Miten miehen saa tekemään kotihommia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta raivostun oikeesti!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta raivostun oikeesti!!

Vieras
En nyt tarkoita sitä että sen pitäisi töiden jälkeen koko ajan tehdä jotain, mut ihan perus jälkien siivous...
Meillä on pienet lapset ja haluaisin pitää huushollin suht järjestyksessä mutta ei mun aika eikä voimat riitä siihen että siivoon kaikkien jäljet ja palvelen. Ärsyttää ja hermostuttaa jos on sekaista. Mut mies ei huomaa sitä sotkuu, tai sitä ei kiinnosta, saatika et se rupeis itsenäisesti siivoomaan. Tai edes laittais tiskejä koneeseen.. Mä en enää jaksais kattoo sen laiskottelua.

Esim eilen olin koko päivän täällä siivonnu ja laittanu kotia kuntoon, illalla lähdin nuorimmaisen kanssa käymään kaverin luona ja mies jäi muiden kanssa kotiin. Pyysin että tyhjentäis tiskikoneen ja laittais astiat sinne. (Varmaan lähemmäs sadas kerta kun pyydän jonkun pienen homman tekemään) Illalla tulin kun nukkuvat jo, oli tyhjentäny koneen ja laittanu OSAN astioista sinne. Tiskipöytä ja ruokapöytä oli ihan likasia, tiskikone läsötti auki ja tiskipöytä täynnä astioita!! Mikä kumma siinä mättää etä ei voi hommaa tehdä kunnolla loppuun asti, jos huomauttaa niin sanoo että laitoinhan minä... Että ärsyttää.. Tää oli vaan yks esimerkki, voisin luetella helposti 20 näitä. Oon yrittäny itkee, huutaa, sanoo nätisti, hellästi ja vaikka miten mut ei mee perille että jälkensä vois raivata. Omat iltapalan jäljetkin siivoo jos kattoo vierestä ja muistuttaa. Sit pitää joka tavara erikseen luetella et menee kaikki pois ruokapöydältä. Silti jättää mehupurkit tiskipöydälle, ei voi roskikseen asti laittaa, astiat tiskipöydälle ja roskat ja lehti, mitä luki, jää ruokapöydälle auki.

Mitä mä teen sen kanssa, miten saan tajuamaan, että vois oikeesti edes omat jälkensä raivata, ja jos on lasten kanssa keskenään niin sen aikaiset EDES syömisen jäljet...

Sano, että jos ei aikuinen ihminen ala käyttäytyä aikuisen ihmisen lailla, muuttakoon omaan läävään ja hukkukoon siellä itsekseen p*skaan. Jos ei yhteisestä kodista pidetä yhteistä huolta ja se aiheuttaa toiselle suunnatonta rasitusta ja harmistusta, niin vähän voisi ravistella.

Rauhallisesti keskustelemalla kerta kerran jälkeen. Ei kukaan muutu yhdessä yössä. Kannattaa myös kokeilla ehdottaa roolinvaihtoa viikoksi, niin ymmärrätte KUMMATKIN miltä toisesta tuntuu. Ja sit on aina se hyvä perinteinen keino, eli annat vaihtoehdot (aluksi tarpeeksi pieniä), esim: tyhjennätkö tiskikoneen vai laitatko pyykit kuivumaan. Pikkuhiljaa ne oppii. Ja muista, että jos olette tohon tilanteeseen päätyneet, niin on sussakin ollut vikaa, kun olet alusta asti siivonnut perästä, jos toinen ei tee. En siis halua moittia sinua, muistutan vaan että parisuhteessa on kaksi osapuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja huiska:
Sano, että jos ei aikuinen ihminen ala käyttäytyä aikuisen ihmisen lailla, muuttakoon omaan läävään ja hukkukoon siellä itsekseen p*skaan. Jos ei yhteisestä kodista pidetä yhteistä huolta ja se aiheuttaa toiselle suunnatonta rasitusta ja harmistusta, niin vähän voisi ravistella.

ahhahaha! joo sama täällä! meillä ei tosin vielä ole lapsia mutta auta armias kun tulee ja sama jatkuu..tyhjät maitopurkit jää pöydälle, likaset lautaset ym pöydälle jne. ÄRSYTTÄVÄÄ. en ole itekkään mikään tiptop ihminen mutta halooo, tavallinen omien jälkiensä siivoominen pitäis jokaisella täysikäsellä olla kyl päänupissa ilman että pitäis joka kerta asiasta huomauttaa ja raivota. prkl!!!

Osta johonkin yläkaappiin kertakäyttöastioita piiloon joita käytät kun olet lasten kanssa itseksesi. Älä vahingossakaan raivaa miehen jälkiä, tai jos on välttämätöntä niin kerää miehen levälleen jättämät likasukat, tyhjät tölkit ja käyttämänsä astiat ym vaikka hänen vaatekaappiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

No jos AP on nätisti pyytänyt useaan otteeseen ja muutosta ei tapahdu niin samassa tilanteessa kyllä minäkin ehdottaisin sitten oman läävän perustamista.

