Miten lestadiolaisilla on varaa isoihin omakotitaloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins tallustamassa:
Onhan niillä se "hyväveli"-järjestelmänsä. Paljon tehdään toisille talkoita, ja monet ammattitaitoa vaativat rakennustyöt saadaan "omasta porukasta", useimmiten talkoilla.

Näihin talkoisiin vaan tarttuu nykyään jo verottaja... :| :wave:

Saahan talkoita pitää.

No jaa mitä minä tiiän, niin verottaja olettaa, ettei KUKAAN ole talkoissa ilmaiseksi.

Siis setä, serkku ja silleen.

Ruokapalkkakin saattaa napsahtaa nilkkaan.

Kai paikkakuntakohtaista, mutta on täällä ollut hankaluuksia sen suhteen. :|

Perinteinen talkootyö

Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta työtä, joka perustuu esim. ystävyys- tai sukulaissuhteeseen. Se on vapaaehtoista eikä siihen liity kolmansia osapuolia. Se ei myöskään muodosta työsuhdetta. Vastikkeettomasta suorituksesta saatua hyötyä ei katsota veronalaiseksi tuloksi.
http://www.tvy.fi/content/view/74/152/

Oli miten oli, mutta jos suurin osa taloa on rakennettu ilman ns palkattuja ulkopuolisia ammattimiehiä, niin..

Enkä mä yleensä puhu ihan mitä sattuu täällä. :D

Onhan niillä se "hyväveli"-järjestelmänsä. Paljon tehdään toisille talkoita, ja monet ammattitaitoa vaativat rakennustyöt saadaan "omasta porukasta", useimmiten talkoilla.

Saahan talkoita pitää.

No jaa mitä minä tiiän, niin verottaja olettaa, ettei KUKAAN ole talkoissa ilmaiseksi.

Perinteinen talkootyö

Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta työtä, joka perustuu esim. ystävyys- tai sukulaissuhteeseen. Se on vapaaehtoista eikä siihen liity kolmansia osapuolia. Se ei myöskään muodosta työsuhdetta. Vastikkeettomasta suorituksesta saatua hyötyä ei katsota veronalaiseksi tuloksi.

Oli miten oli, mutta jos suurin osa taloa on rakennettu ilman ns palkattuja ulkopuolisia ammattimiehiä, niin..

Talon voi rakentaa lähes kokonaan hartiapankkityönäkin ja pitää vain joskus talkoita tai ei ollenkaan ja silti siihen ei verottajalla ole asiaa.

Ymmärrän Kökkönen ihmetyksesi. Minäkin ihmettelen, millä rahalla nykyisin ihmiset rakentavat. Me rakensimme 2000-luvun alussa, jolloin tonttien ja rakennusmateriaalien hinnat olivat huomattavasti halvemmat kuin nykyisi. Nykyhinnoilla meillä ei varmaankaan olisi rohkeutta ottaa tarvittavan suuruista lainaa.

Aika monet lestadiolaisperheiden äidit ovat nykyisin töissä vauvalomien välissä juuri siitä syystä, että niskassa on valtava laina. minäkin olen välillä ollut töissä, mutta suurimman osan ajast aolemme pärjänneet mieheni tuloilla. Lapsilisät ovat suuret, mutta niin ovat elinkustannuksetkin. Ajamme uudehkolla turvallisella ja isolla autolla, mutta muuta ylellisyyttä ei perheessämme ole. Ulkomaanmatkoista emme edes haaveile, eikä rahaa käytetä tupakkaan tai ravintoloihin, mikä kuulemani mukaan voi viedä satoja euroja kuukaudessa. Lainanlyhennykset ja korot ovat n.1000? kuukaudessa ja kyllä se on iso summa maksettavaksi, mutta 10 vuoden päästä talo on maksettu.

Talkoovoimaa rakennuksellamme käytettiin jonkin verran, mutta mitään erityisiä lestadiolaisalennuksia emme kyllä mistään saaneet. Laina järjestyi suhteellisen edullisesti mutta uskolla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Jos tuttavapiiriisi kuuluu isoja perheitä, kysy vaikka suoraan heiltä, miten saavat rahansa riittämään, itse en ainaikaan moisesta kysymyksestä loukkantuisi.

Saahan talkoita pitää.

