jos ilmoituksia haluaa tehdä.

kunhan muistaa tietyt ehdot. ei tilaa sitä pre paidia netistä, osta kortilla tai käytä sitä ostaessa mitään bonuskorttia samaan aikaan ja jos mahdollista niin ostaa sen pre paidin mahdollisimman kaukaa kotoaan. pre paid saatetaan voida jäljittää huonolla tuurilla numeron ja kortin ostotietojen perusteella. jos halutaan alkaa oikein vainoharhaiseksi ja elätellä kauhuskenaarioita.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Voi yhden kerran. Hei c`moon. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä myös ilman prepad-liittymääkin. Jos ei muuten, niin kirjoittaa kirjeen. Huoli on subjektiivinen käsite, joten ei kukaan voi tulla sanomaan, että kuules nyt siskonkaimankummintyttö -huolesi oli turha. Joten.....
Mä unohdin kokonaan tun etanapostin :ashamed: Toki ilmoituksen voi tehdä siis muutenkin kuin soittamalla. Ja silloin ei Suomen oloissakaan aleta selvittämään, kenen printteristä tai lipaston laatikosta se kirjoitettu ilmoitus on lähtenyt. Olen muuten itsekin tehnyt vastaavalla tavalla eli "käsin" ilmoituksen yhdestäö sosiaaliviraston työntekijstä, joka kertoili asiakkaidensa asioista kaikille kavereilleen. Tunnustan olevani liian nörtti, kun ei nää manuaaliset tavat enää edes tulleet ieleeni :D

Aiheen vierestä, kiinnostaa, että tuliko tuosta juoruilusta työntekijälle seuraamuksia?

Aiheen vierestä, kiinnostaa, että tuliko tuosta juoruilusta työntekijälle seuraamuksia?
En tiedä. Luultavasti ei. Koska tää hyvänpäiväntuttu ei ainakaan mitenkään lakannut kertomasta asiakkaidensa asioista. Jatkoi siis samaan malliin.

Tiedän tapauksen joka käräjöi jatkuvasti ex-miestään vastaan ja on useita lastensuojeluilmoituksia saanut aikaiseksi. Kyseinen henkilö valehtelee kuin mikä. On mm. väittänyt juosseensa ammattilaisia ja terapeutteja läpi ja soittaa sitten siskolleen ilmoittaakseen että tämä sisko on kahtiajakautunut ja vainoharhainen persoona. Kun tämä sisko sitten pyytää tiedon kirjallisena, jonka toinen on hoitanut, haukkuu tämä toinen siskoaan valehtelijaksi ja luulosairaaksi kieltäen koskaan sanoneen siskostaan mitään tällaista haasteella uhaten. Tarina loppuu siihen kun "diagnosoitu" sisko kertoo että valheenpaljastustesti keksitty, jolloin toinen mykistyy. Paljonkohan kyseinen henkilö on ex-miehestään valehdellut?

Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut:
Eli jos tekee rikosilmoituksen, eikä minulla ole prepaidia niin saa tietoonsa, että ilmoittaja olin minä?? Pitää harkita sitä prepaidia. Yrittäisi varmasti kostaa ja tehdä parhaansa että meidän perheen elämä olisi sen jälkeen mahdollisimman hankalaa.
Jos kyseinen henkilö tekee rikosilmoituksen perättömästä ilmiannosta tai mikä liekään lastensuojelutapauksissa se oikea nimike, niin silloin sen rikosilmoituksen tekijä saa tietoonsa sen, kuka hänestä on perättömiä puhunut. Koska hänhän tapaa sut raastuvassakin kasvotusten, jos sulla on pokkaa sinne raastupaan mennä.

Eihän AP tässä perättömiä puhu, jos kertoo sossutädeille asian juuri niin kun itse on sen tulkinnut ja vain omana epäilynään. Eli mikäli ei varmana tietona puhu asioita, ei mitään perättömien puhumistakaan ole tapahtunut! Rikosta ei tällöin ole tapahtunut eikä mahdollinen ilmoitus johda mihinkään.

