Miten huudattamaton unikoulu käytännössä toteutetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun ei meillä ainakaan ollenkaan onnistu, vauva alkaa heti huutaa naama punaisena kun laittaa sänkyyn vaikka olisi kuinka väsynyt, ja huutaa siellä tasan niin kauan kunnes otan hänet pois ja nukutan tissille. Jos tassuttelen, pysyy hiljaa sen aikaa kun olen näkyvissä, ja sitten alkaa heti huutaa.

En ole nyt nukkunut kahteen viikkoon kuin 2-3 h yössä unikoulun takia, alan olla aika väsynyt. Ja neuvolassa sanottiin ettei unikoulua saa lopettaa kesken.

Yritän siis opettaa vauvaa nukahtamaan itsekseen, vauva 7,5 kk.

Lopetanko unikoulun, ja jatkan nukuttamista tissille? Koitin jo nuorempanakin pariin otteeseen lopettaa tissille nukuttamista, mutta voimat loppuivat väsymykseni takia.

"jos tassuttelen, pysyy hiljaa"

tähän kommenttiin tartun, koska sen voi ymmärtää kahdella tapaa. ethän siis pidä kättä lapsen päällä silloin kun hän on hiljaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

tähän kommenttiin tartun, koska sen voi ymmärtää kahdella tapaa. ethän siis pidä kättä lapsen päällä silloin kun hän on hiljaa?

Siis jos huutaa, ja menen tassuttelemaan, hiljenee heti kun kosketan. Ja pysyy sen ajan hiljaa minkä kosketan. Mutta heti kun lähden pois, alkaa huutaa hysteerisenä. Siis tätä voi kestää tunteja.

Teenkö siis jotain väärin?

Hyviä vinkkejä saa mun mielestä Elizabeth Pantleyn kirjasta Pehmeä matka höyhensaarille. Siinä on just siis tietoa, kuinka saada lapsi nukkumaan huudattamatta. Kysy kirjaa vaikka kirjastosta, ja jos omassa kirjastossanne ei sitä ole, niin pyydä kirja kaukolainaksi jostain muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis jos huutaa, ja menen tassuttelemaan, hiljenee heti kun kosketan. Ja pysyy sen ajan hiljaa minkä kosketan. Mutta heti kun lähden pois, alkaa huutaa hysteerisenä. Siis tätä voi kestää tunteja.

no jos oikein tosta sun kirjoituksesta käsitän, niin teet.

heti kun vauva hiljenee, käsi pitää nostaa pois. siis ihan heti. ja laitetaan vain siksi aikaa, kun vauva itkee. se on tassuttelun idea :)

vähitellen se aika sitten pitenee, minkä vauva voi olla ilman "tassua".

^tuolla keinolla siis vauvaa ei ikinä tule huudatettua yksin, mutta ei myöskään turhaan opeteta nukahtamaan ja rauhoittumaan vain kosketukseen. oppii siis itsekseen rauhoittumaan.

ja tassuttelussahan on myös se idea, ettei silitetä yms, vaan ainoastaan käsi pidetään paikallaan painokkaasti.

heti kun vauva hiljenee, käsi pitää nostaa pois. siis ihan heti. ja laitetaan vain siksi aikaa, kun vauva itkee. se on tassuttelun idea :)

Heh, no vauva hiljenee kun saa käden päälleen, ja alkaa huutaa kun otan sen pois, vaikka pitäisin sitä siinä 10 sekuntia, tai tunnin. Eli pysyy tasan sen aikaa hiljaa kun pidän tassua päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirjastotäti:
Hyviä vinkkejä saa mun mielestä Elizabeth Pantleyn kirjasta Pehmeä matka höyhensaarille. Siinä on just siis tietoa, kuinka saada lapsi nukkumaan huudattamatta. Kysy kirjaa vaikka kirjastosta, ja jos omassa kirjastossanne ei sitä ole, niin pyydä kirja kaukolainaksi jostain muualta.

Täytyykin heti laittaa netin kautta tuo kirja varaukseen.:-) Neuvolasta olen kysellyt lisäneuvoja, muttei osaa antaa.

meillä auttoi "unikoulutukseen" se, että vauvan vei virkeänä sänkyyn. Oli tuolloin hyvällä tuulella ja jäi sinne ittekseen höpöttämään ja nukahtikin viimein. Aluksi kesti tunninkin nukahtaminen. Noin harjoiteltiin pitkän aikaa, kunnes pystyi viemään väsyneenäkin sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä auttoi "unikoulutukseen" se, että vauvan vei virkeänä sänkyyn. Oli tuolloin hyvällä tuulella ja jäi sinne ittekseen höpöttämään ja nukahtikin viimein. Aluksi kesti tunninkin nukahtaminen. Noin harjoiteltiin pitkän aikaa, kunnes pystyi viemään väsyneenäkin sänkyyn.

