Miten on mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Että minulla on vaikka mitä insesti- ym. muistoja vaikka kuinka monesta sukulaisesta, olen masentunut, ahdistunut, mutta siskollani ei mitään muistoja, hän on onnellinen ja pärjää hyvin? enkä jaksa uskoa, että edes näyttelee. jostain sitä energiaa hänellä ja minulla taas aivan minimissä.

olen jutellut. se, ettei kukaan muista mitään tai tiennyt, saa mut tuntemaan itseni täysin hulluksi. en pysty käymään töissä, en opiskella ja äitiys on yhtä helvettiä vaatimuksineen.

oikeastaan suorastaan vihaan niitä tekopirteitä sukulaisia, vihaan, vihaan, kun kukaan ei tajunnut mitään. en oikeastaan ihmettele, miksei kukaan tajunnut mitään. ne käytti sitä energiaa ja pirteyttä jo silloin torjuakseen kaiken, mikä voisi olla huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen jutellut. se, ettei kukaan muista mitään tai tiennyt, saa mut tuntemaan itseni täysin hulluksi. en pysty käymään töissä, en opiskella ja äitiys on yhtä helvettiä vaatimuksineen.

Ihmisellä saattaa todella olla aivan "vääriä muistoja" eikä se edes ole kovin harvinaista.
On ihan yleistä, että sisarukset esim. muistavat jonkun lapsuuden tapahtuman täysin eri tavalla, tapahtumapaikkaa ja läsnäolleita ihmisiä myöden. JOkaisen muistot syntyy niistä itselle kaikkein tärkeimmistä asioista ja ne värittyvät oman alitajunnan ohjauksessa.
Kannattaa mennä juttelemaan psykoilogin kanssa. Voi olla, että esim. sinä olet masennukseen ja ahdistuneisuuteen taipuvainen ja siksi alitajuntasi on värittänyt muistot synkemmiksi kuin ne ovatkaan. Joku pieni asia voi olla totta ja se on paisunut alitajunnassasi koko totuudeksi.

Vääriä muistoja voi tulla esim. hypnoosin aikana...
Ei niitä tyhjästä tule. Se että siskokset muistavat jonkin asian eritavalla johtuu siitä että jokainen ihminen reagoi eritavalla asioihin ja ne muistot on omien tunteiden värittämiä.

Se ettei muista itselleen tapahtunutta insestiä on hyvin tavallista. Se on ihmismielen tapa selvitä hengissä. Lapsella kun ei ole mahdollisuutta puollustautua mitenkään muuten.

oikeastaan suorastaan vihaan niitä tekopirteitä sukulaisia, vihaan, vihaan, kun kukaan ei tajunnut mitään. en oikeastaan ihmettele, miksei kukaan tajunnut mitään. ne käytti sitä energiaa ja pirteyttä jo silloin torjuakseen kaiken, mikä voisi olla huonosti.

Hah, tuttu tunne!
minä tosin lisäisin ainakin omalla kohdallani vielä sitaatit tuohon: kukaan ei "tajunnut" mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja usva:
Se ettei muista itselleen tapahtunutta insestiä on hyvin tavallista. Se on ihmismielen tapa selvitä hengissä. Lapsella kun ei ole mahdollisuutta puollustautua mitenkään muuten.

Joo, en usko että mielesi on kehittänyt tuollaisia muistoja tyhjästä. Eikös se insestitapauksissa ole ihan yleistä, että suku ja asianosaiset ovat kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...

Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja minkkk:

Joo, en usko että mielesi on kehittänyt tuollaisia muistoja tyhjästä. Eikös se insestitapauksissa ole ihan yleistä, että suku ja asianosaiset ovat kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan...

Voimia!

kiitos tästä viestistä.
olen kuullut tän "väärät muistot" -jutun monelta taholta, ja aina kun tuskaisesti psykologille puhuin asiasta, että entäs jos ne onkin vääriä muistoja... psykologi halusi että unohdan tämän teorian kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minkkk:

Voimia!

Joo. Jopa ne lähimmät ihmiset joiden kaiken järjen mukaan on ollut pakko olla tietoisia tapahtumista (joko täysin tai osittain ) ovat monesti "aivan täysin tietämättömiä siitä et olis voinu jotain sellasta tapahtua" :kieh:

Ja vaikeneminen vaan vahvistaa sitä. Sitten kun joku rohkea ottaa asian esille niin suku (tai iso osa siitä ) saattaa kääntyä uhria vastaan ja vaatia vaikenemista. Jos siihen ei suostu niin alkaa vihjailut mielenterveydestä. :/

Vaikeneminen on niin paljon helpompaa tuollaisessa asiassa ja kun oikein kieltää ne omat muistot niin voi uskotella että mitään ei ole tapahtunut ja sitten se purkautuu vihana sitä kohtaan joka tuo ne kipeät asiat mieleen.

