Miten nukutatte 1,5vuotiaan päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hepsis:
Meilläkin on Hergulesin tuplat ja 3,5 v. mahtuu ihan keposasti vielä istumaan. Ihan normaalikokoinen lapsi.

No jopas on... Se kuomu tosiaan ottaa päähän jo kiinni... Kaverin lapsi on nyt 2v2kk ja ehkä joku reilu 90....

Tarvitsetteko te nukuttajat itse jotain kepulikonsteja että saatte nukuttua? Miksi luulette lapsenne tarvitsevan? Kyllä ihminen nukahtaa kun on unen aika, ilman eri temppuilua.

Päiväunille tuo kuopus 1v10kk nukahtaa kyllä itsekseen jos menee yksin.
Eli silloin vaan sänkyyn, unilaulut soimaan ja kauniita unia.

Jos siskonsa 3v nukkuu myös päiväunet, niin huoneessa täytyy istua kunnes jompikumpi nukahtaa, muutoin alkavat leikkiä ja nukkuminen jää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en halua viedä ulos nukkumaan, koska enhän minä itsekään halua nukkua ulkona, miksi veisin lastanikaan... Meillä esim on isoja lintuja ja kissoja ympärillä ulkona, autojen ja ihmisten yhtäkkisiä ääniä jne. Mutta en nyt halua väitellä siitä asiasta. Vaan halusin vain vinkkejä kuinka nukutatte lapsenne:)

No hyvänen aika...eihän tuo ole syy eikä mikään! Miksi ihmeessä et vie lastasi ulos nukkumaan,raittiissa ulkoilmassa kuitenkin lapsi saa ne parhaimmat unet. Eikä nyt ole kysymys aikuisesta. Auotjen ja ihmisten äänet on täysin normaaleita ja parempi onkin että totutat lapsesi niille ettei kovin säikyksi opi. lapsi nukkuu missä metelissä periaatteessa vaan jos on väsynyt!
Kissoja ja lintuja varten hankita edes itkuhälyttimen että kuulet jos vaunuissa kahisee tai hankit kehikon vaunuihin joka estää ylimääräiset vierailijat.
Olen kyllä nyt sitä mieltä että lapsi ulos vaan, ihan vaan lapsen itsensä takia!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en halua viedä ulos nukkumaan, koska enhän minä itsekään halua nukkua ulkona, miksi veisin lastanikaan... Meillä esim on isoja lintuja ja kissoja ympärillä ulkona, autojen ja ihmisten yhtäkkisiä ääniä jne. Mutta en nyt halua väitellä siitä asiasta. Vaan halusin vain vinkkejä kuinka nukutatte lapsenne:)

No hyvänen aika...eihän tuo ole syy eikä mikään! Miksi ihmeessä et vie lastasi ulos nukkumaan,raittiissa ulkoilmassa kuitenkin lapsi saa ne parhaimmat unet. Eikä nyt ole kysymys aikuisesta. Auotjen ja ihmisten äänet on täysin normaaleita ja parempi onkin että totutat lapsesi niille ettei kovin säikyksi opi. lapsi nukkuu missä metelissä periaatteessa vaan jos on väsynyt!
Kissoja ja lintuja varten hankita edes itkuhälyttimen että kuulet jos vaunuissa kahisee tai hankit kehikon vaunuihin joka estää ylimääräiset vierailijat.
Olen kyllä nyt sitä mieltä että lapsi ulos vaan, ihan vaan lapsen itsensä takia!

Tollo! sanoin jo etten halua väitellä ulkona nukuttamisesta. Se on ikuisuustaistelu. Minusta se ulkona nukuttaminen on idioottimaista. Sinusta ei. Ymmärrätkö?!? Hyvää yötä, ja raitista ulkoilmaa sinulle. Menen nyt nukkumaan omaan lämpimään sänkyyni, jossa hengitän nykyaikaisen koneellisen ilmastoinnin kuljettamaa hyvin happirikasta sisäilmaa.Asunnon sisäilma vaihtuu kokonaan 1,5krt/t. Ja näen kauniita unia omassa sängyssään nukkuvasta lapsestani.

