Miten ihmiset ei saa teini-ikäisiään kuriin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jojo";27002139]Kyllä sitäkin teki lähestulkoon ihan jokainen. Riippui ihan vain siitä, kenen kotona viinaa oli saatavilla.[/QUOTE]
Mä ainakin olen aina tiennyt, montako pulloa viiniä mulla on viinihyllyssä. Ei niitä nyt sentään niin paljoa ole, että en olisi ollut viinitilanteesta perillä. Ja ihan varmasti olisin huomannut, jos sieltä olisi viinipullo puuttunut tai huushollista olisi löytynyt avattu viinipullo ja viiniäni lantrattu vedellä.

[QUOTE="vieras";27002105]No en luottaisi kun mietin omaa nuoruutta. Oltiin ihan kamalia jokainen. Poikkeus sellainen nuori, joka ei tilaisuuden tullen pitänyt bileitä. Joskus ne riistäytyi, joskus ei. Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.[/QUOTE]

Kyllä mä kirjojakin luin silloin kun bilettämiseltä, keikoilla käymiseltä ja kotiviinin teolta ehdin:D Pimitin vanhemmilta juomisen ja tupakoinin, koska en halunnut pahoittaa heidän mieltään. Samasta syystä jätin bileiden pitämisen muille, koska en halunnut ottaa riskiä, että vanhempieni omaisuus pistetään sileäksi. On tosi vaikea tajuta, ettei joillekin oma koti merkkaa sen vertaa, että sitä haluaisi suojella.

Niin, minusta tuon ikäiset lähtevät sinne lomalle mukaan eikä siitä edes keskustella. Itselläni oli 14-vuotiaana kausi, jolloin inhotti matkustelu ym. mutta niin vaan raahattiin väkisin mukaan ja oikeinhan se oli: ei tuon ikäinen voi päättää itse menemisistään.

Alkuperäinen kirjoittaja näin kyllä;27002679:
Niin, minusta tuon ikäiset lähtevät sinne lomalle mukaan eikä siitä edes keskustella. Itselläni oli 14-vuotiaana kausi, jolloin inhotti matkustelu ym. mutta niin vaan raahattiin väkisin mukaan ja oikeinhan se oli: ei tuon ikäinen voi päättää itse menemisistään.

Itse olen sitä mieltä, että perheessä voi tehdä kompromisseja myös lasten vuoksi. Kun lapset olivat pieniä, oli helppo reissailla, koska lapset tykkäsivät siitä. Nyt kun he ovat teinejä, en näe mitään mieltä siihen, että väen väkisin roudaan heitä jokapaikkaan, johon itse haluan. Välillä mennään minun tahtoni mukaan ja sen vastapainoksi jätämme jonkun minun tahtomani paikan väliin ja teemme teinien tahdon mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27002326:
Tule ap kauhistelemaan sitten kun olet itse muutaman lapsen aikuiseksi kasvattanut. Olis kiva kuulla miten teini-iät sujui:saint:

Siihen on vielä aikaa enkähän koskaan ole sanonutkaan, että minun lapseni ei varmasti ikinä noin tekis. Mutta jotenkin se asenne, että kun he kuitenkin varastavat blaablaa on niin vastuunsiirtoa, ettei mikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27002185:
Mä olen tästä eri mieltä. Sekä omien lasteni että omina teinivuosinani kaveripiirit jakautuivat "bailaajiin" ja "nyypelöihin". Itse ja omat lapseni kuuluivat tuohon jälkimmäiseen ja oli tietysti aika selvää, että "bailaajat" eivät meistä ja ajankäytöstämme tienneet tuon taivaallista, koska eivät meidän kavereitamme olleetkaan. Sattuneesta syystä siis tunnen varsin paljonkin nuoria, joiden teinivuosiin ei biletys ja viinanjuonti kuulunut. Nämä vaan ovat niitä nuoria, joita ei tuolla kaupungilla näe iltaisin hillumassa ja pahennusta aiheuttamassa. Jos heitä ei näy kotonasikaan, niin eipä silloin voi heidän olemassaolostaan tietääkään.

No mä olen sitä mieltä, että ei se ihan noinkaan mene. Minä olen ollut ihan älyttömän kiltti nuori, esim. alkoholia olen käyttänyt ekan kerran 18-vuotiaana, keskiarvo on ollut päälle 9:n. En takuulla ole aiheuttanut pahennusta missään ja vähemmän mua on kaupungilla nähty.

En tunnista itseäni kummastakaan ryhmästä, en bilettäjistä, osaan ehkä mieltää sen ryhmän, mutten kyllä niistä nyypelöistäkään.

Silti olen ollut kavereiden pitämissä bileissä (meillä kotona niitä ei koskaan järkätty), alkoholia olisin saanut poikaystävältäni, joka oli mua liki vuoden vanhempi. Tai sitä olisi ollut todella helppo ostaa.

