Miten kauan 9v ja 8v yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolehtija..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolehtija..

Vieras
Meidän naapurissa vanhemmat erosivat ja ollessaan isänsä luona lapset olivat kotona yksin aamusta tuonne puoli neljään suurinpiirtein. Omat lapsemme siitä sanoivat, kun kävivät hakemassa naapurin muksuja pihalle. Isä oli lähtenyt jo aikaisin töihin, koska käy töissä n.vajaan 150km päässä. Samoin äiti käy töissä n.100km päässä. Ja jomman kumman vanhemman luona ollessaan lapset ovat keskenään kotona tämän ajan...
Vanhemmat vielä tekevät kahta vuoroa..

Itseä vaan alkoi huolestuttamaan asia, koska kuitenkin ovat aika kauan keskenään kotona. Tai enhän mä tiedä millanen kotivahti heillä on, ei ainakaan mitään lastenhoitajaa.
Ja eihän sille tietty mitään voi, jos ei paljon muita vaihtoehtoja ole...

Toivottavasti lapset itse hoksaavat jos joku hätä tulee, että esim. me olemme tässä lähellä.
Vanhempien kanssa emme juuri tekemisissä ole.

Meillä ei ihan vielä asia ajankohtainen, mutta kyllä oma lapseni saa/joutuu olemaan yksin kun koulun aloittaa, koska töissä on itse käytävä, jos töitä vaan riittää ja töissä saa käydä :) Töissä kuitenkin ne tietyt työajat ja lapsi sitten yksin kotona silloin, ku ite olen töissä ja lapsi ei ole koulussa tai muualla.

Surullista että pienten on pärjättävä koska sitä ja koska tätä.. Aina on olemassa myös vaihtoehtoja. Eriasia kuinka moni vanhempi niitä on valmis käyttämään

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän;24201940:
Meillä ei ihan vielä asia ajankohtainen, mutta kyllä oma lapseni saa/joutuu olemaan yksin kun koulun aloittaa, koska töissä on itse käytävä, jos töitä vaan riittää ja töissä saa käydä :) Töissä kuitenkin ne tietyt työajat ja lapsi sitten yksin kotona silloin, ku ite olen töissä ja lapsi ei ole koulussa tai muualla.

Niin joutumisesta se kiinni on, ei saamisesta

[QUOTE="Vieras";24201922]Tuossa iässä pitääkin jo osata olla päivä yksin. Ihan normaali käytäntö varmasti monissa perheissä.[/QUOTE]

Normaali? Ei normaalia ollenkaan että pieni lapsi joutuu olemaan yksin koko päivän:(

Se on niin, miten sen ottaa. Voihan sitä sitten ottaa lopputilin ja olla työttömänä kotona kun lapsi on koulussa. Vois olla vaikka koko sen ajan kun lapsi on ala-asteella... :popcorn:
Itse opetan lapselleni sellaiset taidot, että pärjää kotona muutaman tunnin yksin ja osaa mennä kouluun ja sieltä kotiin itsekseen.
Itse ajattelin käydä töissä, koska sellainen mahdollisuus kuitenkin on. Saan sitten kerättyä rahaa, jotta lapseni saa kouluttautua miksi itse haluaa.

Kyllä meilläkin koululainen joutuu olemaan yksin koulun jälkeen ja myös lähtemään joka toinen viikko kouluun yksin, mutta on kai se eri asia kuin olla kuukausi joka päivä keskenään kotona. Ja entäs sitten ne iltavuoroviikot? Kun isä sekä äiti kotiutuu vasta joskus yöllä?
Tietysti se sitten on ihan normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän;24202030:
Se on niin, miten sen ottaa. Voihan sitä sitten ottaa lopputilin ja olla työttömänä kotona kun lapsi on koulussa. Vois olla vaikka koko sen ajan kun lapsi on ala-asteella... :popcorn:
Itse opetan lapselleni sellaiset taidot, että pärjää kotona muutaman tunnin yksin ja osaa mennä kouluun ja sieltä kotiin itsekseen.
Itse ajattelin käydä töissä, koska sellainen mahdollisuus kuitenkin on. Saan sitten kerättyä rahaa, jotta lapseni saa kouluttautua miksi itse haluaa.

