Miten olettejärjestäneet kouluikäisten lasten hoidon kesällä, kun olette työssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Mietin tässä tuota Apusen kolumnia (jota varmaan ruodittu jo ihan riittävästi täällä) ja sitten yhtä aiempaa avausta, jossa joku pohti, että ottaako työtä kesäksi vastaan vai eikö. Kaikki (minua lukuunottamatta:saint:) olivat sitä mieltä, että tottakai. Kommenttien rajuus ja törkeys yllätti: "no miten sä luulet että me muut pärjätään täällä" tai "makaa vaan perse homeessa siellä" tai "ei täällä muutkaan voi valita" tai "jätä ne keskenään".

Mulla on itselläni tilanne, että nyt pitäisi ekaa kertaa miettiä lapsille ihan tosissaan päiväseuraa kesäksi. Pojat ovat jo 14- ja 8-vuotiaita, mutta en silti halua, että he ovat 9 tuntia päivässä keskenään. Juu, varmasti pärjäävät, eikä luultavasti kumpikaan ole kuollut päivän päätteeksi. Silti en halua sitä, vaan sovin mieluummin etätunneista ja palkattomasta lomasta kesäloman jatkoksi.

Minä ymmärrän todella hyvin, jos vaikka yksinhuoltaja ei halua ottaa työtä vastaan siksi, että lapset jäisivät yksin. Usein työhön meno vaatii hoidon ostamista, ja palkasta saatava hyöty jää todella pieneksi siihen stressiin verrattuna. Joulukuussa oli ensimmäinen kerta, kun en jäänyt kotiin sairaan lapsen kanssa: lapsi oli 13-vuotias ja sanoi, että "mene nyt vaan töihin, ei mulla enää lämpöö ole. Mä soitan jos tulee jotain". Kuitenkin lain mukaan vain alle 10-vuotiasta saa jäädä kotiin hoitamaan. Jumalauta, kyllä minä haluan olla lapsen kanssa, jos se kerran on sairas! Ja vaikka työnantajat ja TES sanovat, että koululaiset pärjäävät keskenään, niin minä olen kuitenkin omista lapsistani, työpanoksestani ja tulevaisuudestamme vastuussa.

Siihen ketjuun, johon vastattiin rumasti, ei tullut juuri lainkaan asiallisia vastauksia. Eli kysynkin nyt, miten hoidatte koululaisten päivähoidon kesällä? Siis te, joilla ei ole niitä ilmaisia mummuja ja vaareja.

En halua tällä kritisoida kenenkään ratkaisuja. Haluan vaan herättää huomaamaan, että lapset, perheet ja tilanteet ovat hyvinkin erilaisia. Jonkun ekaluokkalainen osaa käydä kaupassa ja huolehtia koiran lenkille, säilyttää avaimet, huolehtia ulkovarusteensa, käyttää rahaa harkiten, lukita ovet ja niin edelleen. Toiset kuskaavat 15-vuotiaan kouluun ja treeneihin, kun se ei itse osaa tai siihen ei voi luottaa. Tämän teinin vanhempia ei lämmitä, että ekaluokkalaisen äiti käy kauhistelemaan, miten huonosti kasvatettuja toisten lapset ovat.

Minä luotan poikiini, mutta en silti halua, että he ovat keskenään 9 tuntia päivässä. Olenko siis työtä vieroksuva, ylisuojeleva hullu?

Viimeksi muokattu:
Kuten aina ennenkin, leikkipuistoissa on valvovat aikuiset, uima-allas tai pari, ilmainen lounas ja järjestettyä ohjelmaa. Eikä mikään näistä maksa mitään. Näin lapsilla on aikuisia vahtimassa, tekemistä, toisten lasten seuraa ja ruokailu järkättynä. Ovat olleet myös 1-3 leirillä halunsa mukaan, esim. ympäristötaideleirillä, fysiikkaleirillä ja tähtitiedeleirillä. Osa leireistä päiväsaikaan toimivia, osalla ollaan yötä.

Eka-tokaluokkalaiselle yrittäisin saada jotain seuraa, mutta kyllä meillä yli 10-vuotiaat ovat olleet keskenään/yksin lomillaan. Lapset ovat hyvin erilaisia ja meillä sattuu olemaan hyvin rauhalliset lapset, joten heihin on voinut luottaa ihan täysin. Puhelimet/naapurit tietty turvana hätätapauksissa.

