Miten maksaisitte perintöverot, kotiäidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kylläpä meidän köyhällä on vaikeaa. Mistä sitä rahaa nyt saisi?

Olen aina itsekin miettinyt sitä, että mistä näihin veroihin riittää sitä rahaa. Perintöveron maksaminen on varmasti pahinta maailmassa. Kun ensin saat ottaa vain 20 000 siitä päältä ja lopusta joudut maksamaan 10-16%, omaisuuden alakanttiin määritellystä arvosta.

Onhan se ikävää, jos perintösi arvo on tässä tapauksessa se vaivaiset reilut 330 000 euroa. Millä sitä veroa köyhä maksaa? Yksikään pankki ei tietenkään huoli 330 000 euron omaisuutta pantiksi pikkurahaa vastaan ja on ihan pakko mennä pesemään kerrostalojen rappukäytäviä. Itkettää. Itketään yhdessä...

Näin juuri. Mukavan kokoinen perintö teki köyhäksi ja vie leivän lasten suusta.

Jos ei ole varaa maksaa, ei ole varaa. Sitten pitää myydä ja ostaa loppuperinnöllä uusi kesäpaikka.

No en mä tässä nyt mitään sääliä anonut. Ja tiedän että kuulostan epäkiitolliselta, mutta kun aikalailla kädestä suuhun tässä ollaan elelty, laskut kyllä maksettu mutta ei meillä mitään säästöön ole jäänyt niin valitettavasti se vaan tuntuu isolta tuo verosumma.
Kädestä suuhun tässä itsekin eletään. Ja 100 tonnin perintöverot odottavat. En silti itke. Voin itse valita, yritänkö selviytyä, vai myynkö omaisuutta verojen takia.

No mikä sua sitten vaivaa? Mistä moinen ilkeä asenne? En mäkään tietääkseni ole itkenyt... vai missä kohtaa näin tein? Anteeksi, että asian otin puheeksi kun noin kovasti sua näyttää arsyttävän.
"On tää sinänsä outo tilanne, että ajatuksena tosi upea, että meillä nyt on tuollanen paikka mutta tosiaan se talous puoli murehdituttaa toden teolla."

Minua ei ainakaan murehdituttaisi, jos teillä on omaisuutta tuplasti velkojen määrään nähden. Jos on pakko myydä, niin sitten on. Ei siinä suvun auta kauhistella, jos rahaa veroihin ilman myyntiä ei ole.

Jep, velkaa vaan... ei muuta kun autokaupoille kun se näköjään noin helppoa se velan ottaminen on. Ootko ajatellut että kaikille velka taakka niskassa ei ole kovin helppoa olla? Ja en ole täällä itkenyt yhtään mitään. Jos sä olet noin huoleton raha-asioissa ettet ikinä mitään murehdi niin pisteet sulle, monet muut ihmiset ei samaan pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja Lapin matkaaja:
Toisekseen aloitus taitaa olla pelkkä provo, sillä aviopari ei taida suomessa periä mitään...

Väärin! Aviopari voi periä esim. testamentin kautta eli toinen puolisoista on rintaperillinen ja toiselle puolisolle (esim. miehelle) annetaan mökki perintönä testamentin kautta.

Juu, tosi on että vain toinen meistä peri. Me olemme kuitenkin naimisissa, ilman avioehtoa ja yhteinen talous muutenkin.

Minä menisin töihin, onhan tuo nuorinkin jo melkein 2v. kun ap menisi töihin, joten ei nyt enää mikään vauva. Niin ja jos mä tollaisen perinnön saisin, niin en todellakaan myisi sitä pois, tyhmähän sitä olisi, jos sen myisi vaan siksi, että saisi olla vielä vuoden kotona, kunnes nuorin on 3v.
Tollainen kesäpaikka on todella hyvä sijoitus ja lapsillekin hyvä asia ja miettikää sitä, että kesämökit maksavat nykyään maltaita, enemmän kuin omakotitalot, joten halvalla olette tuon niin sanotusti saaneet.

Kylläpä meidän köyhällä on vaikeaa. Mistä sitä rahaa nyt saisi?

