Miten "hinnoittelisit" eri alojen palkat? Mitä kukin ansaitsisi saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 927
19 189
113
Maksetaanko mielestäsi jollekin ammattiryhmälle liikaa, ja jollekin liian vähän?

Lopulliseen nettoonhan vaikuttaa veroprossa, vuorotyössä lisät, jne. Eli kaikkia vaikea arvioida.
Ja mulla ei ole hajuakaan, mitä pörssifirmojen osakkaat tahkoaa optioina.

Ja tää mun lista ei tarkoituksella ota huomioon
-kaupallisia tienaamisia, eli tässä on ajatus "tulot vaativuuden mukaan".
- koulutusta ja sen kestoa esim.kirjastotätien kohdalla, vaikka olisi filosofian maisteri,

...vaan tässä on pointti myös työn "höykkyyttävyydellä", fyysisyydellä, likaisuudella - ja tarpeellisuudella.

Ja tää arvoiminen on vaikeaa siksi, että kukaan ei tiedä jokaista ammattia eli ei ole ollu jokaisen saappaissa. Joku ammatti voi kuulostaa kevyeltä, mutta ei ole sitä.

Mä yritän hinnoitella...älkää naurako/suuttuko, nää on mutuja. :)

Nää on NETTONA, eli ei oteta verotusta huomioon.

• Alin palkkaluokka, 0-500 e/kk: somepyllistelijät/turhat julkkikset tosi-tv-showssa joilla ei oo muuta hommaa/osaamista :)

• 700-800 e/kk: höpöhöpötutkimusten kuten naistutkimuksen ja etnologian tutkijat, kokemusasiantuntijat

• 1400-1700 €/kk:
Sihteeri/kanslisti/toimistotyöntekijä, kirjastotäti, taiteilija, juontaja, avustustyöntekijä (koska on muiden rahoista kyse ja jotta apua saataisiin itse kohteeseen), puhelinmyyjät, puhelineuvojat, mainosgraafikko, respan työntekijä (ilman vuorolisiä).

• 1800-2000 e/kk:
Avustusjärjestöjen johtajat :sneaky:, bussikuski/koulutaksi, joku ääni/valomies, kahvilatyöntekijä, jonkun tilpehööri-somistusliikkeen myyjä

• 2000-2300 e/kk: tehdastyöläinen 2-vuorotyö (ei leipomon, tai jonkun muun tosi aikaisen työn tekijä), tk:ssa ajanvaraus/vastaanottotiskin hoitaja (kevyt työ, mutta siinä jo vähän vastuutakin), pappi, diakoni, röntgenhoitaja, ala-asteen ope, farmaseutti, kaupan kassa

• 2400-2600 e/kk:
Siivooja, puutarhatyöntekijä, autonasentaja/korjaaja, lähihoitaja, leipomotyöntekijä, postimies, lehdenjakaja, varastomies jos on paljon nostamista, maanviljelijä (kaikkien kulujen jälkeen), koodari, kirkkoherra, proviisori

• 2600-2900:
Sairaanhoitaja, poliisi, keittäjä, insinööri, kokki, putkimies (likaista työtä), raksamies (aikaiset aamut ja fyysisesti raskas työ säiden armoilla), sähkäri, roskakuski (I mean it :)), lukion ope, apteekkari, lentoemo/stuertti

• 2900-3000:
Pk-yrityksen pomo maksimissaan, yläasteen ope, yliopisto-ope, filmitähti, formulakuski/jääkiekkoilija/muu menestynyt urheilija, arkkitehti, toimittaja, psykologi

• 3000-3500:
Lääkäri, asianajaja, psykiatri, ministerien avustajat, lentäjä, tutkija

• 3500-4000 e/kk
Kansanedustaja, suuryrityksen pomo, pankkiiri :sneaky:, kirurgi

• 4000-4500:
Ministeri

• 5000-6000 e:
Pääministeri/Pressa

Viimeksi muokattu:
Ah, olipa ihanaa ja vapauttavaa tehdä tuo lista.

Mä en oo koskaan ymmärtäny sitä, että koulutuksen pituuden tulisi aina ja automaattisesti näkyä palkassa.

