Miten neuvola on suhtautunut jos vauva saanut kiinteitä ainoastaan sormiruokaillen? Pelkään reaktiota...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks mutsi vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="gekko";29548133]meillä aloitettiin sormiruokailu mahallaan lattialla. ihan yhtä paljon ja vähän siinä tukehtuu kun istuenkin. noin 5 kk iässä oli pakko aloittaa kun vauva halusi maistella ja meidän syömä ruoka kiinnosti valtavasti. olisi ollut lapsen pakottamista olla tarjoamatta mitään ennen 6 kk ikää.
kun aloittaa silloin kun lapsi on kiinnostunut, ei se heti ole tukehtumassa. ja voi soseeseenkin tukehtua. jos pelkää tukehtumista, lienee pakko ruokkia lapsi rintamaidolla täysi-ikäiseksi ;-)

neuvolassa sanottiin 4 kk kohdalla että voi aloittaa tai olla aloittamatta kiinteät. sittemmin onkin jo maisteltu ruokaa 5 kk neuvolassa käynnin aikaan. nyt 6 kk menee vähän puuroa lusikalla ja banaania appelsiinia sekä vihanneksia sormin. tavasta millä ne syödään ei ollut puhetta. pinnasängystä puhui ja oli vähän pihalla kun sanoin ettei omisteta sellaista.

koskaan sitteristä varoitellessa en kehdannut kysyä että mika se ees on. katsoin netistä ja ei ole sitäkään.[/QUOTE]

No kerro minkäkokoisia paloja annat ja mitä? Kiinnostaisi antaa jotain sormiruokaa soseiden rinnalla, ainoastaan maissinaksuja olen antanut ja kurkkua kerran

Jos oisin ite saanu puuroa kokkareina pienenä, varmaan olisin hyvin ennakkoluuloinen moista kohtaan. Joo, ruokaa voi antaa ite otettavaks mut jitenkin vastuunpakoilua tollanen ettei syötetä ees parikuista, syöttäköön ittensä.

Jos oisin ite saanu puuroa kokkareina pienenä, varmaan olisin hyvin ennakkoluuloinen moista kohtaan. Joo, ruokaa voi antaa ite otettavaks mut jitenkin vastuunpakoilua tollanen ettei syötetä ees parikuista, syöttäköön ittensä.

Voi hyvvee päivää! Ensinnäkin annatko sä parikuukautiselle kiinteitä? Mä en. Ihan täysimetyksellä menty, kunnes kiinnostus kiinteisiin herännyt. Sit bataattia, parsakaalia, perunaa, porkkanaa jne. keitettynä tai höyrytettynä esim. tikuiksi ja siitä lapsi mutustaa. Sit avokado, banaani, pehmeäksi keitetty makarooni jne. käy oikein hyvin. Mielikuvitus ja tietyt vältettävät ruoka-aineet rajana.

Aluksi lapsi ei mahaan asti ruokaa saa eikä ole tarkoituskaan vaan täysimetys jatkuu ja kiinteitä vain maistellaan ja opetellaan suun käyttöä ja syömistä. Lapsi luontaisesti työntää liian isot palaset pois suustaan kun saa syödä itse ja tukehtumisen vaaraa ei ole sen enempää kuin soseissa, väittäisin jopa että vähemmän kun lapsi oppii käyttämään suutaan eikä imaise ruokaa, kuten soseiden kanssa (ruoka menee eri kohtaa suussa ja kakomisrefleksiä ei siitä syystä välttämättä tule) ja syömisasento on oikea (istuva asento ja saa olla mielellään eteenpäin nojaava, kun taas moni tarjoaa soseita sitterissä pötköttävälle lapselle.)

Jos itse saisin nyt jotain minulle tuntematonta ruokaa olisin todellakin paljon epäileväisempi ja ennakkoluuloisempi jos se annettaisiin mulle sokkona lusikalla suoraan suuhun ja olisi muussattu tunnistamattomaksi, kuin että saisin tutkia kunnollista ruokaa ensin käsin ja sit itse maistaa kun haluan ja juuri niin paljon kuin haluan. Miksi lapsi olisi erilainen?

