Miten onnistuu 2v hammastarkastus????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ei taatusti anna vieraan ronkkia hampaitaan...mitä ne tekee ekalla käynnillä?
Meilläpäin tuo eka tarkastus pitää varata kun lapsi 2v,( on jo kyll pari kuukautta yli).

Meil oli 1 vuotiaana eka käynti. Juteltiin lähinnä vaan ja sormella kokeili vähän sitten hampaita (ja ikeniä kun kaikki hampaita ei sillon vielä ollut). Ei siis hirveemmin niitä tutkinut.

Seuraava käynti vasta 3 vuotiaana.

meillä lapsi antoi yllättävänkin hyvin kattoa suuhun ja meni jopa itse istuu alkuun siihen tuoliin vaikka olin ihan täysin varma ettei anna tosiaan kenenkään sinne katsoa. hetken siin istui ja täti tutki suuta ja sit tuli pieni pelko ja piti päästä syliin. menin sitten ite siihen tuoliin ja istuu ja lapsi syliin. riippuu varmasti tosi paljon siitä hammaslääkäristäkin et miten suhtautuu lapsiin jne. lapsethan aistii jos toinen on jotenkin "pelottava".

Meillä tarkastuskäynti meni niin, että lähinnä hammashoitaja vaan kyseli lapsen hampaiden harjaamisesta, syömisestä jne. ja kertoili suosituksista. Lapsi sai hammasharjan, jonka avulla täti kurkkasi suuhun ja laski puhjenneet hampaat. Siinä lopussa tuli itku, mutta ei se suuhun kurkkaaminen kestänyt kovin kauaa. Oli ohi melkein enne kuin lapsi edes huomasi mitä tapahtuu.

Ei suostunut istumaan tuolissa, joten istui tavallisessa tuolissa. Aukaisi suutaan vaan hyvin äkkiä. Valoa ei saanut osoittaa suuhun... Hyvin epäluuloinen tapaus. No puhtaat hampaat ja tarran sai. Sepä siitä.

Meillä eka käynti on noin 8kk eli ei välttämättä ole edes hampaita suussa vielä kaikilla lapsilla. Seon lähinnä sellainen vanhempien syyllistämiskäynti eli siellä haukutaan imettäjät ja pullosta ja tuttipullosta pitää luopua ja pohditaan sitä, että annetaanko lapselle mehua vai ei jne jne jne.

Sitten 2v ikäisenä on uusi käynti ja otetaan kariesbakteeri näyte, syyllistetään vanhempia viel hiukan lisää a ne samat kysymykset tuttipulloista jne. Meillä osa lapsista on antanut katsoa suuhun ja osa ei. Kuopus ainakin itki koko ajan, kun suuhun katsottiin. Istui minun sylissäni siinä.

Täällä otetaan tarkempaan syyniin ne joilla kariesbakteerinäyte on positiivinen eli normaalisti seuraava käynti on 3v, mutta ne joilta bakteeri löytyy niin käyvät tiheämmin. Ja syyllistäminen senkun jatkuu....

Ainoastaan muutama 2-vuotias on jätetty "kasvamaan" kun suuhun ei ole ollut asiaa. Lopunperin tosi reippaita ovat nuo kaksi vuotiaat, vaikka vanhemmat saattavat muuta epäillä. Antakaa hammashoitolassa vastuu sille työntekijälle, itse heittäydytte taka-alalle, niin hommat sujuu hienosti :)

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Meillä eka käynti on noin 8kk eli ei välttämättä ole edes hampaita suussa vielä kaikilla lapsilla. Seon lähinnä sellainen vanhempien syyllistämiskäynti eli siellä haukutaan imettäjät ja pullosta ja tuttipullosta pitää luopua ja pohditaan sitä, että annetaanko lapselle mehua vai ei jne jne jne.

Sitten 2v ikäisenä on uusi käynti ja otetaan kariesbakteeri näyte, syyllistetään vanhempia viel hiukan lisää a ne samat kysymykset tuttipulloista jne. Meillä osa lapsista on antanut katsoa suuhun ja osa ei. Kuopus ainakin itki koko ajan, kun suuhun katsottiin. Istui minun sylissäni siinä.

Täällä otetaan tarkempaan syyniin ne joilla kariesbakteerinäyte on positiivinen eli normaalisti seuraava käynti on 3v, mutta ne joilta bakteeri löytyy niin käyvät tiheämmin. Ja syyllistäminen senkun jatkuu....

Hyvä asenne sulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja viers:

Hyvä asenne sulla!

Ei mulla vaan kauhee syyllistämistä tuo on. Hammashoitajat on todella töykeitä ja törkeitä. Ja tämä on ihan yleinen mielipide täällä eikävain minun mielipiteeni.

Yhteistyössä