Miten homma yleensä menee? (päiväkodin kesätauko)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas miten menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas miten menee

Vieras
Meidän kunnassa päiväkodit on heinäkuussa kiinni. Ei tietenkään kaikki, mutta ilmeisesti vain yksi päivystää, koska enempää tarvetta ei ole. Muillakin paikkakunnilla on varmaankin näin, eikö vaan? Siis että kaikki päiväkodit ei ole auki. Onko päiväkoti tälläisessa tapauksessa kiinni 1.-31.7. riippumatta siitä mikä viikonpäivä on 1. heinäkuuta? Eli meneekö päiväkoti kiinni vaikka keskellä viikkoa, jos kuun vaihde osuu siihen? Miten olette yleensä lomanne järjestäneet? Oletteko yhtä aikaa miehenne kanssa ja loppuajan kuskaatte lapsia varahoitoon vai oletteko vuorotellen, jolloin lapsi saa olla kotona koko kuukauden? Meillä tämä on edessä ensi kesänä ja nyt jo pohdin asiaa, sillä kohta töissä kysellään kesäloman ajankohtaa. Toki voin kysyä myös päiväkodista (kohta kuitenkin joku tarkertuu siihen miksen kysy sieltä), mut ajattelin, että täällä olis ihmisillä kokemusta asiasta.

Meillä on päiväkoti kiinni neljä kokonaista viikkoa, ja päivystyspäiväkoti silloin auki. Varmaan käytännöt ovat erilaiset eri kunnissa. Ollaan sitten yhdessä lomilla ne neljä viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meillä päin on tosiaan koko kalenterikuukauden oma päiväkoti kiinni. Vaihtoehdot ovat varahoitopaikka (ei alennuksia hoitomaksuihin), oma hoitaja tai vanhemmat vuorottelevat osan lomasta.

Eikö heinäkuu ole joka tapauksessa ilmainen, jos lapsi on ollut vuoden hoidossa?

meillä kans kiinni heinäkuun, en halua viedä varahoitopaikkaan, uudet hoitajat, kaverit jne. pidämme miehen ja anopin kans kaikki lomaa heinäkuussa, että saadaan järjestettyä kotihoito. ja saadaan lomailla / matkustaa kimpassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
meillä kans kiinni heinäkuun, en halua viedä varahoitopaikkaan, uudet hoitajat, kaverit jne. pidämme miehen ja anopin kans kaikki lomaa heinäkuussa, että saadaan järjestettyä kotihoito. ja saadaan lomailla / matkustaa kimpassa.

Meillä olisi luultavasti kuljetusongelmia, jos lapset joutuu varahoitoon. Vain yksi auto ja joutuisin bussilla kuskaamaan lapsia. Mies tekee pitempää työpäivää, joten ei olisi mitään järkeä, että hän kuskaisia lapsia hoitoon autolla. Ja hänen työmatkansa olisi tosi hankala ilman autoa.

meillä päiväkoti ns päivystävä päiväkoti, johon alueen muiden päiväkotien ryhmät siirtyvät heinäkuuksi. Aina on omasta päiväkodista joku tuttu hoitaja paikalla.

Mun lasteni päiväkotiaikaan aina kevättalvella kysyttiin, onko kesällä hoidontarvetta. Ja niiden vastausten perusteella päätettiin päivystävästä päiväkodista, joka oli joka vuosi eri päiväkoti. Juhannuksesta heinäkuun loppuun oli yleensä oma päiväkoti suljettuna, jos ei sattunut olemaan just sinä vuonna se päivystysvuorossa oleva.

Mulla on ollut vain yhden kerran mahdollisuus pitää 5 viikkoa lomaa yhtäjaksoisesti, joten yleensä mun lapseni olivat osan aikaa päivystävässä päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa. Meillä pk on kiinni juhannuksesta elokuun alkuun.

Oho. Miten meinaatte järjestää lapsen hoidon? Viettekö varahoitopaikkaan?