Niin että ketä tahansa saa mustamaalata jos tuntuu siltä,kunhan vaan muistaa sanoa että on vain oma epäily.
Ajatelkaapa nyt ihan tosissaan miten helppoa täällä on pilata jonkun perheen maine jos haluaa olla tarpeeksi ilkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
tuota mun mies on sairauslomalla, ja sairauspäivärahalla mielenterveys ongelmien takia :o kauheaa! voi jessus sanon mä.. niitä mielenterveyshäiriöitäkin voi olla monenlaisia, esim mun mies kärsii ahdistuneisuushäiriöstä (pitkäänkin jatkuva ahdistunut tuskainen olo voi yllättää milloin vain), mutta silloin kun ei ole sellanen "kohtaus" päällä niin mies on ihan normaali, paitsi että on hellä,puhuu,pussaa,tiskaa,siivoo,pesee pyykkiä ja vielä leikkii lapsen kanssa, suukottelee lasta ja halii.. eli kait keskivertoa parempi mies. ni pitäiskö nyt sitten tehdä ilmoitus sossuun? siksi että hänellä on tällänen sairaus?

no ap:n tapauksessa jos tuo juominen pitää paikkansa niin sitten ihmettelen ETTÄ MIKSI HITOSSA AP ON ODOTTANUT NÄIN KAUAN??? onhan se kummallista kun et ole aiemmin puuttunut jos tiedät VARMAKSI että juovat lapsen läsnäollessa!

Nimenomaan!

Kun junnu vuoden päästä täyttää 18 v, mä alan tekemään ilmoituksia. Jos nään lapsen, jolla on ppipo vinossa, teen ilmoituksen. Jos nään lapsen, jolla ei ole päällään Reimatecciä, teen ilmoituksen. Ihan vaan varmuuden vuoksi ja hyvähän se vaan on, jos sossut käy tilanteen tarkistamassa. Eihän se kellekään pahasta ole, jos sossut vähän tutkii, jos kerran asiat on kunnossa. ;) ;) ;) ;)

Valitettavasti on.
Useammalle kuin yhdelle ystävälleni on käynyt niin, että perätön tai mitätön (ripulitaudissa olevan lapsen pylly punoittaa - haloo, niin punoittaa aikusenkin ripulissa...) ilmoitus on johtanut vuosia jatkuneeseen sossun tätien ahdisteluun, uhkailuun ja kyttäämiseen, joka on vienyt perheen kaikki voimavarat. Nämä ongelmat näkyvät ratkeavan vain paikkakunnalta muutolla eikä silloinkaan tappeluitta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tarkkaa tilannetta et tiedä mutta kuitenkin tiedät!!!!!!!Mistä sinä ne asiat tiedät??????

Älä jankkaa! Hyvä että asioihin puututaan ja joku välittää!

Mutta ap ei tiedä, vain olettaa asioita. Ja sukulaisesta kun kyse, voisi auttaa niin, että menee kylään, keskustelee jne... Ei kun sossuun taas soitto vaan...

Mitä se puhuminen auttaa sitte? Juominenko loppuu kun joku puhuu?
Jännä että sun mielestä se lapsen hyvinvointi ei ole etusijalla vaan huolehdit vaan ettei nyt väärää hälyä tulis.Miksi?

Kannattais ensin ottaa selvää asioista ja sitten tehdä jotain. Kyllä siellä sossussa on muutakin tekemistä kun juosta jonkun oletusten perässä.

Susta näköjään on kans tehty perättömiä ilmotuksia kun noin kolahtaa!!

Soita vaan ap paikkakuntasi lastensuojeluun

voi helvetti !ihmisessä pitää olla sen verran selkärankaa ,että puuttuu asiaan/epäkohtaan jonka huomaa ja seistä sanojensa takana tai sit kannattaa pitää pää kiinni....

Alkoi kiinnostaa, mitenköhän tässäkin kävi? Mutta tosiaan, aika heppoiset perusteet ilmoitukselle tuntuivat olevan. Jos joku ei enää halua olla sukunsa kanssa tekemisissä, ei halua kertoa syytä työkyvyttömyyteensä ja näyttää pöhöttyneeltä... niin ilmoitus? Ap:lle ei myöskään tainnut tulla mieleen, että kenties sukulaisen lapsi itse ei enää halua kyläillä heillä? Mistä ap tietää, että lasta on kielletty, jos eivät kerran ole perheen kanssa edes puheväleissä?

Ja tosiaan, miksei ilmoitusta tehty silloin, kun ap tiesi vanhempien alkonkäytöstä? Nythän vain arvelee entisten perusteella, että on heille ainakin maistunut.

Yhteistyössä