Kuten aina ennenkin, leikkipuistoissa on valvovat aikuiset, uima-allas tai pari, ilmainen lounas ja järjestettyä ohjelmaa. Eikä mikään näistä maksa mitään. Näin lapsilla on aikuisia vahtimassa, tekemistä, toisten lasten seuraa ja ruokailu järkättynä. Ovat olleet myös 1-3 leirillä halunsa mukaan, esim. ympäristötaideleirillä, fysiikkaleirillä ja tähtitiedeleirillä. Osa leireistä päiväsaikaan toimivia, osalla ollaan yötä.

Joko te olette muuttaneet?

[QUOTE="vieras";28246980]En minä kyllä enää 14-vuotiaan kohdalla päivähoidosta puhuisi... Mutta onhan se toinen lapsi paljon nuorempi.[/QUOTE]

Sä et tunne mun 14-vuotiasta:laugh:

Ei vaan, en mä sen kohdalla itsekään päivähoidosta puhuisi, mutta yleisellä tasolla kyselin.

Sä et tunne mun 14-vuotiasta:laugh:

Ei vaan, en mä sen kohdalla itsekään päivähoidosta puhuisi, mutta yleisellä tasolla kyselin.

Joo, minä muuten noille isoille teinipojilleni, päätä minua pidemmille, vieläkin vitsailen jonnekin lähtiessäni, että lapsenlikka tulee ihan justiinsa, olkaa kiltisti siihen asti.

Meillä ikäero on pienempi, mutta kyllä he sieltä 8-10-vuotiaista olivat kesällä kahdestaan päivät, meillä oli vuorotyö, joten aika harvoin joutuivat pitkästi olemaan kahdestaan, joskus menivät työkaverien lasten kanssa leikkimään, tai heidän lapsiaan tuli meille, kun meistä jompikumpi oli vapaalla. Kerättiin koko sakki samaan taloon ja joku aikuisista katsoi perään.

En minä 9 ja 14 vuotiaista olisi tippaakaan huolissaan, mutta tuo kohta ekaluokan aloittava esikoinen kyllä huolettaa. Mitä tehdä 7- vuotiaan kanssa joka siis joutuisi viettämään päivät ihan yksi ilman edes sisarusta. Naapurin mies on kyllä päivisin kotona kun tekee yötöitä, mutta en haluaisi lykätä lasta hänelle koko kesäksi. Isovanhemmat ja kummit asuvat kaukana ja ovat työelämässä, korkeintaan pari viikkoa saisi heille järjestettyä lomailupaikkoja. Me vanhemmat emme voi pitää kesäaikaan kumpikaan kuin kaksi viikkoa lomaa. Mitään valvottuja puistoja tai puistoruokailuja täällä ei järjestetä ollenkaan. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä, mutta nyt jo huolettaa.

Järjestettiin niin, että mä aloin tehdä pelkkää yövuoroa. Näin olen päivisin kotona vaikkakin nukkumassa, lapset voi tulla herättämään jos on joku sellainen asia missä tarvitsevat apua. Herään muutenkin iltapäivällä klo 14 aikaan joten eivät joudu olemaan keskenään tuntitolkulla. Nyt jo neljättä vuotta valvon ja sopii meille.

Tiedän, että 80-luvulla elettiin monella tapaa erilaista aikaa... Mutta mä olen ollut ihan itsekseni koko kesän muistaakseni tokaluokan kesästä eli vajaa 9-vuotiaasta lähtien (olen syntynyt syksyllä eli en ollut vielä täyttänyt yhdeksää). Siis sen ajan kesästä, jonka vanhempani olivat töissä. Ekaluokan ja tokaluokan väliseksi kesäksi vanhemmat ottivat mulle hoitajan kotiin, seuraavana kesänä en kuulemma enää halunnut sellaista :D Samassa talossa oli kyllä paljon samanikäisiä lapsia ja myös pari kolme perhepäivähoitajaa, jotka toimivat "backuppina" siltä varalta, jos jotain olisi sattunut. Mutta ihan hyvin mä vissiin pärjäsin, kun edelleen täällä olen :)

Toki lapset on erilaisia ja niin ovat perheetkin. Esimerkiksi poikaystäväni teini-ikäisiä lapsia on vieläkin välillä hankala jättää ilman valvontaa, kun ovat tottuneet siihen, että joku aikuinen on aina paikalla. Minä en tosin aio heitä paapoa, vaikka yhteen muutammekin, koska mun mielestäni sen ikäisten on korkea aika itsenäistyä ja oppia niin omatoimisiksi, että pärjäävät tarvittaessa keskenäänkin.

