Miten mies (tai toinen vanhempi) VOI olla osallistumatta vauvansa/lapsensa hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsestäänselvyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsestäänselvyys

Vieras
Siis millä oikeudella?
Kun toinen vanhemmista on vanhempainvapaalla, niin eikö se tarkoita sitä että hän huolehtii lapsesta sen ajan kuin toinen vanhemmista on töissä ja työn ulkopuolelle jäävä aika on kummankin vanhemman yhteisellä vastuulla lapsen hoitoa ajatellen?
Siis illat, yöt, viikonloput ja lomat niin kummallakin vanhemmalla on yhtä suuri vastuu tai osuus lapsen hoitoon? Eikö se näin kuuluisi mennä?

Niin miten mies VOI ilmoitusluontoisesti vaan sanoa esim. "huomenna ön töiden sitä-sun-tätä juhlat, tulen sitten yöllä taksilla" ?
Miehen kuuluisi ensin kysyä itseltään: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI makaa kaikki vapaat aamunsa pitkään sängyssä ja nousta kun häntä huvittaa?
Miehen kuuluisi jälleen miettiä: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI maata tuntikausia sohvalla uppoutuneena täysin television ja internetin lumoaviin maailmoihin kyseenalaistamatta: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI mennä töiden jälkeen luuhaamaan omille asioille tuntikausiksi ilman että hän ensin selvittää: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI lähteä kaverilleen ja sieltä ilmoittaa viestillä että hän jää nyt tänne yöksi ja tulee joskus epämääräisenä aikana seuraavana päivänä?
Taas kerran: KUKA HOITAA SILLOIN LAPSENI?

Äiti hoitaa, koska äiti tuntee vastuunsa vanhempana ja äitinä. Äiti miettii siivotessaan, asioilla käydessään, vessassa käydessään, suihkussa käydessään ja jopa nukkuessaan MITEN SAMALLA SAA HOIDETTUA LAPSENSA.

Okei, sun mies on tollanen. Sä oot sellanen joka sitä sietää. Ei tarkota että kaikki miehet ois.

Kyllä meidän mies saa lähtä vaikkapa työpaikan bileisiin jos sellaset on tulossa. Lasta hoidan sillon minä, tai jos en minä voi, niin hoitaja sitten, vaikkapa mummu. Vastaavasti jos minulla on menoa, sillon lasta hoitaa mieheni. Tai jos miehelläkin on menoa niin sitten taas joku muu. Ei oo vaikeeta.

Olen pahoillani et sulla on tollanen mies.

Aika moni äiti, mäkättää ukolleen IHAN kaikesta mikä lapsen hoitoon liittyy. Milloin on väärän sävyinen potkupuku päällä, milloin ei oo muistettu antaa tyrnikiisseliä, vaan syötiin leipää. Ei ihan kaikesta tarvi valittaa, ei se miehen tapa hoitaa lasta, oo sen hhuonempi, se on vaan erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Aika moni äiti, mäkättää ukolleen IHAN kaikesta mikä lapsen hoitoon liittyy. Milloin on väärän sävyinen potkupuku päällä, milloin ei oo muistettu antaa tyrnikiisseliä, vaan syötiin leipää. Ei ihan kaikesta tarvi valittaa, ei se miehen tapa hoitaa lasta, oo sen hhuonempi, se on vaan erilainen.

Laittaisi edes jonkun potkupuvun päälle tai syöttäisi edes jotain niin täällä olisi yks hemmetin tyytyväinen äiti.
Valittajia varmasti on juu mutta ei tällä kertaa osunut.

tätä peesailen!! ei ole ihme ettei mies osallistu,jos kaikki on aina väärin mitä hän tekee..sama pätee myös siivoukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Laittaisi edes jonkun potkupuvun päälle tai syöttäisi edes jotain niin täällä olisi yks hemmetin tyytyväinen äiti.

