Miten nuorilla äideillä oikein on varaa niihin ihaniin ja laadukkaisiin lastenvaatteisiin? Lainarahallako ne elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen nähnyt noita merkkivaatteita huomattavasti enemmän iäkkäiden äitien lapsilla. Kiinnitätte ilmeisesti vain enemmän huomiota jos nuoremman lapsella on se merkkivaate. Muutamasta kommentista päätellen osa on todella kateellisia. Hauras vanhemmuus...arvomaailma... :laugh:

[QUOTE="Liisu";27379198]Niinpä! Nuoruusikään nyt vain kuuluu pinnallisuus ja ulkonäkökeskeisyys. Ennen lasta energia käytettiin oman ulkonäön koristeluun ja paranteluun, lapsen saatua homma laajentuu siihen. Ikää tulee lisää ja muut asiat alkavat kiinnostaa enemmän kuin se miltä näyttää. Siksi 30+ äidit eivät jaksa murehtia kuosien epäsopivuudesta, heillä arvomaailma on jo ihan toinen![/QUOTE]

Hieno tämäkin lievästi karkea yleistys. :laugh: En ole huomannut pahemmin mitään eroa. Vanhempien äitien lapset on usein kalliimmin puettu, kun vanhemmilla on kesimäärin paremmat mahdollisuudet jos karkeasti yleistetään. :) Yleensä ovat itsekin paremmin puettuja.
Eli miten se ulkonäkökeskeisyys menikään? ;) Mitä kaunis ulkokuori poissulkee? Miksi yksinkertaiset ihmiset aina ajattelevat, että jos ajattelee kuosien sopivuutta ja onko tukka hyvin, se poissulkee kaiken muun ihmisen sisältä? Aika surullista jos joku on noin köyhä sisältään ettei ymmärrä. : /

Itse olen esikoisen saanut 19 vuotiaana. Silloin menot oli tosi pienet. Asunto oli pieni, ei autoa, halpaa ruokaa ym. Lapselle ostin melkein kaikki vaatteet kirppikseltä ja meillä oli vaan merkkivaatteita. Tämä taas jouhtui suurimmaksi osaksi siitä et kirpparilla sattuu olemaan paljon uuden veroisia merkkivaatteita, ne ilmeisesti kestää paremmin. Mulla ei ainakaan ollut mikään itse tarkoitus pukea lasta merkkivaatteisiin. Lisäksi meillä mummot osti paljon vaatteita ekalle lapsenlapselle. Nyt olen jo nelikymppinen äiti ja meillä nää nuorimmat (4 ja 5v) kulkee me&i tai legon vaatteissa, koska valitsevat ne itse vaatekaapista. Olen huomannut et muut merkit jää kokonaan käyttämättä.

Sain esikoiseni 19-vuotiaana, yksinhuoltajana. Lapsen vaatteet ovat kuitenkin tyyliä Burberry, Ticket, Marimekko, Tommy Hilfiger, Guess jne... Koska mä oon saanu ne kaikki käytettynä :D On sellasia rikkaita ihmisiä jotka ostavat kymmenien eurojen paitoja tosta noin vaan lapsilleen ja ihan käyttämättömän näköisiä ne ovat olleet kun ovat meille rantautuneet. Tickettiä olen saattanut ostaa itse, käytettynä, mutta ne pysyykin hyvässä kunnossa ja näyttävät uusilta.

Itse kuljen risoissa farkuissa ja viiden euron henkkamaukka-topeissa... Enkä mä oikeasti välitä lapseni merkkivaatteista, ne on mulle niitä rytkyjä joita ollaan ilmatteeks saatu. Kiitollinen olen, en vaatteiden rahallisen arvon tai merkin takia, vaan siksi, että ne pitävät lapseni lämpimänä.

Minulla on hyvä itsetunto, ei sitä tarvitse pönkittää millään lastenvaatteilla! :D

Silti, ostan joskus merkkivaatteita lapsilleni. Puen heidät joka päivä omaa silmää miellyttäviin kokonaisuuksiin, eikä siihen mene sen kauempaa kuin kellään muullakaan menee lasten vaatettamiseen. Minusta jotkut halvemmat merkit tekevät rumia vaatteita, enkä siksi osta niitä. Nyt kun lapsilla on toisella mummun ostama Lassie ja toisella minun ostama Jonathan välikautta päällä, on tullut todettua että niistä Cupcakeista ja Ticketeistä on ihan todella kannattanut maksaa. Paitsi että näyttävät paremmilta kuin nuo niin myös ovat parempia.