Eiköhän tuo tuttava ole vaan realisti. Ja itse omat lapsensa tuntee. Toiset on teini-iässä kiinnostuneempia viinasta ja bileistä kuin toiset. Ei välttämättä ole kasvatuksesta kiinni.

Nykyään on se, että tieto bileistä leviää jossain facebookissa kulovalkean tavoin. Ja sitten on kämppä yhtäkkiä täynnä aivan vieraita ihmsiä ja asiat riistäytyy käsistä.

Ihan siitä riippumatta, millaiseksi lapsen on kasvattanut, on riski jättää tätä kotiin. Pikkuisen kun sana leviää, koti on täynnä ventovieraita nuoria. Kaverini on saanut Pariisiin puhelinsoiton poliisilta. Kyselivät onko nuorella joku, joka hakisi luokseen. Samalla varovaisesti kertoivat, että piha on hieman tallattu . Mummo toki haki nuoren luokseen vai menikö kotimieheksi, mutta erityisen rentouttava ei pitkä viikonloppu kaverilleni ollut.

Mua nyppi teini-ikäisenä, kun vanhemmat eivät luottaneet muhun niin paljoa, ettei mua olisi tarvinnut raahata aina mukana. Voin käsi sydämellä vannoa, että EN olisi pitänyt kotibileitä, kun kerran olin luvannut, etten tekisi niin. Korkeintaan parhaan ystäväni olisin pyytänyt kylään.

En mä toki pelkästään kotona nyhjännyt, kokeiltiin me alkoholiakin ja muuta pientä torvelointia kavereiden kanssa, mutta ei me ikinä sotkeennuttu mihinkään älyttömyyksiin. Ja jokainen meistä kunnioitti omaa ja kaverin kotia niin paljon, ettei oltaisi kuuna kullan valkeana otettu sitä riskiä, että tupa olisi tullut täyteen riehujia, jos vanhemmat olisivat olleet poissa. Eniten mua loukkasi se, etten ollut ikinä pettänyt vanhempien luottamusta, mutta silti multa jäi monta kivaa juttua väliin, kun mut raahattiin mukaan takahikiälle, missä lopulta koko sakilla oli paska fiilis, kun porukoita ärsytti mun hapan naamani ja huokailu, että joko päästään lähtemään kotiin.

Oli meidänkin luokalla vähintään 50% porukasta semmoisia, että olisivat heti juhlineet oikein olan takaa kotiin jäädessään, mutta en siltikään ÿmmärrä, miksi muhun ei luotettu kotona.

[QUOTE="vieras";27003144]Eiköhän tuo tuttava ole vaan realisti. Ja itse omat lapsensa tuntee. Toiset on teini-iässä kiinnostuneempia viinasta ja bileistä kuin toiset. Ei välttämättä ole kasvatuksesta kiinni.

Nykyään on se, että tieto bileistä leviää jossain facebookissa kulovalkean tavoin. Ja sitten on kämppä yhtäkkiä täynnä aivan vieraita ihmsiä ja asiat riistäytyy käsistä.[/QUOTE]
Tämä on ihan totta. Mä jätin aikoinaan 16-vuotiaan kuopuksen 12:ksi päiväksi koiran kanssa kotiin, kun lähdin itse työmatkalle Floridaan. Tiesin, että poika kantaa vastuun koirasta eikä se olisi onnistunut humalassa. Tiesin myös, että meidän hurtta ei päästä tänne sisälle ketään, ketä poika ei halua päästää. Erityisen nihkeästi se suhtautui kaikkiin alkoholilta haiseviin. Ihan hyvin pojalla meni. Pari kaveria oli ollut täällä pelailemassa, telkkaria katsomassa ja pizzaa syömässä ja varmaan valvoivat pitkään, mutta naapureiden mukaan täältä ei ollut kuulunut edes musiikin jumputusta.

jos on alusta asti lapset päästetty niskan päälle ja vanhemmat toteuttaa kaikkitoiveet eikä aseta rajoja niin vaikea niitä on asettaa siinä vaiheessa kun kyseessä on teini-ikäiset.

Sivusta seuranneena muutaman tällaisen äidin mussukan tiedän, jolta otetaan vaikka väkivalloin esim rahaa uuteen kännykkään/tietokoneeseen.
Ovat täysin voimattomia.
Tosin näissä tapauksissa vanhemmilla on(/ollut) alkoholin liikakäyttöä , ja lasten ollessa pienempiä korvanneet alkoholin juontinsa tavaroilla/rahalla/ruoalla ym.