Jos päiväkodista menee päivystävään pk:iin henkilökuntaa, saatetaan laittaa lapsi sinne, muuten pitää sit sumplia vain jotenkin. Ei paljoa naurata, kun minäkin olen vaihtanut työpaikkaa lähiaikoina eikä palkallista lomaa ole kovin paljoa. Olisi kiva sitä yhdessä koko perheen kanssa viettää, mutta ei taida onnistua.

mulla toi systeemi ei ainakaan toimis et voisin olla aina lomalla just heinäkuun. meillä ainakin on niin että jos mä tänävuonna pidän heinäkuun lomaa niin ensivuonna mun on pidettävä se kesäkuussa (koulun loma-aikana)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä olisi luultavasti kuljetusongelmia, jos lapset joutuu varahoitoon. Vain yksi auto ja joutuisin bussilla kuskaamaan lapsia. Mies tekee pitempää työpäivää, joten ei olisi mitään järkeä, että hän kuskaisia lapsia hoitoon autolla. Ja hänen työmatkansa olisi tosi hankala ilman autoa.

Mikset vie miestä lasten kanssa autolla töihin ja hae sitten?

Jaa. Meillä pk on kiinni juhannuksesta elokuun alkuun.

Oho. Miten meinaatte järjestää lapsen hoidon? Viettekö varahoitopaikkaan?

Samoin meillä Jussista Elokuulle. Porrastetaan miehen kans lomat niin, että lapsi on tuon ajan pois hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meillä päin on tosiaan koko kalenterikuukauden oma päiväkoti kiinni. Vaihtoehdot ovat varahoitopaikka (ei alennuksia hoitomaksuihin), oma hoitaja tai vanhemmat vuorottelevat osan lomasta.

Eikö heinäkuu ole joka tapauksessa ilmainen, jos lapsi on ollut vuoden hoidossa?

Totta turiset. Toi oli vain validi jos on alle vuoden hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Mikset vie miestä lasten kanssa autolla töihin ja hae sitten?

Järjetöntä edestakaisin ajamista. Ei onnistuisi. Menemme suunnilleen samaan aikaan töihin tai sitten mies jo tosi aikaisin, mutta mä teen lyhennettyä työpäivää ja pääsen iltapäivällä paljon aikaisemmin kuin mies.

En nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Miksi lapsi ei voisi mennä varahoitopaikkaan ja perhe pitää lomansa silloin kun sopii? Meillä suunnitellaan kesälomien ajankohta sitten kuin ensinäkin työantaja ne antaa ja siten että saataisiin ne yhtä aikaa ja jos jotain tiettyjä (juhlia, tapahtumia) menoja on niin niiden mukaan. Jos päiväkoti ei ole auki viedään tietysti varahoitopaikkaan joka on aina joku toinen päiväkoti eli periaatteessa ihan yhtähyvä paikka kuin se ensisijainenkin. Kesätauolla lasten lisäksi myös hoitajat kerääntyvät siihen yhteen päiväkotiin joten vähintään yksi tuttu hoitaja sielläkin.

Itse muistan lapsena olleeni pari viikkoa naapuripäiväkodissa kesällä juuri kesätauon vuoksi ja oli kuin olisi ollut lomalla tai retkellä kun oli uusi paikka jossa oli uusia leluja, uusia kavereita ja uusia hoitajia niiden vanhojen tuttujen lisäksi. Ruokakin miastui paremmalta kun se syötiin erilaisilta lautasilta ja kotimatkalla oli ihan uudet maisemat.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
En nyt ymmärrä tätä ongelmaa. Miksi lapsi ei voisi mennä varahoitopaikkaan ja perhe pitää lomansa silloin kun sopii? Meillä suunnitellaan kesälomien ajankohta sitten kuin ensinäkin työantaja ne antaa ja siten että saataisiin ne yhtä aikaa ja jos jotain tiettyjä (juhlia, tapahtumia) menoja on niin niiden mukaan. Jos päiväkoti ei ole auki viedään tietysti varahoitopaikkaan joka on aina joku toinen päiväkoti eli periaatteessa ihan yhtähyvä paikka kuin se ensisijainenkin. Kesätauolla lasten lisäksi myös hoitajat kerääntyvät siihen yhteen päiväkotiin joten vähintään yksi tuttu hoitaja sielläkin.

Itse muistan lapsena olleeni pari viikkoa naapuripäiväkodissa kesällä juuri kesätauon vuoksi ja oli kuin olisi ollut lomalla tai retkellä kun oli uusi paikka jossa oli uusia leluja, uusia kavereita ja uusia hoitajia niiden vanhojen tuttujen lisäksi. Ruokakin miastui paremmalta kun se syötiin erilaisilta lautasilta ja kotimatkalla oli ihan uudet maisemat.

Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla, missä päiväkoteja on vierivieressä ja julkinen liikenne kulkee 5 min välein myös heinäkuussa. Joo, oma vikahan se tietty on, että yrittää selvitä yhdellä autolla paikassa, jossa se on toisinaan hankalaa. Mutta toiseen autoon ei yksinkertaisesti ole varaa ja sen tarve on hyvin satunnainen. Toisekseen en ole varma haluanko viedä pienet lapset vieraaseen paikkaan hoitoon.

Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla, missä päiväkoteja on vierivieressä ja julkinen liikenne kulkee 5 min välein myös heinäkuussa. Joo, oma vikahan se tietty on, että yrittää selvitä yhdellä autolla paikassa, jossa se on toisinaan hankalaa. Mutta toiseen autoon ei yksinkertaisesti ole varaa ja sen tarve on hyvin satunnainen. Toisekseen en ole varma haluanko viedä pienet lapset vieraaseen paikkaan hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Eikä se pääkaupunkiseudulla asuminenkaan aina auta. Mulla oli aikoinaan kuopus yhden heinäkuun päiväkodissa, jonne ei mennyt siihen aikaan aamusta vielä busseja kun mun piti lähteä töihin. Joten aamulla mentiin taksilla, takaisinpäin päästiinkin sitten jo bussilla. Taloudellisesti se kuukausi töissä oli ihan yhtä tyhjänkanssa.

Heinolassa päiväkodit on myös kiinni viisi viikkoa eli reilusti sen heinäkuun. Kesäkuun puolelta elokuun alkuun, täydet viikot. Ja yksi päivystää, joka vaihtuu vuosittain. Sama päiväkoti päivystää joulun ja kesän.

Meidän lasten hoidontarpeesta en vielä tiedä, todennäköisesti ollaan kotona. Olen nimittäin itse tarhoilla sijaisena ja luulen, ettei silloin sulun aikana tarvita sijaisia.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Eikä se pääkaupunkiseudulla asuminenkaan aina auta. Mulla oli aikoinaan kuopus yhden heinäkuun päiväkodissa, jonne ei mennyt siihen aikaan aamusta vielä busseja kun mun piti lähteä töihin. Joten aamulla mentiin taksilla, takaisinpäin päästiinkin sitten jo bussilla. Taloudellisesti se kuukausi töissä oli ihan yhtä tyhjänkanssa.

No tuli varmaan aika kalliiksi. Pitikö sun raahata turvaistuimia mukana vai oliko sellaiset silloin pakollisia?

En asu todellakaan pääkaupunkiseudulla vaan lapin läänissä:D :D :D

No tuli varmaan aika kalliiksi. Pitikö sun raahata turvaistuimia mukana vai oliko sellaiset silloin pakollisia?
Ei tarvinnut raahata. Turvaistuimet eivät olleet silloin vielä takseissa pakollisia. Ei mulla olisi edes turvaistuinta ollut, kun ei ole koskaan ollut autoakaan.

Yhteistyössä