K
"Kirsi"
Vieras
Antakaa nyt niitä ihan käytännön vinkkejä että aloittelijatkin eli minä osaavat aloittaa sormiruokailun 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.
Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.
Tuo viikko yhtä ruoka-ainetta -periaate ehkä onnistuu, jos pelaa pelkkien pilttipurkkien kanssa. Meillä sormiruokaileva kuopus on saanut alusta asti soveltuvilta osin samoja ruokia kuin me muutkin, eikä olla syöty samaa ruoka-ainetta viikkoa putkeen![]()
Huhhuh että jotkut voi olla avuttomia, ei osata edes omia lapsia syöttää ilman että siitä tehdään ihme showta ja ideologian mainostamista...
Jaa, esikoinen ei suostunut valmisruokaa syömään paitsi maissisosetta ja hedelmiä, joten ihan itse tein pakastimeen soseita valmiiks. Kuten myös kuopuksellekin aikanaan. Helppo laittaa jääpalarasiaan ja siitä ottaa tarpeen mukaan. Saa erilaisia yhdistelmiäkin helpommin kun ruoka-aineet on erikseen eikä oo esim. lihaporkkanabataatti vaan ne kaikki kolme erikseen pakastettuna. Mun allergiataustan vuoksi halusin alottaa kiinteät hitaasti ettei tarvi sit kokonaan stopata jos tuleekin oireita. Sitähän ei tiedä mistä ne tulee jos saa monia uusia ruoka-aineita samalla.
Laitatteko te öljyä niitten sormiruokapalasten päälle?
siis mitä te niinkun sit annatte sormiruoaksi? meillä ei kohta 7kk tytöllä oo kun yks hammas niin et oo uskaltanu sen antaa vielä itse mitään kovempaa ainakaan syödä. ainoa et on imeskelly porkkanaa mut se nyt ei ollut syömistä alkuunkaan.![]()
eli mitä sormiruokaa noin pienet sitten vetelevät?
Onpa paljon kummallista tietoa. Ensinnä kyllä sormiruokaillessa ne lihat myös aloitetaan samassa tahdissa. Tarkennan: nykysuositusten mukaan niin että täysimetys noin 6kk ikään asti ja siitä sit asteittain kiinteitä. Lihan saa hienonnettua kovin pieneksi ja keitettyä aivan suussa sulavaksi. Esim. lihapyörykät ja kebakot (tietty itsetehdyt) tehneet meillä kauppansa. Liha suositellaan ruokavalioon n.8kk iässä ja siihen myös sormiruokaillen mennään. Tietty keskoset ovat tässä poikkeus.
Vauvan pitää osata joo istua, mutta tuetusti vanhemman sylissä riittää. Mistä ihmeestä olet vetänyt tuon imemisrefleksin sammumisen? Miten sitten on mahdollista imettää vauvaa vielä reilusti yli 1v jos imemisrefleksiä ei ole? Imemisrefleksillä ei kyllä ole sormiruokailussa osaa eikä arpaa
Mulla on 3 lasta ja viimeisin oli sormiruokailija alusta asti. imetin häntä 6 kk ikään saakka vaikka neuvolassa toki 4kk iässä kehotettiin kiinteitä jo antamaan. kun vauva osasi istua bumbossa, laitoin esille keitettyjä kasviksia, siis parsakaali, kukkakaali, peruna jne. Vauva otti käteensä ja mussutti niitä. maissinaksutkin oli alkuuns ahyviä. en ole koskaan syöttänyt kuopusta, mummonsa on yrittänyt kun ei luottanut sormiruokailuun, mutta lapsipa ei tähän suostunut. Päiväkotiin kun nuorin meni 1v4kk, niin sanoin että hän syö sitten itse, mutta eihän nuo uskoneet. Viikon syöttämisyritysten jälkeen titesivat, että antavat lapsen syödä itse, vaikka suttaahan se paljon.
rokotusten poisjättäminen sitten onkin aivan eri juttu, en käsitä mitä hyötyä sillä koet saavasi? Juurihan oli juttu tuhkarokkoepidemiasta, kun koulun lapsia oli puolet rokottamatta. Kyllä ne kuule edelleen tarttuu taudit ja ovat hyvin vakavia, ei niitä rokotuksia huvikseen ole kehitetty saati yleiseen rok.ohjelmaan otettu. os lapsesi saa polion tai vastaavan, niin siinä on elämä pilalla, vain sen takia, että äiti ei hakua suojaavaa rokotetta.