Yhtään silti älykkyyttä ja koulutusta väheksymättä!

Vaan tarpeellisuus:
Jos Maija opiskelee vaikka 4 v filosofian maisteriksi jotain kulttuurin tutkimus -höpöhöpötutkintoa, ja Ville opiskelee puoli vuotta erittäin tarpeelliseksi rekkakuskiksi, niin arvostan silti Villen työtä 100 kertaa enemmän.
Työnhän pitäisi se palkka määrittää.

Eikä se koulutuksen pituus tunnu loppuviimein: molemmilla työikää edessä ainakin se 40 v.

Koodarit nousi mulla 2 pykälää eteenpäin: heitä tarvitaan, mutta heillä tarvitaan myös hoksottimia ja luovuuttakin.

Koulutuksen pituus ei näy aina automaattisesti palkassa. Vertaat varmaan noihin sairaanhoitajiin. Mutta onnellisesti jätät joka kerran lukematta, mikä on sairaalainsinöörin palkka.

Ymmärrän hyvin, miksi humanistiset alat ovat mielestäsi höpöhöpöä. Se on korkeamman kulttuurin ja älykkyyden osa-alue.

Kuinka ihmeessä sait tästäkin aloituksesta niin toisia arvostelevan ja pilkkaavan?

Koulutuksen pituus ei näy aina automaattisesti palkassa. Vertaat varmaan noihin sairaanhoitajiin. Mutta onnellisesti jätät joka kerran lukematta, mikä on sairaalainsinöörin palkka.

Ymmärrän hyvin, miksi humanistiset alat ovat mielestäsi höpöhöpöä. Se on korkeamman kulttuurin ja älykkyyden osa-alue.

Kuinka ihmeessä sait tästäkin aloituksesta niin toisia arvostelevan ja pilkkaavan?
Jos huomasit yhden sanan, niin toistan sen vielä:
Tarpeellisuus.

Yhteiskunta pärjäisi vaikka 10 vuotta ilman etnologeja, kulttuurintutkijoita (sanomalehtien toimittajatkin osaavat arvioida jonkin verran erilaisia pinnalla olevia ilmiöitä), naistutkimusta, muinaisten sumerien nuolenpääkirjoitustutkimusta, sukupuolentutkimusta.

Sen sijaan tarvitaan kiireellisemmin lääketieteen tutkimusta, teollisuudessa tutkimusta esim.luontoa säästävien materiaalien kehittelyyn, luonnon tilanteen arviointia, jne.

Pehmeillä tieteillä ei niin kiirettä.

Jos huomasit yhden sanan, niin toistan sen vielä:
Tarpeellisuus.

Yhteiskunta pärjäisi vaikka 10 vuotta ilman etnologeja, kulttuurintutkijoita (sanomalehtien toimittajatkin osaavat arvioida jonkin verran erilaisia pinnalla olevia ilmiöitä), naistutkimusta, muinaisten sumerien nuolenpääkirjoitustutkimusta, sukupuolentutkimusta.

Sen sijaan tarvitaan kiireellisemmin lääketieteen tutkimusta, teollisuudessa tutkimusta esim.luontoa säästävien materiaalien kehittelyyn, luonnon tilanteen arviointia, jne.

Pehmeillä tieteillä ei niin kiirettä.
Ja kyse ei ole korkeamman tai älykkäämmän tutkimusalan unohtamisesta, vaikka niin väität.

Lääketieteessä ja teollisuudessa on huippuälykkäitä tutkijoita.

Työelämässä eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa palkka, joka ei vastaa työn vaativuutta.

Työssäkäyvät mainitsivat oman työnsä ongelmina arvostuksen puutteen sekä huonon johtamisen.

Työ on pirstaloitunutta ja saamme jatkuvasti tietoa eri kanavista. Lisäksi olemme alttiina teknologian ärsykkeille koko ajan. Se kuormittaa aivojamme emmekä ehdi palautua”, Keränen luettelee kognitiiviseen uupumiseen johtavia tekijöitä.

