Miten neuvola on suhtautunut jos vauva saanut kiinteitä ainoastaan sormiruokaillen? Pelkään reaktiota...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks mutsi vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.

Allergiariski kasvaa, jos aloittaa kiinteät YLI 6 kk iässä.

Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.

Tuo allergiariskin kasvaminen on kovin kiistelty tutkimusaihe tällä hetkellä. Suomen virallinen suositus on kuitenkin täysimetys 6kk ikään asti ja vasta sitten kiinteät. Kansainvälisen terveysjärjestön suositus täysimetyksellehän on jopa vuosi. Toki riippuu myös siitä saako nimenomaan rintamaitoa vai korviketta. 4kk täysimetys kun tutkimusten mukaan myös suojaa allergioilta. Itse en usko tuohon, että allergiariski merkittävästi kasvaisi jos aloittaa 6kk iässä kuin että antaisi aiemmin kun lapsen elimistöä ei varsinaisesti ole vielä aiemmassa vaiheessa tarkoitettu saamaan kiinteää. Jos siis lapsi perusterve ja on täysimetyksellä. Täysimetyksellä lapsi myös altistuu ruuan allergeeneille äidinmaidon kautta sopivissa annoksissa ja jo se estää allergioita.

Tuo viikko yhtä ruoka-ainetta -periaate ehkä onnistuu, jos pelaa pelkkien pilttipurkkien kanssa. Meillä sormiruokaileva kuopus on saanut alusta asti soveltuvilta osin samoja ruokia kuin me muutkin, eikä olla syöty samaa ruoka-ainetta viikkoa putkeen :D

Jaa, esikoinen ei suostunut valmisruokaa syömään paitsi maissisosetta ja hedelmiä, joten ihan itse tein pakastimeen soseita valmiiks. Kuten myös kuopuksellekin aikanaan. Helppo laittaa jääpalarasiaan ja siitä ottaa tarpeen mukaan. Saa erilaisia yhdistelmiäkin helpommin kun ruoka-aineet on erikseen eikä oo esim. lihaporkkanabataatti vaan ne kaikki kolme erikseen pakastettuna. Mun allergiataustan vuoksi halusin alottaa kiinteät hitaasti ettei tarvi sit kokonaan stopata jos tuleekin oireita. Sitähän ei tiedä mistä ne tulee jos saa monia uusia ruoka-aineita samalla.

Laitatteko te öljyä niitten sormiruokapalasten päälle?

[QUOTE="Kirsi";29548993]Antakaa nyt niitä ihan käytännön vinkkejä että aloittelijatkin eli minä osaavat aloittaa sormiruokailun :)[/QUOTE]

Aiheeseen kannattaa tutustua kunnolla, jotta osaat argumentoida kun asiasta tietämättömät tulevat ihmettelemään ratkaisuasi ;) Suosittelen lukemaan kaksi hyvää kirjaa aiheesta. Suomalaisten tekemä "Minä syön itse" on nopealukuinen perusteos, jossa mukana hyviä ruokaohjeita niin vauvoille kuin koko perheellekin ja vinkkejä miten soveltaa samasta ruuasta aikuisten ja lasten versio. Mut ehkä vielä parempi kirja tiedollisesti on "Omin sormin suuhun"

Huhhuh että jotkut voi olla avuttomia, ei osata edes omia lapsia syöttää ilman että siitä tehdään ihme showta ja ideologian mainostamista...

Avuttomia kun tekee erilailla? Ideologian mainostamista? Minkä ideologian? Ei se mitään showta ole, mutta mielelläni kerron kiinnostuneille, miksi niin teen ja jaan tietämystäni asiassa, jonka olen hyväksi havainnut.

[QUOTE="Kirsi";29548993]Antakaa nyt niitä ihan käytännön vinkkejä että aloittelijatkin eli minä osaavat aloittaa sormiruokailun :)[/QUOTE]

Meidän kuopus on ollut ihan pienestä ruokapöydässä mukana, ja olen tökännyt käteen jonkun porkkanan tutkittavaksi. 6 kk iässä istutin omaan tuoliin ja aloin antaa kasvistikkuja eteen pöydälle. Ne sitten kelpasivatkin paremmin kuin lusikkaruoka. Piti alkaa etsiä sormin syötäviä ja energiapitoisia ruokia. Avokado oli hittituote hoikalle vauvalle, samoin kananmuna vähän isompana.

