Miten kehtaatte sanoa tai kirjoittaa täällä, ettei teillä ole rahaa tai sitä on tyyliin 2 euroa seuraavaksi viikoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta jos ne talouden tulot tipahtaakin äkkiä, esim työttömyyden/työpaikan menetyksen vuoksi, tai lomautusten vuoksi?
ja jos se asuntokin on maksettava, ja sit just jos hajoo esim: pyykkäri sun muuta?
tai jos tulee ero parisuhteesta?
Mun tulot kuukaudessa oikeesti on 700e verojen jälkeen. Pitäs vaihtaa työpaikka, Tiedän sen. mut ei se vaan oo nii helpoo hakea työtä alalta jossa on nyt suuret lomautukset, juuri irtisanottu isot määrät henkilöstöä, tietty ainahan vois olla kaupankassana tms, tai kouluttautua, mutta pienen lapsen kanssa kouluttautiminen on vähän niin ja näin, kun se menis iltaopiskeluksi viellä ja sitä tukiverkostoa mie en kauheesti omaa.

tosin, kyl me silti pärjätään, menoja tosiaan ei ole kuin asunto ja netti ruuan lisäksi :D (plus sit tietty lapen vaatteet)

Turha näille on selittää. 30v siskoni juuri opetti minulle miten pystyy syömään pelkkää makaroonia vaikka kuinka pitkään. mausteita vaan päälle, rasvaa myös jos kaapissa sattuu olemaan. KAIKILLA EI VAIN SITÄ RAHAA OLE

aina oletetaan, että jos ei ole rahaa niin sitä tuhlaa heseen yms mainitsemaasi, etkö oikeasti tajua, että kaikilla ei sitä rahaa ole edes ruokaan kunnolla??????

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Turha näille on selittää. 30v siskoni juuri opetti minulle miten pystyy syömään pelkkää makaroonia vaikka kuinka pitkään. mausteita vaan päälle, rasvaa myös jos kaapissa sattuu olemaan. KAIKILLA EI VAIN SITÄ RAHAA OLE

aina oletetaan, että jos ei ole rahaa niin sitä tuhlaa heseen yms mainitsemaasi, etkö oikeasti tajua, että kaikilla ei sitä rahaa ole edes ruokaan kunnolla??????

Suomessa ei kukaan nälkää joudu näkemään, jos käyttää rahansa oikein. On ihan oma vika, jos rahankäyttöä ei hallitse. Enkä olettanut, että välttämättä tuhlataan heseen tai vastaavaan, mutta jos kerran rahaa on viikoksi 2 ?, niin sillon se on kyllä ihan oma vika.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja heippa vaan:
mutta kun perheenjäsen vammautuu, jäät itse omaishoitajaksi työelämästä niin kyllä siinä elämä menee loppuelämäksi sekaisin. .
No en kyllä jäisi, en edes pakottamalla.

itse tein toisen valinnan-rakkaudesta. Enkä ole päivääkään katunut!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sitä rahaa on niin vähän, että pitää syödä vain makaroonia??? Eikö kaikki sitten saakaan tukia valtiolta? Ei yhtään mitään?

Tiedätkö edes mikä on sossun yksinasuvan perusosa?? Siis summa jolla pitää maksaa ruoka, puhelinlasku, yms yms yms

1 lapsen yh:lle summa ei ole juuri isompi.

Kyllä syötiin lapsena monta päivää kuukaudesta kaurapuuroa kun yksinhuoltajamutsi oli velkajärjestelyssä ja lisätilityksiä piti maksaa. Eipä sitä silloin miettinyt, pääasia oli että sai vatsan täyteen.

Ei ollut mahdollisuuksia hänellä säästellä, tarkkaan veivät kaiken. Toisaalta mistään ei tullut apua kun oli paperilla hyvät tulot. Hyvään lihaan oon kuitenkin päässyt ja osaapa nyt nauttia kun on itsellä ok tulotaso.

oisko joku halukas yrittämään selviytymistä alle 700e/kk tuloilla?
miettii kumminkin, et se asuntokin maksaa (tosin asumme 50neliön kaksiossa) sen mukavasti yli puolet siittä mitä tienaa (450e/kk + vesi ja sähkö), et repikää siittä säästöön sit rahaa. Ei jää senttiäkää yleensä. kyl kaikki menee mitä tuleekin. Ehkä hamassa tulevaisuudessa sit saa rahaa jäämäänkin (Joulua ja veronpalautuksia odotellessa)

Miksi sitä rahaa on niin vähän, että pitää syödä vain makaroonia??? Eikö kaikki sitten saakaan tukia valtiolta? Ei yhtään mitään?