Itse ajattelen, että joskus saattaa olla ettei osata arvostaa toisen työtä koska siitä ei tiedetä eikä ymmärretä mitään. Mielikuvat hallitsevat eikä faktat. Mielikuvat voivat olla esim. 80- tai 90-luvulta ja miten silloin kyseisessä ammatissa töitä tehtiin.
Työn tekeminen keskeytyy todella usein. Pitäisi keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan jotta sen saisi nopeammin tehty laadukkaasti. Sähköposti-ilmoituksia, kiireilmoituksia, soittoja ei kiireellisistäkin asioita vaikka ne voisi hoitaa kirjallisesti. Ja aina pitää aloittaa alusta kyseinen tehtävä mitä olikaan tekemässä.
Avokonttorit, miten siellä pystyy tekemään rauhassa töitä keskittyen.
Jopa itse rupeaa jossain vaiheessa pirstaloimaan omaa työtään.. pitää katsella viestejä sieltä ja sun täältä ja tyhjentää, vastata ja purkaa mahdollisimman nopeasti, hyppii siellä sun täällä eli teen itselleni hallaa ja kiireen tuntua myös.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ihan ensimmäiseksi haluan kommentoida yrittäjän ja työntekijän eroa. Esimerkiksi kun listaat somepyllistelijät ja juontajat matalapalkkaisiksi, et ota ollenkaan huomioon sitä, että he todellakin tienaavat ihan jokaisen euronsa yrittäjänä. Tässä tapauksessa ei siis puhuta televisiokuuluttajista, vaan ihmisistä, jotka kiertävät tansseissa, maalaismarkkinoilla ja laulukilpailuissa juontokeikoilla. He ovat ansainneet ihan jokaisen pennin, jonka saavat irti nyhdettyä koska he ovat itse myyneet itsensä ja joku on heidät halunnut palkata. Vaikka emme ymmärtäisi sen somepyllistelyn arvoa, arvo sillä kiistattomasti on. Tyäntekijän kohdalla asia ei ole niin suoraviivainen. Palkan ja työpanoksen suhde ei ole yks-yhteen.

Ja sitten toinen oleellinen juttu on julkisen ja yksityisen puolen ero. Höpöhöpötutkijat eivät ole alinta kastia sen takia, että tutkivat höpöä, vaan sen takia että tekevät sen julkisista varoista. Se on se asia, joka hapattaa maidon. Yksityisesti ja yksityisellä rahalla (ilman verokompensaatiota) rahoitettu höpöhöpö on ihan neutraali juttu. Mitä se kenellekään kuuluu mitä joku huuhailee.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ah, olipa ihanaa ja vapauttavaa tehdä tuo lista.

Mä en oo koskaan ymmärtäny sitä, että koulutuksen pituuden tulisi aina ja automaattisesti näkyä palkassa.

Yhtään silti älykkyyttä ja koulutusta väheksymättä!

Vaan tarpeellisuus:
Jos Maija opiskelee vaikka 4 v filosofian maisteriksi jotain kulttuurin tutkimus -höpöhöpötutkintoa, ja Ville opiskelee puoli vuotta erittäin tarpeelliseksi rekkakuskiksi, niin arvostan silti Villen työtä 100 kertaa enemmän.
Työnhän pitäisi se palkka määrittää.

Eikä se koulutuksen pituus tunnu loppuviimein: molemmilla työikää edessä ainakin se 40 v.

Koodarit nousi mulla 2 pykälää eteenpäin: heitä tarvitaan, mutta heillä tarvitaan myös hoksottimia ja luovuuttakin.

Onko käsillä tekijät vain yhteiskunnassa tarpeellisia ja heille pitäisi maksaa parempaa palkkaa?
Mikä on ns ajattelijoiden, kirjailijoiden tai runoilijoiden tehtävä yhteiskunnassa?
Jostain syystä tiedän antiikin ajattelijoiden nimiä enemmän kuin rekkakuskeja nimeltä.

Joitakin ajatuksia myös lisää..
Päättäville tyypeille pitää maksaa kunnon korvaus tehtävistään esim. hallitus, eduskunta ym, koska tulee vähemmän houkutusta ottaa vastaan korruptiolahjuksia.