Sopivan kokoinen pala aluksi on nyrkkiin menevä.

Jaa, esikoinen ei suostunut valmisruokaa syömään paitsi maissisosetta ja hedelmiä, joten ihan itse tein pakastimeen soseita valmiiks. Kuten myös kuopuksellekin aikanaan. Helppo laittaa jääpalarasiaan ja siitä ottaa tarpeen mukaan. Saa erilaisia yhdistelmiäkin helpommin kun ruoka-aineet on erikseen eikä oo esim. lihaporkkanabataatti vaan ne kaikki kolme erikseen pakastettuna. Mun allergiataustan vuoksi halusin alottaa kiinteät hitaasti ettei tarvi sit kokonaan stopata jos tuleekin oireita. Sitähän ei tiedä mistä ne tulee jos saa monia uusia ruoka-aineita samalla.

Laitatteko te öljyä niitten sormiruokapalasten päälle?

Esikoisen kanssa minäkin tein kaikki soseet itse kuvaamallasi tavalla. Mutta kuopuksen kohdalla se soseralli alkoi vähän kyllästyttää, kun lapsi ei tosiaankaan suostunut syömään soseita. Kuopus söi sitten paljolti samoja juttuja kuin me muutkin, eikä onneksi ollut allerginen.

Rasvalisiä tarjoiltiin useammallakin tavalla, kun on aina ollut hoikka lapsi ja kova liikkumaan.

Meillä tosiaan sormiruokailu ei ollut ideologinen valinta, vaan lapsen temperamentille sopiva keino saada ruokaa alas.

aiemmin kysyneelle: olen antanut syötäväksi ensin 5 kk maissinaksuja ja leivänpaloja. peruna ei maistunut ei soseena eikä paloina. keitettyä porkkanaa pituussuuntaan puolitettuna ja noin 5 cm pätkinä. kukkakaalia kokeiltiin mutta sekään ei maistunut.

nyt 6 kk iässä on syötetty kaikkea mikä on kohtuullisen suolatonta. pähkinöitä en antaisi. joskus laitoin vauvan lattialle mahalleen ja karjakanpiirakka puolitettuna eteen. noin puolet meni suuhun ja puolet sai pestä pois. muovi alla olisi kätevä mutta vaikea toteuttaa eli mieluummin pesen lattian. vauvan syödessä on kuitenkin omat kädet vapaana ja vauvalla kiinnostavaa tekemistä pitkäksi aikaa.

muita ruokia, joista en tiedä ovatko ideologian mukaisia mutta ovat toimineet:

banaani viipaleina tai pätkinä: onnistuu mutta liukasta sormissa.
appelsiiniviipaleet joissa ei ole kiviä: maistuvat yllättävän hyvin jäljelle jää imeskelty kuori.
ruisleipä sentin levyisinä pätkinä: aiheutti ehkä mahanpuruja mutta rakenteeltaan hyvää syötävää.
erilaiset mössöt: ei osaa vielä syödä näitä mutta kiinnostavat kyllä. syötetään lusikalla josta saa itsekin pitää kiinni samalla.
keltajuuri keitettynä 1x4 cm tikkuina: kiinnostavaa mutta liian väkevän makuista. ei pystynyt syömään vaikka olisi halunnut ja tykkäsi.
paistettu hirvenliha leikattuna ohuiksi viipaleiksi: vauvan herkkua mutta murenemisen takia tarvitseevähän apua syömiseen.
pehmeät vetiset kanapalat: maistuu hyvin

siis mitä te niinkun sit annatte sormiruoaksi? meillä ei kohta 7kk tytöllä oo kun yks hammas niin et oo uskaltanu sen antaa vielä itse mitään kovempaa ainakaan syödä. ainoa et on imeskelly porkkanaa mut se nyt ei ollut syömistä alkuunkaan. :D

eli mitä sormiruokaa noin pienet sitten vetelevät?

siis mitä te niinkun sit annatte sormiruoaksi? meillä ei kohta 7kk tytöllä oo kun yks hammas niin et oo uskaltanu sen antaa vielä itse mitään kovempaa ainakaan syödä. ainoa et on imeskelly porkkanaa mut se nyt ei ollut syömistä alkuunkaan. :D

eli mitä sormiruokaa noin pienet sitten vetelevät?