[QUOTE="kello";27379338]Mä nyt en ole nuori äiti vaan ennemminkin vanha sellainen;), mutta silmään pisti tämä viesti. Miksi lastenvaatteiden hankkiminen ja miettiminen on "jotenkin tosi säälittävää", mutta itselle ostetut vaatteet ja laukut (LV, Mulberry,Marc Jacobs) ihan vaan fiksua? Mä en usko, että tämä on ikäkysymys ollenkaan vaan enemmänkin luonnekysymys.[/QUOTE]

En sanonut että merkkilastenvaatteiden ostaminen olisi säälittävää vaan niillä päteminen..
Ja kyllä ymmärrän paremmin merkkivaatteiden haalimisen itselle kuin lapselle jolle on aivan sama onko sillä lassieta vai ticket to heavenia päällä. Se on vaan jotenki huvittavaa että ollaan niin polleina ku lapsella on vaan poppia ja mii&iitä, ihan ku se ois joku suuriki meriitti..

Mikäs tämän ketjun määritelmä on nuoresta äidistä? Alle 18v? Alle 20v vai alle 25v?
Jos viimeinen niin voin kertoa miten IHMEESSÄ me maksamme nuo uudet vaunut, turvakaukalot, merkkihaalarit sekä omat kuteet! :O

Määritelmä nuoresta äidistä kun heittelee aika paljon ketjusta toiseen. :D

Ainiin ja luulin itsetuntoni olevan erityisen hyvä, mutta sekin meni nyt. Onhan meillä tuota poppia ja sellasta jolla peittelen paskuuttamme. :xmas:

[QUOTE="mama";27381239]En sanonut että merkkilastenvaatteiden ostaminen olisi säälittävää vaan niillä päteminen..
Ja kyllä ymmärrän paremmin merkkivaatteiden haalimisen itselle kuin lapselle jolle on aivan sama onko sillä lassieta vai ticket to heavenia päällä. Se on vaan jotenki huvittavaa että ollaan niin polleina ku lapsella on vaan poppia ja mii&iitä, ihan ku se ois joku suuriki meriitti..[/QUOTE]

En ole ikinä törmännyt haalareilla pätemiseen. :D Olen kuullut kauheasti siitä kyllä palstalla, mutta kuka ja missä niillä ihan oikeasti pätee? Vai onko se päteminen vain sitä, että puetaan lapselle se haalari päälle ja lähdetään ulos?
Tai sitä että joku on kokenut juuri tietyn merkin hyväksi ja siksi sitä ostaa ja kehtaa kertoa ääneen tykästyneensä juuri johonkin tiettyyn KALLIISEEN haalarimerkkiin?

• Tykkää
Reactions: chef
En ole ikinä törmännyt haalareilla pätemiseen. :D Olen kuullut kauheasti siitä kyllä palstalla, mutta kuka ja missä niillä ihan oikeasti pätee? Vai onko se päteminen vain sitä, että puetaan lapselle se haalari päälle ja lähdetään ulos?
Tai sitä että joku on kokenut juuri tietyn merkin hyväksi ja siksi sitä ostaa ja kehtaa kertoa ääneen tykästyneensä juuri johonkin tiettyyn KALLIISEEN haalarimerkkiin?

Minäkään en ole törmännyt sellaiseen. Millaistahan se päteminen on? Sellaista, että äiti huutaa liukumäkeä laskevan Heli-Pekan luokseen, että voi esitellä äitiringille lapsen haalarin? Kertoonko hän merkin (vaikka se nyt on päivänselvää että KAIKKI tietää sen merkin jo) ja mallin ja, ennen kaikkea, hinnan siinä suureen ääneen? Onko se pätemistä että tällainen äiti joka väliin kertoilee, miten lapsensa nyt menee siinä MERKKIhaalarissa sinne tänne ja on niin ihqu?

Jos näin, niin en ole törmännyt moiseen.

Se ei sitten ole pätemistä, että tuon lapseni leikkipuistoon ja heidän päällään on Tickettiä ja olen ihan normaali oma itseni, leikitän lapsia ja juttelen niitä näitä muille.

No, meillä kaksi lasta sisävaatteet niillä on pääasiassa meandia tai po.pia, ulkovaatteissa po.pia, ticketiä tai moloa ja milläkö maksan nämä? No, ostan kirppareilta ja myyn eteenpäin. Juuri myin pojan köyettynä ostetun ticketin haalarin 70 eurolla, niillä rahoilla ostin pojalle täksi talveksi kirpparilta po.pin takin ja housut. Kun ostaa laadukkaita vaatteita, niistä saa hyvin rahaa. Kun vaatteita on enempi, niin ne eivät kulu loppuun jne.

Lisäksi me ei muuten kuluteta paljon ei ehditty tottumaan mihinkään "tasokkaaseen" elämään, joten elintason lasku ei ole huomattava. Siltikään ei tarvii pihistella mahdottomasti, juuri muutettiin rivariin 4h,k.