Jos antaa ja altistaa omat kasvonsa julkisuuteen siitä pitää maksaa kunnon korvaus, koska julkisuus yleensä kääntyy ihmistä vastaan jossain vaiheessa negatiiviseksi ja siitä kärsii itse sekä perhe. Voisin kuvitella, että on melko stressaavaa ja kuluttavaa henkisesti sekä on alttiina koko ajan kritiikille.

• Tykkää
Tota noin. Mä kysyin TEILTÄ. Otsikossa ei ole "Arvioikaa vain ja ainoastaan Echon lista".

Laittakaahan omia listoja tulemaan. :)

Onko käsillä tekijät vain yhteiskunnassa tarpeellisia ja heille pitäisi maksaa parempaa palkkaa?
Mikä on ns ajattelijoiden, kirjailijoiden tai runoilijoiden tehtävä yhteiskunnassa?
Jostain syystä tiedän antiikin ajattelijoiden nimiä enemmän kuin rekkakuskeja nimeltä.

On vähän sama asia, miksi formulakuskeille tai ammattiurheilijoille pitäisi maksaa jotain palkkaa tai muuta mitää tukea yhteiskunnalta?
Eivät tuota mitään käsillään tai yhteiskunnan hyväksi. Urheilu on yhtä vähemmän tärkeätä kuin ajatteleminen.
Jos ovat hyviä, voivat mainos-markkinointituloilla elättää itsensä.

• Tykkää

Työelämässä eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa palkka, joka ei vastaa työn vaativuutta.

Työssäkäyvät mainitsivat oman työnsä ongelmina arvostuksen puutteen sekä huonon johtamisen.

Työ on pirstaloitunutta ja saamme jatkuvasti tietoa eri kanavista. Lisäksi olemme alttiina teknologian ärsykkeille koko ajan. Se kuormittaa aivojamme emmekä ehdi palautua”, Keränen luettelee kognitiiviseen uupumiseen johtavia tekijöitä.

Itse ajattelen, että joskus saattaa olla ettei osata arvostaa toisen työtä koska siitä ei tiedetä eikä ymmärretä mitään. Mielikuvat hallitsevat eikä faktat. Mielikuvat voivat olla esim. 80- tai 90-luvulta ja miten silloin kyseisessä ammatissa töitä tehtiin.
Työn tekeminen keskeytyy todella usein. Pitäisi keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan jotta sen saisi nopeammin tehty laadukkaasti. Sähköposti-ilmoituksia, kiireilmoituksia, soittoja ei kiireellisistäkin asioita vaikka ne voisi hoitaa kirjallisesti. Ja aina pitää aloittaa alusta kyseinen tehtävä mitä olikaan tekemässä.
Avokonttorit, miten siellä pystyy tekemään rauhassa töitä keskittyen.
Jopa itse rupeaa jossain vaiheessa pirstaloimaan omaa työtään.. pitää katsella viestejä sieltä ja sun täältä ja tyhjentää, vastata ja purkaa mahdollisimman nopeasti, hyppii siellä sun täällä eli teen itselleni hallaa ja kiireen tuntua myös.
Tuo on totta, eli on paikkoja jossa sihteerin työ on ihan annelista: vaikka kuinka nopsaan tekisi, työt kasautuu ja dead-linet paukkuu. Ja usein just toimistotyöntekijät valittavat huonoa johtamista ja työn organisointia, ja heillä tuntuu olevan burn outiakin jonkin verran.
Ja "ihana" avokonttori....

No, kummankohan lakko vaikuttaisi enemmän, rekkakuskin vai runoilijan?

Kumpi tekee vuorotyötä, kaukaa kotoa ja perheen luota?
Kummanko kroppa on kovilla jatkuvasta istumisesta?

