miten hoitaisit asian? kaverusten pippeleiden koskettelua koskee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
meillä viis vuotias poika ja naapurissa kahdeksan vuotias poika.he ovat leikkineet monet kerrat yhdessa meillä ja naapurissa. poika asuu isänsä kanssa kahdestaan. tänään sitten poikamme meni ulos yksistään leikkimään hetkeksi ja jonku ajan päästä huomasin että meni ilman lupaa naapuriin leikkimään. vähän ajan päästä menin sitten hakemaan tätä pois sieltä, ja naapurin isä ei ollut kotona.
ovi oli auki niinku aina heillä päivisin, ja menin sisään. huutelin hetken poikaamme nimeltä eikä kuulunut mitään. menin peremmälle ja huomasin että vessan ovi oli lukossa. huutelin taas poikaa nimeltä ja kohta kuulu vessasta kun naapurin poika huusi että ne on kakalla sielä, pitäs oottaa hetki mulla vielä. kuulin heti että ne ei ollu kakalla kun ääni tuli kauempaa saunan puolelta ( samassa tilassa wc ja sauna, pönttö lähellä vessan ovea ). huusin että nyt aukaskaa ovi kun mulla on asiaa pojalleni. naapurin poika huusi että ei vielä, oota vähän. kyselin oven läpi että mitä tekevät sielä saunassa, ja naapurin poika sano että leikkivät. komensin jo isommalla äänellä aukasemaan ovea heti, uhkasin halea jonkun meisselinki millä aukaen itse oven jos eivät aukase heti.
kohta tulivat aukasemaan, ja tulivat pois sieltä. kysyin että mitä tekivät siellä ja ne mietti hiljasina vähän aikaa että mitä sanovat. sitten vaan että leikkivät muka hirviöleikkiä. en uskonut kun näin silmistä jo että valehtelevat. komensin pojan laittamaan ulkovaatteet ja tulemaan kotia. kun tuli, niin aloin kyselemään vähän enemmän että mitä tekivät, ja poika oli oikeen vaikeana. ei halunnut millään sanoa, sanoi vaan että pelkää sanoa. lopulta kysyin suoraan että koskettelitteko pippeliä sielä. ensin poika sanoi että ei, mutta lopulta itkun kans että naapurin poika koski hänen pippeliin.
kerroin että se ei ole normaalia kosketella tai antaa toisten kosketella tai katsella sen pippeliä,selitin samalla että itse voi koskea itseensä jos haluaa yms. ja samalla sanoin että sillä ei ole enää mitään asiaa naapuriin eikä pojalla meille.
luulis nyt sen ikäsen pojan jo ymmärtävän mitä saa tehdä ja mitä ei. siis varsinki tuon naapurin pojan joka on jo kahdeksan.
sitten kyselin tarkemmin ja poika myönsi että sitä on tapahtunu sielä ennenki.
oli kovasti pahoilla mielin tapahtuneesta, ja ehkä vähän helpottunutki kun asia tuli nyt ilmi. soitin miehelleni asiasta myös ( kerkesi lähteä vähän aikasemmin jo töihin ), ja kävin sanomassa naapurin pojallekki että tiedän mitä ne teki vessassa ja selitin että se on väärin, eikä meiän poika saa tulla sinne enää.
toiminkohan oikein? vieläki oon ihan tärinöissään vihasta.....
pitäskö sanoa naapurin pojan isälle asiasta? en usko että se poika itse kertoo sille. pojan äidin numeroa mulla ei olekkaan kun en ole tavannut kun pari kertaa ohimennen. poika on v.loput yleensä sielä äitinsä luona.

Vaikea aihe... mutta mielestäni toimit ihan oikein. Tosin en välttämättä olis kieltäny poikia näkemästä, sillä eiköhän "lääkärileikit" oo ihan normaaleja pienillä lapsilla? Ja varmaan "kiinni jääminen" pelästytti pojat.

Meidän pojalla on 2½ vuotta vanha serkkulikka. Kun serkku oli 6 v ja meidän poika 4 v, niin leikkivät myös nakuleikkejä, joissa pojan kertoman mukaan serkkulikka oli esim. imenyt pojan pippeliä. Nämä leikit ovat jääneet, kun ovat muutaman vuoden vanhempia.

En tiedä, mutta musta tuntuu jotenkin... erikoiselta että tuossa tilanteessa tulee edes mieleen tivata, että pippeliäkö siellä kosketeltiin. Se saattaa lapsesta jo vaikuttaa aika ahdistavalta, ja lapsi saattaa myöntää sellaista mikä ei ole tottakaan. Mulle ei olis tullut mieleenkään vastaavassa tilanteessa kysyä juuri tuota.