En mä sua tarkoittanutkaan, vaan noin ihan yleisesti. Moni on heti "ohjaamassa" (pätemässä) äijää vieressä, jos se jotain tenavan kanssa yrittää touhata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sun varmaan kannattaisi valittaa asiasta miehelle.

oletkos itse pyytänyt/käskenyt miestä tekemään jotain? joskus miehet on vaan niin tyhmiä ettei ne tajua itse tehdä jotain jos vaimo vaan kiltisti kaiken tekee :whistle:

Noinhan se kuuluisi kaikkien sääntöjen mukaan mennä, mutta ei meillä ainakaan ole noin mennyt. :/ Joskus olenkin mieheltä kysynyt kun on jonnekin lähtenyt, ja olettanut että minä automaattisesti hoidan lapset, että minne meinaa lapset viedä hoitoon. Siinä sitten mies huulipyöreänä ihmettelee, että "minne SINÄ sitten menet?". :headwall: Niinpä... Minnekkä sitä äiti ikinä lastensa luota menisikään...

Nyt tilanne on vähän muuttunut kun itsekin olen vuorotyössä, joten isäkin joutuu hoitamaan lapsiaan, jopa vapaapäivinään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:

tätä peesailen!! ei ole ihme ettei mies osallistu,jos kaikki on aina väärin mitä hän tekee..sama pätee myös siivoukseen.

Joo toi siivous on toinen asia. Muistan AINA, kun tulin veljen ja sen ex-korppikotkan luo tupareihin... Veli oli sillä aikaa siivonnut koko kämpän, kun me oltiin kaupoilla. Oli vieny matot ulos, pyyhkiny pölyt, pessy vessat, ja lattiat, niin ensimmäisenä alkaa vitunmoinen huuto, kuinka vessa on niin huonosti pesty :headwall: :headwall:

Meillä pojan isä oli juuri tuollainen ap:n kuvaama otus. Puoli vuotta sitä katselin, loppujen lopuksi meni hermot niinkin pieneen asiaan kuin vauvan iltapuuron syöttö! Yritin nätisti sanoa miehelle josko hän voisi reilu kuukauden tauon jälkeen pojalle sen puuron antaa ja laittaa sen jälkeen nukkumaan. Vastaukseksi lopulta sain että HÄN ei vaan halua antaa sitä puuroa.. Se olikin sitten se viimeinen naula arkkuun, tää mamma muutti jo reilu viikon päästä episodin jälkeen yhteisestä kodista pois. Harvoin oikeasti pyysin mieheltä mitään lapsenhoitoon liittyvää, annoin mennä ja tulla aika vapaasti. Hoidin poikaa päivät ja yöt, että mies pääsee pirteänä töihin. Ja sen kerran kun jotain pyysin, mies ei vaan yksinkertaisesti halua tehdä mitään!
Muuttoon oli kyllä muitakin syitä, mutta tuo tapaus vain jotenki avasi mun silmät. Että jos oikeasti piti kaikki itse tehdä, niin helpompi vaan olla sitten kokonaan yksin. Eipähän tarvi tuntea enää mielipahaa miehen tekosista.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Kyllä meidän mies saa lähtä vaikkapa työpaikan bileisiin jos sellaset on tulossa. Lasta hoidan sillon minä, tai jos en minä voi, niin hoitaja sitten, vaikkapa mummu. Vastaavasti jos minulla on menoa, sillon lasta hoitaa mieheni. Tai jos miehelläkin on menoa niin sitten taas joku muu. Ei oo vaikeeta.

Kysehän ei ole siitä ettei saisi mennä vaan siitä että asiasta ei edes keskustella. Mies pitää ihan itsestään selvänä että näinhän se menee.
Kun mies jää lapsen kanssa kotiin tulee hän lankoja pitkin että lapsi huutaa ja raivoaa ovella kotiin tullessa lapsen kuullen.
No tuskin se lapsi sille melkein vieraan miehen (isän) seurassa rauhoittuukaan.

Tätä menoa en nyt ole sietämässäkään vaan harkitsen erittäin vahvasti eroa. Perusteet taitaa löytyä, vai?
Vai voiko taas syyllistää että erotaan ilman yrittämistä kun minä olen se ainoa joka tässä yrittää - keskusteluyhteyttä mieheen on turha edes yrittää saada, yritetty on.