Totta kai sormiruokailevaa lasta tulee tarkkailla ja seurata, että saa tarpeeksi ravintoa, kuten soseruokittujakin. Sormiruokailussa pääasiallinen ravinto lapsella kuitenkin on vielä aluksi maito (rinta tai korvike).

Jokainen tietenkin tyylillään, mutta kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin tuomitsee.

Kiinnostais vaa et miten se toimii? Peruna käteen?

Juuri niin. Meidän kuopus suostui 6-9 kk iässä syömään perunaa vain omasta nyrkistään. Nyt ikää 10 kk, ja syöttäminenkin alkaa onnistua, tosin hermo menee edelleen jos ruoka tulee liian hitaasti tai nälkä ei ole riittävä.

Motorisesti taitava ja hyvin omatoiminen kaveri. Ihan erilainen kuin isoveljensä, joka aukoi suuta kuin linnunpoika.

Hyvä asenne ap:lla, voi jeesus.. Eiköhän se neuvola ihan lapsen parasta ajattele, järkevää mennä sinne valehtelemaan. Siellä seurataan lapsen kasvua ja kehitystä, jotta voidaan puuttua ajoissa mahdollisiin sairauksiin tai vaikkapa liian vähäiseen ravinnon saantiin. Siellä ohjeistetaan ja tuetaan, ei käsketä.

Ja ei varsinaisesti liity asiaan, mutta mitä tarkoittaa että ainoastaan sormiruokaillaan?
Kun yli puolivuotiaallehan menee jo useita pilttipurkillisia ruokaa ja useampi lautasellinen puuroa, niin miten se toteutetaan sormiruokaillen, niin että lapsi saa tarpeeksi ravintoa?

En tiedä asiasta juurikaan, koska ei ole meille ollut ajankohtainen, hampaat tulleet myöhään ja vajaan vuoden ikäisenä ei kelpaa kuin sileät soseet, muut aiheuttavat oksennusrefleksin.
Toki säännöllisesti annan jotain sormin syötävää, mutta eipä juuri ole kiinnostusta.

Parikuisen todellakin kuuluu syöttää itse itsensä, siinä iässä lapsentahtinen imetys on paras vaihtoehto. Sitten viidestä tai kuudesta kuukaudesta eteenpäin kun kiinteät tulevat ajankohtaisiksi, lapsi on jo sen verran oma persoonansa, että voi katsoa, sopiiko perinteinen lusikkaruokinta vai onko vauva omatoimisempi tapaus.

Kahden lapsen äitinä en ymmärrä miksi pitää olla joko tai. Miksei voi syöttää vauvalle sosetta lusikalla ja antaa vauvan lisäksi tutkia ruokaa palasina (esim. samaa ruokaa pieniksi palasiksi mitä itse syö, toki hitaasti ettei nyt heti ekalla kerralla sekä lihaa, viljaa että kaikenlaisia kasviksia/juureksia). Sormiruokailussa lapsi ehkä laittaa itse vähemmän suuhunsa, eli määrät voi olla pienempiä (merkitystä mikäli lapsi kasvaa hitaasti) ja kuitenkin mun mielestä lapsen on hyvä lusikallakin/haarukalla oppia syömään. Meidän kuopus on keskonen ja lihat piti alottaa jo 5kk ikäisenä (rautalisä lopetetaan kun eka hammas puhkeaa), joten kiinteitä ruvettiin maistelemaan 4kk ikäisenä. Ei olis kyllä saanut kananpalasia tai muuta lihaa vielä sillon itse syötyä. Mulla myös allergioita eli yksi syy lisää aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää. Mutta sulkeeko sormiruokailu ja soseet jotenkin toisensa pois?

