miten jaksatte jos rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulda mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole katsonut tarpeelliseksi hommata velkaa itselleni. Moni puhuu, että kannattaa maksaa itselleen omaa kämppää, eikä vieraalle "tyhjästä". Jokainen voi kuitenkin miettiä, miten keskituloinen yyhoo yksinään ostaa perheasunnon Helsingistä. Kun se laina ei ole ainoa maksu asumisessa, vaan vastike tulee kuitenkin vielä siihen päälle.

en jaksaisikaan tilanteessa että lapset jo isompia. pienten lasten kanssa jaksaa. ei he tarvitse kuin ruokaa, aikaa, välittämistä, kirpparivaatteet käy.

isommat tarvitsevat harrastuksia ja kaupasta jo vaatetta.

Meillä nyt ei mitään paniikkia, molemmat työttömiä+lapsilisät kolmesta ja kahdesta vammaistuet.
Ihan hienosti pärjätään ja sossussa ei edes käydä.
Menoina vuokra johon tulee kyllä asumistuki, netti 30€ ja sähkö. Autoa ei ole kun sitä ei tarvita, liikenneyhteydet niin hyvät, jos pidemmälle mennään niin vuokrataan edullisesti tutusta vuokraamosta.
Tilanne muuttuu hieman kun aloitan opiskelut huhtikuussa ja mies menee kesäksi töihin.
Mistään ei jouduta kyllä edes tinkimään, lapsilla kunnolliset vaatteet ja tavarat joista me ei tingitä.

Mietin vaan että miten ap:lla voi olla velkoja silmänkantamattomiin jos on ollu (ilmeisesti) useita vuosia miniäitiysrahalla?? Mä sanoisin että mitään ei kannata ostaa velaksi kuin asunto. Auto siinä tapauksesa, että se on pakko olla työmatkojen tms takia, mutta siihenkään ei kannata ottaa isoja velkoja ja se kannattaa maksaa äkkiä pois.

Onko sulla ap koulutusta? ootko ollu ennen lasten saantia töissä? Miksi te hankitte niin monta lasta ettette saa heidän kuluja maksettua? Mitä aiot tehdä jos tilanne jatkuu vielä kun lapset on isoja, silloinhan menot kasvaa huimasti?

En ole katsonut tarpeelliseksi hommata velkaa itselleni. Moni puhuu, että kannattaa maksaa itselleen omaa kämppää, eikä vieraalle "tyhjästä". Jokainen voi kuitenkin miettiä, miten keskituloinen yyhoo yksinään ostaa perheasunnon Helsingistä. Kun se laina ei ole ainoa maksu asumisessa, vaan vastike tulee kuitenkin vielä siihen päälle.

Ite tässä joku aika sitte mietin tuota asiaa kun ollaan ostamassa omaa asuntoa. Että jos ottaa vaikka 130 tonnia lainaa ja 25v maksuaika ja siihen päälle vastike (rivitaloyhtiöstä kyse). Korot tekee 25 vuodessa aika paljon joten asunnon todelinen hinta tulee olemaan kyllä aika iso!! Ja omassa sitte jos jotain hajoaa tms niin se pitää itse maksaa. Nyt ku ollaan vielä vuokralla nii ei tarvii kuin soittaa isännöitsijälle nii saa korjaukset, uudet kodinkoneet jne. Niin mietin vaan että kumpi sitä loppujen lopuksi on sitte järkevämpää: oma vai vuokra. Toki asunto ois sitte joskus 25v päästä oma ja sitte kulut pienenis huimasti, mutta onko se sen arvoista kuitenkaa???

Mun lääkkeet on kylmät, ja tiedän ettei ne sovi kaikkien pirtaan.

Omani:
* lapsi hoitoon 10kk iässä ja mamma töihin.
* sitten tajusin ettei sillä työllä herranhuonetta rakenneta -> menin kouluun. Valmistuin insinööriksi ja voin kertoa ettei nyt ole huolen häivää rahan suhteen.

Kuten sanoin, vaatii uhrauksia.Joillekin liian kovia toteutettavaksi. En minäkään tiennyt että haluanko tai onko minusta insinööriksi, mutta kun jääräpäinen olen, luin vaan. Ja valmistuin lopulta kurssin priimuksena, ihan puhtaalla jääräpäisyydellä ja raa'alla työllä.