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:

Joo toi siivous on toinen asia. Muistan AINA, kun tulin veljen ja sen ex-korppikotkan luo tupareihin... Veli oli sillä aikaa siivonnut koko kämpän, kun me oltiin kaupoilla. Oli vieny matot ulos, pyyhkiny pölyt, pessy vessat, ja lattiat, niin ensimmäisenä alkaa vitunmoinen huuto, kuinka vessa on niin huonosti pesty :headwall: :headwall:

:headwall: :headwall: :headwall: no voi kettu!!
minä en ymmärrä sitä, että aletaan natkuttaa ensin siitä ettei toinen koskaan mitään, milloinkaan eikä ainakaan oma-aloitteisesti..ja sitten kun toinen osallistuu(vaikkei aina siis oma-aloitteisesti) niin alkaa hillitön rutina!! jos ei kelpaa kuin oma tyyli, on paras sitten aina itse tehdä, eikä valittaa ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja itsestäänselvyys:
Siis millä oikeudella?
Kun toinen vanhemmista on vanhempainvapaalla, niin eikö se tarkoita sitä että hän huolehtii lapsesta sen ajan kuin toinen vanhemmista on töissä ja työn ulkopuolelle jäävä aika on kummankin vanhemman yhteisellä vastuulla lapsen hoitoa ajatellen?
Siis illat, yöt, viikonloput ja lomat niin kummallakin vanhemmalla on yhtä suuri vastuu tai osuus lapsen hoitoon? Eikö se näin kuuluisi mennä?

Niin miten mies VOI ilmoitusluontoisesti vaan sanoa esim. "huomenna ön töiden sitä-sun-tätä juhlat, tulen sitten yöllä taksilla" ?

Miten mies VOI makaa kaikki vapaat aamunsa pitkään sängyssä ja nousta kun häntä huvittaa?

Miten mies VOI maata tuntikausia sohvalla uppoutuneena täysin television ja internetin lumoaviin maailmoihin kyseenalaistamatta: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI mennä töiden jälkeen luuhaamaan omille asioille tuntikausiksi ilman että hän ensin selvittää: kuka hoitaa silloin lapseni?

Miten mies VOI lähteä kaverilleen ja sieltä ilmoittaa viestillä että hän jää nyt tänne yöksi ja tulee joskus epämääräisenä aikana seuraavana päivänä?

Äiti hoitaa, koska äiti tuntee vastuunsa vanhempana ja äitinä. Äiti miettii siivotessaan, asioilla käydessään, vessassa käydessään, suihkussa käydessään ja jopa nukkuessaan MITEN SAMALLA SAA HOIDETTUA LAPSENSA.

Pitäisi varmaan käydä keskustelua. Sinä ja lapsenne olette ansainneet isän jota kiinnostaa. Älä nyt vaan jätä tätä asiaa tähän, että purat pahaa mieltäsi vain palstalla. Yhdessä olette lapsen hankkineet ja yhdessä myös hoidatte.

Alkuperäinen kirjoittaja Simppeli:
Että jos oikeasti piti kaikki itse tehdä, niin helpompi vaan olla sitten kokonaan yksin. Eipähän tarvi tuntea enää mielipahaa miehen tekosista.

Täsmälleen sama ajatus on pyörinyt minulla päässä jo pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja aamulla:
Alkuperäinen kirjoittaja itsestäänselvyys:
Siis millä oikeudella?

Pitäisi varmaan käydä keskustelua. Sinä ja lapsenne olette ansainneet isän jota kiinnostaa. Älä nyt vaan jätä tätä asiaa tähän, että purat pahaa mieltäsi vain palstalla. Yhdessä olette lapsen hankkineet ja yhdessä myös hoidatte.

olen samaa mieltä. printtaa vaikka tämä kirjoitus ja vaikka koko ketju ja leväytä miehesi eteen pöydälle. pitäisi hitaamankin järjenjuoksun omaavan kaksilahkeisen ullakolla jokinlaisen airamin vilkahtaa...
mutta jos ei vilkahda ja ap kokee kaikkensa jo suhteelle antaneensa niin sitten vaan totuus miehelle, että jos et mitenkään muutu niin osoite muuttuu..

Tiedän tyypin, joka ei vaihda edes vaippaa. Leikkii kyllä leikki-ikäisten kanssa silloin, kun hänelle sopii. Joskus reissussa mun mies vaihtoi heidän lapsensa vaipan!

Mä en jotenkin tajua sitä, että äidit valittaa sitä että kun he PYYTÄVÄT miestä hoitamaan lasta, mies ei tee mitään.