[QUOTE="Vierailija";29548862] Kun yli puolivuotiaallehan menee jo useita pilttipurkillisia ruokaa ja useampi lautasellinen puuroa, niin miten se toteutetaan sormiruokaillen, niin että lapsi saa tarpeeksi ravintoa?
[/QUOTE]

Sormiruoka on tiiviimpää tavaraa, niissä pilttipurkeissa on aika suuri osa riisitärkkelyksellä kokoon hyydytettyä vettä.

Mutta kyllähän siihen syömiseen saa varata enemmän aikaa.

Kysyn nyt vielä ap kun jäi askarruttamaan, eli 8kk ikäisen pitäisi joka tapauksessa syödä jo 5 kiinteää ateriaa päivässä. Miten aamu- ja iltapuuro toteutetaan? Annetaan kulho vauvan eteen ja hän sitten nyrkillään sohii sitä mihin sohii? Vai ei anneta puuroa? Aika paljon vähemmän päätyy vatsaan kuin lusikalla syöttäessä.. Ja mikä on sitten oikea ikä siirtyä käyttämään sitä lusikkaa/haarukkaa?

[QUOTE="Vierailija";29548862]
Kun yli puolivuotiaallehan menee jo useita pilttipurkillisia ruokaa ja useampi lautasellinen puuroa, niin miten se toteutetaan sormiruokaillen, niin että lapsi saa tarpeeksi ravintoa?
[/QUOTE]

siis millä perusteella?! Ei meillä ainakaan mennyt, kun 6kk vasta täysimetys lopetettiin. Nyt 8kk menee noin 1,5-2 pilttipurkillista päivässä imetyksen lisäksi ja hyvin kasvaa..

Kysyn nyt vielä ap kun jäi askarruttamaan, eli 8kk ikäisen pitäisi joka tapauksessa syödä jo 5 kiinteää ateriaa päivässä. Miten aamu- ja iltapuuro toteutetaan? Annetaan kulho vauvan eteen ja hän sitten nyrkillään sohii sitä mihin sohii? Vai ei anneta puuroa? Aika paljon vähemmän päätyy vatsaan kuin lusikalla syöttäessä.. Ja mikä on sitten oikea ikä siirtyä käyttämään sitä lusikkaa/haarukkaa?

Pitäisi ja pitäis.. riippuu siitä onko kiinteät aloitettu 4kk vai 6kk iässä, onhan siinä ero! Ja taas niin yksioikoisesti PITÄISi kaikkien kasvaa ja elää samalla tavalla. Herran jestas sentään

[QUOTE="Vierailija";29548862]Hyvä asenne ap:lla, voi jeesus.. Eiköhän se neuvola ihan lapsen parasta ajattele, järkevää mennä sinne valehtelemaan. Siellä seurataan lapsen kasvua ja kehitystä, jotta voidaan puuttua ajoissa mahdollisiin sairauksiin tai vaikkapa liian vähäiseen ravinnon saantiin. Siellä ohjeistetaan ja tuetaan, ei käsketä.

Ja ei varsinaisesti liity asiaan, mutta mitä tarkoittaa että ainoastaan sormiruokaillaan?

En tiedä asiasta juurikaan, koska ei ole meille ollut ajankohtainen, hampaat tulleet myöhään ja vajaan vuoden ikäisenä ei kelpaa kuin sileät soseet, muut aiheuttavat oksennusrefleksin.
Toki säännöllisesti annan jotain sormin syötävää, mutta eipä juuri ole kiinnostusta.[/QUOTE]

Joo enpä ymmärrä minäkään ap:n asennetta. Sormiruokailussa kuten myös muutoin ruokailussa on tärkeää, että kasvua ja kehitystä seurataan neuvolassa, jotta apua ja ohjeita saa ajoissa tarvittaessa. Toki neuvoloissakin on monen eri koulukunnan porukkaa töissä, joten osan voi suodattaa, jos mitään oikeasti huolestuttavaa ei ilmene. No onneksi meillä on aivan huippu neuvolan täti joka kannustaa myös sormiruokailussa.

