Miten lestadiolaisilla on varaa isoihin omakotitaloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hupihuutaja:
Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
me ollaan kans sitä mietitty,siis kun kuitenkin jos tehdään monta lasta pienillä ikäeroilla niin eihän se perheen äiti ehdi töissä oleen niin miten sitä on varaa vaan toisen palkalla niihin lukaaleihin...ei siis millää pahalla,minä vaan mietin.. :whistle:

No monet käyvät lasten välissä töissäkin ja saavat sitten hyvät ä-paivärahat. Jos vielä on hyväpalkkainen työ niin tietty sekin helpottaa. Mutta monilla taas ei koulutusta eikä työtä ollenkaan.

joo toki ymmärrän hyvin asian sitten jos tosiaan lasten välissä käydään töissä jne. mutta kun on paljon niitäkin jotka ei ehdi kuin lukion käydä ennen ku lapsia tulee eikä töissä käydä niin se ihmetyttää että miten saadaan sit niin isoja lainoja..

mut tuo olikin hyvä pointti minkä joku tuolla mainitsi että on tuota talkoomeininkiä niin kyllähän silläkin säästää..

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
mutta miten ne saa pankista nii paljon sitä lainaa? kyllä iso talo vaatii rahaa paljon,ison tontin,paljon materiaalia vaikka halvinta oliskin jne. lämmityskulut,vesi ym. on paljon isossa perheessä ja talossa.
paljon lapsia = paljon menoja ja pankilla on oma laskelmansa paljonko yhtä lasta kohden rahaa täytyy kuukaudessa olla. jos vain toinen on töissä, niin kyllä vähän ihmettelen myös että miten voivat sitä lainaa saada :ashamed: miten yhden ihmjisen palkka riittää esim 12helnkilön tarpeisiin sen pankin laskukaavan mukaan,joka on aika iso. ei siinä paljon auta pankin tätille sanoa että "me ei käydä leffassa eikä juoda alkoholia" :|

Tarpeeks monta takaajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Pakkohan se on iso talo olla, että mahtuu... Oli varaa tai ei. (Ja poreammeet eivät muuten edes kovin paljon maksa...)

kröhön. Ihan turvallisuuden vuoksi en suosittele sitä poreammetta ;)

Ja syystä että?

Meillä saattasivat hukkua sinne :o
Muutaman kerran yöllä heränny ku 3v ollu suihkussa ku ei nukuttanu.

Hukkua voi ihan tavalliseenkin ammeeseen... Aika monessa lapsiperheessä lienee kuitenkin amme.

Pakkohan se on iso talo olla, että mahtuu... Oli varaa tai ei. (Ja poreammeet eivät muuten edes kovin paljon maksa...)

Ja syystä että?

Hukkua voi ihan tavalliseenkin ammeeseen... Aika monessa lapsiperheessä lienee kuitenkin amme.

jep.mutta mä en sitä silti halua. :) että asia ok

Ja syystä että?

jep.mutta mä en sitä silti halua. :) että asia ok

No mutta sehän on sinun asiasi... Joku muu voi silti haluta. Ei se niin iso turvallisuusriski ole. :whistle:

No meille pankkisetä antoi kolme vuotta sitten 70 000 lainaa vaikka miehellä ei ollut koulutusta, mutta työpaikka kylläkin (ei kuitenkaan työsopparia näyttää) ja minä olin vasta valmistunut paikkakunnalle muuttava. Totesi vaan et turha luulo että tällä koulutuksella saan työttömänä olla. Eli jos lähihoitajan palkalla saatiin 70 000 lainaa niin....

Ja kyllähän kotona oleva äiti saa muutakin kuin lapsilisät. Ja monesti tekevät töitä tilanteen mukaan esim iltaisin ja viikonloppuisin. Ja voin sanoa että omassa ystäväpiirissäni olen huomannut että osaavat elää äärettömän taloudellista elämää. Tytön kummit onnistuivat opiskelijoina ollessaan kerryttämään säästöjä sekä maksamaan hyvän summan häistään Olivat silloin siis pelkällä opintotuella molemmat.

Täytyy sanoa että ihailen heidän taitoaan elää taloudellisesti järkevää elämää. Ja totta on että käden taitoja yms löytyy enemmän. Sitä kun on "pakko" osata niin kummasti oppii ja taitaa....

Talkoovoiman lisäksi esim. Puustelli ja monet muut firmat on lestadiolaisten omistuksessa eli saavat rakennusmateriaalin ja muuta halvemmalla kuin muut. Ja tosiaankin moni toimii ns. grynderinä eli rakentaa hartiapankilla, myy hirmu voitolla, rakentaa isomman jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Eila:
Talkoovoiman lisäksi esim. Puustelli ja monet muut firmat on lestadiolaisten omistuksessa eli saavat rakennusmateriaalin ja muuta halvemmalla kuin muut. Ja tosiaankin moni toimii ns. grynderinä eli rakentaa hartiapankilla, myy hirmu voitolla, rakentaa isomman jne.

