Miten paljon on vähän rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JuiceFani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JuiceFani

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 909
3
38
mä oon viime aikoina miettiny, täällä tehtyjen alotustenki takia, tota vähävaraisuutta. Ja mua mietityttää nyt että miten paljon se vähän rahaa on. Kun mun yks ystäväperhe valittaa ettei niillä ole rahaa. Ja mä olen ihan satavarma että tällä ystäväperheen rouvalla ei ole ikinä tili miinuksella. Se ei vaan voi päästää tiliä miinukselle. Ja nytkin oli ostaneet uutta kodinkonetta yli tonnilla ja silti voivottelivat ettei oo varaa ostaa paljoo joululahjoja ja myös mainitsivat kun olivat hakeneet jonku avustuskassin ja kiva kun siinä oli ollu hapankorppuja kun niitä ei raski ite ostaa. :o Ja tossa kyl oli ainaki jonku verran jostain saaneet joululahjarahaa noihin kodinkoneisiin, mut silti...

Niin mä kysynki että jos te sanotte että on vähän rahaa tai ei oo varaa niin tarkottaako se sit että tili on jo miinuksella tai että ette päästä tiliä suunnilleen alle jonku tietyn summan esim jos on tilillä 200 euroo niin teil ei oo enää rahaa. Vai onko vasta sitten huono tilanne kun on laskuja ulosotossa.

Olisko tähän mielipiteitä. Ja mulla itellä on sit vähä rahaa ku alkaa tili olla miinuksella tai sit just silleen että on just ruokaan rahaa mut ei mihinkään ylimääräseen. Toivottavasti joku edes ymmärsi mitä ajan takaa. Mä oon huono tässä kirjallisessa ilmaisussa... :ashamed:

Meillä on vähän rahaa jos joudutaan ruuassa pihistelemään. Siis ihan perusruuassa. Yleisimmin meillä on koko ajan vähän rahaa, kun ei pysty tekemään ulkomaan matkoja, mutta siitä ei voivotella :P

Mullakin on vähän rahaa kun ei voi pahemmin ostella ylimääräisiä.Laskut yleensä pyrin maksaan tai sitten niistä tulee huomautuslasku.Tiliä en halua laittaa miinukselle koska se raha on taas sitten pois seuraavasata kuusta.

Se vähän riippuu missä vaiheessa kuukautta ollaan. Jos tilipäivää edeltävänä päivänä on 200? rahaa käyttötilillä, niin ihan hyvä on tilanne. Jos olisi saman verran tilipäivästä seuraavana päivänä, niin sitten voisin sanoa ettei ole rahaa. Ainakaan mihinkään ylimääräiseen.

Ruokaan meillä on aina rahaa, koska ruokatilille menee kolmen lapsen lapsilisät ja molempien tililtä kerran kuussa suoraveloituksena 50?.

no joo tiedän tapauksen joka voivottelee et voi kun ei oo rahaa,eukolla on 13000markoissa tilillä tiiä mitä se eurois on mut AINA,kun ei ole rahaa..
ite kun tulee sanottua ettei ole rahaa niin sitä ei todellakaan ole kun muutama euro :snotty:

Tää mua mietityttää varmaan vielä pitkään. Oon kuullu sellastaki että perhe pitää itteesä vähä varaisena mutta lapsella pitää olla kahdet talvikengät. Mä oon kai ihan tyhmä ku en oo tajunnu että pitäsi olla kahdet. Onhan se tietenki hyvä jos on mut ei mun pojalla oo kyl tainnu ihan joka talvi olla kaksia kenkiä. Ja silti mä en pidä meidän perhettä ihan köyhimpänä, tosin ei me todellakaan rikkaita olla. Mut kai tää on sellanen juttu johon jokaisella on oma vastauksensa ja tyylinsä. Ja jokaiselle on eri asiat tärkeitä joihin kyllä rahaa löytyy.

Mun mielestä meillä on silloin vähän rahaa kun jää alle 100?/vko. Mies on sitä mieltä, että jos tilillä on ikinä alle 500e niin tyyliin konkurssissa ollaan....

Alkuperäinen kirjoittaja BatMan:
no joo tiedän tapauksen joka voivottelee et voi kun ei oo rahaa,eukolla on 13000markoissa tilillä tiiä mitä se eurois on mut AINA,kun ei ole rahaa..
ite kun tulee sanottua ettei ole rahaa niin sitä ei todellakaan ole kun muutama euro :snotty:

Joo ja sen mä olen huomannu että rikkaimmat on niitä piheimpiä. Esim juniorin mummo ei raski lähettää ainoalle lapsenlapselleen mitään postissa kun on niin kalliit postimaksut. Ja vasta mainitsi että 30 hehtaaria myyneet metsää. Ja sama mummo valitti mulle että vinosilmät keräsi heidän vuokrattavan mökkinsä ympäriltä mustikat. Mäkki metsän keskellä ja hän oli oikein närkästyny kun melkein pihaan oli tulleet keräämään, ei siis ole asuttu mökki. Ja hän ei sitten ite saanu rahoja niistäkään mustikoista.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun mielestä meillä on silloin vähän rahaa kun jää alle 100?/vko. Mies on sitä mieltä, että jos tilillä on ikinä alle 500e niin tyyliin konkurssissa ollaan....