Keität sen porkkanan niin kyllä se sen saa syötyä. Ylipäänsä kaikki niin pehmeä että sen voi hajottaa kielellä kitalakea vasten.
Kaikki keitetyt vihannekset siis niinkuin porkkana, parskaali, kukkakaali, palsternakka, peruna. Bataattikin käy mutta liian pehmeää ehkä.
Ylikypsä, pehmeä päärynä, banaani, avokado, appelsiinilohko josta 'nahka' poistettu.
Sitten kun lapsi osaa syödä näitä kaikkein pehmeimpiä niin siirryt astetta kovempiin kuten uunilohi/seiti, keitetyt makaroonit, keitetty/pitkään haudutettu liha(esim
Katjalanpaistityyppinen, keitetty kananmuna, itse tehdyt lihapullat jne.

Se mikä mua hämää näissä sormiruokakeskusteluissa on se että ihmiset ei tunnu tietävän että rintamaidossa ei ole juurikaan rautaa vaan vauva elää ensi kuukaudet sikiöaikaisilla rautavarastoilla. Tutkimusten mukaan osa 6kk täysimetetyistä vauvoista on jo ne rautavarastot käyttäneet ja sen vuoksi suositellaan että viljat ja liha lisätään melko nopeasti ruokavalioon jos kiinteät aloitetaan 6kk iässä vasta. Valitettavasti ne on juuri sellaisia mitä sormiruokaillen on vaikeampi antaa.

Ennen sormiruokailun aloittamista vauvan pitää osata istua, ensinnäkin sen takia että istuen ruoka ei niin helposti mene kurkkuun ja toiseksi sen takia että istumisen oppimisen aikoihin imemiseefleksi sammuu, mikä on olennaista jotta vauva ei vetäisi ruokaa kurkkuunsa. Mahallaan lattialla en siis kyllä mittän ruokia antais.

aiemmin kysyneelle: olen antanut syötäväksi ensin 5 kk maissinaksuja ja leivänpaloja. peruna ei maistunut ei soseena eikä paloina. keitettyä porkkanaa pituussuuntaan puolitettuna ja noin 5 cm pätkinä. kukkakaalia kokeiltiin mutta sekään ei maistunut.

nyt 6 kk iässä on syötetty kaikkea mikä on kohtuullisen suolatonta. pähkinöitä en antaisi. joskus laitoin vauvan lattialle mahalleen ja karjakanpiirakka puolitettuna eteen. noin puolet meni suuhun ja puolet sai pestä pois. muovi alla olisi kätevä mutta vaikea toteuttaa eli mieluummin pesen lattian. vauvan syödessä on kuitenkin omat kädet vapaana ja vauvalla kiinnostavaa tekemistä pitkäksi aikaa.

sorry tuplapostaus. kännykkä hakee vanhojakin sivuja.

minusta ruokaa voi antaa silloin kun vauva alkaa sitä itse viedä suuhun. jos ajatellaan eläimen kehitystä, olisi outoa että jälkeläinen kiinnostuu ruuasta ja saa sen suuhunsa vain tukehtuakseen siihen. eli kun jotain menee omatoimisesti suuhun, on valmis aloittamaan. on se sitten istuallaan tai mahallaan. selällään on aika vaikea poimia ruokaa lattialta mutta onnistuu sekin joskus.

oman kokemuksen mukaan terve vauva osaa kakoa ja yskiä ruuan pois jos sitä tulee liikaa suuhun. toki ruokailua pitää aina seurata koska vahinko voi sattua.

Oma napero hyvin tarkasti 4 kk ikäisenä alkoi hamuamaan kaikkea ruokaa jonka vaan näki. Annettiin hänelle kokeeksi maissinaksu käteen, sen söi siltä istumalta -> aloitettiin kiinteiden antaminen. Saanut alusta lähtien syödä itse pehmeitä asioita soseiden ohella. Tein soseet itse koska kaupan mauttomat mömmöt ei vaan ikinä ole mennyt luukusta alas, vain marjasoseet ovat kelvanneet. Miellä hampaita tuli aika aikaisin, joten on saanut jo 5 kk ikäisenä jyystettyä itse esim kurkun paloja jne. Toisaalta se että hänelle syötettiin soseita lusikalla varmasti tuki halua oppia syömään itse aterimilla, lusikka annettiin haluavaan käteen reilusti ennen vuoden ikää ja nyt 16 kk ikäinen lapsi syö jo varsin hyvin itse lusikalla, osaa syödä raakaa porkkanaa, omenaa, syö hapankorppua tai näkkileipää jne.