Paitsi ettei saa ellei ihan sitte omistaja ite oo :D Täällä pk-seudulla ainakin monet niin luulee, mutta ei ne mitään alennuksia saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Eila:

En todellakaan usko, että firmat antavat alennusta! Ei todellakaan, ellei kyseessä ole joku erittäin läheinen ystävä tai joku. En oo ikinä kuullu, että lestadiolainen sais lestadiolaiselta omistajalta minkäänlaista alennusta. Sen sijaan totta on tuo, että JOTKUT rakentaa talkoovoimalla ja haalivat parin vuoden kuluttua voiton itselleen. Siksi me tehtiin koko talo yksin ja niihin töihin palkattiin ammattilainen joihin oli pakko. Yhtään talkootuntia ei tullut tähän taloon.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

No ei 900e kk lyhennetä mitään isoa lainaa kuitenkaan =)

No kyllä todellakin lyhennetään! Paljon vähemmälläkin, jos on 25v maksuaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmel:
Alkuperäinen kirjoittaja eskilstuuna korjaa :
Alkuperäinen kirjoittaja eskilstuuna:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Hupihuutaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

Niin vuokrallahan sitä ei kannata yleensä ollakkaan, vaan omaa maksaa tietenkin :) Mutta siis kun ajattelee että hyvä kun kahdella työssä käyvällä on varaa maksaa niin suuria lainoja mitä tuollaiset talot vaatii niin tuntuu aika hurjalta että näillä on vaan toinen vanhemmista lainaa makselemassa periaatteessa. Mietiskeltiin vain että miten kummassa ne maksaa niitä lainoja.. että jos joku nyt herneen vetää nokkaan niin :(

Itse olen vl ja miettinyt ihan samaa =) . Yksi syy voi olla se, että useat rakentavat itse monta taloa peräkkäin. Kyllä niistä talonmyynneistä hyvät voitot saa varsinkin jos ovat hyvällä paikalla.

TUPAKKAPALKALLA! ja ilmeisesti kuitenkin yksikin kylmä keskiolut on kielletty?!?! Olenko oikeassa?

Ja toinen voi olla se, että vl:llä on aika suosittua tuo talkoohenkisyys, joten aina löytyy tuttavapiiristä putkimiestä ja sähkömiestä ja timpuria ja raksamiestä. Eli työvoimasta ei juurikaan tartte maksaa kun auttaa sitten myös muita talkoolaisia heidän rakennuksillaan. Siinä säästää julmetusti.

Nimenomaan :)

mulla on sisarukset rakentanu tässä parin vuoden aikana omia talojaan ja vuorotellen on käytetty sisarusten ja sukulaistn apuja. putkimies, sähkömies, pari kirvesmiestä, rakennusvalvoja, arkkitehti, lukkoseppä ym.. pelkästään omasta perheestä löytyy meillä nuo :) ja kaikki tekee tupakka ja ruoka palkalla :)

TUPAKKAPALKALLA! ja ilmeisesti kuitenkin yksikin kylmä keskiolut on kielletty?!?! Olenko oikeassa?

tuo tupakkapalkalla on mun tietääkseni sanonta.. mutta niin kuitenkin ettei tehdystä työstä makseta rahallista korvausta. jos pitkä matka niin bensoja voidaan maksella, ruoka , ja esim. ne tupakat. sehän on miesten "laatuaikaa" kun saa olla toisten ukkojen kanssa rakennushomissa ja vaikka laittaa grillikuumaksi illan päätteeksi. ja kyllä ne raksahommat on parempi hoitaa ilman sitä olutta., ettei vaan tipu tikkailta ;)mehu ja limukka ajavat saman asian :)

En tarkoittanut ryyppäämistä. Puhuin yhdestä kylmästä kaljasta, ihan janojuomana. Monet tietämäni lestadiolaiset polttavat tupakkaa (vieläpä aika runsaasti), mielestäni se on keholle haitallisempaa kuin esim. kalja silloin tällöin. Mielestäni on outoa 'sallia' tupakka, vai mitä mieltä? Myös kysymys TV:stä ja internetisä oli mielestäni mielenkiintoinen. Olisi kiva saada vastausta myös siihen.

huonosti on varaa...:( joka asiasta saa tinkiä, säästää.. varsinkin nykyään kun talot ja asumiskulut kallista ja ruuankin hinta nousi.. Useasti tapana että talot rakennetaan itse, sukulaiset ja perhe talkooapuna, aina löytyy suuresta suvusta kirvesmiehiä, putkimiehiä, sähkö..ym...alan asiantuntiaa, näin ollen talot saadaan suht edullisesti.
Myös meillä kotona tapana tehdä mahd.paljon itse kotitalous puolessa..leipää leivotaan, tietysti pullat ym..tehdään itse, näin ainakin ruuassa säästää. lapsilisät riittää jopa melkein puoleen ruokalaskusta..:o ja jos ei pärjää on myös äitin mentävä töihin. näin meillä.