Olen aina itsekin miettinyt sitä, että mistä näihin veroihin riittää sitä rahaa. Perintöveron maksaminen on varmasti pahinta maailmassa. Kun ensin saat ottaa vain 20 000 siitä päältä ja lopusta joudut maksamaan 10-16%, omaisuuden alakanttiin määritellystä arvosta.

Onhan se ikävää, jos perintösi arvo on tässä tapauksessa se vaivaiset reilut 330 000 euroa. Millä sitä veroa köyhä maksaa? Yksikään pankki ei tietenkään huoli 330 000 euron omaisuutta pantiksi pikkurahaa vastaan ja on ihan pakko mennä pesemään kerrostalojen rappukäytäviä. Itkettää. Itketään yhdessä...

Näin juuri. Mukavan kokoinen perintö teki köyhäksi ja vie leivän lasten suusta.

Jos ei ole varaa maksaa, ei ole varaa. Sitten pitää myydä ja ostaa loppuperinnöllä uusi kesäpaikka.

No en mä tässä nyt mitään sääliä anonut. Ja tiedän että kuulostan epäkiitolliselta, mutta kun aikalailla kädestä suuhun tässä ollaan elelty, laskut kyllä maksettu mutta ei meillä mitään säästöön ole jäänyt niin valitettavasti se vaan tuntuu isolta tuo verosumma.
Kädestä suuhun tässä itsekin eletään. Ja 100 tonnin perintöverot odottavat. En silti itke. Voin itse valita, yritänkö selviytyä, vai myynkö omaisuutta verojen takia.

No mikä sua sitten vaivaa? Mistä moinen ilkeä asenne? En mäkään tietääkseni ole itkenyt... vai missä kohtaa näin tein? Anteeksi, että asian otin puheeksi kun noin kovasti sua näyttää arsyttävän.
"On tää sinänsä outo tilanne, että ajatuksena tosi upea, että meillä nyt on tuollanen paikka mutta tosiaan se talous puoli murehdituttaa toden teolla."

Minua ei ainakaan murehdituttaisi, jos teillä on omaisuutta tuplasti velkojen määrään nähden. Jos on pakko myydä, niin sitten on. Ei siinä suvun auta kauhistella, jos rahaa veroihin ilman myyntiä ei ole.

Jep, velkaa vaan... ei muuta kun autokaupoille kun se näköjään noin helppoa se velan ottaminen on. Ootko ajatellut että kaikille velka taakka niskassa ei ole kovin helppoa olla? Ja en ole täällä itkenyt yhtään mitään. Jos sä olet noin huoleton raha-asioissa ettet ikinä mitään murehdi niin pisteet sulle, monet muut ihmiset ei samaan pysty.

Et nyt ymmärtänyt. Jos teillä on asuntolainaa 150 tonnia ja perinnön arvo vaikkapa 300 tonnia, en näe suuria taloudellisia huolia. Omaisuutenne reaaliarvo on tuplasti yli lainojenne määrän. Missä murheet? Tiukan paikan tullen pääsette taatusti plussalle.

Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
onneksi en perinyt mitään kun vanhempani kuolivat.... Perintöverohan on ihan kamala! Mä jäin vaan plussan puolelle ku sain 15 000 e vakuutuksesta.

No ainahan plussalle jää sen 84% veron jälkeen...

Nii, no ei jää jos ei halua myydä, niinku ap:en tapauksessa.

onneksi en perinyt mitään kun vanhempani kuolivat.... Perintöverohan on ihan kamala! Mä jäin vaan plussan puolelle ku sain 15 000 e vakuutuksesta.

No ainahan plussalle jää sen 84% veron jälkeen...

Nii, no ei jää jos ei halua myydä, niinku ap:en tapauksessa.

Ahaa! Mistäs lähtien velaton omaisuus on miinuksen puolelle mennyt?

Kyllähän siitä mökistä tulee muitakin kuluja kuin perintövero. Vuosittain siitä pitää veroja maksaa ja kaipaahan kai se ylläpitokorjauksia, lämmitystä ym. ettei märänny pystyyn eli ei halpaa huvia...

Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
Kyllähän siitä mökistä tulee muitakin kuluja kuin perintövero. Vuosittain siitä pitää veroja maksaa ja kaipaahan kai se ylläpitokorjauksia, lämmitystä ym. ettei märänny pystyyn eli ei halpaa huvia...