Miksi miestä pitää äidin mielestä pyytää hoitamaan lapsia? Eikö perheen suhteet jo synnytyssalista alkaen pitäisi muodostua niin, että kyseessä on perhe, jossa on molemmilla tasavertainen tunne- ja hoitosuhde lapseen.

Mistä tulee se, että äiti katsoo olevansa se ensisijainen hoitaja lapselle ja isä vasta toissijainen? Miksi asiat etenevät siihen pisteeseen, että toinen ottaa itselleen hoidon ja alentaa toisen apuhoitajaksi?

Pakko vielä tämäkin kertoa. Yhden ainoan kerran mies suostui poikaa katsomaan, että pääsin käymään viihteellä. Mies oli aamulla niin ylpee itsestään, kun oli osannutkin olla pojan kans kaksistaan. Mutta annas kun koitti ilta!! Tottakai miehen piti päästä vuorostaan kavereiden kanssa, koska olinhan minäkin edellisenä iltana päässyt.. Muuten ei tässäkään mitään, mutta kun mies oli jo ollut viihteellä saman viikon keskiviikkona ja edellinenkin viikoloppu meni aikalailla alkoholin vaikutuksen alaisena..

voi kurjuus että jollain on noin ajattelemattomia miehiä:( minäkin olen joutunut välillä miehelle huomauttamaan että vaihtaisi vaipan tms. mutta on kyllä alusta asti hoitanut lapsen joka ilta nukkumaan, joka toisen yön on myös vauvan kanssa, siis hoitaa heräilyt niin että tasapuolisesti saamme nukkua molemmat. se on totta että joillekin miehille pitää vain asioista sanoa ennenkuin tapahtuu, mutta useampi mies siitä pikkkuhiljaa oppii!

Mun kälyn mies ei tee kotona YHTÄÄN MITÄÄN. Ei siivoa, ei laita (ees lämmitä) ruokaa, ei koskaan, SIIS IKINÄ ole rikkaa ristiin laittanut lastenhoidon eteen. Kun käly imetti pienempää, piti hänen samalla hoitaa isompikin lapsi. Isänsä ei ees lastenohjelmaa saa lapsille päälle.

Mutta mies hoitaa ulkohommat tip top. Autot on aina kunnossa ja tankattu. Töitä hän painaa pitkää viikkoa, ulkomaillakin ja tuo hyvän palkan kotiin. Lomat tosin kuluu tällä isännällä Alpeilla yms kaveriporukassa.

Silti he ovat onnellisia. Sitä mä vaan jaksan välillä ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en jotenkin tajua sitä, että äidit valittaa sitä että kun he PYYTÄVÄT miestä hoitamaan lasta, mies ei tee mitään.

Miksi miestä pitää äidin mielestä pyytää hoitamaan lapsia? Eikö perheen suhteet jo synnytyssalista alkaen pitäisi muodostua niin, että kyseessä on perhe, jossa on molemmilla tasavertainen tunne- ja hoitosuhde lapseen.

Mistä tulee se, että äiti katsoo olevansa se ensisijainen hoitaja lapselle ja isä vasta toissijainen? Miksi asiat etenevät siihen pisteeseen, että toinen ottaa itselleen hoidon ja alentaa toisen apuhoitajaksi?

Pakkohan sitä lasta jonkun on hoitaa ja jos ei sitä tee isä niin silloin äiti. Valitettavan usen se menee juuri näin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja miemie:
Mun kälyn mies ei tee kotona YHTÄÄN MITÄÄN. Ei siivoa, ei laita (ees lämmitä) ruokaa, ei koskaan, SIIS IKINÄ ole rikkaa ristiin laittanut lastenhoidon eteen. Kun käly imetti pienempää, piti hänen samalla hoitaa isompikin lapsi. Isänsä ei ees lastenohjelmaa saa lapsille päälle.

Mutta mies hoitaa ulkohommat tip top. Autot on aina kunnossa ja tankattu. Töitä hän painaa pitkää viikkoa, ulkomaillakin ja tuo hyvän palkan kotiin.

Ehkä ne ulko- ym. hommat on tiptop siksi, koska ne hän saa tehdä aivan kuten haluaa, eikä kenenkään käskystä ja valvonnan alaisena?

Yhteistyössä