Miten imetys voi sattua näin paljon?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auts"

Vieras
Onkohan minulla jotenkin herkät rinnat vai mitä, mutta imetys tekee todella kipeää. Lisäksi ei löydetä vauvan kanssa yhteistä säveltä, vaan koko imetysprosessi aina yhtä ähkimistä ja puhkimista vauvan puolelta. Minä puolestaan jännitän selkää ja kättä, jotta saan rintaa pidettyä litassa.

Luulin, että imteys on ihana äiti-vauva juttu, mutta aina hirvittää, koska pitää seuraavan kerran laittaa rinta satutettavaksi :(

Eka kuukausi(tai pari) on opettelua puolin jos toisin. Pyydä sun miestä auttamaan ja tukemaan rintaa tms niin pystyt ite rentoutumaan. Netistä löytyy vinkkejä miten imuotteen saa tarpeeksi avoimeksi ettei se imetys satu.

Minkä ikinen vauva? Yleensä parissa viikossa helpottaa, mutta jos kestää kauemmin, voi syynä oli hiivatulehdus rinnoissa. Itselläni oli yhden lapsen kohdalla todella kivuliasta imettää, aivan selkärankaan asti viilsi. Terkkarilla sijaien, joka vaan ihmetteli, että ei kai noin lujaa satu. Vakiterkkari heti tajusi, että vauvalla sammasta suussa ja tartutti sen rinnanpäihin. Kipu loppui, kun sammashoito aloitettiin ja samaa ainetta laitoin rinnanpäihin.
Mutta yleensä ottaen, minullekin oli aikoinaan järkytys, kun esikoinen syntyi, että imetys sattuu.

Hankalaa se voi aluksi olla, mutta sattua sen ei pitäis... Mulla oli esikoisen aikaan rintatulehdu ja se sattui ihan s***nasti :kieh:

Kannattaa vähän kokeilla erilaisia imetysasentoja. Mulle on helpoin ollut kyljellään makuu. Kahden kanssa opettelin ja kolmannen kanssa se sujuikin todella helposti (jos yhtään lohduttaa :D ). Kolmatta opin imettämään myös istuallani, mutta helpointa ja rennointa se oli kyljellään. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26996812]Minkä ikinen vauva? Yleensä parissa viikossa helpottaa, mutta jos kestää kauemmin, voi syynä oli hiivatulehdus rinnoissa. Itselläni oli yhden lapsen kohdalla todella kivuliasta imettää, aivan selkärankaan asti viilsi. Terkkarilla sijaien, joka vaan ihmetteli, että ei kai noin lujaa satu. Vakiterkkari heti tajusi, että vauvalla sammasta suussa ja tartutti sen rinnanpäihin. Kipu loppui, kun sammashoito aloitettiin ja samaa ainetta laitoin rinnanpäihin.
Mutta yleensä ottaen, minullekin oli aikoinaan järkytys, kun esikoinen syntyi, että imetys sattuu.[/QUOTE]

Vauva huomenna viisi viikkoa. Aluksi imetin rintakumilla ja silloin kaikki oli ok. Ongelmat alkoivat, kun jätin rintakumin pois. Aluksi meni hyvin, mutta sitten alkoi näykkäillä.

Käytännössä laitan aluksi rinnan kunnolla suuhun, mutta vauva alkaa imetyksen aikana valuttaa rintaa ulos suusta ja tekee puruliikkeitä ikenillä Nännit aivan tulessa. Olen yrittänyt rintakumillakin, mutta ei enää auta, kun rinnat niin kipeät. Imetysasennolla ei merkitystä eli sekä istuultaan ja makuultaan tekee tuota puruliikettä.