Noi uskovaisten verkostot on todellakin aivan mielettömän suuret, sitä ei me tavan tallaajat tajutakaan. Ne ottavat töihin firmoihinsa vain samanlaisia uskovaisia, sinne ei tavan pulliaiset ihan noin vain pääse. Hyvin moni talofirma on juuri lestadiolaisten miehittämä. Esim. täällä meidän suunnalla on semmoinen yrityshautomo, jossa töissä lestadiolaisia. He auttavat uusia yrittäjiä saamaan kontakteja, ja kappas vaan, ohjaavat kaikki uudet yrittäjät semmoisten firmojen puheille, joissa on samaan veljeskuntaan kuuluvia. Molemmat hyötyy siitä. Mullekin on vasta nyttemmin erään asian tiimoilta selvinny tuo niiden mieletön verkosto; niitä on joka paikassa ja ne auttaa vaan "veljiään".

Alkuperäinen kirjoittaja nippeli:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllähän kymmenestä lapsesta saa aika kivat lapsilisät... Sitten kun vaatteet kierrätetään kaikilla ja leluja ei juurikaan ja harrastuksia ei saa "uskonnon" varjolla harrastaa niin eihän niistä lapsista ole muita kuluja kun ruokalasku.

Huomionarvoinen seikka!

Kymmenen lasta syö aika kivalla summalla kuukaudessa myöskin. ja ei ne vaatteetkaan iäisyyksiä kestä..... kalleimpiahan ei tartte ostaa,alesta saa jo paljon kun katsoo mitä ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustamassa:
Onhan niillä se "hyväveli"-järjestelmänsä. Paljon tehdään toisille talkoita, ja monet ammattitaitoa vaativat rakennustyöt saadaan "omasta porukasta", useimmiten talkoilla.

Näihin talkoisiin vaan tarttuu nykyään jo verottaja... :| :wave:

No mut ootteko sitä miettiny, että jos vuokralla asuis joku 10-lapisnen perhe, niin paljonko menis vuokraan rahaa. Ja mistä ees löytyis niin isoa vuokra-asuntoa. Se on vähä pakko olla omakotitalo jos meinaa johonkin mahtua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Onhan niillä se "hyväveli"-järjestelmänsä. Paljon tehdään toisille talkoita, ja monet ammattitaitoa vaativat rakennustyöt saadaan "omasta porukasta", useimmiten talkoilla.

Saahan talkoita pitää.

Saahan talkoita pitää.

No jaa mitä minä tiiän, niin verottaja olettaa, ettei KUKAAN ole talkoissa ilmaiseksi.

Siis setä, serkku ja silleen.

Ruokapalkkakin saattaa napsahtaa nilkkaan.

Kai paikkakuntakohtaista, mutta on täällä ollut hankaluuksia sen suhteen. :|

No ei todellakaan puutu :o Mitä tekemistä verottajalla on siihen, jos joku tekee ilmaista työtä?

Kuinka niin?

Selititkin jo, mutta tarkentaisitko vielä, että minkälaisia hankaluuksia?

Saahan talkoita pitää.

No jaa mitä minä tiiän, niin verottaja olettaa, ettei KUKAAN ole talkoissa ilmaiseksi.

Siis setä, serkku ja silleen.

Ruokapalkkakin saattaa napsahtaa nilkkaan.

Kai paikkakuntakohtaista, mutta on täällä ollut hankaluuksia sen suhteen. :|

Perinteinen talkootyö

Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta työtä, joka perustuu esim. ystävyys- tai sukulaissuhteeseen. Se on vapaaehtoista eikä siihen liity kolmansia osapuolia. Se ei myöskään muodosta työsuhdetta. Vastikkeettomasta suorituksesta saatua hyötyä ei katsota veronalaiseksi tuloksi.
http://www.tvy.fi/content/view/74/152/

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
No mut ootteko sitä miettiny, että jos vuokralla asuis joku 10-lapisnen perhe, niin paljonko menis vuokraan rahaa. Ja mistä ees löytyis niin isoa vuokra-asuntoa. Se on vähä pakko olla omakotitalo jos meinaa johonkin mahtua.

Oon sitäkii miettiny että kyllä ne tilaa tarviivat mutta eihän ne 10 lasta nyt yks kaks yllättäen puksahda maailmaan, harvalla 25-vuotiaalla on vielä suurperhettä kuitenkaan :) Mutta tää nyt oli tällästä pohdintaa vaan, kun tuntuu että "tavallisella" pulliaisella ei meinaa olla varaa mihinkään, vaikka suhteellisen hyvätuloisia oiski. Ehkäpä se suurin syy näihin isoihin taloihin sit on siinä et saavat sitä ilmaista rakennusapua jne.

ihan samalla tavalla on varaa kuin ei-lestadiolaisillakin. Uskonto ja varallisuus ovat näes kaksi eri asiaa...

minä perheineni olen lestadiolainen. Mulla ja miehelläni on kaksi lasta, rakennamme isoa 200 neliön omakotitaloa. Rahoituksen hoidamme pankin kanssa ihan itse, ei olla tarvittu takaajiksi sukulaisia eikä rauhanyhdistystä :D