Miten neuvola on suhtautunut jos vauva saanut kiinteitä ainoastaan sormiruokaillen? Pelkään reaktiota...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks mutsi vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks mutsi vaan

Vieras
Meillä 5 kk ikäinen vauva (syntyi täysiaikaisena ja hyvänkokoisena, mutta 3 vkoa ennen l.a, joten mielestäni sekin pitää ottaa huomioon ikää miettiessä, meidän vauvahan voi olla periaatteessa viisi-kuusikin nuorempi kuin "samanikäinen" ikätoverinsa).

Kun vauva oli 4 kk terkka alkoi puhumaan perunan antamisesta. Vauva kasvoi hyvin omalla maidollakin (on kolminkertaistanut syntymäpainonsa 5 kk ikään mennessä :) ).

En aloittanut, vaan edelleen olen täysimettänyt. Nyt sitten 5 kk neuvolassa sanoin että aloittelemme sitten 6 kk tienoilla maistelemaan kiinteitä ruokia. Terkka siihen että silloin VIIMEISTÄÄN pitää aloittaa.

Haluaisin välttää soserallin, ja syöttää kiinteitä ainoastaan sormiruokaillen. Pelkään terkan reaktiota, ja tunnen olevani vastarannnan kiiski kun en tee kuten hän käskee. Emme nimittäin ottaneet rotarokotetta, emmekä myöskään pneumokokkirokotetta. Olen varmaan jo jollakin mustalla listalla...

Annanko lusikallisen sosetta ennen 6 kk neuvolaa jotta voin sanoa että olemme aloittaneet kiinteät ja minun ei tarvitse valehdella...? :D Seuraava neuvolahan on sitten 8 kk iässä, joten eiköhän syönti sitten suju jo omalla painollaan...

No voit olla ihan rehellinen ja sanoa niinkuin asia on. Mikä hiton musta lista? Ihan ohjeistuksia ne on, ei laki. Rokotuksetkin on vapaaehtoisia joten niistä saa ihan kieltäytyä.

Jotenkin huvittavaa että pelkäät terkkarin reaktiota. Mitä siis voi tapahtua? Mikä on pahin mitä voi käydä? Todennäköisesti yrittää kääntää päätäsi, thats it.

En ole koskaan ollut kiinnostunut sormiruokailun kokeilemisesta lapsillani, mutta jossain vaiheessa olen tajunnut, että hehän sormiruokailevat joka tapauksessa ;)

Myös soseet ovat menneet kouralla. Mikäs siinä, jos maistuu.

Mitä neuvolantädille kuuluu asiat, joita et halua kertoa? Neuvola ei ole totuuksien keskus...

mua aina oikeesti ihmetyttää tuo ap:n kaltainen asenne, jos sinne VAPAAEHTOISEEN neuvolaan tulee niin miksi pitäisi valehdella?? öö. ei ymmärrä mutta meitähän onkin moneen junaan.
vanhemmat tekevät ne päätökset jotka heidän lapsiaan ja lastenkasvatuksiaan koskevat, ja se on ihan ok. niin kauan kuin sen nicopetterin tai janicamarian terveys ei siitä vaarannu.
mutta siis vanhempien oma näkemys/tai tietämys ei suinkaan aina ole se absoluuttinen totuus ja se tuntuu monia kirpaisevan.

ei neuvolassa ketään kiinnosta miten lapsi ruokansa saa JOS kasvut ym. sujuu hyvin. tapoja on monia ja koulukuntia samoin. mutta tuo että lapsi kasvaa hyvin mutta on kehoitettu aloittamaan kiinteät tms. voi kertoa montakin asiaa.
sitäpaitsi oletko ap tietoinen että varsinkin keskoset aloittavat kiinteät aikaisin?

Kuulostaa siltä, että pidät sormiruokailua jotenkin erikoisena asiana. Ei ole, eikä ketään se kiinnosta, miten lapsesi ruokit, kunhan hän voi hyvin. Sellaista se on. Valitettavasti et olekaan erikoinen. Taitaa olla eka lapsesi? ;)

se on Neuvola ei Käskylä...

Eikä neuvot aina ole mitä parhaimpia, kyllä Sinä varmasti tiedät lapsesi parhaan...

Ei neuvola ole mikään kaikki tietävä jumalan ohje nuora... huoh

Äidit luottakaa Itseenne!!!

Miksi siitä sormiruokailusta pitää tehdä numero siellä neuvolassa? Eikö se menisi ihan luontevasti ilman sormien painottamista?

Keskustelu voisi mennä vaikka näin:
Neuvolantäti: "Niin tästä kiinteiden aloittamisesta puhuttiinkin jo viime kerralla, jokos olette päässeet alkuun?"
AP: "No juu ollaan aloteltu tosiaan. Ihan ensimmäiseksi kokeiltiin porkkanaa, mutta nyt on jo mukana myös parsakaali ja tällä viikolla uutena tulokkaana kananliha. Erityisesti Maikki näyttäisi tykkäävän siitä parsakaalista, söisi vaikka kuinka paljon."

Ja kas, onnellinen neuvolantäti, onnellinen äiti ja toivottavasti myös onnellinen lapsi.

Meidän neuvolan terkan ainoa kommentti varmaan olisi, että "jokainen perhe toimii parhaalla katsomallaan tavalla", tietenkin mikäli ipana kasvaa ja kehittyy normaalisti.

Luota itseesi ja toimi omien tuntemustesi mukaan, mikäli vauva voi ja kasvaa hyvin. En minäkäön lopettanut imetystä, vaikka 1,5- vuotisneuvolassa lääkäri painosti siihen muun muassa sanomalla, ettei imetyksestä ole hyötyä. Sanoin lääkärille, että aion jatkaa imetystä vielä ainakin muutaman kuukauden.

