Miten kertoa raskaudestani lapsettomuudesta kärsiville ystäville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Tuntuu niin pahalta heidän puolestaan. Ja toivon, etten menetä heitä tämän takia. Mutta tiedän, että lapsettomuus on heille todella vaikea asia ja suru on syvällä. Itse olen myöskin toivonut lasta jo pidemmän aikaa ja olen tästä niin onnellinen etten melkein voi onneani käsittää.

Kerrot vaan ihan niinkuin kerrot muillekin ystävillesi. Meidän yksi lapseton pariskunta sanoi että heitä loukkaa se että ihmiset ei uskalla heilla kertoa vauvauutisia vaan yrittävät salata mahdollisimman pitkään. Jos ovat aikuisia ihmisiä niin ymmärtävät ettei toisten onni ole heiltä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Kerrot vaan ihan niinkuin kerrot muillekin ystävillesi. Meidän yksi lapseton pariskunta sanoi että heitä loukkaa se että ihmiset ei uskalla heilla kertoa vauvauutisia vaan yrittävät salata mahdollisimman pitkään. Jos ovat aikuisia ihmisiä niin ymmärtävät ettei toisten onni ole heiltä pois.

NIin mietin juuri tuotakin puolta ja haluan ehdottomasti, etteivät tunne jääneensä ulkopuolisiksi. Ovat todella rakkaita ystäviä, en ikinä heitä haluaisi loukata. Mutta tiedän, kuinka vaikea pala tämä heille on. Ja ajatuskin tuntuu jo niin pahalta. välimatkaam eillä on sen verran, ettei ole mahdollista kertoa tätä kasvotusten. Vai pitäisikö odottaa, kunnen tulee tällainen tilaisuus?

samaa mieltä täällä, itsekin lapsettomuuden kanssa kauan kauan painiskellut. Kauheinta olisi, jos joku ei olisi uskaltanut kertoa "suojellakseen" meitä. Hetkeksi tietenkin tulee paha mieli, mutta niin se tulee vaikka mistä muutenkin. Ainakin me on osattu iloita muiden onnesta, ei se ole ollut meiltä pois.

Mietin vähän niin, että eihän se asia siitä muuksi muutu, vaikka miten kertoisi. Varmaankin ystäväpariskunnallesi tulee tästä asiasta paljon ajatuksia ja surun tunteita omasta tilanteesta, mutta sille ei kuitenkaan asialle mitään voi. Voisi varmaan kertoa tekstiviestillä, niin että ystäväsi voisi rauhassa sen mahdollisen pahimman tunneryöpyn käydä yksin. Sitten kun juttelette, niin kannattaa aika vähän kertoa mitään yksityiskohtia tai tyrkyttää ultrakuvia nähtäväksi (et varmaan niin tekisikään, mutta näinkin on tapahtunut, niin siksi varoittelen, olen lapseton siis itse..)

kerro vaan niinkuin kertoisit jos et tietäisi heidän lapsettomuudesta. aina kuitenkin riski että kuulevat jostain muualta?

ehkä ei kannata sit kuitenkaan joka päivä raskaus "vaivoista" raportoida, vaan pitää asia keskusteluissa luontevasti mukana ilman hössötystä tai vähättelyä

Minulla ystävä ilmoitti jo etukäteen, että toivovat toista lasta, niin siihen ajatukseen osaa jo valmistautua, että milloin tulee ilmoitus, että perhe kasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Mietin vähän niin, että eihän se asia siitä muuksi muutu, vaikka miten kertoisi. Varmaankin ystäväpariskunnallesi tulee tästä asiasta paljon ajatuksia ja surun tunteita omasta tilanteesta, mutta sille ei kuitenkaan asialle mitään voi. Voisi varmaan kertoa tekstiviestillä, niin että ystäväsi voisi rauhassa sen mahdollisen pahimman tunneryöpyn käydä yksin. Sitten kun juttelette, niin kannattaa aika vähän kertoa mitään yksityiskohtia tai tyrkyttää ultrakuvia nähtäväksi (et varmaan niin tekisikään, mutta näinkin on tapahtunut, niin siksi varoittelen, olen lapseton siis itse..)

On hyvä idea varmasti ensin kertoa tekstiviestitse, että saavat olla rauhassa omien ajatustensa kanssa. Ja tiedän, että hän on oikeasti onnellinen puolestani, mutta tiedän myös kuinka paljon se häneltä vaatii. Olemme olleet kaveripiiristä "ne viimeiset", joten tämä aiheuttaa varmasti myös negatiivisia tuntemuksia.

Kerro, että teitä on nyt kohdannut onni, jota olette pitkään toivoneet. Ja kerro myös, että tiedät heidän toivovan samaa onnea itselleen. Sano, että et odota hänen tukevan sinua raskaudessa tai äitiydessä, mutta että toivot ystävyyden säilyvän. Kerro myös, että ymmärrät, jos he eivät halua tulla heti katsomaan vauvaanne. Tulevat sitten, kun pystyvät, ja ovat silloin tervetulleita.