[QUOTE="Veera";29549848]Se mikä mua hämää näissä sormiruokakeskusteluissa on se että ihmiset ei tunnu tietävän että rintamaidossa ei ole juurikaan rautaa vaan vauva elää ensi kuukaudet sikiöaikaisilla rautavarastoilla. Tutkimusten mukaan osa 6kk täysimetetyistä vauvoista on jo ne rautavarastot käyttäneet ja sen vuoksi suositellaan että viljat ja liha lisätään melko nopeasti ruokavalioon jos kiinteät aloitetaan 6kk iässä vasta. Valitettavasti ne on juuri sellaisia mitä sormiruokaillen on vaikeampi antaa.

Ennen sormiruokailun aloittamista vauvan pitää osata istua, ensinnäkin sen takia että istuen ruoka ei niin helposti mene kurkkuun ja toiseksi sen takia että istumisen oppimisen aikoihin imemiseefleksi sammuu, mikä on olennaista jotta vauva ei vetäisi ruokaa kurkkuunsa. Mahallaan lattialla en siis kyllä mittän ruokia antais.[/QUOTE]

Onpa paljon kummallista tietoa. Ensinnä kyllä sormiruokaillessa ne lihat myös aloitetaan samassa tahdissa. Tarkennan: nykysuositusten mukaan niin että täysimetys noin 6kk ikään asti ja siitä sit asteittain kiinteitä. Lihan saa hienonnettua kovin pieneksi ja keitettyä aivan suussa sulavaksi. Esim. lihapyörykät ja kebakot (tietty itsetehdyt) tehneet meillä kauppansa. Liha suositellaan ruokavalioon n.8kk iässä ja siihen myös sormiruokaillen mennään. Tietty keskoset ovat tässä poikkeus.

Vauvan pitää osata joo istua, mutta tuetusti vanhemman sylissä riittää. Mistä ihmeestä olet vetänyt tuon imemisrefleksin sammumisen? Miten sitten on mahdollista imettää vauvaa vielä reilusti yli 1v jos imemisrefleksiä ei ole :D ? Imemisrefleksillä ei kyllä ole sormiruokailussa osaa eikä arpaa

Onpa paljon kummallista tietoa. Ensinnä kyllä sormiruokaillessa ne lihat myös aloitetaan samassa tahdissa. Tarkennan: nykysuositusten mukaan niin että täysimetys noin 6kk ikään asti ja siitä sit asteittain kiinteitä. Lihan saa hienonnettua kovin pieneksi ja keitettyä aivan suussa sulavaksi. Esim. lihapyörykät ja kebakot (tietty itsetehdyt) tehneet meillä kauppansa. Liha suositellaan ruokavalioon n.8kk iässä ja siihen myös sormiruokaillen mennään. Tietty keskoset ovat tässä poikkeus.

Vauvan pitää osata joo istua, mutta tuetusti vanhemman sylissä riittää. Mistä ihmeestä olet vetänyt tuon imemisrefleksin sammumisen? Miten sitten on mahdollista imettää vauvaa vielä reilusti yli 1v jos imemisrefleksiä ei ole :D ? Imemisrefleksillä ei kyllä ole sormiruokailussa osaa eikä arpaa

Thl:n suositus on kyllä aloittaa lihat pian kasvissoseiden jälkeen 6kk iässä.

Imemisrefleksi tarkoittaa sitä että kun pienen vauvan kitalaen takaosaan painetaan nänni(tai tutti tai sormi) niin vauva alkaa imeä. Refleksin häviämisestä huolimatta tietysti voi imeä, osaathan itsekin imeä pillillä.

[QUOTE="Veera";29550171]Thl:n suositus on kyllä aloittaa lihat pian kasvissoseiden jälkeen 6kk iässä.