Perinteinen talkootyö

Niin mitä niin....? Meillä on talo rakennettu ilman ulkopuolisia ammattilaisia. Ainut joka on palkattu, on ollut sähkömies.
Talkoita ei todellakaan ole pidetty paljon. Tasan kahtena päivänä ollaan itse kutsuttu tuttuja talkoisiin. Muuten talkoolaiset ovat ihan itse ehdottaneet talkoisiintuloa. Mutta kahden käden sormilla voidaan laskea talkoolaisten työpäivät... Ja se ei todellakaan ole paljoa, itse ollaan rakennettu ne 300 päivää.

jos on iso perhe, hyvänen aika onhan sitä tilaa oltava, talkoot on meillä yleinen käytäntö, työtä tehdään paljon ite! meillä 145m2 talosta 130000 (noin) lainaa, se on vähän just ton oman työn takia.
suuret suvut, on varmasti joka alan asiantuntijaa ja noihin puustelli hommiin en usko, lestaadiolaisia on niiiin paljon, et hullua ois yrittäjälle antaa jokaiselle, pelkän uskon perusteella alennusta..

Aina näitä kyselijöitä ja ihmettelijöitä löytyy, useimmiten se arvostelu tehdään negatiiviseen sävyyn. Yrittettävä on jos täällä ison perheen aikoo kasvattaa.
Joka asiaan saa tikulla kaivaa, jos haluaa, miks näin, miks tää sallittua jos tuo ei oo... kattokaa mielummin tätä uskontoo laajakatseisemmin, uskomme jumalaan, yritämme elää jumalansanan mukaan..tässä maailmassa tulee uusia asioita, teknologia kehittyy, teemme sen mukaan ratkaisuja, onko uudet asiat hyväksi meille, onko meillä hyvä ja helppo uskoa jos esim.käytämme internettiä..tms.. nää internetit on nykyään niin monen työväline, että sallitaan, ite tietää millä sivuilla pyörii...saunakaljan saa juoda, jos mausta tykkää, emme juo juopuaksemme..

Siis esikoislessunuorista varmaan 90% polttaa, mut vaan harvat juo.

Ja mä ainakin käsitin et toi poreamme-juttu ois ollut vähän sisäpiirivttuilua, kun se isokiho lestadiolainen Toivo Sukari (Idea-parkin ja Maskujen perustaja/omistaja) oli vähän kikkaillu kännipäissään poreammeessa tuttavapariskunnan naikkosen kanssa ja nyt se nainen syyttää sitä raiskauksesta... ja puukkohan Sukarien talolla heilu kanssa sinä yönä.

Että semmosia rauhallisia ja alkoholittomia pippaloita lestadiolaisilla... :)

!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Alkuperäinen kirjoittaja inkkukinkku:
jos on iso perhe, hyvänen aika onhan sitä tilaa oltava, talkoot on meillä yleinen käytäntö, työtä tehdään paljon ite! meillä 145m2 talosta 130000 (noin) lainaa, se on vähän just ton oman työn takia.
suuret suvut, on varmasti joka alan asiantuntijaa ja noihin puustelli hommiin en usko, lestaadiolaisia on niiiin paljon, et hullua ois yrittäjälle antaa jokaiselle, pelkän uskon perusteella alennusta..

Aina näitä kyselijöitä ja ihmettelijöitä löytyy, useimmiten se arvostelu tehdään negatiiviseen sävyyn. Yrittettävä on jos täällä ison perheen aikoo kasvattaa.
Joka asiaan saa tikulla kaivaa, jos haluaa, miks näin, miks tää sallittua jos tuo ei oo... kattokaa mielummin tätä uskontoo laajakatseisemmin, uskomme jumalaan, yritämme elää jumalansanan mukaan..tässä maailmassa tulee uusia asioita, teknologia kehittyy, teemme sen mukaan ratkaisuja, onko uudet asiat hyväksi meille, onko meillä hyvä ja helppo uskoa jos esim.käytämme internettiä..tms.. nää internetit on nykyään niin monen työväline, että sallitaan, ite tietää millä sivuilla pyörii...saunakaljan saa juoda, jos mausta tykkää, emme juo juopuaksemme..