Aloitat sen sormiruokailun sitten 6kk, kiinteää ruokaahan sekin on. Meillä neuvolassa ainakin ihan suositeltiin sormiruokailua, että tuskin sillä mihinkään listoille pääsee :D

Neuvolassa tosiaan saadaan neuvoja , mutta jokainen perhe tekee kuten parhaaksi katsoo, toki lapsen turvallinen kehitys ja kasvu on ensisijalla. Esim. meille sanottiin ettei suositella perhepetiä ja molempien lapsien kohdalla olen sanonut että kyllä ne nukkuvat vieressä ja sillä piste. En mä rupeaisi mitään valehtelemaan, koska ei se neuvolan täti sentään mikään jumala ole.

Meillä taas neuvolatäti piti sormiruokailua hyvänä juttuna, mut sitähän ei voi harjoittaa, ennen kuin vauva osaa istua suorassa, kun muuten tulee tukehtumisriski. Että sikäli vielä odottelin ja antaisin pieniä makuannoksia soseena, kunnes lasta voi istuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvolantäti;29547137:
mua aina oikeesti ihmetyttää tuo ap:n kaltainen asenne, jos sinne VAPAAEHTOISEEN neuvolaan tulee niin miksi pitäisi valehdella??

mutta siis vanhempien oma näkemys/tai tietämys ei suinkaan aina ole se absoluuttinen totuus ja se tuntuu monia kirpaisevan.

sitäpaitsi oletko ap tietoinen että varsinkin keskoset aloittavat kiinteät aikaisin?

No meidän terkka ei ehkä voi hyväksyä kuin oman näkökulmansa asioista. Hänen tapansa on ainoa oikea.

Haluan toimia lapseni parhaaksi.

En todellakaan aloita ruokiin tutustumista perunalla, on parempiakin ja ravisevampia vaihtoehtoja.

Sormiruokailu on nykykäsityksen mukaan parasta lapselle.

Tiedän että keskoset aloittavat kiinteät varhain.

Mitä on sormiruokailu? syödään sormin? lapsi vai syöttäjä vai molemmat sormin sotkee? onhan sekin kiinteiden syömistä? miksi sormiruokailua, eikö olisi helpompi lappaa sosetta lusikalla suuhun?

Ehdottomasti sormiruokailua, jos haluaa lapsesta kaikki ruokaisen ja ennakkoluulottoman. Neuvolatäti voi olla mitä mieltä tahtoo. Ilmeisesti olette kummatkin hieman provosoituvia luonteita jos nyt jo käyt mielessäsi mahdollista väittelyä.

Me kertoisin terkalle asiat juuri niinkuin ne ovat, ehkäpä lisää hänenkin tietämystään siitä että ei ole yhtä oikeaa tapaa.

Meidän vanha (ihana) neuvolanterkka sanoi että suosittelee soseiden aloituksen viimeistään puolivuotiaana ihan suun motoriikan kehittymisen vuoksi. Silloin on kuulemma sen suhteen herkkyyskausi. Voi olla että sormiruoka on heti ekaksi suupalaksi otettuna vähän haastavaa syötävää, vauva ei ehkä oudokseltaan oikein osaa sitä syödä? Itse varmaan ensin muusaisin vaikka haarukalla ja kokeilisin, jos menisi kakistelematta alas niin sitten ehkä pientä palaakin jo voisi antaa.

Mä aloitin kuopukselle soseet 4 kk iässä ja 10 kk iässä päätti haluta pelkkää sormiruokaa ja soseille tuli totaalistoppi. Oli aika sotkuista puuhaa kyllä, mutta oppihan nopeasti syömään itse. :D

Voisko joku sormiruokailusta tietävä neuvoa mitä kannattaa syöttää ja millaisina paloina? 8kk vauva enkä oikein uskalla antaa mitään kun pelkään että tukehtuu..

[QUOTE="alkup.";29547617]No meidän terkka ei ehkä voi hyväksyä kuin oman näkökulmansa asioista. Hänen tapansa on ainoa oikea.

Haluan toimia lapseni parhaaksi.

En todellakaan aloita ruokiin tutustumista perunalla, on parempiakin ja ravisevampia vaihtoehtoja.

Sormiruokailu on nykykäsityksen mukaan parasta lapselle.

Tiedän että keskoset aloittavat kiinteät varhain.[/QUOTE]

Anteeksi mutta miksi sinä käyt siellä neuvolassa?

Eihän siellä ole mikään pakko käydä?

meillä aloitettiin sormiruokailu mahallaan lattialla. ihan yhtä paljon ja vähän siinä tukehtuu kun istuenkin. noin 5 kk iässä oli pakko aloittaa kun vauva halusi maistella ja meidän syömä ruoka kiinnosti valtavasti. olisi ollut lapsen pakottamista olla tarjoamatta mitään ennen 6 kk ikää.
kun aloittaa silloin kun lapsi on kiinnostunut, ei se heti ole tukehtumassa. ja voi soseeseenkin tukehtua. jos pelkää tukehtumista, lienee pakko ruokkia lapsi rintamaidolla täysi-ikäiseksi ;-)

neuvolassa sanottiin 4 kk kohdalla että voi aloittaa tai olla aloittamatta kiinteät. sittemmin onkin jo maisteltu ruokaa 5 kk neuvolassa käynnin aikaan. nyt 6 kk menee vähän puuroa lusikalla ja banaania appelsiinia sekä vihanneksia sormin. tavasta millä ne syödään ei ollut puhetta. pinnasängystä puhui ja oli vähän pihalla kun sanoin ettei omisteta sellaista.

koskaan sitteristä varoitellessa en kehdannut kysyä että mika se ees on. katsoin netistä ja ei ole sitäkään.

Yhteistyössä