Harmittaa välillä tällaiset aloitukset,olen vähän eri mieltä asioista.Meillä on monta lasta ja kaikki on kasvatettu samalla tavalla,olen erittäin vanhanaikainen ja hyviin tapoihin kuuluu juuri vanhempien ihmisten kunnioittaminen,rehellisyys,ahkeruus,hyvät käytöstavat jne.En ole ikinä tuskaillut sitä miten lapsia kasvatetaan ja lapseni ovat olleet hyväkäytöksisiä kotona ja koulussa,joten järkytyksenähän se tuli kun oma lapseni aloitti 13vuotiaana varastelun ja koulusta lintsauksen,varasti perheeltään,isovanhemmilta ja kaupasta ainakin,voi olla että muiltakin muttei tullut ilmi.Keskustelimme asioista aina,kotiaresti ja tietenkin pelikielto ja tv kielto olivat ainakin käytössä ja tietenkin kaiken varastetun joutui korvaamaan,nämä asiat eivät ainakaan muuttaneet mitään.Tästä on jo joitakin vuosia ja asiat ovat muuttuneet,hän on erittäin hyvä koulussa ja todella kova urheilemaan,kunnollinen ja mukava kohtelias nuori.Halusin vain kertoa ettei aina välttämättä kotikasvatusta voida syyttää jos nuoret toimivat väärin.

Sun tukkapöllys on nykyisin laitonta. Kyseessä on pahoinpitely.

No kyllähän nyt sen tiedän, mutta aika avutonta sanoa, että kun viikko arestia ei auta ja tukkapöllyä ei saa antaa niin loppuu keinot ja ainoa keino on se ettei niitä lapsia jätetä koskaan yksin kotiin. Olisko kannattanut miettiä niitä keinoja kun lapsi on 2-vuotias ja tulee ensimmäinen kunnon uhma?

[QUOTE="ellinoora";27003401]Harmittaa välillä tällaiset aloitukset,olen vähän eri mieltä asioista.Meillä on monta lasta ja kaikki on kasvatettu samalla tavalla,olen erittäin vanhanaikainen ja hyviin tapoihin kuuluu juuri vanhempien ihmisten kunnioittaminen,rehellisyys,ahkeruus,hyvät käytöstavat jne.En ole ikinä tuskaillut sitä miten lapsia kasvatetaan ja lapseni ovat olleet hyväkäytöksisiä kotona ja koulussa,joten järkytyksenähän se tuli kun oma lapseni aloitti 13vuotiaana varastelun ja koulusta lintsauksen,varasti perheeltään,isovanhemmilta ja kaupasta ainakin,voi olla että muiltakin muttei tullut ilmi.Keskustelimme asioista aina,kotiaresti ja tietenkin pelikielto ja tv kielto olivat ainakin käytössä ja tietenkin kaiken varastetun joutui korvaamaan,nämä asiat eivät ainakaan muuttaneet mitään.Tästä on jo joitakin vuosia ja asiat ovat muuttuneet,hän on erittäin hyvä koulussa ja todella kova urheilemaan,kunnollinen ja mukava kohtelias nuori.Halusin vain kertoa ettei aina välttämättä kotikasvatusta voida syyttää jos nuoret toimivat väärin.[/QUOTE]

Ehkä lapsesi voi jotenkin huonosti? Ehkä ette ole korostaneet riittävästi rehellisyyden merkitystä niinä monina kasvatuksen vuosina? Ehkä siellä on taustalla jotain muuta...

Plus että liiankin ankara kuri voi ajaa ns. pahoille teille. Kaikille ei sovi sama kasvatus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="aloittaja";27003538]No kyllähän nyt sen tiedän, mutta aika avutonta sanoa, että kun viikko arestia ei auta ja tukkapöllyä ei saa antaa niin loppuu keinot ja ainoa keino on se ettei niitä lapsia jätetä koskaan yksin kotiin. Olisko kannattanut miettiä niitä keinoja kun lapsi on 2-vuotias ja tulee ensimmäinen kunnon uhma?[/QUOTE]

Voi kun asiat olisikin niin mustavalkoisia. Suurinosa minunkin tuntemista vanhemmista on kasvattaneet 2 vuotiaansa ja isompansakin niin hyvin kun ovat vain osanneet, mutta silti läheskään kaikkia murrosikäisiä ei voi jättää luottavaisin mielin viikoksi/viikoiksi yksin kotiin.

Voi kun asiat olisikin niin mustavalkoisia. Suurinosa minunkin tuntemista vanhemmista on kasvattaneet 2 vuotiaansa ja isompansakin niin hyvin kun ovat vain osanneet, mutta silti läheskään kaikkia murrosikäisiä ei voi jättää luottavaisin mielin viikoksi/viikoiksi yksin kotiin.

