Miten opettaa naapurin kakaralle käytöstapoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt naapuri

Vieras
ovikello soi 21.30, juuri kun omat lapset on nukkumassa viimein kaikki, itsellä lasi punaviiniä edessä ja mies laittanut elokuvan pyörimään. Eikä ovikello soi kerran vaan heti perään kahdeksan kertaa lisää, ennen kuin ehdin alakertaan oven kahvaa kokeillaan, pimputetaan 6 kertaa lisää, koputetaan oveen. Oven takana naapurin 5v muksu tönöttää, sormi nappulalla ja kysyy "tuleeko teidän lapset pihalle?". Sanoin että ovat jo nukkumassa oli kysymys "ai miksi?". Selitin,toivotin hyvää yötä ja kun olin laittamassa ovea kii pyysi hän vielä jätskiä ja juotavaa!

Eikä tämä ole tapahtunut kerran tai kaksi vaan viimeksi kuluneen 2 viikon aikana lukemattomia kertoja. Samainen lapsi on penkonut meidän puuvarastoa kun oltiin kaupassa, kotiin tullessamme tuli varastosta ihan viattomana. Kun olin yksin kotona laskin että kakara soittaa 48 kertaa ovikelloa, jos ovea ei avaa ja kiersi talon ympäri koputellen ikkunoihin ja kokeillen onko ovet lukossa. Ihan kiva kun teen 3 vuorotyötä...

Samainen kakara kiertää muissakin pihoissa, pesee pyöränsä puutarha ketjuilla kenen tahansa pihassa, kastelee sadevesi astioita, naarmuttaa ja lommottaa autoja, seikkailee läheisellä rakennustyömaalla iltaisin jne.

Kakaran vanhemmille koitin puhua, asenne oli hällä väliä, pojat on poikia, ei se heidän poika ole ainut. Ei ole ainut tuonikäinen tosiaan, mutta huono käytöksisin.

Mikä väliinpitämätön ihmishirviö sinä olet?! 5-vuotias yksin iltaisin rakennustyömaalla!! Minä olisin soittanut jo poliisille heitteillejätöstä. Kyllä kuulostat harvinaisen kylmältä ihmiseltä.

Kun olin lapsi, teki äiti kolmivuorotyötä ja paljon yövuoroja. Isä rakensi ovikelloon kytkimen, jolla ovikello (sähköinen) saatiin napsastua nukkuma-aikoina pois päältä. Joku tuttu ruuvasi mekaanisesta ovikellosta sen kuvun irti ain nukkumaan mennessä. Mut joo, tosi tylsää tollanen käytös, kun vanhemmatkaan ei puutu :(

Aaargh, samanlaisten ongelmien parissa. Odotin vastauksia, meillä kouluun menossa olevan ikäinen, käy syömässä piharoskiksista, ajelee pyörällä läheisellä laiturilla. Lähtee pyörällä karkuun kun näkee minut (olen ripittänyt vaarallisesta käytöksestä laiturilla). ai, joo, vastikään oli meidän taloyhtiön pihalla jättänyt pihaletkun hanan auki ja vettä olis puolipihaa täynnä. Äidilleen olen sanonut näistä touhuista, sanoo että pitää ottaa puheeksi ja että ei ole lupa noin toimia (daa!). Ja sama meno jatkuu heti seuraavana päivänä. Vasta muutettiin tähän ja luulen että tuo poika on saanut tehdä mitä huvittaa jo monta vuotta, sen tyyppiset on elkeet. Ja äiti autuaan tietämätön... Asuvat siis parin talon päässä, eivät meidän taloyhtiössä. Ei ole omatkaan lapset pulmusia, mutta meillä sentään tulee oikeasti sanktiota jos lähtee typeryyksiä tekemään. Viimeksi oli polkupyörät viikon jemmassa, ja päälle pari sisäpäivää leikeistä. Ei ne samaa pöljyyttä ainakaan uudestaan tee. Tuntuu että tuon pojan äidille puhuminen on yhtä tyhjän kanssa, ihan sama meno on heti päällä kun muka puuttuu asiaan.

Jos vanhemmat eivät välitä ja naapurit joutuvat heitä sijaistamaan, niin kohtele lasta kuin kohtelisit omia lapsiasi. Ole yhtä ankara tai ymmärtävinen kuin viisaaksi katsot. Vieraskorea ei kannata olla saati miettiä naapurisopua, sillä jos lapsi aiheuttaa vahinkoa ovat vanhemmat velvollisia reagoimaan siihen heti. Ja tuon ikäinen ei enää pompi naapurin ovella klo 21.30, vaan odottelee Nukku-Mattia vuoteessaan ruokittuna, pestynä ja äidin pusu poskellaan-tyyliin.

Lapsi pyrkii teille, koska teillä on todennäköisesti turvallista ja selkeää.

Sano sille muksun äidille että jos ei saa kakaraansa kuriin niin sinulla on numero josta tädit tulevat varmasti milelllään kertomaan lapsenkasvatuksen perusasioita ja neuvovat käytännössä :D

Yhteistyössä