Miten ois, kannattaisko yrittää? TE jotka harrastuksesta tehneet itselle työn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mulla ois yks liikeidea. Muutaman vuoden testimielessä tehnyt "työtä" ja jonkin verran on kysyntää. Harrastuksena olen sitä siis tehnyt. Enemmälti en ole uskaltanut, ettei tule mitään ongelmia esim verojen kanssa jne, koska toiminimeä minulla ei vielä ole. Mutta nyt miettiny että jos tätä tekisikin ihan työkseen. Kilpailijoitakaan suomessa ei ole kuin yksi, tiettävästi ainakaan.
Miten on, onko teillä tietoa/kokemusta siitä kun harrastuksesta tekee työn. Kannattaako kokeilla? Onko kukaan saanut harrastuksesta oikeasti toimivan työn itselleen?

No sehän vähän riippuu, mikä se harrastus on.

Mä olen tehnyt harrastuksesta työn. Nyt se menee tälleen kht:n ohella, lisää joutuu hommia ottamaan varmaan sitten, kun nuorinkin täyttää kolme.

Enkä siis tehnyt muuta, kuin perustin toiminimen ja aloin kirjoittaa laskuja tekemästäni työstä.
Mun äidillä on tilitoimisto, ja se hoitaa kaiken ärsyttävän, aikaavievän ja vaikean paperiduunin, muussa tapauksessa kynnys olisikin ollut korkeampi ja olisin ehkä harkinnut jotain yrittäjyyskurssia ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mä olen tehnyt harrastuksesta työn. Nyt se menee tälleen kht:n ohella, lisää joutuu hommia ottamaan varmaan sitten, kun nuorinkin täyttää kolme.

Enkä siis tehnyt muuta, kuin perustin toiminimen ja aloin kirjoittaa laskuja tekemästäni työstä.
Mun äidillä on tilitoimisto, ja se hoitaa kaiken ärsyttävän, aikaavievän ja vaikean paperiduunin, muussa tapauksessa kynnys olisikin ollut korkeampi ja olisin ehkä harkinnut jotain yrittäjyyskurssia ensin.

Mikään muu ei pelota kuin se, että entä jos joku kuukausi ei olekaan työtä..Ja sitä rahaa ei tulisi sitten mistään. Tai mitä jos siitä ei tule yhtään mitään ollenkaan, niin mistä sitten rahat kun ei työttömyysrahaakaan saa kun on toiminimi...

mie alotin eilen "yrittäjänä" ammatti alalle on mutta harrastuksena se oli 8v ennen ku alotin :) valittin osuuskunnan kautta yrittäjänä olemisen jolloin ammattiliitto on mukana ja saa jonkulaista rahallista "tukea" mulla on alana vaateet, lastenvaateet erityisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
mie alotin eilen "yrittäjänä" ammatti alalle on mutta harrastuksena se oli 8v ennen ku alotin :) valittin osuuskunnan kautta yrittäjänä olemisen jolloin ammattiliitto on mukana ja saa jonkulaista rahallista "tukea" mulla on alana vaateet, lastenvaateet erityisesti.

Itse juuri liityin osuuskuntaan, joten kaikki siihen liittyvä vielä ihan uutta. Kerrotko tarkemmin miten käytännössä asiat menee sen kautta? Mielenkiinto heräsi todella =)

Alkuperäinen kirjoittaja narikalle kysymys ap:ltä:

Itse juuri liityin osuuskuntaan, joten kaikki siihen liittyvä vielä ihan uutta. Kerrotko tarkemmin miten käytännössä asiat menee sen kautta? Mielenkiinto heräsi todella =)

eli osuuskunnassa teet töitä siihen ja net maksaa sulle "palkkana" sen mitä teet. hintoihin kuuluu ALV 22% ja osuuskunta ottaa sopimuksen mukaan provikkaa tietyn %. meillä menee palkka kerran kuussa koska teen osa-aika työnä tätä. 3päivänä viikossa. palkkaa ei tietenkään makseta ellei ole ollu tulosta sinun osalta. osuuskunnassa voit tehä myös muitten kans yhteistyötä. tässä on esim pitopalvelu jossa käyn tarvittaessa töissä jolloin on sovittu tunti palkka työlle. liitto on mukana tässä ja 18h/viikko kerryttää liitossa työttömyysturvaa.palkasta maksat veron oman vero % mukaan

ei ku mie huolehin itte vaatteitten myynnin,yms asiat. raha-asiat kulkee osuuskunnan kautta. käteismaksusta kuitti, lähetettävistä laskumukaan, jossa on osuuskunnan tilinro. ei tarvi itte pitää kirjanpitoa,yms lappuja. y-tunnusta saa käyttä :)

ei ku mie huolehin itte vaatteitten myynnin,yms asiat. raha-asiat kulkee osuuskunnan kautta. käteismaksusta kuitti, lähetettävistä laskumukaan, jossa on osuuskunnan tilinro. ei tarvi itte pitää kirjanpitoa,yms lappuja. y-tunnusta saa käyttä :)

Ahaa, eli sulla ei itsellä ole henkilökohtaisesti Y-tunnusta? Miten menee, jos haluaa joskus pois siitä? Lopettaa vaatteiden teon jne. Tuleeko karenssia tmv?

miksi tuota kannattaa ees lopettaa? ;) eli olen työkkärissä työnhakijana samaan aikaan ku toimin osuuskunnassa yrittäjänä. liittymis maksu on osuuskunta kohtanen josta osan pitäis saaha takasi jos haluaa lopettaa, näin meni muistaakseni. kannattaa tarkistaa säännöistä. tuosta karenssi hommasta en tiä..hmm pistit kyllä pahan pitänee ottaa selvää :D

miksi tuota kannattaa ees lopettaa? ;) eli olen työkkärissä työnhakijana samaan aikaan ku toimin osuuskunnassa yrittäjänä. liittymis maksu on osuuskunta kohtanen josta osan pitäis saaha takasi jos haluaa lopettaa, näin meni muistaakseni. kannattaa tarkistaa säännöistä. tuosta karenssi hommasta en tiä..hmm pistit kyllä pahan pitänee ottaa selvää :D

Juu maksun oon maksanu ja siitä tais saada 2/3 osaa takaisin rahoista jos joskus pois haluaa... Täytyypä kysellä tuosta asiasta sieltä tarkemmin.
Saatko sinä työttömyyspäivärahaa nyt sitten ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mikään muu ei pelota kuin se, että entä jos joku kuukausi ei olekaan työtä..Ja sitä rahaa ei tulisi sitten mistään. Tai mitä jos siitä ei tule yhtään mitään ollenkaan, niin mistä sitten rahat kun ei työttömyysrahaakaan saa kun on toiminimi...

yrittäjä ottaa aina tietoisen riskin. jos ei ole riskinsietokykyä niin yrittäjyys voi olla väärä ura.

Mä olen niin ahne paska, että jatkan osa-aikaisena yrittäjänä harrastuksen vuoksi ja käyn päivät muualla töissä. :D Oon nyt n. 3,5 vuotta ollu Kotigastronomi-jälleenmyyjä, ja nykyisellään pystyisin jäämään töistä pois (tai ainakin osa-aikaiseksi) jos haluaisin ja ainahan sitä hankkisikin enemmän jos olisi enemmän aikaa panostaa tuohon. Ehkä vielä joskus, nyt mä nautin mieluummin tuplatuloja ja vähäisempää vapaa-aikaa.

saan :) muuten en ois uskaltanu alottaa. millä alalla sie teet töitä?