No jos et ole törmännyt siihen niin ei se tarkoita ettei sitä ole olemassa :D
Ja jos et tiedä mitä päteminen tarkoittaa niin kato vaikka googlesta :D

[QUOTE="mama";27381426]No jos et ole törmännyt siihen niin ei se tarkoita ettei sitä ole olemassa :D
Ja jos et tiedä mitä päteminen tarkoittaa niin kato vaikka googlesta :D[/QUOTE]

Siksi kysyinkin kuka ja missä! En tyrmännyt etteikö tällaista voisi olla olemassa. Olisi tosi huvittavaa törmätä moiseen joten kertokaa ihmeessä. Luulen kuitenkin että tähän pätemiseen riittää se että lähtee puistoon merkkihaalarissa ja kehtaa vielä mainita jossain yhteydessä olleensa tyytyväinen ostokseensa.

Kyllä näitä pakkomielteisiä vaatemammoja löytyy, niitä joiden lapsilla ei koskaan ole sitä Lassieta tms. Niitä, joiden pikkuveli ei peri isoveljensä haalaria vaan molemmilla veljeksillä pitää olla samana kautena aina mätsäävät haalarit. Ja niitä mätsääviä ulkovaatteitakin täytyy olla se pari kolme settiä per kausi. Vielä parempi, jos kavereiden lapsilla on samaa merkkiä, niin voidaan ottaa kivoja yhteiskuvia.

Mun teoria on se, että lastenvaatteissa on helpompi päteä kuin aikuisten. Aikuisille on tarjontaa ja hip merkkejä vielä niin paljon enemmän. Toki jos oma tyyli on sitten vaikka Gant ja ostaa kaikki vaatteensa siltä yhdeltä merkiltä. Kuitenkin sellaisen tyylikkäällä tavalla huomiotaherättävän, omaperäisen ja boheemin tyylin luominen on aikuiselle haasteellisempaa kuin muutamalla trendikkäällä lastenvaatemerkillä "koreilu".

En mäkään ole törmännyt tohon haalareilla pätemiseen, mutta siihen enemmänkin, et kaikki ostetaan osa maksulla. Ja tässä kohtaa ei ole kyse nuorista vaan yli 30v äideistä.

Kyllä näitä pakkomielteisiä vaatemammoja löytyy, niitä joiden lapsilla ei koskaan ole sitä Lassieta tms. Niitä, joiden pikkuveli ei peri isoveljensä haalaria vaan molemmilla veljeksillä pitää olla samana kautena aina mätsäävät haalarit. Ja niitä mätsääviä ulkovaatteitakin täytyy olla se pari kolme settiä per kausi. Vielä parempi, jos kavereiden lapsilla on samaa merkkiä, niin voidaan ottaa kivoja yhteiskuvia.

Mun teoria on se, että lastenvaatteissa on helpompi päteä kuin aikuisten. Aikuisille on tarjontaa ja hip merkkejä vielä niin paljon enemmän. Toki jos oma tyyli on sitten vaikka Gant ja ostaa kaikki vaatteensa siltä yhdeltä merkiltä. Kuitenkin sellaisen tyylikkäällä tavalla huomiotaherättävän, omaperäisen ja boheemin tyylin luominen on aikuiselle haasteellisempaa kuin muutamalla trendikkäällä lastenvaatemerkillä "koreilu".

Missä olet törmännyt tuollaisiin? Menen heti sinne huvittamaan itseäni. :xmas:

Missä olet törmännyt tuollaisiin? Menen heti sinne huvittamaan itseäni. :xmas:

Veikkaan, että lähileikkipuistossaan, mutta on tulkinnut tilanteet vähän omalla tavallaan. Kolahti nimittäin tuo, ettei ole koskaan Lassieta. Jos se hitto soikoon on minusta susiruma se Lassien haalari, tai ne kaikki, niin miksi en saa jättää sitä ostamatta ilman, että se muuttuu pätemiseksi?

Eli. Jos lapsillani on mätsäävät talvivaatteet tai pikkusisko ei peri isoveljen haalaria (kyllä muuten perii, mutta perskutarallaa, se on Ticketti) niin se on pätemistä. Jos pitää tietyistä merkeistä siksi, että ne tuppaavat tekemään aina omaan silmään sopivia vaatteita, se on pätemistä.

Pah.

Minusta SE on pätemistä, että pitää selittää miten itselle ei ole tärkeää mitä lapsilla on päällä, että itse ei ainakaan missään tapauksessa osta mitään kallista koska se on tyhmää.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Serkkuni mm. Facebookin on aika paljastava :)

Eikö hän siis suostu ottamaan yhteiskuvia jos kaverilla on halvempi haalari?
Vai onko kyse siitä että on hauskan näköistä jos on kaksi samanlaista ja siitä otetaan kuva?