Niin ja siis jos sormiruokaillaan on se silloin ainoa tapa. On eri asia silloin tällöin tarjota jotain lapsen käteen kuin että se on lapsen ainoa (tai lähes ainoa) tapa ruokailla. Kun lapsi alusta asti oppii syömään itse ei oksennusrefleksiä tule sen enempää kuin soseillakaan. Lapsi oppii syömään isompia palasia ja muussaamaan ruuan suussaan sopivaksi, kunhan ruoka on todellakin pehmeäksi kypsennettyä tai sitten vastaavasti luontaisesti pehmeää (banaani, avokado) ja tämä sujuu myös ilman hampaita. Ikenet ovat yllättävän vahvat kuten varmaan moni imettänyt ja vauvan puraisemaksi joutunut tietää. Jos ruoka ei muussaannu tarpeeksi hienoksi, vauva kyllä sylkee ruuan pois. Koska vauva itse hienontaa ruokaa suussa, sormiruokailuun pitää varata aina riittävästi aikaa ja lasta ei saa hoputtaa. Se siis on hitaampaa kuin soseen lappaminen suuhun.

Tiesitkö, että purkillisessa ruokaa on jopa 70% vettä ja että ravinto on usein aika ravinneköyhää jos vertaat esim. höyrystettyihin kasviksiin. Ruokamäärät voi sormiruokaillen tuntua pieniltä, mutta johtuu osin tästä. Toki taas muistutan, että on tärkeää tarkkailla kasvua ja jos ei kasva riittävästi niin sit vaikka lusikalla lisäksi. Ja yhteen vuoteen asti lisänä joko rintamaito tai korvike.

Puuron voi myös keittää aika tönköksi, jolloin lapsi voi syödä senkin sormin. Lapselle voi myös aika pian antaa lusikan ja meillä toimii niin, että minä täytän lusikan ja lapsi vie sen sitten suuhun.

Eihän se ajatus nyt ole pakoilla vastuuta... Vaan antaa lapselle itselleen mahdollisuus tutustua ruokaan. Hän SAA itse ottaa ruokaa käsiinsä ja maistella sitä. Sormiruokailevat lapset ovat olleet mun kokemuspiirissä hyvinkin tyytyväisiä. Ja jos nyt joskus ovat halunneet vanhempiensa syöttävän, ovat he syöttäneet. Yleensä ne lapset vaan on tykänneet ennemmin syödä itse...

Miten sinä toteuttaisit aamu- ja iltapuuron, jos lapsesi ei suostuisi ottamaan lusikkaa suuhunsa?

Minulle tulee ensiksi mieleen, että pyörittelisin jämäkästä puurosta palloja, tai sitten teisin suolatonta leipää ja tarjoaisin samalla paljon juotavaa.

Oma lapseni ei ollut puuron suhteen niin jyrkkä kuin perunan kanssa, eli syötiin lusikalla sen verran kuin meni, ja sitten otettiin hedelmänpaloja tms. lisäksi.

[QUOTE="Vierailija";29548862]Hyvä asenne ap:lla, voi jeesus.. Eiköhän se neuvola ihan lapsen parasta ajattele, järkevää mennä sinne valehtelemaan. Siellä seurataan lapsen kasvua ja kehitystä, jotta voidaan puuttua ajoissa mahdollisiin sairauksiin tai vaikkapa liian vähäiseen ravinnon saantiin. Siellä ohjeistetaan ja tuetaan, ei käsketä.

Toki säännöllisesti annan jotain sormin syötävää, mutta eipä juuri ole kiinnostusta.[/QUOTE]

Meillä on neljä muksua eikä kukaan ole puolivuotiaana syönyt ruokaa useita pilttipurkillisia tms ja hyvin ovat kaikki kasvaneet. :) Pitkään imetettyjä ja yhdellä kiinteät aloiteltiin pikkuhiljaa maistellen 4,5kk iässä ja muilla 6kk. Yksi aloitti ihan vain sormiruualla, lusikkaa kokeiltiin eka kertaa joskus 8kk ikäisenä kun aloin tarjota puuroa.