Silti en halua sitä, vaan sovin mieluummin etätunneista ja palkattomasta lomasta kesäloman jatkoksi.

Kuitenkin lain mukaan vain alle 10-vuotiasta saa jäädä kotiin hoitamaan. Jumalauta, kyllä minä haluan olla lapsen kanssa, jos se kerran on sairas!

Kaikissa paikoissa ei voi vaan ilmoittaa palkattomsta lomasta, niitä ei myönnetä (kuten meillä), kaikkea työtä ei voi tehdä etänä (kuten asiakaspalvelua tms) ja TES voi antaa luvan yli 10-vuotiaan lapsen vanhemmalle jäädä kotiin. Lain ikäraja on 10 v.

[QUOTE="vieras";28247076]Järjestettiin niin, että mä aloin tehdä pelkkää yövuoroa. Näin olen päivisin kotona vaikkakin nukkumassa, lapset voi tulla herättämään jos on joku sellainen asia missä tarvitsevat apua. .[/QUOTE]

Sulla taitaa olla ihanan hiljaisia lapsia. Saatko oikein kunnolla nukuttua? vai kuunteletko koko ajan puolella korvalla, että mitä tapahtuu? Ei vaan, pakkohan usn on nukkua kunnolla, ei kai sitä muuten neljää vuotta jaksaisi.

Ja provoksi kun tätä epäiltiin, niin sen verran tunnustan että tahallisen provosoiva saattoi tuo aloitus olla. Kyllä meidän lapset ihan kesällä pärjäävät, ja omasta mielestänikään ei 14-vuotias päivähoitoa ole vailla. Yritin herätellä niitä samoja kirjoittajia, jotka raivosivat ihan päättömiä siinä edellisessä ketjussa.

Kyllä näköjään moni jättää tuollaiset +/-10-vuotiaat päiviksi kotiin. Itse voisin hyvin jättää myös, eipä silti. Mutta en ehkä 9 tunniksi.

Ja tuohon yli 10-vuotiaan hoitamiseen sen verran, että meidän TES antaa luvan jäädä hoitamaan yli 10-vuotiasta vain, jos lapsi on alemmalla kehitystasolla, ts. vammainen tai muuten tarvitsevampi kuin normaali 10-vuotias. No, en mä nyt niin tarkkaan kyllä ole kaikkiin pykäliin perehtynytkään, että voisin muusta väitellä.

Olemme siitä onnellisessa asemassa, että meitä on kaksi vanhempaa ja jo limittämällä lomiamme olemme aika suuren osan kesälomasta jompi kumpi kotona. Lisäksi on kyllä käytetty myös palkattomia lomia. Kesän alussa on myös hyödynnetty erilaisia päiväleirejä.

En ole varma, mitä ketjua tarkoitit. Mutta minä muistan yhden ketjun, jossa joku valitti sitä, ettei työkkäri maksa korvauksia jos ei vastaanota työtä. Minusta on jokaisen henkilökohtainen asia, kuinka hoitaa kouluikäisten hoidon. Olen minäkin siis ollut poissa töistä myös palkattomasti hoitaakseni kouluikäisiä. On kuitenkin kohtuutonta olettaa, että työttömyyskorvaus juoksisi siitä hyvästä.

Meillä tokaluokkalainen koitetaan saada päiväleireille niinä viikkoina kuin meillä vanhemmilla ei ole lomaa ja muutamat pari päivää koitetaan saada mummilta apua. Koko kesää en viitsi mummin varaan laskea ja kmiehen kanssa ollaan vaan viikko tai pari yhtä aika lomalla, jotta homma saadaan sujumaan.