Mä en pitänyt bileitä kotona alaikäisenä, mutta muiden bileissä kuljin.. toki eihän sitä vanhemmat tiennyt. Meillä on aina osallistuttu kotona kotitöihin ja viikkorahan sai ansaita. On ollut sopiva kuri ja tarpeeksi rakkautta.. tiesin mikä on väärin ja kiellettyä, mutta silti halusin kokeilla omia rajojani. Ensin tupakan kanssa, sitten alkoholin... varastamisenkin tiesin olleen väärin ja silti siitä iskän pullosta otin mukaan kun lähdin pyörällä kavereiden luo.

Itse en kyllä jättäisi 14 vuotiasta (16v siinä ja siinä) yksin loman ajaksi epäilisin bileitä tai en. Itse olin isovanhemmilla jos en halunnut reissuun lähtä mukaan, ei edes neuvoteltu että olisin jäänyt yksin kotiin. Tämä siis niin kauan kun olin alaikäinen. Ja toisekseen aika naurettavaa kauhistelua, Itse kuuluin aina niihin kiltteihin lapsiin ja oikeasti olin vanhemmilleni todella helppo teini-ikäinen. Ja silti joskus varastin vanhemmiltani, hyvin hyvin pienissä määrin, mutta kuitenkin. Joskus otin salaa karkkia tai kolikoita. Viinaa en muista otattaneeni koska olisin jäänyt kiinni. Viinaa join kyllä jos itse halusin (en halunnut kovinkaa usein enkä nuorena). Kuuluu ihan normaalisti nuoruuteen tollanen, nuorena tehdään virheitä ja niistä opitaan. Näin tämä maailma pyörii

no tuota 14v ei saa jättä yksin moneksi päiväkis. kysykää vaikka sossuilta. joku ilkeä ihminen voi soittaa sossuun. vasta 15-16v kun yleensä saattavat muuttaa toisella paikakunnalle yksi.

meillä ei tosinkysyttäisi nuorelta jos mennän kauemmasa kuin mummolaan. hä tulee mukaan ja silä siisti. viihtyi tai ei. aina ei elämässä ole kaikkii hauskaa

[QUOTE="vieras";27001969]Yhden tutun kanssa juttelin tässä taannoin ja tuskasteli kun ei enää pääse kesälomareissulle kun lapsia (14 ja 16v.) ei uskalla jättää keskenään kotiin eivätkä ne halua mukaan lähteä. Kun tiedustelin, miksei sen ikäisiä voi jättää yksinään kotiin niin kuulemma varastavat viinat kaapeista ja pitävät siellä sitten bileitä ryypäten ja tupakoiden. Olin ihan äimänä! Ei tulis mieleenkään, että oma lapseni joskus tulevaisuudessa uskaltais varastaa multa viinaa kaapista tai jos kerran uskaltais sen tehdä, niin voin vannoa ettei tekis toista kertaa. Kyselin että miten sitten kuritat niitä kersoja niin ei kuulemma voi oikein muuta kuin joskus laittaa viikoksi arestiin. Voi huoh! Ja kyseessä siis lasten isä.

Onko mulla nyt ihan utopistiset kuvitelmat, että saan lapseni kasvatettua suht kunnolliseksi vai onko kaikkien teinit tuollaisia, että hyppii pitkin seiniä ja varastelee omilta vanhemmiltaan? Itsellä ei olis tullut mielen viereenkään varastaa vanhemmilta yhtään mitään, johan siinä ois tukkapöllyä saanut :D[/QUOTE]

Teini kapinoi vaan enemmän vastaan! Tuntuu pahalle kun se pieni poika joka usko joskus niin ei enää usko?!!!!Teini siirtyy 16 veenä omaan kämppään(opiskelija kämppään)! Voi kysyä vanhemmilta! Ehkä se tekee teineistä pulin kun ei uskota mitä sanoo!

Alkuperäinen kirjoittaja näin kyllä;27002679:

oikein osaa kertoa tunteistaan! Pakolla ja sanosin no äitin kanssa reissussa! Ei mutinoita! Sinä saat päättää mitä tehdään!

[QUOTE="vieras";27002105]No en luottaisi kun mietin omaa nuoruutta. Oltiin ihan kamalia jokainen. Poikkeus sellainen nuori, joka ei tilaisuuden tullen pitänyt bileitä. Joskus ne riistäytyi, joskus ei. Taidatte olla niitä poikkeuksia, jotka istui kotona kirja kourassa.[/QUOTE]

Mä en valitettavasti istunut kirja kourassa kotona, vaan olin vähän liiankin menevä nuori.
Kuitenkaan en ikipäivä edes suunnitellut pitäväni salaa bileitä kotona saati varastavani vanhemmiltani ja tätä jotkut kaverit ihmettelivätkin, sainhan olla aika vapaasti.
En olisi voinut loukata vanhempiani niin, vaikka riidoissa joskus huusinkin heille mitä sylki suuhun toi.
Mut on kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä ja ennenkaikkea omaa perhettä, ja tämän toivottavasti onnistun opettamaan myös omille lapsilleni.

Yhteistyössä