Sori vaan jos jotaki loukkaan mut kommentoin heti tota et hassua miten monella tuon ikäsellä lapsella on vielä tutti :D Ite kun miellän sen vauvojen jutuksi ja molemmat lapset vierottanu siitä reilu vuoden ikäsinä. Eilen näin kirppiksellä pojan joka oli kooltaan arvioitavissa et oli lähemmäs 2vuotta ku 1vuotta ja sillä oli tutti suussa ja sitten se koitti vielä puhua sen kanssa... Huom. minun mielestä(!) näytti aikas hassulle.

Noh, mutta itse asiaan...meillä siirtyi tuo nti 3-4kkta sitten jatkettavaan (nyt siis 1v10kk) ja alkuun istuin sen vieressä kunnes rauhottui sänkyyn(mönki ja älämölisi siihen asti) . Nyt viedään sänkyyn ja sanotaan et on nukkumaan menon aika, sieltä se hiippailee paristi nykyään pois kunnes sit ite rauhottuu ja nukahtaa. Välillä tuntunu toivottomalle tuo jatkettavaan siirtyminen, mut ei siin oo auttanu ku pitkä pinna ja jaksaminen, miehen kanssa vuorottelu (kumpi vie tänä iltana sänkyyn jne.)

Meillä 1v7kk nukkuu päiväunet rattaissa. Ei tarvitse sen kummempia rituaaleja, laitan vaan rattaisiin ja ulos ja yleensä jo samantien laittaa silmät kiinni.

Joskus harvoin nukkuu päiväunet sisällä ja silloin vain vien sänkyynsä ja nukahtaa sinne itsekseen -näin myös yöunille. Tuteja tms ei ole käytössä.

Päiväunille:
parisänkyyn äidin syliin, muutama minuutti imetystä ja tutti suuhun. Nukahtaa syliin parissa minuutissa. Nostan sängylle jatkamaan unia. Itse menen olkkariin tai puuhastelemaan jotain muuta. Tulee sieltä itsekseen pois ku herää.

Iltaunille:
parisänkyyn käydään makaamaan vierekkäin. Lapsi nukkuu seinän puolella, sänky työnnetty nurkkaan kiinni. Pari minsaa imetystä, sitten tutti suuhun. Etsii asentoa ja möyrii hetkensä tutti suussa. Sitten odottaa paikoillaan unta maaten. Laulan noin 5 minuuttia tuutulauluja heti imetyksen jälkeen, sitten ollaan hiljaa ja kuunnellaan taustalla soivaa unimusiikkia. Nukun muka itse vieressä, en reagoi enää mihinkään. Ei yritä koskaan pois sängystä. Nukahtaa noin 40 minsassa. Yöt nukkuu siis vieressä ilman heräilyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväunille:
parisänkyyn äidin syliin, muutama minuutti imetystä ja tutti suuhun. Nukahtaa syliin parissa minuutissa. Nostan sängylle jatkamaan unia. Itse menen olkkariin tai puuhastelemaan jotain muuta. Tulee sieltä itsekseen pois ku herää.

Iltaunille:
parisänkyyn käydään makaamaan vierekkäin. Lapsi nukkuu seinän puolella, sänky työnnetty nurkkaan kiinni. Pari minsaa imetystä, sitten tutti suuhun. Etsii asentoa ja möyrii hetkensä tutti suussa. Sitten odottaa paikoillaan unta maaten. Laulan noin 5 minuuttia tuutulauluja heti imetyksen jälkeen, sitten ollaan hiljaa ja kuunnellaan taustalla soivaa unimusiikkia. Nukun muka itse vieressä, en reagoi enää mihinkään. Ei yritä koskaan pois sängystä. Nukahtaa noin 40 minsassa. Yöt nukkuu siis vieressä ilman heräilyjä.

siis imetätkö 1,5vuotiasta vielä? vai onko lapsesi nuorempi?

Alkuperäinen kirjoittaja 1v7kk:
Meillä 1v7kk nukkuu päiväunet rattaissa. Ei tarvitse sen kummempia rituaaleja, laitan vaan rattaisiin ja ulos ja yleensä jo samantien laittaa silmät kiinni.

Eikös se ulos pukeminen ja rattaisiin laitto juuri ole niitä rituaaleja :)

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Päiväunille:

Iltaunille:

Kyllä imetän! Suositus on 2 vuotiaaks.