Periaatteessa ihan oikein tietenkin toimittu, että selitetään, että toisten anatomisia alueita ei saa koskettaa ilman lupaa, eikä ylipäänsä tehdä mitään sellaista, mikä aiheuttaa itselle tai toiselle pahaa mieltä. Mutta se on musta väärin sanoa lapselle, että ei saa antaa toisen katsoa tai koskettaa hänen pippeliään. Lääkärileikit on ihan normaaleja. On myös väärin mennä ilman vanhemman läsnäoloa tilittämään naapurin pojalle. Ja julistaa, että oma lapsenne ei saa enää sinne mennä käymään. Ylireagointia sinun puoleltasi, ja vähän lapsellistakin.

Viimeksi muokattu:
niin,en tiedä sitten voiko sitä kutsua leikiksi. normaaliahan semmoset leikit on jossain vaiheessa ikää lapsilla mutta jos pojalla on siitä ns paha mieli niin jospa se on ollut jotain muuta kun leikkiä..? naapurin poika on etevä netin käyttäjä jo, ja luulen että sieltä on saattanut saada vaikutteita, kun saa muihinki asioihin :/
ei taida olla vain "lääkärileikkiä"..
kaukaa haettua mutta tuntuu niin pirun pahalta.

[QUOTE="huolissaan";22926176]niin,en tiedä sitten voiko sitä kutsua leikiksi. normaaliahan semmoset leikit on jossain vaiheessa ikää lapsilla mutta jos pojalla on siitä ns paha mieli niin jospa se on ollut jotain muuta kun leikkiä..? naapurin poika on etevä netin käyttäjä jo, ja luulen että sieltä on saattanut saada vaikutteita, kun saa muihinki asioihin :/
kaukaa haettua mutta tuntuu niin pirun pahalta.[/QUOTE]

No tuskin kahdeksan vuotias ajattelee että saa siitä seksuaalista tyydytystä vaan pitää sitä jännänä leikkinä.

[QUOTE="huolissaan";22926176]niin,en tiedä sitten voiko sitä kutsua leikiksi. normaaliahan semmoset leikit on jossain vaiheessa ikää lapsilla mutta jos pojalla on siitä ns paha mieli niin jospa se on ollut jotain muuta kun leikkiä..? naapurin poika on etevä netin käyttäjä jo, ja luulen että sieltä on saattanut saada vaikutteita, kun saa muihinki asioihin :/

Mistä tiedät, ettei lasta pelottanut sinun kyselysi enemmän kuin se, mitä olivat tehneet? Entä jos he vaikka leikkivät tulitikuilla, sytkärillä tms., tiesivät tämän vääräksi ja siksi olivat vaikeina kun kysyit, mitä olivat tehneet? Keksivät sitten tämän hirviöleikin ja kun tivasit että pippelileikkiäkö siellä leikittiin, niin poikasi vastasi itkun kanssa että juu? Oli miten oli, kertomuksestasi saa sen kuvan, että lapsi ei ollut tapahtuneesta ollenkaan järkyttynyt, vaan alkoi itkemään vasta kun tivasit vastausta ja hän joutui sellaisen sinulle antamaan.

Oletko varma, että poikaas surutti se koskettelu eikä hävettäny se, että sä sait tietää asiasta? Onko poika sanonut ettei halunnut olla mukana sellaisessa? Jos paha mieli johtuu vain häpeästä?

Eiköhän se paha mieli johtunut sinun meuhkaamisestasi ja häpeästä, jota käytökselläsi aiheutit. Tuolla menolla kasvatat lapsestasi estoisen ja voit aiheuttaa ongelmia seksuaalisuuden kanssa, kun opetat, että alapääasiat eivät ole "normaaleja" vaan jotain likaista ja noloa.

Mun mielestä teit aivan oikein! Itse olisin tehnyt samalla tavalla. Kyllä 8v pitäisi jo tietää saako kavereiden pippeleihin koskea vai ei. Katsominen nyt on vielä ihan normaalia ja nakuleikit mutta tuota koskettelua en kyllä ymmärrä! Ja samalla hienovaraisesti voi omalle pojalle kertoa mikä on hyväksyttävää ja ikä ei ihan vaa tulevaisuudenki varalle kun nykymaailmasta ei ikään tiedä. Ja se saako naapurin pojalle sanoa asiasta vaiko ei nii on varmaa sama ku että saako naapurin lasta komentaa vai ei. Itse olen kyllä naapurin lapsia komentanut ku heitelleet kiviä autojen päällle ja tästä asiasta olisin varmaan sanonut myös!!! Oli isä paikalla tai ei!