Hyvin harvinaista varmaan että toinen siskoista olisi säästynyt hyväksikäytöltä ja ap:n kaltaisessa tapauksessa kun on muistoja useasta sukulaisesta niin suvussa on varmasti myös muita uhreja.
Vaikka tuo voisi kuullostaa uskomattomalta että samassa suvussa olisi useampi pedofiili, niin se ei itseasiassa ole edes harvinaista.

Ap:lle Voimia! :hug: :'(

Vääriä muistoja voi tulla esim. hypnoosin aikana...
Ei niitä tyhjästä tule.

Siis mitä tarkoittaa? Vääriä muistoja voi tulla hypnoosin aikana mutta muistoja ei kuitenkaan tule tyhjästä?

Eli kun ihminen hypnotisoidaan niin hypnotisoija voi saada aikaiseksi vääriä muistoja jos hän johdattelee potilasta väärin, eli esimerkiksi käskee muistella hetkeä kun joku ihminen koskenut väärin. Jos sellaista muistoa ei ole niin alitajunta saattaa luoda sellaisen tarinan josta sitten tulee "tosi" ja se voi tuntua täysin oikealta muistolta.

Sitten taas "itsekseen" eli ilman mitään hypnoosia tms. ei vääriä muistoja pitäisi syntyä.

Toki muisti ei toimi aina läheskään tarkasti. Kaksi muistoa saattaa muuttua yhdeksi eli kahden tapahtuman muistot sekoittuvat yhteen ja ties mitä kaikkia, mutta muistoihin ei pitäisi ilmestyä sellaista mitä ei oikeasti ole lainkaan tapahtunut.

Kirja vinkki: http://www.suomendelfins.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=26
Sivuilta löytyy myös oppaita joita voi tilata ja tietoa muutenkin.

Psykologillesi voisin sanoa pari valittua sanaa jos törmäisin. :kieh:

Seksuaalisia ajatuksia ja fantasioita voi olla hyvinkin nuorena. Lapsilla on taipumus sekoittaa todellisuus, mielikuvitus ja unet. Jos "hyvin moni" sukulainen on käyttänyt erikseen hyväkseen, niin se ei kuulosta todennäköiseltä, eikä uskottavalta.

on vaan ahdistavaa, kun kolmen vuoden terapia ei ole ratkaissut kysymystä, käyttikö esim. isäni mua hyväkseen vai ei. en tiedä ollenkaan, voinko luottaa isääni ja jättää lapset joskus hänelle.

kun esikoiseni oli parivuotias ja hän oli joskus hoidossa isälläni, mulla oli taustalla kummallinen tunne, etten oikeastaan voi jättää lasta hänelle. kuitenkin torjuin kaikki noi ajatukset ja pidin itseäni typeränä.

on vaan ahdistavaa, kun kolmen vuoden terapia ei ole ratkaissut kysymystä, käyttikö esim. isäni mua hyväkseen vai ei. en tiedä ollenkaan, voinko luottaa isääni ja jättää lapset joskus hänelle.

kun esikoiseni oli parivuotias ja hän oli joskus hoidossa isälläni, mulla oli taustalla kummallinen tunne, etten oikeastaan voi jättää lasta hänelle. kuitenkin torjuin kaikki noi ajatukset ja pidin itseäni typeränä.

En ihmettele yhtään että terapia ei ratkaissut mitään jos psykologi torjui sinun yrityksesi puhua asiasta.
Olen itse kokenut saman ja toinen psykologi jolle kerroin asiasta sanoi että: Jotkut psykologit, vaikka ovatkin ammattilaisia, eivät yksinkertaisesti pysty käsittelemään asiaa ja sitten torjuvat sen. Eihän niin saisi tehdä vaan ohjata eteenpäin jos itse ei asiaa pysty käsittelemään, mutta siellä saattaa olla takana esim. se että psykologi kokee että oma maailman kuva romahtaisi jos alkaisi uskomaan että sellaista todellakin tapahtuu ja sitten vaan laitetaan silmät kii. :/

En jättäisi lapsia isällesi missään tilanteessa! Kannattaa luottaa noihin tunteisiin!