Eivät ne tuet tipahda syliin juuri sillä hetkellä, kun tarvitsee. Voi mennä viikkoja ja kuukausia ennekuin vaikka työttömysskorvausta alkaa saamaan työttömyyden alkaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Eivät ne tuet tipahda syliin juuri sillä hetkellä, kun tarvitsee. Voi mennä viikkoja ja kuukausia ennekuin vaikka työttömysskorvausta alkaa saamaan työttömyyden alkaessa.

kertoa esimerkein, mutta kun ei tajua niin ei. Ryydy ap sinne kaupan kassalle ja luule tekeväsi itsellsi, perheellesi ja tälle yhteiskunnalle palvelusta. Me tiedämme ettet sitä tee.

"10 euroa saa täällä suomessa ihan jokainen säästöön."

jos saa esim: 700e kk ja vuokra on 530e kk ja sit kaikki pakolliset laskut jotka on joka kuukausi reilusti yli 100? ni mistäs pistät 10 e säästöön? laskujen maksun jälkeen vasta ostetaan sapuskat...jotka on ollu joka kuukaus pelkkää riisii...ja loppukuusta on riisit loppu ja tuleekin joku ylläripylläri lasku maksettavaksi.

en oo lomaillu sitte vuoden 1993 vuoden jälkeen.

Aina löytyy ihmisiä, jotka ei tajua, mitä on todella eläää köyhyydessä ja kun sitä rahaa ei ole vain laittaa säästöön, kun kaikki menee mitä tulee, elämiseen.
Eikä sitä tarvitse edes tuhlailevasti elää, kaikki kun maksaa nykyään ja syötäväkin on.

Ja jos ap ottaisi huomioon sen, että siinä ei koulutukset auta, jos ihminen sairastuu esim. niin, että joutuu ennen aikaiselle sairaseläkkeelle..

Alkuperäinen kirjoittaja hr:

jos saa esim: 700e kk ja vuokra on 530e kk ja sit kaikki pakolliset laskut jotka on joka kuukausi reilusti yli 100? ni mistäs pistät 10 e säästöön? laskujen maksun jälkeen vasta ostetaan sapuskat...jotka on ollu joka kuukaus pelkkää riisii...ja loppukuusta on riisit loppu ja tuleekin joku ylläripylläri lasku maksettavaksi.

Miksi suostut elämään noin?
Mikset mene töihin/ opiskelemaan, jotta saisit parempipalkkaisen työn?
Itse en ikinä suostuisi elämään lomatta ja tuollaisilla tuloilla.

En yhtään ihmettele, jos lapsiperheess rahat on tiukassa. Esim. hoitovapaan aikana monessa tuttavaperheessä (meidän perhe mukaanlukien) rahat ovat tiukalla. Jos mies on pienipalkkainen +päällle kotihoidon tuki, ja tätä kestää pari vuotta, niin kyllähän siinä rahat kummasti hupenee. Onneksi monelle se on väliaikainen vaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Jos vaikkapa nykyinen duuni on sitä mitä haluaa. Kaikki ei mene kovapalkkaseen duuniin vaan joillekkin riittää se, että viihtyy töissä.

Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

Jos vaikkapa nykyinen duuni on sitä mitä haluaa. Kaikki ei mene kovapalkkaseen duuniin vaan joillekkin riittää se, että viihtyy töissä.

No sitten on turha kerjätä sääliä. Eihän se sillon haittaa, ettei ole lomaakaan pitänyt 15 vuoteen, kun onhan se unelmaduuni lomaa tärkeämpi... Onneks mun unelmaduuni on vähän parempipalkkainen.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

No sitten on turha kerjätä sääliä. Eihän se sillon haittaa, ettei ole lomaakaan pitänyt 15 vuoteen, kun onhan se unelmaduuni lomaa tärkeämpi... Onneks mun unelmaduuni on vähän parempipalkkainen.

Kirjoittaja ei kyllä mielestäni hakenut sääliä. Tuskinpa se on sinulta pois, jos joku ei ole voinut/halunnut pitää lomaa. No onneks sinun että minun unelmaduunini on parempi palkkaisia sekä itse voin pitää lomaa niin paljon kuin nappaa. Eikä silti tunnu kukkarossa.

Olen samakin mieltä sun kans,sekä vähän eri mieltä,kun ei ikinä voi parhen tilanteita tiedä!
Jos sama ihminen toki huuta vaan palstalla vaikka kolme kuukautta peräkkäin,niin en mäkään voi muuta sanoa,kun palstalta pois ja tee jotain

Yhteistyössä