Ajattelitko loma-aikoinakin antaa olla lapsen päivät pitkät yksin?

Mutta kai muutama tunti on eri asia kuin koko päivä???? Ja varsinkin nyt loma-aikana. Meillä myös koululainen ja tuleva koululainen joutuvat olemaan koulun jälkeen yksin (tai keskenään) ja lähtemään myöskin yksikseen aamuisin. Mutta mielestäni kuitenkin ihan koko päivä ja koko viikon saati kuukauden olla päivät ja tuossa tapauksessa myös illatkin yksin tai tässä tapauksessa kahdestaan.

[QUOTE="vieras";24201991]Surullista että pienten on pärjättävä koska sitä ja koska tätä.. Aina on olemassa myös vaihtoehtoja. Eriasia kuinka moni vanhempi niitä on valmis käyttämään[/QUOTE]

Peesi! Voisi palkata esim. lapsenvahdin päiväksi, vaikka edes muutamaksi tunniksi. Jos tekee lapsia niin on niistä vastuu kannettava! Mutta kaikki ei sitä tee ja menee siitä missä aita on matalin. Lapset sitten kärsii, kun joutuvat olemaan yksin. Tulee siinä turvaton olo noinkin pienille, vaikka kuinka muuta vakuuttaisivatkin. Mielestäni ihan Ok, jos kouluikäinen on yksin kotona muutaman tunnin, mutta koko päivä on liikaa. Ja oikeasti se on laitontakin. Se on lapsen heitteillejättö, jos on alaikäinen koko päivän yksin. Niin se vaan on,mutta tosi monihan sitä tekee enkä ainakaan minä ole ikinä kuullut kenenkään joutuneen siitä tuomiolle.

Meidän yksi sukulaisperhe jätti 5v., 9v. ja 11v. lapset keskenään kotiin työpäivän ajaksi, kun lapset on kesälomalla ja pienimmän päivähoito meni kiinni heinäkuun alussa. Minusta ihan törkeää. Noin pienet lapset ihan koko päivän keskenään kotona! :( Ei olisi heilläkään ollut varallisuudesta kiinni palkata lapsenvahti sinne kotiin.

Mutta opetatko myös sellaset taidot että ei tarvitse tuntea turvattomuutta? Yksinäisyyttä? Pelkoa? Kai nyt järkikin sanoo että muutama tunti yksin on eriasia kun päivät pitkät yksin?

[QUOTE="vieras";24202045]Ajattelitko loma-aikoinakin antaa olla lapsen päivät pitkät yksin?[/QUOTE]

Aina ei välttämättä ole vaihtoehtoa. Meillä lapset on joutuneet olemaan ekaluokkalaisesta lähtien osan kesästä keskenään kotona meidän työpäivän ajan.

[QUOTE="kolmen lapsen äiti";24202116]Peesi! Voisi palkata esim. lapsenvahdin päiväksi, vaikka edes muutamaksi tunniksi. Jos tekee lapsia niin on niistä vastuu kannettava! Mutta kaikki ei sitä tee ja menee siitä missä aita on matalin. Lapset sitten kärsii, kun joutuvat olemaan yksin. Tulee siinä turvaton olo noinkin pienille, vaikka kuinka muuta vakuuttaisivatkin. Mielestäni ihan Ok, jos kouluikäinen on yksin kotona muutaman tunnin, mutta koko päivä on liikaa. Ja oikeasti se on laitontakin. Se on lapsen heitteillejättö, jos on alaikäinen koko päivän yksin. Niin se vaan on,mutta tosi monihan sitä tekee enkä ainakaan minä ole ikinä kuullut kenenkään joutuneen siitä tuomiolle.

Meidän yksi sukulaisperhe jätti 5v., 9v. ja 11v. lapset keskenään kotiin työpäivän ajaksi, kun lapset on kesälomalla ja pienimmän päivähoito meni kiinni heinäkuun alussa. Minusta ihan törkeää. Noin pienet lapset ihan koko päivän keskenään kotona! :( Ei olisi heilläkään ollut varallisuudesta kiinni palkata lapsenvahti sinne kotiin.[/QUOTE]

Itselläni on nykyään ammatti missä samat lomat kun koululaisilla; mutta sillon kun ei ollut niin palkkasin hoitajan kotiin. Vei pitkän pennin yksinhuoltajan rahoista, mutta se ei siinä tärkeintä ollutkaan

[QUOTE="pinni";24202139]Aina ei välttämättä ole vaihtoehtoa. Meillä lapset on joutuneet olemaan ekaluokkalaisesta lähtien osan kesästä keskenään kotona meidän työpäivän ajan.[/QUOTE]

Mitä vaihtoehtoja olette kokeilleet?? Lapsenvahti kotiin? Leirit?