Muistoista vielä että: Joskus on puhuttu tästä aiheesta että jos ne mielikuvat tulevatkin vaikka jostain kuullusta tarinasta niin sellaisissa muistikuvissa ei olisi voimakasta tunnetta mukana.

Oletko muistanut nuo hyväksikäytöt aina vai ovatko ne palautuneet nyt myöhemmin mieleen?

ovat palautuneet myöhemmin mieleen, mutta toisaalta, muistan muistaneeni osasia sieltä täältä aina, olen vaan joka kerta työntänyt ne pois mielestäni ajatellen, että se oli vaan unta, tai muuta vastaavaa. eli kun ne ajatukset on nousseet pintaan, olen pyrkinyt torjumaan ne samantien.

raskauksien jälkeen on nämä voimakkaimmin nousseet ja sitten kerran vaan päätin, että käsittelen asioitani, kun aloin olemaan itsetuhoinen. (en silloin vielä tajunnut mitä kaikkea mun pitääkään käsitellä...)

Siskosi on voinut kokea myös jotain niin kamalaa, että hänen mielensä on vain blokannut ne muistot mielestään ja ei vaan muista vaikka haluaisi. Joskus käy niin jos kokee jotain traumaattista.
Meillä on myös niin, että suvussa jotain mätää. Äitiini on aikanaan hänen isänsä ja kaksi veljeään koskenut. Siitähän se menee eteenpäin, siskollani epämiellyttäviä ja outoja muistoja :( suvusta ja perheestämmekin osin. Minulla ei varsinaisia muistoja mutta lapsena teisin ja haaveilin sellaisia asioita jotka eivät olleet normaaleja ja kasvoin muutenkin aika kieroon :/.
Ollaan siskon kaa juteltu ja käyty asioita läpi ja kannetaan sisällä taakkaa mutta koitetaan elää norm elämää. Minulla menee paremmin, siskolla kauan ollut masennusta.
Voimia sulle <3

ovat palautuneet myöhemmin mieleen, mutta toisaalta, muistan muistaneeni osasia sieltä täältä aina, olen vaan joka kerta työntänyt ne pois mielestäni ajatellen, että se oli vaan unta, tai muuta vastaavaa. eli kun ne ajatukset on nousseet pintaan, olen pyrkinyt torjumaan ne samantien.

raskauksien jälkeen on nämä voimakkaimmin nousseet ja sitten kerran vaan päätin, että käsittelen asioitani, kun aloin olemaan itsetuhoinen. (en silloin vielä tajunnut mitä kaikkea mun pitääkään käsitellä...)

Raskaus ja synnytys tuo mieleen yleensä juuri insestikokemukset. Jos kerran olet alkanut muistamaan ihan tapahtumia, niin minä en niitä villasella painaisi vaan pitäisin huolen, että omat lapseni eivät sellaisen pedon käsiin jää :(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vielä:
Raskaus ja synnytys tuo mieleen yleensä juuri insestikokemukset. Jos kerran olet alkanut muistamaan ihan tapahtumia, niin minä en niitä villasella painaisi vaan pitäisin huolen, että omat lapseni eivät sellaisen pedon käsiin jää :(

Niin...
Ja sitten toisaalta syvällä sisimmässä on tunne, että sehän on oikein mukava ja ihana mies... hmmm ehkä jotenkin masentunut, jonka kanssa pitäisi jaksaa olla enemmän... kuka siitä pitää vanhana huolen, jos en minä, joka aina pidin? jne, jne, mutta jos se mies on todella minuun koskenut niin onko se tosiaankin minun asia huolehtia.

Kuitenkin sydän sanoo, ettei ketään pitäisi yksin jättää. No tämä menee jo sitten aivan eri osastolle, kunhan ei lasteni tartte olla liian läheisissä tekemisissä tyypin kanssa... sekin kamalan surullista, ettei voi luottaa :(

oho,meni vahingossa lainauslaatikkoon ^

Niin...
Ja sitten toisaalta syvällä sisimmässä on tunne, että sehän on oikein mukava ja ihana mies... hmmm ehkä jotenkin masentunut, jonka kanssa pitäisi jaksaa olla enemmän... kuka siitä pitää vanhana huolen, jos en minä, joka aina pidin? jne, jne, mutta jos se mies on todella minuun koskenut niin onko se tosiaankin minun asia huolehtia.

Kuitenkin sydän sanoo, ettei ketään pitäisi yksin jättää. No tämä menee jo sitten aivan eri osastolle, kunhan ei lasteni tartte olla liian läheisissä tekemisissä tyypin kanssa... sekin kamalan surullista, ettei voi luottaa :(