Ompeluksiahan minäkin :) Ja tuo, että saa työttömyysrahan vaikka on ns. yrittäjänä on TODELLA hyvä juttu. Täytyy oikeasti alkaa ottamaan asiasta selvää ja laittaa asioita eteenpäin. On jo vuoden päivät hautunu asia mielessä ja päiväpäivältä alkaa juttu tuntumaan omalta. Siis se, että tekis työkseen näitä ompeluksia. Mutta on niin suuri kynnys ollut oikeasti alkaa siihen, kun ei sitä työttömyyspäivärahaa olisi enää saanut. Eriasia jos oisin vakkarityössä, niin silloinhan sitä voisi sivutöinä tehdä tätä ihan seku vain.

Ompeluksiahan minäkin :) Ja tuo, että saa työttömyysrahan vaikka on ns. yrittäjänä on TODELLA hyvä juttu. Täytyy oikeasti alkaa ottamaan asiasta selvää ja laittaa asioita eteenpäin. On jo vuoden päivät hautunu asia mielessä ja päiväpäivältä alkaa juttu tuntumaan omalta. Siis se, että tekis työkseen näitä ompeluksia. Mutta on niin suuri kynnys ollut oikeasti alkaa siihen, kun ei sitä työttömyyspäivärahaa olisi enää saanut. Eriasia jos oisin vakkarityössä, niin silloinhan sitä voisi sivutöinä tehdä tätä ihan seku vain.

haet starttirahaa, naisyrittäjä lainaa finnveralta yms. teet kunnon liiketoimintasuunnitelman ja aloitat varovaisesti. katso ohjeita vaikka mol:n sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

haet starttirahaa, naisyrittäjä lainaa finnveralta yms. teet kunnon liiketoimintasuunnitelman ja aloitat varovaisesti. katso ohjeita vaikka mol:n sivuilta.

Kuviot on tutut. Olen niistä tosiaan jo parivuotta sitten ottanut selvää... mutta aina se on se Mutta, joka laittaa mietityttämään =/

mulle tämä osuuskunta on helpompi tapa alottaa yrittäjänä toiminen koska lapset on pieniä. 1v ja 4v ovat 3pvä viikossa hoijossa ja mulla ompelu tilat on 1km päästä kotoa :) lastenvaatteita teen asiakkaan toivomusten mukaan. omamallisto on myös. kotisivut alan tekeen pikkuhiljaa ja katon kunka lähtee menemään :) asukko missä päin suomea?

mulle tämä osuuskunta on helpompi tapa alottaa yrittäjänä toiminen koska lapset on pieniä. 1v ja 4v ovat 3pvä viikossa hoijossa ja mulla ompelu tilat on 1km päästä kotoa :) lastenvaatteita teen asiakkaan toivomusten mukaan. omamallisto on myös. kotisivut alan tekeen pikkuhiljaa ja katon kunka lähtee menemään :) asukko missä päin suomea?

Täällä etelä-lapissahan minä. Mistä itse? Ja minullakin vauva kotona ja isompi on jo koulussa. Joten kotona työskenteleminen olisi ihanne tilanne. Tietty jos tätä työkseen alkaisi tekemään, niin isommat tilat tarvitsisin myöhemmin... riippuu tietty kuinka hyvin lähtis menemään =D

Mitä ihmeitä ompelet, jos kilpailijoita on vain yksi Suomessa??

Oli miten oli, mieti miten tavoitat asiakkaita: Mainostat, laitat sanan kiertämään, netti, lehdet, messut, tutut? Aikamoinen asiakasmassa pitää saavuttaa, jotta heistä edes pieni osa ostaisi. Hinnoittelu on myös yksi juttu. Miten erottaudut ja miten kilpailet esim. halpistuotteiden kanssa? Ovatko asiakkaat valmiit maksamaan ja miten paljon?

Täällä etelä-lapissahan minä. Mistä itse? Ja minullakin vauva kotona ja isompi on jo koulussa. Joten kotona työskenteleminen olisi ihanne tilanne. Tietty jos tätä työkseen alkaisi tekemään, niin isommat tilat tarvitsisin myöhemmin... riippuu tietty kuinka hyvin lähtis menemään =D

länsi lappi :D Pello mitä sie ompelet?

Yhteistyössä