Teillä on kyllä ihme maailmankatsomus. Mitään ei haluta omistaa, vaikka ilmaiseksi saisi, kun kaikesta on vaivaa ja kuluja ja ja... Teille riittää asumistuettu kaupungin vuokrakaksio ja seiskan kestotilaus.

Täällä on taas mukavaa porukkaa...
Ymmärrän huolesi ap. Käykää kuitenkin siellä pankissa juttelemassa siitä lainasta, ei siitä ainakaan haittaa ole :) En minäkään myisi mitään, en mökkiä enkä taloa. Jos ei pankista lainaa heruisi menisin töihin, teillä kuitenkin nuorinkin lähempänä kahta vuotta, kun se aika tulee.
Mutta suunnatkaa sinne pankkiin, kyllä asiat järjestyy!

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Ymmärrän huolesi ap. Käykää kuitenkin siellä pankissa juttelemassa siitä lainasta, ei siitä ainakaan haittaa ole :) En minäkään myisi mitään, en mökkiä enkä taloa. Jos ei pankista lainaa heruisi menisin töihin, teillä kuitenkin nuorinkin lähempänä kahta vuotta, kun se aika tulee.

No taatusti. Tuollaisilla vakuuksilla ja reaaliomaisuudella.

Tätä kyseistä asiaa voi suhteuttaa vaikka siten, että mitä tuumaisit, jos antaisin sinulle pari mummon miljoonaa, niin vositko sinä luopua uudesta nissanista vastineeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

Kiitos asiallisesta vastauksesta :-)

Minkä takia teidän nimiin siirrettiin se jo nyt? Eikö tämän tehnyt tajunnut, että teille tulee perintövero maksettavaksi? Kysyttiinkö teiltä siis ensin, että sopiiko tämä järjestely ja lupasitte ja nyt vasta tajusitte, että siitä on kulujakin?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä:
Tätä kyseistä asiaa voi suhteuttaa vaikka siten, että mitä tuumaisit, jos antaisin sinulle pari mummon miljoonaa, niin vositko sinä luopua uudesta nissanista vastineeksi.

No, mutta kun luovut siitä nissanistasi niin miten monta haukkumaketjua niskaasi saat? Tuskin yhtään, mutta kun taloudellisista syistä laitat lapsesi hoitoon niin johan syyllistämistä tulee joka tuutista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä takia teidän nimiin siirrettiin se jo nyt? Eikö tämän tehnyt tajunnut, että teille tulee perintövero maksettavaksi? Kysyttiinkö teiltä siis ensin, että sopiiko tämä järjestely ja lupasitte ja nyt vasta tajusitte, että siitä on kulujakin?

Tottahan me se ollaan tiedetty, että siinä kuluja on. Mutta ei meiltä sen enempää kyselty että milloin olis sopiva ajankohta siirtää tuo meidän nimiin, yllätyksenä se tuli. Eli kutsuivat meidät pankkiin juttelemaan ja aihe oli tämä. Silloin puhuttiin siitäkin vaihtohedosta että jos se siirrettäis lapsille suoraan mutta ei saatu sitä onnistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä:

No, mutta kun luovut siitä nissanistasi niin miten monta haukkumaketjua niskaasi saat? Tuskin yhtään, mutta kun taloudellisista syistä laitat lapsesi hoitoon niin johan syyllistämistä tulee joka tuutista.

Katteellisten panettelua. Lapset voivat taatusti paremmin taloudellisesti turvatussa perheessä, kuin perheessä, jossa aina murehditaan taloudesta. Eikä niitä tulevia kesiä merenrannallakaan kannata aliarvioida hyvinvoinnin kannalta. Aina se betonihelvetin leikkipuiston voittaa, jossa nämä persaukiset "en haluaisikaan perintöä"-arvostelijat viettävät kesäpäiviään lastensa kanssa. Siksi minäkään en itke satkun perintöveroja.

Tottahan me se ollaan tiedetty, että siinä kuluja on. Mutta ei meiltä sen enempää kyselty että milloin olis sopiva ajankohta siirtää tuo meidän nimiin, yllätyksenä se tuli. Eli kutsuivat meidät pankkiin juttelemaan ja aihe oli tämä. Silloin puhuttiin siitäkin vaihtohedosta että jos se siirrettäis lapsille suoraan mutta ei saatu sitä onnistumaan.