Ihana vastaus :) Näinpä se vaan taitaa mennä, ettei työtä tekemättä tule raha eikä menestys. Voin arvata ettei insinöörin työ ole opiskelun jälkeenkään kaikkein leppoisinta.

Ei ole omakotiasuminen kallista...
OK-talo 130 M2 taajaman ulkopuolella... lainaa lyhennettiin 17 vuotta (otettiin 2 vuoden pidennys kattoremonttien vuoksi), noin 500 - 600 er/kk. Sähköt. Jätemaksu pari kymppiä kuussa. Ei vesimaksuja (tosin kaivo porautettiin alkuvaiheessa, maksoi 10 000 mk). Vakuutukset, kiinteistövero, pieni tiemaksu.
Ei ole kallista touhua eikä ne kodinkoneet koko ajan hajoile. Kyllä sitä kärsii ostaa pesukoneen, tiskarin, hellan jne kymmenen vuoden välein!
Autotkin on ostettu käteisellä, ei tosin kaikkia uusina.
Matkusteltu on.
Ja nyt on talo maksettu omaksi eikä vieraan omaisuudeksi! Eli rahaa on jemmassa pahan päivän varalle pari sataa tuhatta. Eikä olla kiinni kenenkään muun hyväntahtoisuudessa.

[QUOTE="jjjj";23391654]Ite tässä joku aika sitte mietin tuota asiaa kun ollaan ostamassa omaa asuntoa. Että jos ottaa vaikka 130 tonnia lainaa ja 25v maksuaika ja siihen päälle vastike (rivitaloyhtiöstä kyse). Korot tekee 25 vuodessa aika paljon joten asunnon todelinen hinta tulee olemaan kyllä aika iso!! Ja omassa sitte jos jotain hajoaa tms niin se pitää itse maksaa. Nyt ku ollaan vielä vuokralla nii ei tarvii kuin soittaa isännöitsijälle nii saa korjaukset, uudet kodinkoneet jne. Niin mietin vaan että kumpi sitä loppujen lopuksi on sitte järkevämpää: oma vai vuokra. Toki asunto ois sitte joskus 25v päästä oma ja sitte kulut pienenis huimasti, mutta onko se sen arvoista kuitenkaa???[/QUOTE]

Ei siinä mitään muuta eroa ole kuin että hypoteettisesti kun 25 vuoden päästä muutat asunnosta niin omasta saat vaikka sen 130t€ (luultavasti enemmän) ja vuokrakämpästä 0€. Siinä se vissi ero. EI luulis olevan kovin vaikea ymmärtää eroa.

Mutta totta se on että pääkaupunkiseudun asunnot on niin kalliita että niihin on pientuloisten surullisen vaikea päästä käsiksi. Meinaan menee se velan määrä rutosti yli maksukyvyn.

Alkuperäinen kirjoittaja bäh;23391260:
täh.. eikö muka jauhelihakastiketta saa tehtyä ihan jauhelihasta, sipulia ja vähän normi mausteita ja pikkusen vehnäjauhoja... meillä ainakin se riittää muutamaksi päiväksi... kauheen kallista ostaa jotain pizzaa joka päivä vaikka ne maksaiskin vaan 0.99e kappale...

Sitten porkkanaa tai halpoja pakastevihanneksia (esim. hemapa) sekaan, ja vaikka pari purkkia tomaattimurskaa, niin riittää pidempään. Jauheliha kannattaa ehkä ostaa siloin kun se on tarjouksessa 1,99 paketti. Ja sitten ihan oikeesti kannattaa opetella käyttämään sitä soijarouhetta ja linssejä myös, ne on edullisia.

[QUOTE="koo";23391808]Sitten porkkanaa tai halpoja pakastevihanneksia (esim. hemapa) sekaan, ja vaikka pari purkkia tomaattimurskaa, niin riittää pidempään. Jauheliha kannattaa ehkä ostaa siloin kun se on tarjouksessa 1,99 paketti. Ja sitten ihan oikeesti kannattaa opetella käyttämään sitä soijarouhetta ja linssejä myös, ne on edullisia.[/QUOTE]

Soijarouhe on kyllä pienellä rahalla kokkaajan unelmatuote. Itsekin käytän jauheliharuokiin usein sika-nautaa ja lisään myös soijarouhetta, joka tavallaan kompensoi lihan rasvaisuutta. Ja tarjouksista ostan jauhelihaa pakastimeen.