Eiköhän näissä yleensä mennä sen lapsen mukaan. Meillä kolmoselle tuo sormiruoka maistui heti kunnolla eikä perinteisiä soseita tarvittu. Neloselle ne eivät olleet yhtä innostavia joten tarjottiin soseita lisäksi.

Meillä poika ei suostunut syömään soseita kun niitä puolivuotiaana alettiin tarjota. Ei vain aukaissut suutaan lusikalle. Sen sijaan hamusi meidän lautasilta kurkut, kypsät kukkakaalit ja milloin mitäkin.

Jätimme soseet suosiolla ja katoimme lapselle lautaselle perunaa, pastaa, couscousia, kypsiä kasviksia, kurkkua, tomaattia, avokadoa, kalaa, kanaa, lihaa... Ja pisteli tyytyväisenä vaikka todennäköisesti triplasti enempi löysi tiensä lattialle kuin mahaan.

Neuvolan th sanoi, että lapsi ei suostu syömään lusikasta todennäköisesti koska ei vielä yhdistä nälkää ja ruokaa toisiinsa. Niin ehkä olikin, ja vasta 9kk iässä lapsi rupes avaamaan suutaan sossuille. Tosin siihen mennessä oli jo tottunut niin karkeaan ruokaa , että alkoi syömään ihan samaa ruokaa meidän kanssa. Reissuissa oli kätevä kuitenkin kun pystyi antamaan purkkiruokaa, aiemmin se ei onnistunut.

Pääasiallinen ravinto tuonne 9kk ikään asti oli rintamaito vaikka kovasti "söikin" itse. Terkka halusi yhden ylimääräisen painokontrollin väliin, mutta oli ihan tyytyväinen kasvuun kuitenkin ja suhtautui positiivisesti siihen että emme halunneet alkaa soseiden kanssa taistelemaan väkisin.

Nyt kohta 3v. on ennakkoluuloton ja kaikkiruokainen syöjä, ja ainoat ruokaan liittyvät "ongelmat" oli tuolloin 6kk iässä. Onneksi annoimme asian mennä omalla painollaan, vaikka silloin esikoisen äitiä meinasikin ahdistaa ;)

[QUOTE="mitäh";29548923]Pitäisi ja pitäis.. riippuu siitä onko kiinteät aloitettu 4kk vai 6kk iässä, onhan siinä ero! Ja taas niin yksioikoisesti PITÄISi kaikkien kasvaa ja elää samalla tavalla. Herran jestas sentään[/QUOTE]

Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.

Mä sain neuvolassa huudot kun ei oltu vielä ehditty (laiska äiti..) viittä ateriaa ottaa 8kk ikään vaikka lapsi kasvoi hyvin jne. Onhan se totta, että jos 1-vuotiaana pitäis syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa niin kiire tulee jos aina viikon kerrallaan yhtä ruoka-ainetta kokeilee ja alottaa tosi myöhään. Allergiariski kasvaa jos kiinteät alottaa 6kk iässä verrattuna aikaisempaan aloitukseen.

Taas pitäisi! :D ja tuo kiirekin on vähä ite tekemällä tehty jos tuossa tulee kiire...

Kahden lapsen äitinä en ymmärrä miksi pitää olla joko tai. Miksei voi syöttää vauvalle sosetta lusikalla ja antaa vauvan lisäksi tutkia ruokaa palasina (esim. samaa ruokaa pieniksi palasiksi mitä itse syö, toki hitaasti ettei nyt heti ekalla kerralla sekä lihaa, viljaa että kaikenlaisia kasviksia/juureksia). Sormiruokailussa lapsi ehkä laittaa itse vähemmän suuhunsa, eli määrät voi olla pienempiä (merkitystä mikäli lapsi kasvaa hitaasti) ja kuitenkin mun mielestä lapsen on hyvä lusikallakin/haarukalla oppia syömään. Meidän kuopus on keskonen ja lihat piti alottaa jo 5kk ikäisenä (rautalisä lopetetaan kun eka hammas puhkeaa), joten kiinteitä ruvettiin maistelemaan 4kk ikäisenä. Ei olis kyllä saanut kananpalasia tai muuta lihaa vielä sillon itse syötyä. Mulla myös allergioita eli yksi syy lisää aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää. Mutta sulkeeko sormiruokailu ja soseet jotenkin toisensa pois?