Meillä jos vie virkeänä, höpöttelee ja mönkii aikansa, ja kunnes alkaa väsähtää, niin alkaa se hysteerinen huuto.

Heh, no vauva hiljenee kun saa käden päälleen, ja alkaa huutaa kun otan sen pois, vaikka pitäisin sitä siinä 10 sekuntia, tai tunnin. Eli pysyy tasan sen aikaa hiljaa kun pidän tassua päällä.

no sitten sä pidät sitä kättä vain sekunnin, et yhtään enempää kuin huutoakaan tulee. muuten tosta tassuttelusta ei juurikaan ole hyötyä..

noin se meilläkin meni, että kättä sai laittaa kahden sekunnin välein sekunniksi vauvan selälle.

No mä olen sitä mieltä että ihan hullun hommaa tuollainen unikouluttaminen. Siis jos sä en ole kahteen viikkoon kunnolla nukkunut niin mä en näe tossa mitään järkeä.
7,5kk on tosi pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No mä olen sitä mieltä että ihan hullun hommaa tuollainen unikouluttaminen. Siis jos sä en ole kahteen viikkoon kunnolla nukkunut niin mä en näe tossa mitään järkeä.
7,5kk on tosi pieni.

no hullun hommaahan se onkin, kun sen tekee väärin, ja siitä tosiaan kärsii sekä lapsi että vanhempi.

jos tota tassuttelua tekee oikein, sen pitäis kolmessa päivässä suunnilleen alkaa toimia. jos ap on tehnyt päätöksen unikoulusta, niin silloin se on hänen päätöksensä.

no sitten sä pidät sitä kättä vain sekunnin, et yhtään enempää kuin huutoakaan tulee. muuten tosta tassuttelusta ei juurikaan ole hyötyä..

noin se meilläkin meni, että kättä sai laittaa kahden sekunnin välein sekunniksi vauvan selälle.

Ok täytyy kokeilla noin.

7,5kk on tosi pieni.

Ilman unikoulutusta lapsi nukahti ainoastaan tissille viereen ja heräsi yöllä 4-6 kertaa syömään, ja huutaa hulluna jos ei ole sekunnissa tissi suussa.

Nyt olen siis yrittänyt opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, ja olemaan syömättä öisin enempää kuin 1-2 kertaa tällä erää, jatkossa vähemmänkin.

Nyt vaan tuntuu että taidan kohta taas alkaa nukuttaa tissille viereen, ja syöttää yöllä niin monta kertaa kuin vauva haluaa.. alan olla jo niin rättiväsynyt.

Ok täytyy kokeilla noin.

kokeile ihmeessä! meillä ainakin auttoi, vaikka ensimmäinen ilta tuntui ihan mahdottomalta. muistat vaan pitää tiukasi niistä "tassuttelusäännöistä" kiinni, niin on vauvallekin helpompaa. :)

7,5kk on tosi pieni.

no hullun hommaahan se onkin, kun sen tekee väärin, ja siitä tosiaan kärsii sekä lapsi että vanhempi.

jos tota tassuttelua tekee oikein, sen pitäis kolmessa päivässä suunnilleen alkaa toimia. jos ap on tehnyt päätöksen unikoulusta, niin silloin se on hänen päätöksensä.

En kyllä vieläkään ymmärrä miten teen väärin?

En ehkä ole osannut selittää oikein, mutta mielestäni teen juuri ohjeiden mukaan, eli kun vauva alkaa itkeä, menen sängyn viereen, en puhu mitään, ja laitan käden hänen päälleen, ja sivelen rauhallisesti selkää tai kylkeä. Otan käden pois ja lähden heti kun itku loppuu. Mutta kun se itku alkaa samantien uudestaan ihan sillä samalla sekunnilla kun lähden. Tuolla tavalla voi mennä vaikka koko yö.

En oikein ymmärrä miten pitäisi tehdä?

7,5kk on tosi pieni.

Ilman unikoulutusta lapsi nukahti ainoastaan tissille viereen ja heräsi yöllä 4-6 kertaa syömään, ja huutaa hulluna jos ei ole sekunnissa tissi suussa.