Se on ollut mun elämääni jo yli kolmekymmentä vuotta- ikuista kituuttamista ja lamasta toiseen selviytymistä.

Siihen kun yhdistetään mun kyky tehdä ilmeisen huonoja valintoja, on soppa (ilman sattumia) valmis.

Pakosta. Sillä mä selviydyn. Mä menisin ihan pähkinöiksi jos mä saisin edes sen hienosti määritellyn 'perustoimeentulon' mutta kun alle menee ja reilusti. Siis hiukanko mä olisin hyvin toimeentuleva sellaisella palkalla, minkä päälle moni sylkee kun se on niin paska palkka pasksta duunista. Siis hyi.

Minulla on tällä hetkellä (ainakin omasta mielestäni - se toki kuitenkin aina suhteellista) varsin hyvä taloudellinen tilanne, mutta aina ei niin ole ollut ja vuosien varrelle mahtuu sellaisiakin jaksoja jolloin oikeasti hetkittäin epäilin, etten pysty pitämään edes nälkää laumalta pois.

Muistan hyvin kuinka äärettömän kuluttavaa se oli ja tunnen suurta myötätuntoa (ja pienoista raivoa sellaista yhteiskuntajärjestelmää kohtaan, joka ajaa ihmiset moiseen energiantuhlaukseen, sillä sitähän se on jos pakotetaan ihminen käyttämään kaikki voimansa sen miettimiseen mistä saadaan seuraavat ateriat ja koulumaksut lapsille)

Joitain idoeita joista itselle oli aikanaan apua:
- kirjoittaminen. Romanttiset lehdet maksavat mininovelleista, miestenlehdet lukijaintarinoista + erilaisia krijoituskilpailuja on jatkuvasti lehdissä (Osa kirjastoista ja kansalaisopistoista kerää ilmoitustauluilleen kirjoituskilpailuilmoituksia)
- käsityöt. Myyjäisissä, käsityöyhdistyksen jne tiloissa saa usein pienimuotoisesti myytyä käsityöosaamistaan - mikä se sitten onkaan. Niillä ei missään tapauksessa rikastu, mutta on aikoja jolloin pienetkin "ylimääräiset" tulot ovat iso ilo.
- kirpputorit. Me aloitimme myymällä ylimääräistä tavaraa + käsitöitä. Jossain vaiheessa hoksasimme vanhat huonekalut eli ostimme pikkurahalla huonokuntoista, kunnostimme, koristemaalasimme, tuunasimme jne ja saimme lopulta ihan hyvän pikkutilin.
- työnvaihto. Lumitöitä,lastenhoitoapua, sukanparsimista, leivänleivontaa, ikkunanpesua jne. Kuka naapurustossaja ystävissä moista tarvitsee ja vastaavasti pystyy maksamaan takaisin vaikka ruokakassilla, kangaskasilla, tankatun auton lainalla tms. Aina sen mukaan, mitä kukin tarvitsee ja millä pystyy itselleen kivutta saamansa avun korvaamaan.

[QUOTE="piitu";23391042]terv opiskeleva sekä työssäkäyvä velaton yksinhuoltajaäiti.[/QUOTE]

Mites sä tän käytännössä toteutit? Itse olen myös opiskeleva yksinhuoltaja ja jo pelkät koulupäivät matkoineen verottaa n. 10h päivässä. Ei siitä jää kuin pari hassua tuntia päivässä olla lapsen kanssa. Säälittäisi pitää omaa lasta hoidossa vieläkin pidempään, jotta tekisin töitä opiskelujen ohella.

Mun lääkkeet on kylmät, ja tiedän ettei ne sovi kaikkien pirtaan.

Omani:
* lapsi hoitoon 10kk iässä ja mamma töihin.
* sitten tajusin ettei sillä työllä herranhuonetta rakenneta -> menin kouluun. Valmistuin insinööriksi ja voin kertoa ettei nyt ole huolen häivää rahan suhteen.

Kuten sanoin, vaatii uhrauksia.Joillekin liian kovia toteutettavaksi. En minäkään tiennyt että haluanko tai onko minusta insinööriksi, mutta kun jääräpäinen olen, luin vaan. Ja valmistuin lopulta kurssin priimuksena, ihan puhtaalla jääräpäisyydellä ja raa'alla työllä.

Entäs sitten kun:
* Itse palasin opiskelemaan toista ammattia ku lapsi oi 4kk että valmistuisin mahd. pian.
* Ammattina myöskin insinööri ja eipä ole edes kesätöitä saati oikeita töitä!

Mitä muuta mä voin enää tehdä? Kaupan kassallekaan en edes pääse töihin (4 eri paikkaan jo hakenut)

Ja mun unelma-ammatti ei ole insinööri, mut se on jo mun toineen ammatti eli töitäkin olisi kiva näillä koulutuksilla joskus edes tehdä, mutta kun ei. Ja töitä olen opiskelujeni eteen tehnyt ja paljon. Millon saan luovuttaa?

Samaa paskaa se täälläkin on, pitää kaupasta ostaa ranskanpottuja ja lihapiirakoita isoissa pusseisa väliin haamppareita on tarjouksessa useita eurolla ja on tarjouksessa niitä mikropitsojakin, on se vaan niin helvetin mahtavaa tarjota lapsille aina sitä samaa ruokaa, joskus oikein toivon että olisi rahaa niin hakisin jauhelihaa ja tekisin kastikkeen, keittäisin perunat ja tekisin perunamuusin, sekin olisi vaan päivän kaksi mut olispa kuitenkin lapsille jotain erilaista.

Kahden kilon pussi perunoita maksoi 1,29e (monesti nää on kyllä 0.99e) ja siitä saa jo useamman kerran perunoita/muussia, 700g jauhelihaa maksoi 2.49e (lidl,tarjous,normaalihinta 3,19e). Purkki tomaattimurskaa maksaa 0.79e, ja margariinia/voita/öljyä on varmasti muutenkin kotona jo.... Elu kahden päivän pitsojen hinnalla saa kyllä jo varmasti kahdeksi päiväksi ne kastikeainekset ja toisena päivänä niistä saa jo jotain muuta. Pussi porkkanoita lisäksi niin saa toiseksi päiväksi sopan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se on hankalaa..;23391248:
Varmaan saisi kun ostaisi 2,99 maksavan jauhelihan 400g. ja siihen päälle perunat, kastikekaan kun ei tule tuosta vaan ja tarvii lisäsörsseleitä että se maistuu jollekin, kun ostaa 4 pitsaa niin se maksaa sen 4e ja kaikki saa hetkellisesti mahansa täyteen..

Huh. En yhtään ihmettele, että tarvii valittaa rahapuutteesta, jos 4 euroa neljän ihmisen ruokaan (ja ne flätkypitsat ei täytä ketään) on sun mielestä vähän!

Meillä ostetaan lihat punaisilla lapuilla ja tarjouksesta. Nytkin on pakastin täynnä lihaa. Ostan aina, kun halvalla saa.

Otetaas esimerkiksi makaronilaatikko. Osta vaikka kaks pussia makaronia (n 50 senttiä) ja 400 g jauhelihaa (ei tosiaan maksa 3 euroa ellet sitten halua jotain paistijauhelihaa ja kyllä se sikanautakin on parempaa kuin flätkypitsat!). Sitten ostat soijarouhetta ja pistät sitä jauhelihan jatkeeksi. Sit kananmunia (maitoa ei oo pakko käyttää) ja teet makaronilaatikon. Neljälle ruoka ainakin kahdeksi päiväksi (ainakin!). Ja hinta ei varmasti ole 8 euroa lähelläkään! Perunoita 2kg ja munakastiketta? Ihmiset syö hirveen vähän munia eikä tajua sitä miten ravintorikkaita ne on. Korvaavat hyvin lihan/kanan/kalan.

Kahden opiskelijan ja yhden lapsen taloudessa elämä on yhtä kituuttamista päivästä toiseen. Nyt tosin hiukan helpotti, kun mies muutti vähäksi aikaa toiselle paikkakunnalle ja saan yksinhuoltajatuet ja toimeentulotuen, mutta ei tällä juhlita. Ei todellakaan.

Tällä hetkellä rahatilanne on noiden tukien vuoksi parempi kuin aikoihin, mutta senttiä venytetään kokoajan. Kaupassa ostetaan halvinta (ei todellakaan eineksiä). Vaatteet pidetään niin loppuun, että minut tunnetaan jo reikäisisistä ja paikatuista vaatteista.
Väillä masentaan ja stressaa tämä köyhyys, mutta toivon, että tämä tästä pikkuhiljaa paranee, kun valmistutaan miehen kanssa. Tosin olemme kumpikin erittäin epävarmasti työllistävällä alalla.

Mies on 70 % invaliidi, joten auto meidän on pakko pitää, mies ei kuitenkaan saa mitään vamamisetuuksia tms.

[QUOTE="minä vaan";23391978]Mitä muuta mä voin enää tehdä? Kaupan kassallekaan en edes pääse töihin (4 eri paikkaan jo hakenut)[/QUOTE]
Jäikö sulla tuosta nolla pois, vai ihanko oikeasti meinaat että olet JO neljään paikkaan hakenut? Voi että, itse olen aina töitä etsiessäni hakenut VÄHINTÄÄN 40:een paikkaan, ja vasta sitten on jokin tärpännyt. Harva nykyään saa töitä hakemalla vain muutamaan paikkaan, kyllä käytännössä pitää hakea KAIKKIIN paikkoihin ja monta kertaa jos meinaa töitä saada. Lisäksi jos sinulla ei ole alasi työkokemusta, niin ehdottomasti kannattaa hakeutua jopa palkattomaan harjoitteluun tms. että saisi sitä työkokemusta jolla taas voi sitten hakea ns. oikeita töitä.

Eli todellakaan et ole vielä oikeasti edes yrittänyt, ja hölmöä puhua luovuttamisesta!

vaikka me ollan vähävaraisia tulot lapsislisen ja asumistuen kanssa noin 2000e, niin sili en jaksa aian vaan valittaa. MEillä on kaikki hyvin! Vaatteita on , välillä ostellaan jopa uutenakin, ruokaa on rittävästi ja laskutkin on saatu ajoissa maksettua. Mikäs hätä tässä on. On paljon ihmisiä joilla on asiat vielä huonommin. Mitä sit jos mulla ei oo varaa ostaa mikroa, pyykinpesu-tai astianpesukonetta. Ollaan hyvin nyt pärjätty ilman niitäkin.
Lapset saa harrastaa judoa, joka maksaa 400evuosi koko perheeltä+ kilpailumatkat päälle, tyttö saa myös lukiokirjansa, osa nistä on ostettu uusina, osa kytettyinä, ihan miten niitä on satavilla.
Mulla ei ole enää pankkiin eikä ulosottoon velkaa =) joten elämä on siltä osin helpottunutkummasti. Toukokuun jälkeen lapsilisä pienenee, kun ttytö täyttää 17, ehkä hän sitten tulee saamaan sit kesän jälkeen opintotukea, se raha on tytön ei vanhempien.
Miehen velkasaneeraus päättyy muistaakseni ens vuonna, joten sit taas elämä on mallillaan.

Että meillä mene ihan hyvin, vaikka rahaa ei olekaan paljon, tää on asennekysymys. JA väittäisine että siksi myös tulee iso säästö kun ei omisteta autoa, kuljetaan melkein kaikki alle 15 km matkat pyörällä, myös talvisaikaan.

Turhaan raha-asioista on stressata, se nyt van on niin että elämä on epäreilua ja me ei sille asialle mitän voida, eikä se ainakaan valitttamalla parane!

Jäikö sulla tuosta nolla pois, vai ihanko oikeasti meinaat että olet JO neljään paikkaan hakenut? Voi että, itse olen aina töitä etsiessäni hakenut VÄHINTÄÄN 40:een paikkaan, ja vasta sitten on jokin tärpännyt. Harva nykyään saa töitä hakemalla vain muutamaan paikkaan, kyllä käytännössä pitää hakea KAIKKIIN paikkoihin ja monta kertaa jos meinaa töitä saada. Lisäksi jos sinulla ei ole alasi työkokemusta, niin ehdottomasti kannattaa hakeutua jopa palkattomaan harjoitteluun tms. että saisi sitä työkokemusta jolla taas voi sitten hakea ns. oikeita töitä.

Eli todellakaan et ole vielä oikeasti edes yrittänyt, ja hölmöä puhua luovuttamisesta!

Ne 4 paikkaa tarkoitti nimenomaan kassatöitä. Ne n. 50 muuta paikkaa mihin olen hakenut on kaikkea omien alojen hommista aina siivous ja myyjäntöihin asti. Ja edes palkattomaan harjoitteluun ei ole otettu, sillä kesätyöntekijät oli jo valittu, eikä hommia enää ollut kun soitin ja kysyin. Eli mitäs muita ideoita sulla on tarjolla? Olen yrittänyt ja paljon.

Yhteistyössä