Miten menettelisitte lapsen kanssa tässä tilanteessa? Harrastuksesta kyse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäonnistunut kasvatuksessa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäonnistunut kasvatuksessa?

Vieras
Käyn lapsen (3v) kanssa painiseuran peuharyhmässä, jossa tehdään painiharjoituksia yhdessä. Eli lapsi ja vanhempi toimivat kokoajan yhdessä. Poika lähtee sinne aina innoissaan ja puhuu siitä paljon MUTTA siellä ollessa usein kieltäytyy tekemästä mitään. Alkulämmittelyjuoksussa marisee kokoajan ettei jaksa (lue: halua) juosta, kuperkeikkoja tehtäessä mielummin juoksentelisi ympäriinsä jne. Kyse ei ole siitä etteikö osaisi tai haluaisi tehdä vaan kyse on siitä, että pitäisi tehdä niinkuin käsketään. Ajattelin itse vaan sitkeästi kulkea siellä (kun siitä kerran on maksettukin) ja ehkä poika jossain vaiheessa sopeutuu "käskyttämiseen". Ollaan ehkä kotona päästetty hänet liian helpolla kun on "perheen vauva". Miten te muut toimisitte?

Mä olen vastaavassa tilanteessa paikan päällä sanonut, että mikäli lapsi ei tee niin kuin käsketään, niin sitten mennään kotiin. Ja ollaan mentykin. Ympäriinsä juokseminen ei missään nimessä käy päinsä jos on tarkoitus tehdä jotain muuta, silloin mennään pukuhuoneeseen.

En annakaan hänen juosta ympäriinsä, mutta se tarkoittaa sitä, että minun on pidettävä hänestä kiinni. Se tuntuisi minusta jotenkin luovuttamiselta lähteä kesken kaiken pois.

Meillä tuo loppui kuin seinään, kun valitsimme lapselle (4v) sellaisen harrastuksen jossa äiti tai isä EI ole paikalla. Siitä asti on on lähtenyt harrastukseen innoissaan JA tehnyt siellä innoissaan kaiken mitä käsketään. Ennen sitä oli juuri samanlainen kuin teillä, olin siis itse mukana siihen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En annakaan hänen juosta ympäriinsä, mutta se tarkoittaa sitä, että minun on pidettävä hänestä kiinni. Se tuntuisi minusta jotenkin luovuttamiselta lähteä kesken kaiken pois.

Voi olla, en tietenkään tiedä mikä teillä toimii, mutta vastasinkin sen perusteella mikä meillä on toiminut ja miten minä toimisin. Meillä ei harrastukseen pääse jos ei totella ohjaajaa. Muskarissa toki tyttö ei joskus ujouttaan laulanut, mutta puuhasi kuitenkin muiden mukana ja teki kaikki asiat niinkuin muutkin, se on mun mielestäni eri asia. Jos systemaattisesti kieltäytyy tekemästä yhteisiä juttuja niin sittenhän siellä on turha käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voi olla, en tietenkään tiedä mikä teillä toimii, mutta vastasinkin sen perusteella mikä meillä on toiminut ja miten minä toimisin. Meillä ei harrastukseen pääse jos ei totella ohjaajaa. Muskarissa toki tyttö ei joskus ujouttaan laulanut, mutta puuhasi kuitenkin muiden mukana ja teki kaikki asiat niinkuin muutkin, se on mun mielestäni eri asia. Jos systemaattisesti kieltäytyy tekemästä yhteisiä juttuja niin sittenhän siellä on turha käydä.

Täti pätevä taas pätemässä

Täytyy varmaan tsempata pojan kurin kanssa. Täytyy katsoa sitten seuraavalla kerralla miten sujuu, ja jos ei suju niin sitten lähteä kesken pois kuitenkin. Saattaisi se olla pojalle kova paikka. On melkoinen jääräpää. Hänellä tulee olemaan vaikea elämä, jos ei opi tekemään niinkuin sanotaan, koska sitä kuitenkin joutuu paljon tekemään esim. koulussa. Täytyy tsempata.

Kyllämun mielestä ton ikäisten harrastuksissa pitäisi ottaa huomioon, että se ei voi niin systemaattista olla. Tietenkin totellaan, mutta ei mua pienenä ainakaan kiinnostanut tollaset ohjatut jutut, olisin halunnut kiipeillä köysissä yms.. yms..