En tiedä, mutta musta tuntuu jotenkin... erikoiselta että tuossa tilanteessa tulee edes mieleen tivata, että pippeliäkö siellä kosketeltiin. Se saattaa lapsesta jo vaikuttaa aika ahdistavalta, ja lapsi saattaa myöntää sellaista mikä ei ole tottakaan. Mulle ei olis tullut mieleenkään vastaavassa tilanteessa kysyä juuri tuota.

Periaatteessa ihan oikein tietenkin toimittu, että selitetään, että toisten anatomisia alueita ei saa koskettaa ilman lupaa, eikä ylipäänsä tehdä mitään sellaista, mikä aiheuttaa itselle tai toiselle pahaa mieltä. Mutta se on musta väärin sanoa lapselle, että ei saa antaa toisen katsoa tai koskettaa hänen pippeliään. Lääkärileikit on ihan normaaleja. On myös väärin mennä ilman vanhemman läsnäoloa tilittämään naapurin pojalle. Ja julistaa, että oma lapsenne ei saa enää sinne mennä käymään. Ylireagointia sinun puoleltasi, ja vähän lapsellistakin.
hmm..mulle tuli ekana mieleen että jotaki ns kiellettyä sielä saunassa tehdään lukkojen takana. ja varsinki siinä vaiheessa ku naapurin poika laitteli housun nauhoja kiini, kesti niin kauan aukasta ovea sinne ja keksimällä piti keksiä mitä sielä tehtiin kun kysyin.
arvasin heti tämän, ja oikeassa olin. kyllä se ihan totta oli kun poika siitä itkun kans mulle kerto. oli tapahtunu ennenki. ties miten monta kertaa. varmaan heti painunneet vessaan jos naapurin isä on jonnekki menny.
ja kyllä minun mielestä mulla oli oikeus käyä sanomassa että tiedän heidän valehelleen asiasta. ja sanoa että mikä on oikein taikka väärin ( olin ihan asiallisen aikuinen ku selitin, en huutanut vaan pietin ääneni rauhallisena ). pojan isä ei näytä semmosista asioista kertovan. ei ole ensimmäinen kerta kun jostaki asiasta valehtelee tuo poika valitettavasti. kertoo ihan outoja juttuja aina, sanoo polttaneen tupakkia ja juoneen siideriä. leikkii jotaki baarileikkejä yms.
ja minusta tuon ikäsenä ( niinku jo aiemmin kirjotin ) pitää olla kasvanu jo yli ns lääkärileikistä... empä halua oman pojan saavan vaikutteita enempää jos tuommosia hommaillaan.

Mäkin mietin, että ennemmin pelkäisin, että siellä on yritetty laittaa saunaa päälle tmv. oikeasti vaarallista. Kaverin pippelin koskettaminenhan ei ole vaarallista, muuten kuin että henkinen vaara siitä tulee silloin, kun sinä aiheutat siitä häpeällisen trauman ylireagoimalla. Tottakai lapset ovat kiinnostuneita toistensa intiimialueista. Siinä mielessä ymmärrän reagointisi, että tämä toinen poika on vanhempi. Mutta en ymmärrä miksi annat 5-vuotiaan mennä heidän kotiinsa, jos siellä ei ole aikuisia valvomassa. Oma lapseni on 4-vuotias ja en kyllä uskaltaisi jättää mihinkään sisälle ilman valvontaa. Kodissa on niin monta vaaran paikkaa ja ne on lapselle vähän vaikeammin seliteltäviä kun pihalla olevat vaaran paikat.

Aika normaalia. Mun 3v oli päiväkodissa toisen saman ikäisen kanssa vessassa vertailleet pilleleitänsä ja pissanneet vuorotellen. Sanoin sitten pojalleni, että käykää vessassa ihan itseksenne. En siis mitään saarnaa pitänyt.

Minusta tuntuu,e ttä poikasi alkoi itkeä sen vuoksi, että alkoi pitää toimia jotenkin väärinä ja hätääntyi. En siis missään nimessä kieltäisi poikai tapaamasta, sanoisin vain, että hoidetaan vessa-asiat itsekseen. Mutta että mitään väärää ei ole tapahtunut. Ei kannata mitään tabua noista asioista luoda.