Kuka on "ajattelija"? Toki on oman alan asiantuntijoita jotka on huolellisesti syventyneet aiheeseensa, mutta mä käsitän "ajattelijaksi" vaikka mökin mummon, häneltä voi tulla hyvin lyhyesti töksäyttäen kultaisia totuuksia.
Eri asia että historia ei valitettavasti heidän nerouttaan tunnusta.
"Terttu 80 vee Varpaisjärveltä"

Ei ole olemassa ohjesääntöä, vaan markkinat hinnoittelevat. Julkisella puolella on lisäksi huomioitava se, että ainoastaan välttämätöntä työtä pitää teettää.
Tää on tavallaan markkinoiden se hullu puoli.

Joku Röppösen Reiska on ikänsä huoltanu kaupungin pskaista viemäriverkostoa, vs.Kimi Räikkönen on ajanu rinkiä autolla.

Okei julkisuuslisää antaisin formulakuskille nyt ehkä vähän, yksityisyyden menettämisen takia, ja reissaamislisää, koska reissaaminen on raskasta pidemmän päälle.

Anteeks, en halua v-ttuilla, mut huvittais kun joku uutistenlukija kertois:
"Runoilijat ja filosofit ovat menneet lakkoon. Lakko on ensi alkuun viikon mittainen. Työmarkkinaosapuolet tapaavat ensi viikolla..."

Sori, harmaa :LOL:

• Haha
Reactions: Lispetti
Mä lähtisin muodostamaan kokonaisuutta eri tavoin.

Kaikki saisivat sen kansalaispalkan. Olkoot vaikka 800 euroa kuussa.

Ja siihen päälle sit tienataan tuloksen mukaan.

KAIKKI alat pitäisi kaupallistaa ja siinä sit nähtäisiin, kuka tekee työnsä niin hyvin että siitä halutaan maksaa.

Toki pitäisi olla minimipalkka mutta samalla myös mahdollisuus irtisanoa uusi -tai vanha!- työntekijä ellei tulosta synny niin että edes minimipalkan tienaa.

Mä lähtisin muodostamaan kokonaisuutta eri tavoin.

Kaikki saisivat sen kansalaispalkan. Olkoot vaikka 800 euroa kuussa.

Ja siihen päälle sit tienataan tuloksen mukaan.

KAIKKI alat pitäisi kaupallistaa ja siinä sit nähtäisiin, kuka tekee työnsä niin hyvin että siitä halutaan maksaa.

Toki pitäisi olla minimipalkka mutta samalla myös mahdollisuus irtisanoa uusi -tai vanha!- työntekijä ellei tulosta synny niin että edes minimipalkan tienaa.
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Mutta voiko kaikkea kilpailuttaa?

Anteeks, en halua v-ttuilla, mut huvittais kun joku uutistenlukija kertois:
"Runoilijat ja filosofit ovat menneet lakkoon. Lakko on ensi alkuun viikon mittainen. Työmarkkinaosapuolet tapaavat ensi viikolla..."

Sori, harmaa

Yleensä nämä pöytälaatikkorunoilijat ja kirjailijat joutuvat tekemään leipätyökseen ihan niitä kunnollisia töitä ellei ole joku jaritervo.

• Tykkää
No, kummankohan lakko vaikuttaisi enemmän, rekkakuskin vai runoilijan?

Kumpi tekee vuorotyötä, kaukaa kotoa ja perheen luota?
Kummanko kroppa on kovilla jatkuvasta istumisesta?

Kuka on "ajattelija"? Toki on oman alan asiantuntijoita jotka on huolellisesti syventyneet aiheeseensa, mutta mä käsitän "ajattelijaksi" vaikka mökin mummon, häneltä voi tulla hyvin lyhyesti töksäyttäen kultaisia totuuksia.
Eri asia että historia ei valitettavasti heidän nerouttaan tunnusta.
"Terttu 80 vee Varpaisjärveltä"

Maslow’n tarvehierarkiankin pohjalta voi miettiä myös näitä ammatteja. Eli jos arvostetaan vain perustarpeita, käsillä tekijöitä, jotka tyydyttävät meidän ruoka, juoma ym asiat emme koskaan pääse sinne ylös kolmion ylhäälle henkiselle puolelle.

Taannumme takaisin kivikauteen, jos ns ajattelijoita ei olisi ja uusia ideoita, ajatusmalleja.