Okei eli näitä ihmisiä on varmaan paljonki joilla on kuitenki rahaa mut ei omasta mielestä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Okei eli näitä ihmisiä on varmaan paljonki joilla on kuitenki rahaa mut ei omasta mielestä ole.

Riippuu mistä roikkuu. Mihin on tottunut...

Vähän rahaa on silloin kun on alle 20 e ja viikon verran vielä lapsilisään. Useasti näin on loppukuusta.

Lapsella on kyllä joka talvi ollut kahdet talvikengät, mutta en ole ajatellut sen olevan varallisuuden merkki.

Periaatteessa eihän Suomessa kukaan ole todella köyhä, koska nälkää täällä on huono päästä näkemään. Muuten puuetta kyllä voi kärsiä.

Ehkä mua tässä rahajutussa ihmetyttää ja mietityttää sekin että jotkut joilla oikeesti sitä rahaa on, niin ne jaksaa kuitenki valittaa ettei rahaa ole. Eläisivät kerran vaikka viikon sitä rahattoman elämää niin oppisivat. kai mä sit oon kade ku en voi ostaa mitä tahansa tai sit en oo, mut mietin vaan...

Mä olen ollut kyllä erittäin köyhä kaikkien virallisten määritelmien mukaan mutta olo ei tuntunut köyhältä. Johtuen ehkä siitä että monet muille normaalit tarpeelliset asiat on mulle turhia enkä mä edes halua niitä joten en tarvitse niihin rahaakaan.
Enkä mä vieläkään ole mitenkään virallisesti varakas mutta olo ei tunnu köyhältä, ehkä just mun elintapojen takia. Mulal on periaatteessa varaa kaikkeen mitä mä haluan, ne haluamiset on vaan aika vähäisiä

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mä olen ollut kyll äerittäin köyhä kaikkien virallisten määritelmien mukaan mutta olo ei tuntunut köyhältä. Johtuen ehkä siitä että monet muille normaalit tarpeelliset asiat on mulle turhia enkä mä edes halua niitä joten en tarvitse niihin rahaakaan.

iik, kuinkahan köyhä mä oon nääritelmien mukaan :D yli-super köyhä. Kuukaudessa mulla on rahaa käytettävänä 100?. Mutta tosiaan, en minäkään tunne itseäni erityisen köyhäksi vaikka en ostele juuri mitään muuta kuin ruokaa ja sähköä.

Eli tämäkin on asenteesta kiinni. Kun mustaki tuntuu että mä en silleen hirmu köyhä ole, mut kai mä sit noin niinku yleisen mittapuun mukaan olen. Tai siis vähävarainen. Rikkautta kun on niin monenlaista.

Mä olen aina ollut varovainen käyttämään rahaa, joten osittain senkään ansiosta tili ei ole koskaan ollut miinuksella. Sitten ollaan välillä eletty niin, etten ole omistanut imuria, mattoa, verhoja, päiväpeittoa, tv:tä jne.

Toisaalta en ole myöskään tottunut valittamaan raha-asioista, silloinkaan kun on ollut tosi tiukkaa. Mutta joissakin porukoissa tuntuu olevan tapana valittaa, että ei ole rahaa ja ei kuulu porukkaan, jos ei valita. Niinpä tulee joskus päästettyä suusta, ettei ole rahaa ihan vain selityksenä, ettei halua tehdä jotain tai en näe sitä rahan arvoiseksi. Mulla ei olisi noita vähiä vararahastojani, jos eläisin niin kuin ne olisivat rahaa, jota voin käyttää muuten vaan.

mies kanssa sitä mieltä, että tilillä pitäis aina olla se ihan vähintään 500e rahaa ja jos toi raja meinaa lähestyä, niin kyllä sit pihistellään urakalla (tosin ei valiteta siitä kelleen). Tuommonen rahamäärä ihan vaan sen tähden, että miehellä auto on töissä pakollinen väline ja jos se lahoo, niin pitää olla jotain, millä maksaa korjaus tai sit jos hajoo jotain muuta yllättävää...