MUOK. Mä en ole oppinut koskaan "käskyttämiseen" se sai mun karvat pystyyn ja en varmasti tehnyt niinkuin KÄSKETTIIN. Meidän mummo osasi antaa upeasti aina vaihtoehdon ilman käskyttämistä. Ite oon pyrkinyt kanssa siihen.

""Nyton 2 mahdollisuutta, joko me hypitään tätä salia ympäri tai sitten lähdetään kotiin, kumpaa haluat?"

Tämä sama keino on toiminut meillä lapsiin. "Jäätkö päiväunille vai puetko nätisti ja lähdetään ulos laskemaan mäkeä?"

Jostain syystä päiväunet eivät koskaan houkuta :D

Käykää sitkeästi ainakin jonkin aikaa. Sen jälkeen jos ei lähde sujumaan, keskustelette, eikö lapsi halua käydä siellä ollenkaan.

Aika monet kuvittelevat, että lapsi tekisi jotain harrastuksessa, missä vanhemmat ei ole mukana. Aika monessa jumpparyhmässä on lapsia, jotka vaan sitten istuskelevat salin laidalla, kun eivät halua tehdä mitä pitäisi. Eivät ne ohjaajat heitä pakolla raahaa mukaan. Sitten kyseisten lasten vanhemmat selittävät, kuinka reippaasti heidän lapsensa käyvät jumpassa...

Enpä tiedä mitä sun pitäisi tehdä. Itse en omapäistä poikaani vienyt enää äiti-lapsi jumppaan. Se kun ei oikein toiminut. Myöhemmin aloitti telinejumpan ( 7 v.). Josta tosiaan vanhemmat häädettiin aina pois. Se homma sitten hänelle sopi. On nyt harrastanut 10 vuotta sitä.

Meillä meni välillä tytön meno myös villiksi, kun kävimme lapsi-vanhempi jumpassa. Tänä vuonna tyttöni (4v) kulkee sitten naperojumpassa ilman äitiä ja hyvin näyttää sujuvan, sen mitä olen oven raosta kurkkinut ja ohjaajalta kysynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käykää sitkeästi ainakin jonkin aikaa. Sen jälkeen jos ei lähde sujumaan, keskustelette, eikö lapsi halua käydä siellä ollenkaan.

Aika monet kuvittelevat, että lapsi tekisi jotain harrastuksessa, missä vanhemmat ei ole mukana. Aika monessa jumpparyhmässä on lapsia, jotka vaan sitten istuskelevat salin laidalla, kun eivät halua tehdä mitä pitäisi. Eivät ne ohjaajat heitä pakolla raahaa mukaan. Sitten kyseisten lasten vanhemmat selittävät, kuinka reippaasti heidän lapsensa käyvät jumpassa...

Harmi jos sellaisia on, onneksi on olemassa vastuullisia junppavetäjiä jotka kertovat jos jotkut lapset osallistu. Lisäksi tuo meidän lapsen harrastus on salissa, jossa on ovet kuin paperia. Olen monta 45 minuuttista istunut käytävällä kuuntelemassa kun lapsi innoissaan harrastaa 45 minuuttia, nauraa, kiljahtelee, kyselee neuvoja jne. Eli sinunkin kannattaa ottaa selvää lapsesi harrastuksen sujumisesta eikä vain luottaa sokeasti että kaikki menee hyvin/ei mene.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Harmi jos sellaisia on, onneksi on olemassa vastuullisia junppavetäjiä jotka kertovat jos jotkut lapset osallistu. Lisäksi tuo meidän lapsen harrastus on salissa, jossa on ovet kuin paperia. Olen monta 45 minuuttista istunut käytävällä kuuntelemassa kun lapsi innoissaan harrastaa 45 minuuttia, nauraa, kiljahtelee, kyselee neuvoja jne. Eli sinunkin kannattaa ottaa selvää lapsesi harrastuksen sujumisesta eikä vain luottaa sokeasti että kaikki menee hyvin/ei mene.
Minä olen juuri se ainoa siellä ulkopuolella istuja, sen takia tunnenkin tilanteen :D Näen ja kuulen myös, kun joku hyppää vessassa ja jotain yksi ohjaajista käy puhuttelemassa salin ulkopuolella. Oma lapseni kyllä painaltaa mukana, esikoinen oli aikoinaan vastarannankiiski. Ryhmä on iso ja monet vanhemmat porhaltavat vauhdilla lapsensa kanssa pois. Ainoastaan aktiivisimmat kyselevät jotain siitä, miten on mennyt. Lisäksi olen ollut katselemassa 'avointen ovien' kertoina, ei sinne moni vanhempi tule.

Yhteistyössä