Meidän suhteessa minä pyrin keskustelemasn, mutta mies ei jaksa ja on mieluummin hiljaa. Kuka tässä on siis se ongelma? Ja saatan aloittaa keskustelun esim. Niin että sanon että joku asia selvästi vaivaa molempia, voidaanko puhua. Sanoo ettei halua/jaksa, oli kellonaika mikä tahansa. Kun ei voi puhua, joskus suu vaan käy ja pidän monologia siitä miten olen kyllästynyt tilanteeseen.
Ja se arvostuksen ja kunnioituksen puute ajaa nalkuttamaan, kun ei koe sitä puolisoaan enään miehenä vaan enemmänkin teinikäisenä poikana. Kyllä se varmaan siltä miehestä tuntuukin, mutta itse on käyttäytynyt miten on. Vai tosiaanko koko päivän tietokonepelejä pelaava mies on mies ja nainen ei saa edes kertoa mielipidettään? Tai jos tiskit haisee miehen työpöydällä ei voi pyytää miestä viemään niitö pois?
Se, että sinä osaat keskustella ei tarkoita että suurinosa miehistä osaa. Valitettavasti tosi moni mies toivoo äidillistä hoivaajaa joka passaa ja huolehtii ja kun nainen odottaakin oikeasti miestä, joka tekee ja pitää huolta, on mies, on se naisen syy jos mies ajautuu alkoholismiin, koska nainen ei halua olla hänen äitinsä?
Ymmärrän hyvin mikä on ongelma. Ensinnäkin, nainen voi tehdä miehestään luuserin liiallisella passaamisella. Miehen äiti voi aloittaa tämän trendin.
Esimerkki: mikäli miehesi ei ole asustellut koskaan yksin, ottanut vastuuta elämästään, ei ole ollut tarvetta opetella astioiden pesemistä, siivoamista, vessan pesua jne. Mutta kyllä sellainenkin mies oppii, jos on pakko. Sinun tehtäväsi on tehdä selväksi, että nyt on pakko.
Mikäli se pleikan pelaaminen on ongelma, sanot hänelle, että nyt se loppuu siksi aikaa, kunnes hän hoitaa oman osuutensa. Mikäli ei hoida, hävität pleikan.
Me miehet voidaan kaivata komentamista. Kaikki eivät ole oma-aloitteisia eivätkä välttämättä ymmärrä kokonaisuuksia. Armeijakin lähtee siitä, ettei siellä saa ajatella omilla aivoillaan, vaan kaikki mitä pitää tehdä, kerrotaan kyllä. Mikäli ajattelee omilla aivoillaan, saattaa joutua ongelmiin.
Sama toistuu parisuhteessa: jos mies päättää auttaa, esimerkiksi täyttää astianpesukoneen, voi se naisen mielestä olla väärin täytetty (voi ollakin). Pari kertaa kun yrittää auttaa ja saa negatiivista palautetta, ei tee mieli auttaa enää. Fiksu nainen ei nalkuta siitä, että täytti väärin pesukoneen, vaan kertoo, että voisi täyttää sen näin ja näin (oikein). Tätät tulee toistaa useita kertoja, samalla tapaa kuin lapsille.
Mitä sitten tulee siihen, onko joskus viisaampaa laittaa hanskat naulaan ja etsiä uusi ukko, niin kannattaa pohtia koko prosessi läpi. Mitä kaikkea se muutos vaatii ja onko niitä hyviä miehiä saatavilla. Mitä täältä ja muualta olen lueskellut, niin etenkin pääkaupunkiseudulla on pulaa hyvistä miehistä. Häntäheikkejä ja hyväksikäyttäjiä kyllä löytyy.
Vaikka jokaisen ei tarvitse olla psykologi, on silti hyvä ymmärtää ihmisen käyttäytymistä.
Viimeksi muokattu: