Miten joku voi viedä edes 3-vuotiaan päiväkotiin? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sääliksi käy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä suurin osa lapsista viihtyy päiväkodissa ja haluavat sinne itse. Ainakin meiän tyttö. Ei ole koskaan jäänyt itkemään ja nyt kun ollaan lomailtu on kyselly päiväkodin perään. Hoitopäivät ovat kohtuullisia n. 5-7 h päivässä (josta osa nukutaan) ja hoitopäiviä yleensä viikossa vain 4. Joten aika paljon viettää lapsi aika myös kotona, ei voi sanoa että päiväkoti kasvattaa.

Ja ajattele, aion viedä 3-vuotiaan osa-aikaisesti päiväkotiin kun meille syntyy pian vauva!

Ps. Itse en ole koskaan ollut päiväkodissa ja koulun aloittaminen oli kauheeta kun olin niin ujo. Ja monilla oli ne kaverit valmiina jo päiväkodista ja jäin ulkopuoliseksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja lörppö ei jaxa kirjautuu;26769471:
Ihan oikeestikko? Mä voin kertoa,että mun ens kuussa 4v tulisi hulluksi jos oltaisiin kaksin kotona ja käytäisiin puistossa ja kerhoissa. On sen verran eläväinen tapaus,että tarvitsee niitä virikkeitä ja kavereita ja tekemistä.

Mun lapseni aloitti päikyssä reilu 1.5v VIRIKELAPSENA mun silloisen elämäntilanteen takia. Päivääkään en oo katunut ja lapsi tykkää olla. Mitä enemmän on ikää tullut sitä mielekkäämpää on.

Enään ei ole virikelapsi. Mä olen yh mut sit hotopäivät max 8h max 15/kk kesälomaa vietetään 3kk tämän mahdollistavat,mun perhe,ex ja sen vanhemmat ja mun ihana työnantaja.

Lapsia on monenlaisia,eri tarpeisia. Mutta en mä kyllä enään 4-5v kotona hoitaisi. Mä tarvitsen myös sen oman ajan,niin lapsikin. Mutta tarvitaan myös paljon sitä yhteistä aikaa,koska on myös paljon isällään.

Juu, kyllä sosiaalitapausten lasten on varmasti parempi ollakin hoidossa, kuin rikkoutuneessa kodissa yh-äipän kanssa. "Elämäntilanteen takia", voi voi, niin makaa kuin petaa.

[QUOTE="aksu";26769189]Meillä ei ainakaan tällä tietoa lapset mene kouluu, ei ainakaan eskarii(alkais nyt syksyllä esikoisella). Tuskin kouluunkaan, ainakaan ensimmäisille luokille, ehkä sitten 10-12 vuoden iässä, kun uskaltaa jo luottaa että ovat oppineet olemaan "oma itsensä" eikä mikään tasapäistetty päivähoito/peruskoululapsi.[/QUOTE]

Et oo tosissas :D Voi lapsiparat. Annaha lapsien olla lapsia ja mennä ihan normaalisti kouluun jne.

mut on viety hoitoon 9kk vanhana samaan paikkaan missä isoveli (4v) oli. Ja en mä ole kärsinyt. Päinvastoin, muistot hoitopaikasta ovat pelkästään hyviä. Ja niin, enhän mä juuri edes muista mitään ajasta kun olen ollut alle 2-3v.

Jaa joka päiväkodissa pussimuussia ja eineksiä?
Meidän lapset käy päiväkotia jossa syödään pelkkää luomu- ja lähituotantona tuotettua ruokaa. Että ei passaa yleistää..

[QUOTE="yhäippä";26769776]Kaikilla ei ole sitä miestä jonka palkalla elää....[/QUOTE]ja vaikka on mies niin silti jotku elää ihan omillaan eikä miehen palkalla:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja sääliksi käy;26767490:
Tutkimusten mukaan paras hoitomuoto on kotihoito myös yli 3vuotiaalle.
Olen lueskellut näiden naisten jotka vievät 3-4vuotiaana lapsen päiväkotiin juttuja siitä kuina alle 3vuotiaana vievät ovat huonoja äitejä. Minusta vähän ristiriitaista kuitenkin viedä oma pieni lapsi pois kotoa. Repiä pesästään isoihin ryhmiin muiden armoille.

Miten joku joka vie alle 5vuotiaan pienen lapsen tarhaan, voi edes kutsua itseään äidiksi? Hoitotätihän se enemmän äiti on kun enemmän lasta näkee. :(

Ette ole äitejä, jotain puolihoitajia korkeintaan. Itse annan lapselleni lapsuuden turvallisesti kotona. Se vaatii uhrauksia, raha taitaa mennä edelle. :(
Oma mieheni on pienipalkkainen mutta kyllä sitä pärjää, se on valinnoista kiinni ja te valitsitte itsekkyyden.

Voi voi, minun käy sääliksi sinun lapsiasi, joilla ei ole isää. Kutsuvatko lapsesi miestäsi puolihoitajaksi vai mitenkä?? Miehesi kuitenkin käy töissä, eikä lapsia hoida kokopäiväisesti.

Mitäs sitten, jos mies jäisikin kotiin lapsia hoitamaan ja nainen lähtisi töihin. Nainenhan ei silloinkaan olisi äiti.. Taitaa siis harvassa olla ne lapset, joilla on sekä äiti että isä.

[QUOTE="aksu";26768968]Niin, kotiopetus on erittäin hyvä vaihtoehto. Peruskoulu on niin tasapäistävä ja ei todellakaan mitään mahdollisuuksia huomioida yksilöitä. Kotiopetuksessa voi jatkaa tuota seesteistä perhekeskeistä elämää toiset huomioiden.
Etätyöt on ainakin meidän juttu, olis pikkasen ankeaa matkustaa joka aamu jonnekin työpaikalle, jos samat hommat voi hoitaa missä vaan. Otan osaa jos sulla on ankea työ ja ankeaa sinne joka aamu mennä. Elämä on valintoja ja jokainen on oman onnensa seppä.[/QUOTE]

Heh, etpäs taida tietää, että ne ihan perus duunarit tätä maapalloa pyörittää. Mitäköhän siitäkin tulisi, jos kaikki tekisi töitä vain kotona.. Joo, tulkaa sairaat ja ensiapua tarvitsevat sitten tänne kotiin, täällä saattaa vähän vaan lapset pyöriä jaloissa. Sinun valintasi on vain tehdä asiat mahdollisimman helposti, sieltä missä aita on matalin, eikö niin? Muuten olis kyllä aika ankeaa..

ja olis kiva tietää, siirtyykö teillä sitten se kasvatus opettajan harteille kun lapset menee kouluun? Sielähän ne on vieraiden ihmisten kanssa päivät pitkät.

koulussa ovat noin 5h/pv eli suurin osa päivästä ovat vahempien/kavereiden kanssa ja silloin kun ovat kouluikäinen, kyllä perheen mailmaanarvot ja prioriteetit ovat jo "opittu" -> ei tarkoitus on pitää lapset kotona ikuisesti vaan käyttää ensimmäiset tärkeät vuodet (eli ennen koulualkua) opettaa lapsellemme meidän arvot / kasvattaa heistä hyvin ja viettää heidän kanssa mahdollisimman paljon aikaa ja antaa heille kireetöntä elämänalku sekä huomiota (ei sitä pysty antaa päiväkodissä kun on 20 lasta ryhmässä ja 2 hoitajia, kaikki huutaa, että joku kuuntelisi, jos itkee niin ei ehdi lohduttaa kun on 3v ja pitäisi osata pärjätä jo, jne)...kun ovat koulussa, heillä on niitä tarpeelliset työkalut pärjäämässä

miks ihmeessä te kuvittelette ja puhutte,että meidän 1,7v. ja 2v. tarvii ja kaipaa jo kavereita ja omanikäistä seuraa?eks se ole ihan todistettu juttu et ei oikeesti kaipaa.eihän alle 3vuotias edes osaa leikkiä toisen kanssa jotain leikkiä vaan leikkii yksinään myös ryhmässä.

Olen tavallaan samaa mieltä,erityisesti jos päivät ovat pitkät päiväkodissa.Itse olen hoitanut lapset kotona tehden iltaisin töitä miehen hoitaessa lapsia.Olen itse koulussa töissä ja hirveätä on myös nähdä lapsia jotka aloittavat koulupäivän kahdeksalta ja lopettavat iltiksen viideltä,sääliksi käy.

Uusimmat

Yhteistyössä