No minä omasta puolesta voin sanoo etten negatiivisessa mielessä ollenkaan aloittanu tätä ketjua :) Mulla tosiaan on yks hyvä ystävä joka on lestadiolainen, tosi mukava ja ihana ihminen :) Ja sitten tosiaan vanhoja koulukavereita, ja tää aihe vaan tuli mieleen siitä kun ajeltiin miehen kanssa mun kotiseuduilla ja kuulin että se ja se rakentaa sinne ja nähtiin ne rakenteilla olevat suuret talot ja ihmeteltiin että ohhoh, millähän rahalla nekin tuon tekee :ashamed:

tuohon tv-kysymykseen (vaikka näitä juttuja on aika turha tällä saitilla selittää):
Itsessään tv-laite ei tosiaan ole mitenkään syntiä, ja siitä tulevat asiaohjelmat eivät ole nekään kiellettyjä, päin vastoin, paljonhan tulee ihan hyvääkin ohjelmaa. Ero on siinä että jos tv on talossa/olohuoneessa, siitä tulee helposti talon "herra", ts. on jatkuvasti päällä ja sen mukaan aikataulutetaan elämää ja kuinka tavattoman paljon siitä tuleekaan sitä kaikkea huonoa ohjelmaa. Sitä tulisi siinä "sivussa" katsottua ehkä paljonkin, ja se taas ei millään tavalla rakentavasti vaikuta arkeemme ja sotii ajatusmaailmaamme/arvojamme/vakaumustamme vastaan. Ja internet on käytössä siksi että yksinkerttaisesti tässä yhteiskunnassa olisi valtavan hankala työskennellä jos ei ollenkaan tietokonetta voisi käyttää. Alkaa nääs olla netti/sähköposti ym joka työssä elinehto. Aika suppeaksi kävisi työpaikkavaihtoehdot pikkuhiljaa. Ja on totta että netissä on kaikkea soopaa enemmänkin kuin tv:ssä, siinä on jokaisella kilvoittelun paikka. Mutta väitän ettei tietokone koskaan hallitse/aikatauluta ihmisten arkea samalla tavalla kuin olohuoneessa mölyävä tv.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja mä ainakin käsitin et toi poreamme-juttu ois ollut vähän sisäpiirivttuilua, kun se isokiho lestadiolainen Toivo Sukari (Idea-parkin ja Maskujen perustaja/omistaja) oli vähän kikkaillu kännipäissään poreammeessa tuttavapariskunnan naikkosen kanssa ja nyt se nainen syyttää sitä raiskauksesta... ja puukkohan Sukarien talolla heilu kanssa sinä yönä.

!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Ei Sukari ainakaan vanhoillislestadiolainen ole.. että lienet erehtynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:

Se onkin esikois.. mun tietääkseni. Kuten suurin osa munkin tutuistani.

Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:

Esikoislestadiolainen on.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä jäin kans miettii että saako lessut röökata ja vetää viinaa?

Sehän on toki jokaisen oma asia!!! Toiset ottavat oluen, kaksikin, mutta eivät he yleensä halua "vetää viinaa". Lasi viiniä saattaa olla ok, mutta koko pullon juominen ei. Humaltuminen ei ole sopivaa.
Todella moni lestadiolainen tupakoi, myös seuroissa tupakoidaan ihan yleisesti. Se ei ole syntiä ainakaan suurimmalle osalle. Joku saattaa kokea sen synniksi.

Ite seurustellu esikoislestadiolaisen kanssa parisen vuotta (ite en oo, mihin se sitten kaatuikin..). Seuroissa lähes kaikki röökas ja ite kun olin tottunu humpettelee kännissä kaupungilla, niin huomas, että niin vetää viinaa myös esikoislestadiolaisnuoret. Alle täysikäiset bilettää kotibileissä "omalla" porukalla, kun jonkun porukat on jollain uskonreissulla ja kuvittelee et kullannuput vaan potkii palloa kiltisti. Ja eihän kukaan käräytä ketään, kun ollaan samaa porukkaa ja samassa liemessä.

Ja sit täysikäisiä esikoislessuja näkyi kyllä kummasti baarissakin. Toiset ryyppäs toiset ei.
Jotkut tosin oli ottanu kotona aika hyvin pohjia ja sitten baarissa joivat kiltisti limua..