Me nimittäin olisimme myös saaneet ennakkoperintönä nimiimme miehen vanhempien asunnon. Lisäksi miehen vanhemmat meinasivat myydä tontin, josta olisi tullut tuloa myös miehelleni. Me kieltäydyimme näistä kuvioista niin pitkäksi aikaa kun minä olen kotiäitinä, koska emme todellakaan tarvitse mitään ylimääräisiä kuluja asioista joista ei ole meille kuitenkaan mitään hyötyä. Eli siis esim. tuo miehen vanhempien asunto - ei hyödyttäisi mitään siitä että se on meidän nimissä mutta saatais kuitenkin kiva perintövero niskaamme.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Me nimittäin olisimme myös saaneet ennakkoperintönä nimiimme miehen vanhempien asunnon. Lisäksi miehen vanhemmat meinasivat myydä tontin, josta olisi tullut tuloa myös miehelleni. Me kieltäydyimme näistä kuvioista niin pitkäksi aikaa kun minä olen kotiäitinä, koska emme todellakaan tarvitse mitään ylimääräisiä kuluja asioista joista ei ole meille kuitenkaan mitään hyötyä. Eli siis esim. tuo miehen vanhempien asunto - ei hyödyttäisi mitään siitä että se on meidän nimissä mutta saatais kuitenkin kiva perintövero niskaamme.

No tuo mökki on ollut käytössämme eli tavallaan olis ollut hullu kieltäytyä siitä ja sen jälkeen mukamas muitta mutkitta vaan käyttää sitä edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja jasmin:
Me sitten miehen kanssa perittiin, tai saatiin ennakkoperintönä suvulle yli sata vuotta kuulunut kesäpaikka (ollut kotina silloin aikoinaan ja nykyään mökkikäytössä). Ihan hienoa juu, mutta perintövero lasku tipahti postista eilen ja 25 000? olis maksamista. Lainaahan sitä varten tarvii ottaa.

Mä vaan oon vielä kotona lasten kanssa, joten en näe muita vaihtoehtoja kuin palata töihin, ei ole millään varaa muuten. Ja paikan myynti olis todella sokki koko suvulle ja niille jotka nimiimme paikan lahjoitti. Tosi ikävä ajankohta kannaltamme tosin, kun kotona oli tarkoitus vielä olla lasten kanssa.

Tulee vaan mieleen nää palstan tuomitsijat... kun kaikilla muka on mahdollista olla kotona ja vain itsekkäät uraäidit tekevät ratkaisuja joissa laittaa lapset hoitoon. Mä en oikeesti tiedä mitä tässä tilanteessa tekis. PItäiskö heittää ne sata vuotta tosta vaan hukkaan ja myydä perintö... eipä lapsetkaan sinne ikinä pääsis kesän viettoon enää ja suvunkin kanssa olis välit siinä.

Kertokaa te vannoutuneet kotiäidit miten tilanne ratkaistaan? :-(

en ymmärrä kysymystä. vaikka menet nyt töihin niin et sinä saa rahaa kuin vähitellen ja perintövero menee kai maksuun heti. joten lainaa joudut ottaa.

Meillä ei suvussa ole mökkejä ja mulla on sisaruksia niin paljon, että ei pelkoa perinnöistä.

Muutenkin tuollainen on rikkaiden paskanjauhantaa. Jos saa kalliin kesämökin, niin kyllä se on helvetti, jos ei pysty sitä 25 tonnia lainaa ottaa, kun köyhä palkansaaja ottaa sen 100 000 eli koko mökin hinnan.

Häpeä"!

Anna se jollekin kolmeksi vuodeksi käyttöön perintöveroa vastaan?

Ymmärtäähän ap sen, että pääoman tuotto ei ole kertaakaan suomen historiassa ollut alle 10% vuodessa, kun otetaan 10 vuoden tarkastelujakso?

Käytännössä tämä tarkottaa sitä, että sinun ei tarvitse ikinä enää tehdä työtä, jos tyydyt erikois-sairaanhoitajan tai metallimiehen palkkaan...

Yhteistyössä