No oon kyl yrittäny kaikkeni. Kerrankin raivostuin kunnolla ja annoin tulla vaikka mitä, sanoin että painukoon omaansa jos ei voi yhteisestä huushollista pitää huolta mutta ei ota todesta kun tietää etten oikeesti haluu erota. Ehkä päivän saattaa tehä jotain mutta sit on taas niin väsyny niiiiiiin väsyny töiden jälkeen et ei jaksa..

Onko kellään kokemusta miten tollasen laiskiaisen on saanu hommiin????

Alkuperäinen kirjoittaja Kovat keinot käyttöön:
Osta johonkin yläkaappiin kertakäyttöastioita piiloon joita käytät kun olet lasten kanssa itseksesi. Älä vahingossakaan raivaa miehen jälkiä, tai jos on välttämätöntä niin kerää miehen levälleen jättämät likasukat, tyhjät tölkit ja käyttämänsä astiat ym vaikka hänen vaatekaappiinsa.

Hei, onko nää nyt ihan todellisia neuvoja??? Näistähän lapsetkin oppii, että isä on idiootti ja äiti on kostonhaluinen nalkuttaja!! Ehkä jonkinlaiset muut roolimallit olisivat tarpeen...

Lue noi mun aikaisemman kommentit läpi. Toimi meillä. Mies perheestä jossa äiti teki kaiken. Pari vuotta kestin sitä tajuamattani omia virheitäni ja sen jälkeen opeteltiin yhdessä uudet tavat. Vaatii todella pitkää pinnaa ja keskustelua, mut on todellakin sen arvoista. Toivottavasti myös miehesi tajuaa sen.

Ennen ei tietenkään oo tullu niin paljon sotkua kun ei ollu niin montaa lasta. Ennen oon saanu siivottua päivisin kun on töissä ja myönnän että olin paljon välinpitämättömämpi joskus kun odotin ja oli pieniä vauvoja niin en jaksanut vaatiakkaan sitä että huusholli ois tiptop-kunnossa. Viime vuonna rakennettiin talo niin sillon tietenkin tein kaikki hommat ite, mutta nyt haluaisin myös miehen osallistuvan kun kerran on kotonakin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No oon kyl yrittäny kaikkeni. Kerrankin raivostuin kunnolla ja annoin tulla vaikka mitä, sanoin että painukoon omaansa jos ei voi yhteisestä huushollista pitää huolta mutta ei ota todesta kun tietää etten oikeesti haluu erota. Ehkä päivän saattaa tehä jotain mutta sit on taas niin väsyny niiiiiiin väsyny töiden jälkeen et ei jaksa..

Onko kellään kokemusta miten tollasen laiskiaisen on saanu hommiin????

Kävin hakemassa ison orthexin muovilaatikon, jonka sijoitin makuuhuoneeseen sängyn viereen miehen puolelle. Keräsin systemaattisesti parin päivän ajan KAIKEN, mitä jälkeensä jätti mukeista, haarukoista ja dvd:istä sukkiin ja kalsareihin ja kippasin sinne. Kylkeen kirjoitin, että laatikko tyhjennetään kaatopaikalle kahden päivän välein. Samalla ilmoitin, että pyykkäys- ja hyysäyspalvelu loppuu nyt, ainoastaan pyykkikoreista valmiiksi värien mukaan lajitellut vaatteet pestään, muut päätyy laatikkoon ja vien joka toinen päivä roskalaatikkoon iltalenkillä.

Ei tarvinnut tyhjentää. Veti herneen kyllä nenään, mutta kummasti alkoi hoitua se tiskikoneen avaaminen ja pyykkikorin käyttö.

Kyllä se sillon saattaa tehdä jos ollaan kaikki kotona ja mä teen koko ajan jotain ja pyydän jonkun homman tekemään, tai jos on vieraita tulossa. Mut niin pieni ja mitätön homma: ruokapöydän raivaus jos "ei oo ihan pakko" tai jos mä en oo hoputtamassa nii ei varmasti, saatika et tekis homman kunnolla loppuun asti. Vähintään jää pöytä pyyhkimättä, ei kyllä ainakaan voi lattiaa lakaista..

ap: voi, onneksi joillain ihan sama tilanne kuin meillä! Eilen aloin kerätä sen jättämiä tavaroita sen urheilukassiin.. en siis astioita tai roskia, mut jotain oli tehtävä, kun ei sanominen mene perille. Meillä mies loukkaantuu sanomisesta niin, että pitää mykkäkoulua tai vetoo että hän käy töissä..:(

Yhteistyössä