Sivusta seuranneena aika tekopyhää! Joku voi sanoo et mä oon katkera, mut ihan sama. Mä en sitä hyväkskäyttäjää huolis ikinä enää takasin. Nyt perhe ja lapset pakanamiehen kaa ja elämä hymyilee :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ite seurustellu esikoislestadiolaisen kanssa parisen vuotta (ite en oo, mihin se sitten kaatuikin..). Seuroissa lähes kaikki röökas ja ite kun olin tottunu humpettelee kännissä kaupungilla, niin huomas, että niin vetää viinaa myös esikoislestadiolaisnuoret. Alle täysikäiset bilettää kotibileissä "omalla" porukalla, kun jonkun porukat on jollain uskonreissulla ja kuvittelee et kullannuput vaan potkii palloa kiltisti. Ja eihän kukaan käräytä ketään, kun ollaan samaa porukkaa ja samassa liemessä.

Ja sit täysikäisiä esikoislessuja näkyi kyllä kummasti baarissakin. Toiset ryyppäs toiset ei.
Jotkut tosin oli ottanu kotona aika hyvin pohjia ja sitten baarissa joivat kiltisti limua..

Sivusta seuranneena aika tekopyhää! Joku voi sanoo et mä oon katkera, mut ihan sama. Mä en sitä hyväkskäyttäjää huolis ikinä enää takasin. Nyt perhe ja lapset pakanamiehen kaa ja elämä hymyilee :)

Ja Turussa siis tämmöistä e.lesta-nuorisoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Sen sanon teille ihmetteliöille,että moni kakku päältäkaunis mutta sontaa sisältä.
Monesti uskovaisilla on keskenään tosi kova elintasokilpailu,mitä minä vihaan yli kaiken.

Tuo on ihan totta.
Itsekin olen seurannut nuoria vl-pareja, jotka rakentavat toinen toistaan hienompia ja isompia taloja.
Sitten tunnen erään laajan yrittäjäsuvun, jossa kilpaillaan, kuka tekee eniten rahaa, kenellä on hienompi auto jne.

Eikös tuo ole suuri synti?

Säästin lähes kaikki kesä-, ilta- ja viikonloppurahat mitä tienasin 13-19v. Asuin vanhempien luona, kun kävin kokopäivätyössä 19-22v ja säästin lähes kaikki rahat. 22v menin naimisiin ja muutin muutaman vuoden vanhemman mieheni kanssa yhteen ja mieskin oli säästänyt rahaa. Meillä oli siinä vaiheessa hyvä potti rahaa millä ostettiin iso vanha omakotitalo mitä on tässä 6v aikana remontoitu ja laajennettu, kun lapsiakin on jo 5. Lainaa tietysti piti ottaa, mutta ihan tavallisia ihmisiä ollaan siinä asiassa ettei saatu etuoikeutta lainaan tai mitään alennuksia remonttitarvikkeisiin. Mies on alalla joten osaa remontoida itse paljon ja sukulaisissa&kavereissa on ammattitaitoista porukkaa jotka osaa remontoida&rakentaa yms. Minä vastaan lähinnä sisustuksesta. Sitä rahaa, kun osaa oikein käyttää niin on varaa omaan taloonkin.....

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllähän kymmenestä lapsesta saa aika kivat lapsilisät... Sitten kun vaatteet kierrätetään kaikilla ja leluja ei juurikaan ja harrastuksia ei saa "uskonnon" varjolla harrastaa niin eihän niistä lapsista ole muita kuluja kun ruokalasku.

Eläisikö teidän perhe pelkästään kymmenen lapsen lapsilisillä? Sitä paitsi en ymmärrä miksi kaikki ovat niin kateellisia sellaisille joilla on paljon lapsia kun saavat niin hurjasti lapsilisiä. Pitäisikö sellaisilta joilla on "liikaa" lapsia evätä ne kokonaan vai olisiko sinun sittenkin hankittava itse 10 lasta!

Me saadaan lapsilisää "vaan" 5 lapsesta, mutta kyllä ne rahat menee kyllä lastenvaatteisiin, lasten leluihin/kirjoihin, lastentarvikkeisiin, lasten tapahtumiin (huvipuistot, eläintarhat), lasten harrastuksiin ja harrastusvälineisiin ja muuhun mitä lapset kuluttaa eikä sekään todellakaan riitä vaan "omasta pussista" menee lisää. Siihen päälle vielä ruuat jne. En tiedä 10 lapsen lapsilisästä mitä siitä jäis käteen, mutta kyllä 10 lasta kuluttaakin enemmän kuin 1 lapsi.