Nyt olen siis yrittänyt opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, ja olemaan syömättä öisin enempää kuin 1-2 kertaa tällä erää, jatkossa vähemmänkin.

Nyt vaan tuntuu että taidan kohta taas alkaa nukuttaa tissille viereen, ja syöttää yöllä niin monta kertaa kuin vauva haluaa.. alan olla jo niin rättiväsynyt.

kerron vielä, että meillä oli myös tuollaista. 9kk iässä lapsi söi vielä about tunnin välein yössä, ja nukahti vain syöttöön yms. tassuteltiin silloin ja sen avulla siirsin ensimmäisen yösyötön ihan sinne aamutunneille, eli käytännössä söi vain sen yhden kerran yössä.

Musta kuulostaa siltä ettei vauva ole valmis unikouluun :/ Jay Gordon on toinen nimi, googleta, hällä on nettisivut, siellä on yövieroituksesta perhepedissä. Hän on kyllä sitä mieltä, että ennen 1 ikävuotta ei kannattaisi unikouluttaa ja on muutenkin hyvin pehmeiden arvojen kannattaja. kannattaa lueskella =)

7,5kk on tosi pieni.

En kyllä vieläkään ymmärrä miten teen väärin?

En ehkä ole osannut selittää oikein, mutta mielestäni teen juuri ohjeiden mukaan, eli kun vauva alkaa itkeä, menen sängyn viereen, en puhu mitään, ja laitan käden hänen päälleen, ja sivelen rauhallisesti selkää tai kylkeä. Otan käden pois ja lähden heti kun itku loppuu. Mutta kun se itku alkaa samantien uudestaan ihan sillä samalla sekunnilla kun lähden. Tuolla tavalla voi mennä vaikka koko yö.

En oikein ymmärrä miten pitäisi tehdä?

no ensinnäkään, kuten jo kirjoitin: tassutellessa EI sivellä. käsi pidetään paikallaan. ja sain tuosta aiemmasta kirjoituksestasi kuvan, että välillä pidät kättä pidempäänkin vauvan päällä vaikka ei itkisi (?) ts yrität nukuttaa sillä tavoin?

ja turhahan tuosta mihinkään on lähteä. kannattaa yrittää olla vaan sängyn vieressä, että pääsee heti tassuttelulla hiljentämään alkavan itkun.

ja alkaa huutaa kun otan sen pois, vaikka pitäisin sitä siinä 10 sekuntia, tai tunnin. Eli pysyy tasan sen aikaa hiljaa kun pidän tassua päällä.

eli tästä saa sen käsityksen, että "tassun" avulla yrität pitää vauvaa hiljaisena?!

sehän ei ole tarkoitus, vaan itku vain katkaistaan tassulla.

kokeile lämmintä kaurapussia kätesi alla, HUOM EI KUUMAA!!!! meidän pojat meni aina nukkumaan kaurapusiin kanssa, lämmittää mukavasti ja saa olon rauhalliseksi, käytän itsekin jos uni ei tule

ja alkaa huutaa kun otan sen pois, vaikka pitäisin sitä siinä 10 sekuntia, tai tunnin. Eli pysyy tasan sen aikaa hiljaa kun pidän tassua päällä.

eli tästä saa sen käsityksen, että "tassun" avulla yrität pitää vauvaa hiljaisena?!

sehän ei ole tarkoitus, vaan itku vain katkaistaan tassulla.

No sitten en osaa tehdä oikein..:-(( aloitan jo tänään tuolla "oikealla" tavalla..

Alkuperäinen kirjoittaja mk:
Musta kuulostaa siltä ettei vauva ole valmis unikouluun :/ Jay Gordon on toinen nimi, googleta, hällä on nettisivut, siellä on yövieroituksesta perhepedissä. Hän on kyllä sitä mieltä, että ennen 1 ikävuotta ei kannattaisi unikouluttaa ja on muutenkin hyvin pehmeiden arvojen kannattaja. kannattaa lueskella =)

Alunperin oli tarkoitus nukuttaa vauva omaan sänkyyn jo ihan pienenä, mutta koska hän kärsi koliikista ja oli erittäin huono nukahtamaan jo pienenä, hän jäi perhepetiin. Ja nyt tosiaan olen yrittänyt opettaa siitä pois, koska se ei pidemmän päälle ole meidän juttu. Vauvan sänky ihan parin metrin päässä meidän sängystä, viereen ei valitettavasti mahdu.

Vauva on perhepedissäkin koko ajan heräillyt usein, usein yli 10 kertaa yössä.

Yhteistyössä