[QUOTE="vieras";22926246]Eiköhän se paha mieli johtunut sinun meuhkaamisestasi ja häpeästä, jota käytökselläsi aiheutit. Tuolla menolla kasvatat lapsestasi estoisen ja voit aiheuttaa ongelmia seksuaalisuuden kanssa, kun opetat, että alapääasiat eivät ole "normaaleja" vaan jotain likaista ja noloa.[/QUOTE]

höpö höpö, kyllä puhuin asiasta aikusena ja rauhallisena. empä usko tuosta seksuaalisuuden menevän miksikkään! en sanonu että ne on likasia ja noloja juttuja kun keskustelin asiasta pojan kans. sanoin niinku pitääki normaalisti.

[QUOTE="Tiina";22926323]Aika normaalia. Mun 3v oli päiväkodissa toisen saman ikäisen kanssa vessassa vertailleet pilleleitänsä ja pissanneet vuorotellen. Sanoin sitten pojalleni, että käykää vessassa ihan itseksenne. En siis mitään saarnaa pitänyt.

Minusta tuntuu,e ttä poikasi alkoi itkeä sen vuoksi, että alkoi pitää toimia jotenkin väärinä ja hätääntyi. En siis missään nimessä kieltäisi poikai tapaamasta, sanoisin vain, että hoidetaan vessa-asiat itsekseen. Mutta että mitään väärää ei ole tapahtunut. Ei kannata mitään tabua noista asioista luoda.[/QUOTE]

juu, kyllä ymmärrän nuo jos pissalla käydään yhessä, mutta sielä saunan puolella ei pissata, eikä ne todellakaan ollu kakalla niinku sano sillonku kyselin asiasta..

Mäkin mietin, että ennemmin pelkäisin, että siellä on yritetty laittaa saunaa päälle tmv. oikeasti vaarallista. Kaverin pippelin koskettaminenhan ei ole vaarallista, muuten kuin että henkinen vaara siitä tulee silloin, kun sinä aiheutat siitä häpeällisen trauman ylireagoimalla. Tottakai lapset ovat kiinnostuneita toistensa intiimialueista. Siinä mielessä ymmärrän reagointisi, että tämä toinen poika on vanhempi. Mutta en ymmärrä miksi annat 5-vuotiaan mennä heidän kotiinsa, jos siellä ei ole aikuisia valvomassa. Oma lapseni on 4-vuotias ja en kyllä uskaltaisi jättää mihinkään sisälle ilman valvontaa. Kodissa on niin monta vaaran paikkaa ja ne on lapselle vähän vaikeammin seliteltäviä kun pihalla olevat vaaran paikat.

niin, en itse kyllä antaiskaan mennä. pojan isä on sielä aina kun menee, mutta saattaa yhtäkkiä häipyä käymään jossaki, ja monesti mullekki on sanonu pihalla yhtäaikaa ollessa että niitten pitää saaha olla kahdestaanki joskus ettei kukaan komenna ja hän on käyny esim lenkillä... saavat pojat leikkiä rauhassa....!

niin ja pai tö vei, en mielestäni ylireagoi. tästä asiasta on näköjään monia mielipiteitä, mutta eikait nuo ole normaaleja tuon ikäselle edelleenkään. minä ainaki kaheksan veenä tiesin missä menee yksityisyyden raja.

Toimit kyllä kyseenalaisesti.

Sinun asiasi ei olisi olla mennyt naapurin lasta ojentamaan, toki jos tollaenn on sinulle kriisi niin asiasta olisit pojan isän kanssa voinut keskustella.

Jotenkin päällimäiseksi tulee tunne että poikasi on kyllä ollut ihan mukana eikä kokenut asiaa ahdistavaksi, koska eikait hän olisi sinne enää uudelleen mennyt. Ei kahdeksan vuotiaalla ole vielä niin suuria pakotteita viisisvuotiaalle antaa että suostuisi johonkin mikä tuntuu todella ahdistavalle. Luultavasti ainut ahdistava asia onkin tuo sinun tenttaus, tivaus ja asian häpeälliseksi tekeminen.

Tollaset leikit, vielä 8-vuotiaallakin, on aivan normaaleja. Kuin myös eri ikäisillä sisaruksillakin vielä nuoremmalla iällä.

No sehän tuntuu jo kasvavan ja paisuvan tää juttu kokoajan. Nyt niitä kosketteluja onkin ollut vaikka kuinka paljon ennemminkin, ja juomiset ja polttamiset ilmaantui mukaan.
niimpä se vaan! kun näkyy tulevan noita viestejä jotka eivät ymmärrä niin sanoin vähän tarkempaa taustatietoa asioista. ja ihan ekassa viestissä jo kirjotin pojan sanoneen että sitä on tapahtunu sielä ennenki.

Yhteistyössä