Jos vauva lopettaa imemisen ja alkaa leikkiä rinnalla niin ota tissi pois. Voit tarjota toista rintaa jos se kelpaisi, tai sitten jatkaa imetystä myöhemmin. Tuo voi johtua siitä että on tyytynätön kun rinta on tyhjä, tai sitten vauva suuttuu kun rinta heruu liian voimakkaasti(jolloin voi auttaa se että antaa rinnan suihkuta vaikka rättiin ja jatka imetystä sitten kun pahin suihku on laantunut). Tuon ikäinen ei välttämättä enää viihdy pitkään rinnalla vaan 5min per rinta voi jolekin vauvalle olla ihan tarpeeksi, tosi paljon riippuu kyllä lapsestakin..

Ihan alkuun täytyy todeta, että minun mielestäni imetyksen vaikeuksista pitäisi enemmän puhua neuvolassa raskausaikana. Se ei TODELLAKAAN ole monelle helppoa tai miellyttävää.
Jos nännit ovat kipeät, niihin kannattaa kokeilla Lansinohia. Minulla ainakin on auttanut niinä ensimmäisinä viikkoina, kun imetys on sattunut niin vietävästi, että on tehnyt mieli huutaa ja itkeä.

Mulla on kaks lasta joitenka kans oli alussa ongelmia imetyksessä. Imuote ym tarkistettiin ja kaikki oli kunnossa mutta kipu oli aivan hirvee, vähän väliä verta valu ja rinnat auki, vaikka kaikki mahdolliset kokeiltiin lansinoh mukaan lukien. Sitten esikon kohdalla kun 2,5 kk olin itkua vääntäen imettäny ja särki aina imetyksen jälkeen puoli tuntia nii ettei voinu olla ni lopulta neuvolassa tajuttiin että sammashan se on ja kun sain lääkityksen ni johan loppu kivut. Toisen kohdalla alko samanlaiset kivut, mut kukaan ei uskonu et vois olla niin huono tuuri et taas olis ja taas kärsin kivuista kunnes vaatimalla vaadin voiteen rintojen hiivatulehdukseen ja pam kipu oli taas pois. Eli jos sun kivut jatkuu ni kannattaa kokeilla voidetta jos oliskin sammasta. Se on siis reseptivoide.

[QUOTE="äippäx2";26996956]Mulla on kaks lasta joitenka kans oli alussa ongelmia imetyksessä. Imuote ym tarkistettiin ja kaikki oli kunnossa mutta kipu oli aivan hirvee, vähän väliä verta valu ja rinnat auki, vaikka kaikki mahdolliset kokeiltiin lansinoh mukaan lukien. Sitten esikon kohdalla kun 2,5 kk olin itkua vääntäen imettäny ja särki aina imetyksen jälkeen puoli tuntia nii ettei voinu olla ni lopulta neuvolassa tajuttiin että sammashan se on ja kun sain lääkityksen ni johan loppu kivut. Toisen kohdalla alko samanlaiset kivut, mut kukaan ei uskonu et vois olla niin huono tuuri et taas olis ja taas kärsin kivuista kunnes vaatimalla vaadin voiteen rintojen hiivatulehdukseen ja pam kipu oli taas pois. Eli jos sun kivut jatkuu ni kannattaa kokeilla voidetta jos oliskin sammasta. Se on siis reseptivoide.[/QUOTE]

Mistä tuon sammaksen voi tunnistaa. Minulla rinnat normaalin näköiset, mutta imetyksen jälkeen nännit aivan pinkit. Kipu on vain nännin kohdalla imettäesssä.

Mulla on jokaisen lapsen kohdalla sattunut imetys ensimmäiset pari viikkoa (ja kipu on ollut sellaista, että itkua olen joutunut vääntämään aina imettäessä). Imuote on ollut vauvalla kunnossa, mutta on vaan kestänyt aikansa, että tissit tottuneet imettämiseen ja maidontulo tasaantunut (eivät pakkaudu ihan äärimmilleen, jolloin imetys sen vuoksikin tehnyt kipeää). Olen kuullut tuosta sammaksesta, mutta omalla kohdallani ei ole ollut kyse siitä. Tsemppiä!

Yhteistyössä