Syksyllä 2014 kuopus menee kouluun ja olen jo valmiiksi pähkäillyt ja stressannut miten se kesä hoidetaan, kun olisi kiva olla lomalla kun koulu alkaa. Onneksi esikoinen on silloin jo tuleva 4-luokkalainen, joten yksinolo jo varmaan onnistuu ja mumminkin kanssa osaa jo olla suht rauhallisesti, jos mummi jaksaa ottaa mukaan vaikka mökille.

Joten leiriä leirin perään. Onneksi ainakin Hesassa on mistä valita ja kun lapsi kasvaa, niin osaa kulkea yksin tai kaverin kanssa julkisilla, joten reviiri sen kun laajenee.

Me vanhemmat olemme kesällä lomalla 7 viikkoa vuorotellen, yhteistä lomaa meillä on siis vain 2 viikkoa. Ja oikeasti ja aidosti, sitä kaipaisi enemmän.

3 viikkoa kesäloman alusta nuorin pojista on päiväleirillä, jonka ilmoittautumisaika alkaa ensi kuun alusta. Pian 11 vuotta täyttävä, on ensimmäisen viikon taideleirillä (4 tuntia päivä, omat eväät) ja toisen viikon sitten ehkä liikuntaleirillä. Kolmannen viikon sitten täyttää osin ehkä uimaleiri tai ehkä teen osan päivistä etänä töitä ja mies vastaavasti osan.

Lapsen sairaudesta riippuen olen minäkin isompia kuin 10-vuotiaita hoitanut kotona, mutta tällöin olen tehnyt etätöitä. Yleensä TES tuntee palkattomana lomana myös lähiomaisen sairastumisen, eli jos esim. 13 v on 40 asteen kuumeessa, niin uskoisin, että palkatonta lomaa järjestyy liki jokaiselta työpaikalta.

Meillä tämä ei ole ajankohtaista kun lapset niin pieniä(4 ja 1v) mutta harvalla vanhemmalla on koko kesä lomaa, joten toivon että aikanaan meidän lasten kavereita on myös kotona ja keskivät tekemistä keskenään. Kaupungissa on leikkipuistoja ja leirejä joista toivon apua. Sukulaisista ei meillä ole hoitoavuksi nytkään, joten tilanne lienee yhtä huono muutaman vuoden kuluttuakin. Ekaluokkalainen on vielä pieni olemaan kotona mutta kyllä tokaluokkalaisen jo luulis selviävän. Mä olen itse hoitanut 3v siskoani ollessani 11v vanhempieni työpäivän ajan, joten eiköhän 8v selviä itsekseen valoisaan aikaan päivällä.

Osan ajasta koululainen on mummolassa päivisin, pienempi päiväkodissa. Osan ajasta koululainen pääsee isän mukaan töihin, pienempi päiväkodissa. Osan ajasta koululainen kaveriperheen kanssa, pienempi päiväkodissa. Osan ajasta koululainen ukin kanssa, pienempi päiväkodissa... Ja sitten pidetään yhteistä lomaa noin 5 viikkoa.

Vanhin on ekalla luokalla. Kesäsuunitelma: kesäkuun alusta 2viikkoa koulun päiväkerhossa. Sitten 4-6pv leirillä. Loppu kesäkuusta sumplitaan: mummilla, vaarilla, isin tai äidin kanssa töissä jne. Onneksi ei ole monta päivää ;)
Heinäkuun alusta kaikki muksut jäävät kotiin ja lomailevat kunnes koulu-eskari alkaavat eli elokuun puoliväliin.

Sulla taitaa olla ihanan hiljaisia lapsia. Saatko oikein kunnolla nukuttua? vai kuunteletko koko ajan puolella korvalla, että mitä tapahtuu? Ei vaan, pakkohan usn on nukkua kunnolla, ei kai sitä muuten neljää vuotta jaksaisi.

Itse asiassa, mulla kyllä on melkoisen hiljaiset ja mut huomioonottavat lapset :) Saan kyllä nukuttua sen klo 8-14, enempää en osaa nukkua. Nuorempi oli 7 v ja vanhempi 11 v kun aloitin yövuorot. Jatkan niitä niin kauan kun hyvältä tuntuu.

Yhteistyössä