[QUOTE="pinni";24202139]Aina ei välttämättä ole vaihtoehtoa. Meillä lapset on joutuneet olemaan ekaluokkalaisesta lähtien osan kesästä keskenään kotona meidän työpäivän ajan.[/QUOTE]

Ja tosiaan kun kaikki keinot on ensin kokeillut, voi sanoa ettei ole vaihtoehtoja. Muuten en tohon usko.

[QUOTE="vieras";24202148]Mitä vaihtoehtoja olette kokeilleet?? Lapsenvahti kotiin? Leirit?[/QUOTE]

Leirillä ovat olleet ja mummolassa, samoin lomarahoja on vaihdettu vapaaksi. Mutta silti on pari viikkoa joutuneet olemaan keskenään.

Onhan lapsella varmasti kavereita koulusta, joiden luona voi olla joitakin päiviä ja sitten joiksikin päiviksi voi jonkun hoitajan palkata. Työkaverini pelkäsi sitä hetkeä ku lapsi koulun loman ajan yksin kotona, mut eipä siinä ongelmaa ollut. Se poika ei paljoa edes kotona ollut. Juoksenteli pihalla kavereiden kanssa melkein kaikki päivät.
Ei kai lapsen tarvitse yksinään kyhjöttää kotona ja odottaa peloissaan että koska äiti/isä tulee töistä kotiin? :confused:

Ihan liikaa ovat ilman aikuista. Kuka laittaa ruoan? Vai lämmittelevätkö valmisannoksia mikrossa? Pitää huolen pesuista ja järkevistä nukkuma-ajoista? Ei noin pienten tulisi joutua kantamaan vastuuta tuollaisista, vaikka osaavatkin itse tehdä jo paljon.
Muutama tunti on aivan eri kuin kokonainen päivä eri askareineen.

Toki sitä sota-aikana ja aikaisemminkin lapset ovat keskenään pärjänneet kun isä on ollut mettässä ja äiti navetalla, mutta nykyisin vanhemmuus voidaan toteuttaa paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän;24202185:
Onhan lapsella varmasti kavereita koulusta, joiden luona voi olla joitakin päiviä ja sitten joiksikin päiviksi voi jonkun hoitajan palkata. Työkaverini pelkäsi sitä hetkeä ku lapsi koulun loman ajan yksin kotona, mut eipä siinä ongelmaa ollut. Se poika ei paljoa edes kotona ollut. Juoksenteli pihalla kavereiden kanssa melkein kaikki päivät.
Ei kai lapsen tarvitse yksinään kyhjöttää kotona ja odottaa peloissaan että koska äiti/isä tulee töistä kotiin? :confused:

No etpä kovin selvästi ilmassut aikasemmin asiaasi, vaan nimenomaan että opetat taidot millä lapsi pärjää. Lapsiakin on erilaisia. Toiset ovat herkempiä ja tuskin kertovat vanhemmilleen koska mitä se auttais? Tästä aiheesta olen opinnoissanikin ottanut kantaa. AIna on vaihtoehtoja

[QUOTE="vieras";24202240]No etpä kovin selvästi ilmassut aikasemmin asiaasi, vaan nimenomaan että opetat taidot millä lapsi pärjää. Lapsiakin on erilaisia. Toiset ovat herkempiä ja tuskin kertovat vanhemmilleen koska mitä se auttais? Tästä aiheesta olen opinnoissanikin ottanut kantaa. AIna on vaihtoehtoja[/QUOTE]

Kyllähän lapselle pitää myös opettaa ennen koulun alkua sitä yksin olemista. Tuttavapiirissäni on eräs perhe, jossa lapsi menee vuoden päästä kouluun eikä saa olla edes kotipihalla ilman vanhempaansa. Kotona on vaan äidin helmoissa.

Yhteistyössä