Itseasiassa sormiruokailun kanssa pitää ainakin alkuun vähän olla joko tai. Jos lapselle aloitetaan kiinteät soseilla ja tietty jos on syytä aloittaa paljon ennen 6kk ikää niin pitääkin aloittaa soseilla, sillä lapsen motoriikka ei ole valmis sormiruokailuun! Silloin vaan jos alkaa siinä ohessa tarjoamaan pian sormiruokaa käy kuten täälläkin on käynyt ilmi-> lapsi kakoo paljon ja jopa oksentaa kun on tottunut syömään ruuan kovin eri tavalla kuin mitä oikeasti kiinteän (ei soseen) syöminen edellyttää. Soseen kun vauva ikään kuin imaisee lusikasta suun takaosaa kun taas kiinteä tulee ensiksi suun etuosaan ja lapsi käsittelee palasta suussaan ja lopulta harjoituksen myötä vie sen nieluun ja nielaisee. Jos antaa soseita ei sormiruokaa kannata mielestäni aloittaa ainakaan kovin aikaisin antamaan. Tietty jo lähempänä vuoden ikää oleva voi tehdä jo molempia.

Ja hyvin lapsi oppii syömään lusikalla ja haarukalla, ehkä jopa nopeamminkin kun on alusta asti syönyt itse. Ja kuten aiemmin kirjoitin esim puuro meillä syödään monesti niin, että annostelen lusikkaan ja lapsi vie lusikan itse suuhun. Esikoinen oppi syömään ruokansa lusikalla noin vuoden iässä

Tuo viikko yhtä ruoka-ainetta -periaate ehkä onnistuu, jos pelaa pelkkien pilttipurkkien kanssa. Meillä sormiruokaileva kuopus on saanut alusta asti soveltuvilta osin samoja ruokia kuin me muutkin, eikä olla syöty samaa ruoka-ainetta viikkoa putkeen :D

Miten sinä toteuttaisit aamu- ja iltapuuron, jos lapsesi ei suostuisi ottamaan lusikkaa suuhunsa?

Minulle tulee ensiksi mieleen, että pyörittelisin jämäkästä puurosta palloja, tai sitten teisin suolatonta leipää ja tarjoaisin samalla paljon juotavaa.

Oma lapseni ei ollut puuron suhteen niin jyrkkä kuin perunan kanssa, eli syötiin lusikalla sen verran kuin meni, ja sitten otettiin hedelmänpaloja tms. lisäksi.

Mä en tiedä yhtään lasta joka ei ois ottanut lusikkaa suuhunsa. Monet antaa d-tipatkin lusikalla heti, joten lusikka on tuttu jo paljon ennen kiinteitä. Sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen olen, että tuskin pyörittelisin puurosta palloja lapselle vaan yrittäisin sitä lusikkaa tuputtaa. Leipää meidän lapset ei oo vauvana paljoa syöneet, joten sillä tuskin olis nälkä lähtenyt. Perunaa taas meidän esikoinen ei suostunut syömään lainkaan enkä sitä vauvana antanutkaan, pahaahan se on pelkästään munkin mielestä. En sitäkään ymmärrä miks monet sillä kiinteät alottaa kun maistuu pahalle, on liisteriä ja sulaakin vatsassa huonosti. Mutta kukin tyylillään. Pääasia että lapsi saa ruokaa ja kasvaa.

Yhteistyössä