Päiväunille:

Iltaunille:

Kyllä imetän! Suositus on 2 vuotiaaks.

höpöhöpö. Maailman terveysjärjestön WHO:n imetyssuositus Suomessa on 4-6 kk täysimetystä (ei muuta ravintoa kuin äidinmaitoa) ja imetystä muun ruoan ohella vuoden ikään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Niinku millaisessa paikassa ei voi nukuttaa ulkona?
Jonkun saastetehtaan kupeessa?

Esimerkiksi kerrostalo kaupungissa ilman parveketta.

No siinäpä oiva syy lähteä itsekin pienelle happihyppelylle.

Okei.. Eli kun me ollaan ulkona noin 1 - 1,5 tuntia aamupäivällä ja sitten lapsi menee ruuan jälkeen nukkumaan - sisällä nukkuu noin 3 tuntia - niin mun pitäisi kävellä ympäriinsä se aika...? Mä en jaksa sitä: jaksaako joku muu?
Sitten me lähes joka iltapäivä mennään vielä ulos vajaaksi tunniksi, kun lapsi heräämisen jälkeen syö välipalan.

Meillä ruuan jälkeen vaihdetaan vaippa ja laitetaan sänkyyn tai viedään ulos rattaisiin. Riippuu äidin viitseliäisyydestä.;) Mutta miksi ne lapset täytyisi nukuttaa?? Samat rituaalit kun toistuu ennen nukkumaanmenoa (tietenkin eri jutut päivä ja iltaunille), niin ei tarvitse tuttipulloja tai tassutteluja.

Meillä 1,5v tyttö nukkuu päiväunet mun kainalossa. Isompi haluaa ottaa oman lepohetken päivällä ihan rauhassa, joten pienempi sitten nukkuu meidän sängyssä. Siihen kainaloon hän nukahtaa alle 5minuutin.
Illalla laitetaan omaan sänkyyn ja nukahtaa aika helposti ihan itsekseen sinne. Isoveljensä kanssa laulellen yleensä. Eli ei meillä ainakaan ole ongelmaa, vaikka nukkuu päikkärit eri paikassa ja eri tavalla kuin yöunet.

1v8kk nostetaan sänkyyn, annetaan unilelut kainaloon ja tutti suuhun ja poistutaan huoneesta. Maitopullon saa jos pyytää.
Ovi on auki sen aikaa että nukahtaa.

Ei siinä sen kummempia tarvita. Illalla samat rutiinit, mutta yövalon kanssa ja hampipesun kautta. Sillon pulloon ei enää mitään sokerillista.

höpöhöpö. Maailman terveysjärjestön WHO:n imetyssuositus Suomessa on 4-6 kk täysimetystä (ei muuta ravintoa kuin äidinmaitoa) ja imetystä muun ruoan ohella vuoden ikään saakka.

Höpöhöpö vain itsellesi. Kaksivuotiaaksi on WHO:n suositus kaikkialla maailmassa.

Minä nukutan 1,5-vuotiaan päiväunille vaunuihin. Jos hän on nukahtanut autoon kun tulemme isosiskoa hakemasta puolenpäivän aikaan, niin nostan nukkuvana vaunuihin. Jos on hereillä, niin kävelen hetken ja tyttö nukahtaa. Vaunuihin aion nukuttaa mahdollisimman pitkään, sillä en usko että hän nukkuisi kovin hyvin sisällä. Jos hän ei mene vielä hoitoon ensi syksynä, niin todennäköisesti nukutan vaunuihin koko ensi talvenkin (jos vielä nukkuu silloin päiväunia).

Yöunille nukutan omaan sänkyynsä, joka on meidän sängyssämme kiinni. Samalla nukutan myös 5- ja 3-vuotiaat, eli laulan ja hyräilen hetken, ja makoilen sängyssä kunnes ainakin kaksi pienempää ovat nukahtaneet.

Suomi on valtiona sitoutunut pyrkimään imetyksen edistämiseen YK:n vauvamyönteisyysohjelman mukaisesti (1990 Innocenti Declaration/ WHO & Unicef). Maailman terveysjärjestön WHO:n imetyssuositus Suomessa on 4-6 kk täysimetystä (ei muuta ravintoa kuin äidinmaitoa) ja imetystä muun ruoan ohella vuoden ikään saakka.

Yhteistyössä