Imemisrefleksi tarkoittaa sitä että kun pienen vauvan kitalaen takaosaan painetaan nänni(tai tutti tai sormi) niin vauva alkaa imeä. Refleksin häviämisestä huolimatta tietysti voi imeä, osaathan itsekin imeä pillillä.[/QUOTE]

Testaappa kuin hyvin puolivuotias osaa imeä pilliä :D Kyllä se imemisrefleksi siellä on edelleen jos imetystä on jatkettu, samoin kuin vauva osaa käyttää kieltään, jotta imetys onnistuu

Mulla on 3 lasta ja viimeisin oli sormiruokailija alusta asti. imetin häntä 6 kk ikään saakka vaikka neuvolassa toki 4kk iässä kehotettiin kiinteitä jo antamaan. kun vauva osasi istua bumbossa, laitoin esille keitettyjä kasviksia, siis parsakaali, kukkakaali, peruna jne. Vauva otti käteensä ja mussutti niitä. maissinaksutkin oli alkuuns ahyviä. en ole koskaan syöttänyt kuopusta, mummonsa on yrittänyt kun ei luottanut sormiruokailuun, mutta lapsipa ei tähän suostunut. Päiväkotiin kun nuorin meni 1v4kk, niin sanoin että hän syö sitten itse, mutta eihän nuo uskoneet. Viikon syöttämisyritysten jälkeen titesivat, että antavat lapsen syödä itse, vaikka suttaahan se paljon.

rokotusten poisjättäminen sitten onkin aivan eri juttu, en käsitä mitä hyötyä sillä koet saavasi? Juurihan oli juttu tuhkarokkoepidemiasta, kun koulun lapsia oli puolet rokottamatta. Kyllä ne kuule edelleen tarttuu taudit ja ovat hyvin vakavia, ei niitä rokotuksia huvikseen ole kehitetty saati yleiseen rok.ohjelmaan otettu. os lapsesi saa polion tai vastaavan, niin siinä on elämä pilalla, vain sen takia, että äiti ei hakua suojaavaa rokotetta.

Mulla on 3 lasta ja viimeisin oli sormiruokailija alusta asti. imetin häntä 6 kk ikään saakka vaikka neuvolassa toki 4kk iässä kehotettiin kiinteitä jo antamaan. kun vauva osasi istua bumbossa, laitoin esille keitettyjä kasviksia, siis parsakaali, kukkakaali, peruna jne. Vauva otti käteensä ja mussutti niitä. maissinaksutkin oli alkuuns ahyviä. en ole koskaan syöttänyt kuopusta, mummonsa on yrittänyt kun ei luottanut sormiruokailuun, mutta lapsipa ei tähän suostunut. Päiväkotiin kun nuorin meni 1v4kk, niin sanoin että hän syö sitten itse, mutta eihän nuo uskoneet. Viikon syöttämisyritysten jälkeen titesivat, että antavat lapsen syödä itse, vaikka suttaahan se paljon.

rokotusten poisjättäminen sitten onkin aivan eri juttu, en käsitä mitä hyötyä sillä koet saavasi? Juurihan oli juttu tuhkarokkoepidemiasta, kun koulun lapsia oli puolet rokottamatta. Kyllä ne kuule edelleen tarttuu taudit ja ovat hyvin vakavia, ei niitä rokotuksia huvikseen ole kehitetty saati yleiseen rok.ohjelmaan otettu. os lapsesi saa polion tai vastaavan, niin siinä on elämä pilalla, vain sen takia, että äiti ei hakua suojaavaa rokotetta.

Sinä taas et tunnu tietävän lainkaan edes mitä lapseesi pistät, polio ei liity pneumokokkiin tai rotarokotteeseen mitenkään. Tuhkarokkorokotetta ei taas noin pieneen laiteta.

Hyvä se on sieltä toisia syyllistää kun itse menee kuin päätön kana eikä ota mistään selvää. Hyvä hyvä - kiillota vain sitä olematonta sädekehääsi. Tiedätkö että tästä ei montaa vuotta mennä taaksepäin kun noita aapeen jättämiä rokotteita ei edes ollut rokoteohjelmassa? Esim. pneumokokki on tullut kaikille 2010 ja rota 2009.

Jokainen voisi rauhassa syöttää sen lapsensa niinkun parhaaksi kokee. Lapset on erilaisia, mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle.

Meidän lapsi ei osaa sormiruokailla vaikka ikää 9 kk. Maissinaksut menee, mutta mikään muu ei. En silti ota paineita vaikka joka paikassa huudellaan sormiruokailusta.

Yhteistyössä