Pätemistä en kyllä näe siinä, että joku äiti on tarkka siitä että on vaikka saman väriset haalarit veljeksillä ja siksi myy edellisen kauden isoveljen haalarin pois.
Jotkut tykkäävät olla tarkkoja väreissä ja siinä sopiiko haalarin väri pipoon jne. :)

Ite sain esikoisen 18-vuotiaana. Poika-rukka joutui käyttämään Lassien ulkoiluvaatteita, ilman ominaisuuksia, kurahousut sai päällensä, jos oli märkää. Kengätkin sai marketista. Ei ollut varaa muuhun, enkä mä (onnekseni) tuolloin edes ymmärtänyt paremman päälle (tänne kun eksyin vasta vuosia myöhemmin). No nyt olen "jo" 26v ja on varaa ostaa parempaa, ei toki aina. Eli meillä se on mennyt niin, että kun ikää on tullut, on tulotkin kasvaneet, luonnollista. Merkkejä meillä on laidasta laitaan, Lassien g-tech toppahaalari viime talven jäljiltä odottaa kuopustamme loistavassa kunnossa. Toisena pukuna on ticket (alesta), ekaa kertaa testauksessa. Isoveljellä ekaa kertaa Mimymon puku. Mulle on ihan sama, mitä muut ajattelevat, pääasia on, että itse (ja lapset) tykkäävät. Yritän ulkovaatteet metsästää aina alesta.

Ei mulla ole pakkomiellettä, mutta ei meillä siltikään ole yhtään Lassien haalaria, koska ne on järjettömän rumia, ja niitä nyt ei ainakaan kukaan halua ostaa käytettynä tai ostaa varmaan, mutta se hinta minkä niistä saa kattaa juuri postimaksut ja postittamisen/pakkaamisen vaivan.
Meillä pikkuveli kyllä voi hyvinnperiä isoveljen haalarin, jos koko sopii. Mutta koska käyetään niitä paria merkkiä niin ne mätsää kuitenkin yhteen. Ja toisaalta mielläni myyn, haalarit esikoiseltakin pois, saan niistä rahaa jolla voin ostaa sitten uudet. Ei tarvii samaa haalaria katsella, niistä saa vielä rahaa kun ei ole loppuun kulutettu ja koska niistä saa sitä rahaa, jää uuden (käyetyn) haalarin hinnaksi yleensä muutama kymppi, jos sitäkään. Eli järkevämpää ostaa noita merkkihaalareita, maksaa niistä vähänenempi, saada niistä sen verran takaisin että haalarin käyttö maksoi meille sen muutaman kympin, sillä ei saa edes sitä sikarumaa Lassieta ;)

Toiset nyt vaan tykkää ostaa nuoremmallekin lapselle uusia vaatteita, eikä aina pukea sitä käytettyihin, kuluneisiin vaatteisiin. Ja jos on löytänyt yhden hyvän merkin niin minkä ihmeen takia pitäisi ostaa toiselle lapselle eri merkkiä kuin toiselle? Ja söpöähän se on jos pojilla on samanlaiset haalarit päällä :)

Eikö hän siis suostu ottamaan yhteiskuvia jos kaverilla on halvempi haalari?
Vai onko kyse siitä että on hauskan näköistä jos on kaksi samanlaista ja siitä otetaan kuva?

Pätemistä en kyllä näe siinä, että joku äiti on tarkka siitä että on vaikka saman väriset haalarit veljeksillä ja siksi myy edellisen kauden isoveljen haalarin pois.
Jotkut tykkäävät olla tarkkoja väreissä ja siinä sopiiko haalarin väri pipoon jne. :)

Lassiella tarkoitin enemmänkin, että hän ei koskaan pukisi sitä lastensa päälle. Uskoakseni mikään Lassie ei kelpaisi, koska se on NIIN halpis, vaikka olisi ihan ok kuosikin. Ei Lassiessa VOI OLLA ok kuosi.

Tuo mätsäävyys tarkoittaa siis sitä, että pitää olla samaa merkkiä ja sävyä samaan aikaan. Pari kautta vanha isovelin vanha ei käy, koska siihen on jo kyllästynyt ja todennäköisesti merkkikin on jo vanha. Esim Tickettiä ei ole viime aikoina näkynyt.

Juu varmaan takana on juuri se, että on kivan näköistä ja siksi otetaan kuva.

Oikeasti, sen verran näen tätä touhua väkisin, että en varsinaisesti halua enempää käyttää aikaa sen ruotimiseen :)

Yhteistyössä