Mun on ollut tosi vaikea kertoa :(
Tästä toisesta tulevasta en ole vielä edes kertonut tälle pariskunnalle ja siis en ole kyläillyt. Mutta tässä on taustaa sen verran että nainen reagoi aika vahvasti kun kerroin aikanaan ekasta raskaudestani...

Lapsettomuus on joillekin liian kova pala. Edes mukana luonne ei välttämättä peitä omaa pettymystä toisen onnesta.

Sitä paitsi tulin niin helposti heti eka "kerralla" raskaaksi kummassakin raskaudessa että en voisi edes vähätellä " vuosien yrityksellä". Enkä tiedä edes olisiko oman itsensä vähättelystäkään apua. Joskus on ja joskus ei.

Mä olen niin tympiintynyt lapsettomien herkkänahkaisuuteen että aion TUULETTAA ja hihkua riemusta ja loppuun vielä todeta että ai niin harmi, te ette saa kokea tätä. Ja sitten kohautan olkiani ja jatkan tuuletusta :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kaz:
Minulla ystävä ilmoitti jo etukäteen, että toivovat toista lasta, niin siihen ajatukseen osaa jo valmistautua, että milloin tulee ilmoitus, että perhe kasvaa...

He tietävät, että meillä on ollut lapsi toiveissa jo pidemmän aikaa. Ja pettymyksiä on matkan varrella purettu puolin ja toisin, joten tietävät kuinka suuri onni meille tämä on. Mutta epäilen, että koska aikaa on kulunut, eivät varsinaisesti ole osanneet varautua tähän. Ja juuri siksi on niin paha olo heidän puolestaan, koska tiedän itse miltä tuntuu kun ympärille syntyy piiperoisia ja ystävät hehkuvat raskauden onnesta.

Alkuperäinen kirjoittaja v*ttu:
Mä olen niin tympiintynyt lapsettomien herkkänahkaisuuteen että aion TUULETTAA ja hihkua riemusta ja loppuun vielä todeta että ai niin harmi, te ette saa kokea tätä. Ja sitten kohautan olkiani ja jatkan tuuletusta :laugh:

Toivottavasti sinun ystäväsi ovat sinulle yhtä hyviä ystäviä, kuin sinä olet heille.

Helpointa se on, jos ei naamatusten kerro.
Mulla on myös yksi kaveripariskunta, jolle kertominen on todella vaikeaa. En tiedä mitä tekisin, varmaan kerron miehelle ja hän sitten kertokoon puolisolleen. :ashamed: :snotty:

Ikävää, että olet noin perusnegatiivinen ja kyyninen lapsettomia kohtaan. :(

Idiootti!

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Kerro, että teitä on nyt kohdannut onni, jota olette pitkään toivoneet. Ja kerro myös, että tiedät heidän toivovan samaa onnea itselleen. Sano, että et odota hänen tukevan sinua raskaudessa tai äitiydessä, mutta että toivot ystävyyden säilyvän. Kerro myös, että ymmärrät, jos he eivät halua tulla heti katsomaan vauvaanne. Tulevat sitten, kun pystyvät, ja ovat silloin tervetulleita.

Tuon on kauniisti sanottu. Noin ajattelenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Idiootti!

Toista ketjua lainatakseni: jokaisella on oikeus niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin tunteisiin, ja oikeus tuoda ne ilmi =)

Oletpa olkeä, burn in hell....

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Ikävää, että lapsettomat ovat niin perusnegatiivisia ja kyynisiä lapsellisia kohtaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Mun on ollut tosi vaikea kertoa :(
Tästä toisesta tulevasta en ole vielä edes kertonut tälle pariskunnalle ja siis en ole kyläillyt. Mutta tässä on taustaa sen verran että nainen reagoi aika vahvasti kun kerroin aikanaan ekasta raskaudestani...
.

Kuinka hän reagoi?

Ikävää, että lapsettomat ovat niin perusnegatiivisia ja kyynisiä lapsellisia kohtaan :(

Eivät kaikki ole.
Se lapsettomuuden tuska ja ahdistus on niin suurta, ettei sitä voi käsittää muut kun sen kokeneet.

Tahtoisin todella keskustella tästä aiheesta avaamallani otsikolla. Asia on minulle vaikea. Voitko siirtyä vittuilemaan muualle?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Tahtoisin todella keskustella tästä aiheesta avaamallani otsikolla. Asia on minulle vaikea. Voitko siirtyä vittuilemaan muualle?

Sulla on oikeus onneesi, turhaan otat stressiä muiden tunteista. Sanot niin kuin asia on, vaikka sitten tekstarilla: olen raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Idiootti!

Toista ketjua lainatakseni: jokaisella on oikeus niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin tunteisiin, ja oikeus tuoda ne ilmi =)

Älä vääristele sanojani. Jokaisella on oikeus tunteisiin, mutta on eri asia, miten ne tuodaan ilmi.

Idiootti.

Yhteistyössä