miten lutikat tarttuu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aps

Vieras
kaverini kämpässä on lutikoita. voiko ne tarttua/tulla meille, jos hän vierailee meillä tai kuljetaan samalla (hänen) autolla? eikös lutikat elä päivisin esim. patjoissa tai tapetin välissä ja elä öisin/pimeässä.. onko siis kuinka suuri riski saada itelle lutikoita kaverin kautta, vierailematta hänen luonaan?

Samaa mietin. Olin työmatkalla Hilton hotellissa, gourmee luksus burgerin jälkeen tuli kamala oksennustauti ja
eilen huomasin, että lutikoita on kait tarttunut hotellista. Ihanaa tämä matkailu.

No siis todellakin voi kun voi jopa elokuvateatterin penkistakin tarttua. Ala nyt helkkarissa hanta kotiin kutsu tai autolla kulje. Luteet ovat aivan hirveita verrattuna vaikka turkiskuoriaisiin, joten ole tosi varovainen.

[QUOTE="huoh";30071493]Googlesta kuullu?[/QUOTE]

juu olen. en löytänyt vastausta niillä hakusanoilla mitä koitin.. ajattelinpa että täältä voisin saada vastauksen nopeammin :)

Miten yleensä toimitte, jos käytte esim matkalla jossain, mistä teoriassa voisi lutikoita tulla? Me käytiin Tallinnassa ja sieltä tullessa riisuimme ulkona ja vaatteet suoraan isoon soikkoon (myös matkalaukusta). Kaikki suoraan suihkuun ja soikkoon laitoin vettä ja sieltä suoraan sitten pesuun. Hätävarjelun liioittelua? Varmaankin, mutta lutikoita en meille halua! :D

Mun tuttuni asuu kerrostalossa, jossa on aina välillä ludehavaintoja.

Kertaakaan ei ole itse asunnossa (ainakaan kertomansa mukaan) ollut niitä. Oli vakuuteltu "luennoissa", että asia pitää hoitaa, eli ei saa jäädä salaamaan, tne, koska muuten ne leviävät. Voi ne levitä esimerkiksi laukun ja vaatteiden mukana, eli kun käy vanhemmillaan, saa olla tarkkana.

En mä nyt usko, että ne kiipee kaveris hartijoille ja odottaa pääsyä teille. Mutta esim sen laukun pohjalla voi hyvinkin olla, varsinkin jos laukkua on säilytetty sängyn lähellä...

Kai kaverillas sentään niitä myrkytetään?

Toimin niin etta kaikki muu paitsi elektroniikka ja purnukat, myos matkakassi ja kengat, suoraan pusseissa pakastimeen ja aina. Stripataan ennen asuintiloihin menoa. Sitten jos jotakin haluaa pakastimesta kayttoon ennen maaraajan kulumista, niin pussi pakastimesta ja kuudenkympin pesuun. Muovipussi roskikseen ja ulos. Kuulostaa monimutkaiselta muttei ole. Ludehavitys on miljoona kertaa vaivalloisempaa, jos edes ikina eroon paasee.

jos yövymme hotelleissa niin pidän kaikki tavarat kasseissa ja kassit kiiinni. ainoastaan sillon aukasen kun otan jotain ja sit heti kiinni. ja kotiin kun tullaan niin vien kassit heti saunalle ja laitan saunan päälle ja annan olla siellä muutaman tunnin :D

Huh, käytiin jokunen vuosi sitten Turkissa eikä tullu kyllä edes mieleen, että vois luteita tarttua matkaan :D Aika huolettomasti elettiin tavaroiden kanssa ja huolettomasti tultiin myös kotiin. Olis voinu tulla vaikka mitä mukana. Onneks ei tullu :D

Yhteistyössä