Ite opiskelija, eikä munkaan tili koskaan ihan nollilla ole. Jotenkin en voi päästää sitä siihen. Meillä kolme lasta, niin ite oon sitä mieltä, että tilillä pitää olla rahaa yllättävien tilanteiden varalta, ees jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
mies kanssa sitä mieltä, että tilillä pitäis aina olla se ihan vähintään 500e rahaa ja jos toi raja meinaa lähestyä, niin kyllä sit pihistellään urakalla (tosin ei valiteta siitä kelleen). Tuommonen rahamäärä ihan vaan sen tähden, että miehellä auto on töissä pakollinen väline ja jos se lahoo, niin pitää olla jotain, millä maksaa korjaus tai sit jos hajoo jotain muuta yllättävää...

Ite opiskelija, eikä munkaan tili koskaan ihan nollilla ole. Jotenkin en voi päästää sitä siihen. Meillä kolme lasta, niin ite oon sitä mieltä, että tilillä pitää olla rahaa yllättävien tilanteiden varalta, ees jotain.

Ei mekään kelleen koskaan valiteta kun ei ole muka rahaa. Onhan sitä aina vähän ja säästötilillä kuitenkin ihan kivasti... Just jos tulee jotain suuria yllätysmenoja.

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Eli tämäkin on asenteesta kiinni. Kun mustaki tuntuu että mä en silleen hirmu köyhä ole, mut kai mä sit noin niinku yleisen mittapuun mukaan olen. Tai siis vähävarainen. Rikkautta kun on niin monenlaista.

On se aika pitkälle. Tai siis on aika paljon asioita jotka ei ole välttämättömiä tai edes tarpeellisia ellei niitä itse pidä tarpeellisina

Silloin on vähän rahaa, kun ei saa tarpeellisia asioita ostettua. Kaikki raha menee ruokaa ja jää vaatteet ostamatta ja asunnosta ei voi kunnostaa pakollisia asioita vaan pitää elää kylmyydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja jos vuosia menee näin:
Silloin on vähän rahaa, kun ei saa tarpeellisia asioita ostettua. Kaikki raha menee ruokaa ja jää vaatteet ostamatta ja asunnosta ei voi kunnostaa pakollisia asioita vaan pitää elää kylmyydessä.

Mutta se taas on suhteellista että millaisen asunnon kokee tarvitsevansa, kuinka paljon ja minkälaisia vaatteita, mitä ruokaa kaupasta ostaa jne. Tia käyttääkö meikkejä ja kuinka plajon ja minkä merkkisiä niitä tarvitsee, haluaako juoda joskus siideriä, käykö kampaajalla...
Jos ei koe tarvitsevansa jotain, sen puuttuminen ei yleensä ole ongelma.
Minun talvitakkini on kuusi vuotta vanha enkä omista kuin yhden, eikä minulla olisi luutavasti varaa uutta takkia ostaakaan, mutta en näe edes syytä sille, miksi ostaisin.

Jos mää sanon, että on vähä rahaa, niin se tarkottaa, että nipin napin saadaan ruokaan rahat riittämään. Jos mun kaveri sanoo, että on vähän rahaa, niin hän joutuu tyytymään uuteen Golfiin, eikä saakaan sitä himoitsemaansa Audia. :o

Tää on tämmöstä. Mikä toiselle on välttämätöntä, se on toiselle ylellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jos vuosia menee näin:

Jos asunto on niin rempallaan, että olisi pakko kunnostaa (vanha romu) niin se alkaa olla jo pakollista, varsinkin talvisin.
Mulla on 20v vanha talvitakki, enkä ole koskaan ostanut merkkivaatteita.

Mutta se taas on suhteellista että millaisen asunnon kokee tarvitsevansa, kuinka paljon ja minkälaisia vaatteita, mitä ruokaa kaupasta ostaa jne. Tia käyttääkö meikkejä ja kuinka plajon ja minkä merkkisiä niitä tarvitsee, haluaako juoda joskus siideriä, käykö kampaajalla...
Jos ei koe tarvitsevansa jotain, sen puuttuminen ei yleensä ole ongelma.
Minun talvitakkini on kuusi vuotta vanha enkä omista kuin yhden, eikä minulla olisi luutavasti varaa uutta takkia ostaakaan, mutta en näe edes syytä sille, miksi ostaisin.

Jos asunto on niin rempallaan, että olisi pakko kunnostaa (vanha romu) niin se alkaa olla jo pakollista, varsinkin talvisin.
Mulla on 20v vanha talvitakki, enkä ole koskaan ostanut merkkivaatteita.
Ihan niinku hometalonkin kunnostus ois vaan ylellisyyttä.
Talon lämmityskustannuksetkin nousee, kun viima tulee raoista sisään.

Yhteistyössä