Ja näin on jo tapahtunut, sillä Pisan tulokset ovat heikompia kuin koskaan. Mekaanisesti käytämme laskimia, älykelloja ym emme edes seuraa itse omaa hyvinvointia, vaan se nukkumisen taso pitää katsoa jostain kellon datasta. Emme edes sitä pysty itse arvioimaan, emme enää ajattele vaan teemme rutiinisti juttuja.

• Tykkää
Tää on tavallaan markkinoiden se hullu puoli.

Joku Röppösen Reiska on ikänsä huoltanu kaupungin pskaista viemäriverkostoa, vs.Kimi Räikkönen on ajanu rinkiä autolla.

Okei julkisuuslisää antaisin formulakuskille nyt ehkä vähän, yksityisyyden menettämisen takia, ja reissaamislisää, koska reissaaminen on raskasta pidemmän päälle.
Kimi Räikkönen voi koska tahansa huoltaa viemäriä, mutta Reiska ei voi koskaan voittaa Formula 1:n mestaruutta. Formulatallien budjetti on mitä on koska firmat ovat laskeneet, että sen verran kannattaa siihen hommaan panostaa. Aina silloin tällöin joku talli lopettaa koska panostaa ei kannata. Kallispalkkaiset johtajat tekevät näitä päätöksiä kallispalkkaisten kirjanpitäjien työn pohjalta. Eivät ne rahasummat ole sattumankauppaa.

Maslow’n tarvehierarkiankin pohjalta voi miettiä myös näitä ammatteja. Eli jos arvostetaan vain perustarpeita, käsillä tekijöitä, jotka tyydyttävät meidän ruoka, juoma ym asiat emme koskaan pääse sinne ylös kolmion ylhäälle henkiselle puolelle.

Taannumme takaisin kivikauteen, jos ns ajattelijoita ei olisi ja uusia ideoita, ajatusmalleja.

Ja näin on jo tapahtunut, sillä Pisan tulokset ovat heikompia kuin koskaan. Mekaanisesti käytämme laskimia, älykelloja ym emme edes seuraa itse omaa hyvinvointia, vaan se nukkumisen taso pitää katsoa jostain kellon datasta. Emme edes sitä pysty itse arvioimaan, emme enää ajattele vaan teemme rutiinisti juttuja.
Mä syytän Pisa-tulosten romahtamisesta somea, kännyköitä ja pleikkaa. Nykynuori tietää Tiktok-sovelluksen paremmin kuin historian tai matikan kirjan sisällön.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Kimi Räikkönen voi koska tahansa huoltaa viemäriä, mutta Reiska ei voi koskaan voittaa Formula 1:n mestaruutta. Formulatallien budjetti on mitä on koska firmat ovat laskeneet, että sen verran kannattaa siihen hommaan panostaa. Aina silloin tällöin joku talli lopettaa koska panostaa ei kannata. Kallispalkkaiset johtajat tekevät näitä päätöksiä kallispalkkaisten kirjanpitäjien työn pohjalta. Eivät ne rahasummat ole sattumankauppaa.
No, se nyt vaan sattuu olemaan hinnoiteltu ala. Ymmärrän jos autot ovat huipputekniikkaa, mutta mitä sen kuskin tarttee tienata?

Ja mitä ei-niin-pakollista taitoa nyt kukin sukupolvi arvostaa ja mikä näkyy mediassa - miksei hulahulavanteen pyörittäjät tai mestarivirkkaajat tienaa miljoonia? :unsure:

Sen sijaan Reiskan työn tarve on ikuinen.

Mä syytän Pisa-tulosten romahtamisesta somea, kännyköitä ja pleikkaa. Nuori tietää Tiktok-sovelluksen paremmin kuin historian tai matikan kirjan sisällön.

Oon samaa mieltä.

Nuorilla ei oo tarpeeksi tylsää jotta oivaltaisivat ja keksisivät uutta. Lisäksi noi nykyajan pelit ovat enemmänkin vuuhdyttäviä kuin kehittäviä. Harvempi osaa pelata vaikkapa shakkia.

• Tykkää

Yhteistyössä