Miten hitossa mä opin englantia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielitaidoton.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Mitä jos hankkisit jonkun email-kaverin? Vaikka turvallisesti suomalaisen ja kirjoittelette vaan enkuksi? Saisit siinä rauhassa vääntää vaikka ihan simppeleitä lauseita ja saisit kaverilta mallia ja opastusta. Usein kun ulkomaalaisten kanssa juttelee, ei nekään aina sitä kielioppia osaa mutta ymmärretyksi tulevat kuitenkin.

(Itte kirjoitin nipin napin A:n enkusta, muutin Irlantiin, kummasti irtosi töitä silläkin kielitaidolla eikä arkielämässä pahemmin ollut ongelmia vaikken sitä kielioppia niin hienosti osannutkaan).

Asutko vielä irlannissa? Kauanko kesti oppia kieli siellä itse paiksanpäällä? Miehelle olen ehdottanut, että jos lähettäis vuodeksi pariksi ulkomaille vaikka töihin, mutta ei mies innostu. Tai kai se innostuisi jos olisi varmat työpaikat. Enkä mä nyt itsekään tietenkään lähtisi ilman töitä. Olisi sitten vähän niinkuin pakko oppia se kieli. Sekin on harkinnassa.

Nyt vasta huomasin että olit kysellyt... En enää asu, muutettiin takaisin kun äitiysloma oli niin onnettoman lyhyt.
Jos Irlannista haluatte töitä niin esim. http://www.jobs.ie/ löytyy hyvin. Myös Monster on oiva apu jos haluaa jonnekin ulkomaille hommiin.

Sanavarastoa mulla kyllä oli, mutta se rohkeus puhumiseen puuttui täysin. Siinä vaiheessa kun taloon muutti ranskatar, oli pakko alkaa puhumaan enkkua. Noin 5kk meni että mun kielitaito oli sitä luokkaa että pääsin kolmen suullisen ja kirjallisen testin läpi työhaastatteluun ja siitä vajaan tunnin haastattelusta (missä piti enimmäkseen itse puhua ja osata kehua itteensä) sain vakipaikan.
Töiden alettua se puhuminenkin helpottui kun porukka oli kansainvälistä ja ainoa yhtenen kieli oli enkku. Myöhemmin kämppiksinä oli ruotsalaisia mutta kun en sitä sanaakaan puhu niin enkku oli siinäkin sujuvin kieli.
Kaupungilla ollessa toisinaan oli vaikea ymmärtää niitä jotka tuli Dublinin ulkopuolelta (puhuvat kunnon irkkuaksentilla) mutta niistäkin selvittiin. Myös kykenin asioimaan lääkärillä ja jollain ihmeellä tajuamaan kaikki lekurien puheet mm. ennen sektiota kun käytiin operaatio ja kaikki paperihommat läpi moneen kertaan.

Yksi helppo tapa kotona opetella on katsoa jotain amerikkalaista tv-sarjaa. Vaikka Raymondia. Englanninkielisillä teksteillä. Vaikka et tajuaisi ensimmäisen kauden aikana mitään, opit hiljalleen yhdistämään sanoja tapahtuneisiin tilanteisiin, sun päähän jää sanontoja, ehkä kiinnostut selvittämään joitain epäselviä sanoja. Vaikka se tuntuu alkuun turhauttavalta ja leffat/jaksot menee kokonaan ohi niin yritä! :)

Miksi pitää ollan niin ilkeä ap:lle ja haukkua, en tajua tollasta :/ Ap, jos sulla on oikeasti motivaatiota oppia kieltä, niin opit varmasti! Se on oppimisen A ja O. Sitten lainaat kirjastosta vaikka kuinka vanhan kirjan ja vaikka ihan c-kasettiversiona. Tärkeintä on kuitenkin että aloitat tarpeeksi helposta, vaikkapa alkeista. Voi olla että sulla on koulussa alkanut englanninkieli huonosti, koska et ole siellä ehkä sisäistänyt jotain asiaa ja sitä myötä jatkokin on mennyt huonommin. Kun perusasiat oppii hyvin, sen pohjalta on helpompi kehittää kieltä lisäämällä vaikeustasoa, oppimalla lisää sanoja, kielioppia ja saamaan varmuutta. Mutta niinkuin matematiikassa (jossa mä olen ollut aina huono), perusteet pitää oppia. Jos putoaa jossain vaiheessa kärryiltä (niinku mulle tapahtu matikassa) niin jatkossa on koko ajan hankaluuksia.

Älä siis hotkaise liian vaikeaa palaa aluksi vaan lähdet ihan alusta. Otat vaikka alkeiskirjan ja luet siitä kaiken. Siinä huomaat mitä osaat ja onko siellä jo jotain mitä et osaa. Ja siitä sitten jatkamaan. Laita vaikka kasetti tai levy soimaan kun teet kotihommia. Kuuntelet ja lausut mukana.

Uskon että pystyt siihen. Itse opiskelin italiankielen lähes yksin ja kirjoitin siitä ainoan L:äni. Kävin kyllä myös työväenopiston kurssilla mutta suurimmaksi osaksi opettelin ihan itsekseni kotona. Ja aloitin toooosi vanhasta alkeiskirjasta ja kuuntelin alkeellisia kasetteja. Mutta siitä se vain lähti :) Kirjoitin vihkoon sanoja ja opettelin ne. Mutta jos motivaatiota ei olisi ollut, en ehkä olisikaan oppinut tai jaksanut opiskella.

Tosiaan verkosta löytyy monenlaista. Suomalainen firma tarjoaa verkossa mahdollisuuden oppia amerikanenglantia tai brittienglantia. Ohjelma oppii sekä kirjoittamisesta että ääntämistä. Siellä on Kokeile Ilmaiseksi osio, jossa pääsee kokeilemaan ideaa. Tsekkaa www.WordDive.com

Tuo WordDive on aika tylsä ja kömpelö. Kuvamaailma ja käyttöliittymä ei ole tätä päivää ja sisällöt kovin yleistä matkailu/ruoka yms. kamaa mitä saa netistä opiskeluun myös ihan ilmaiseksi.