Miten paljon on vähän rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JuiceFani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällähetkellä on vähän rahaa: Lompsassa vitonen ja tilillä 2,50e. Miehellä tilillä kuulemma 8e. Mutta en nyt ota stressiä kun rahaa tulee tälläviikolla ja ollaan taas saatu hätävarajemmaan säästettyä muutama kymppi jos joku äkillinen juttu tässä tulee vielä ennen seuraavia rahoja. =)

Meillä toi köyhyys on hetkellistä (onneks) nykyään, eli saattaa tulla kuukaus jolloin menoja on vaan niin paljon ettei tosikaan. Nyt just menossa semmonen...
Eli, meillä on ollu ruokarahaa viimeviikosta lähtien 20e, meillä on kolme lasta ja kaks aikuista. Onneks pakastimessa on ruokaa ja sukulaiset ymmärtää, niin nälkää ei nähdä. Nyt nöyrryin ja lainasin äitiltä rahaa, niin ei tarvii kynsiä syyä...

no jos joudun pihiselemään ruuan ostossa

Nistä avustuskasseista! joskus on MLL:llä ollut että KAIKILLE lapsiperheille perhekon mukaan jaetaan niitä avustuskasseja. Silloin niitä saa KAIKKI PERHEELLISET, tuloista riippumatta

Alkuperäinen kirjoittaja BatMan:
no joo tiedän tapauksen joka voivottelee et voi kun ei oo rahaa,eukolla on 13000markoissa tilillä tiiä mitä se eurois on mut AINA,kun ei ole rahaa..
ite kun tulee sanottua ettei ole rahaa niin sitä ei todellakaan ole kun muutama euro :snotty:

Puhutkohan musta ;)
Opiskeluista työelämään siirtymisen jälkeen on tavoitteena ollut pitää pankissa koko ajan vähintään 3000 euron vararahastoa äkillisten menojen varalta. Jos saldo tipahtaa tämän rajan alle, iskee "paniikki".

Opiskeluajan jälkeen ei ole onneksi jouduttu kärsimään rahattomuudesta. Tiukalla talouden pidolla ja säästävillä ratkaisuilla on päädytty tähän tilanteeseen ja onneksi meillä kummallakin on ollut koko ajan töitä. Äitiyslomilla ja hoitovapailla on ollut kyllä tiukempaa.

Todellakin suhteellista tuo kelle mikäkin on vähän rahaa... eräs tuttu on tiukilla omasta mielestään ollut sen seittemän kertaa, mutta silti kiinnitin huomiota siihen, että kantaa vanukkaita, jogurtteja, hedelmiä yms. kaapit täyteen silloinkin.

Itse jos sanon, että ollaan tiukilla niin ei puhettakaan tuollasista osteluista, meillä keitellään sillon marjoista soppaa tai puuroa noiden jogurttien yms. tilalle kun ei oikeesti oo varaa ostaa "ylimääräistä".
Usein törmää myös tilanteeseen, että ei ole rahaa ostaa juustoa ku se on kallis kertaostos siis ihan se tavallinen edam tai oltermanni. Onneks se juusto ei oo välttämättömyys elintarvike, mutta silloin sitä eniten tekis mieli ku ei oo...

Pyrimme pitämään tilin plussalla, mutta melkein joka kuukausi pitää ostaa tilipäivää edeltävänä päivänä tyhjän tilin kortilla ruokaa, mutta nehän menee vasta sit tililtä ku rahaakin ehtinyt tulla. Ei mikään vieras käsite ole myöskään se, että miinukselle menee...

Paljon voi kertoa myös se, että mun tili oli tässä kuussa 600e käteen...ja tuosta pitää kuiten hoitomaksutkin maksaa. Kotihoidontuki on vähemmän, mutta sillon ei oo tuota hoitomaksuakaan eli vähän plus miinus nolla mennään tämän asian suhteen meillä...

Vähän rahaa on kokoajan, mutta paniikki iskee kun tili näyttää nollaa ja luottokortit on tapissa.
Rahahan on pitkälle arvostuskysymys, tai siis se, mihin rahansa käyttää. JOku haluaa uuden auton, toinen mieluummin matkustaa jokavuosi. Mulla ei ole autoa enää ollenkaan -ja ennen kun taloudellinen tilanne kohenee ei tule- mutta matkustamiseen on käytetty joinakin vuosina rahaa hyvinkin pienen henkilöauton verran. Kyllä sitä saa joskus rautalangasta vääntää ettei se matkustaminen johdu siitä, että on niin varakas, vaan valinnasta. Matkustamiseen on varaa, koska se on perheellemme tärkeää. Autoon ei ole varaa, koska yhdelläkin pärjätään -vaikka mä sitä inhoankin, se on kuorma-auto ja sen sijoittaminen parkkiruutun on mahdotontnta, vaatii aina kaksi ruutua. Sitäpaitsi pelkkä auton pitäminen täällä korvessa maksaa 400 euroa kuukaudessa, tankillinen polttoainetta ei riitä viikossa, jos se auto on. Sillä 400 ajaa taksilla tarvittaessa bussipysäkille ja vaika kauppaan jo aika monta kertaa.

Silloin kun minulla oli vähän rahaa, ei minulla ollut myöskään mitään luottokortteja, eikä todellakaan ollut tili miinuksella. Minä en vain ostellut mitään, söin hyvin yksinkertaisesti, en harrastanut, enkä todellakaan ostanut esim vaatteita ollenkaan.

Minusta on vastuutonta varsinkin sellaisen ihmisen, jolla ei ole rahaa, jättää laskuja maksamatta tai käyttää luottoa, sehän se vasta kalliiksi tulee. Ja jos ei johonkin laskuun ole varaa, niin pitää ottaa laskun saajaan yhteys jo ennen eräpäivää, ja sopia uusi maksuohjelma.

No minulla on vähän rahaa silloin, jos tilillä on alle 500 e. Ja ei, en elä pröystäilevää elämää, lapsemme eivät kulje merkkivaatteissa, meillä on ikivanha auto. Tuo 500 e on vaan piintynyt tapa, olen aina pitänyt tilillä rahaa pahan päivän varalla kun koskaan ei tiedä jos vaikka pesukone lasahtaa, vanha kun on. En koskaan halua elää niin, että viimeinen euro on menossa, en vain pysty. Ja tuo vararahasto on säästetty pitkän ajan kuluessa tilille, toivottavasti se siellä pysyykin!

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Tää mua mietityttää varmaan vielä pitkään. Oon kuullu sellastaki että perhe pitää itteesä vähä varaisena mutta lapsella pitää olla kahdet talvikengät. Mä oon kai ihan tyhmä ku en oo tajunnu että pitäsi olla kahdet. Onhan se tietenki hyvä jos on mut ei mun pojalla oo kyl tainnu ihan joka talvi olla kaksia kenkiä. Ja silti mä en pidä meidän perhettä ihan köyhimpänä, tosin ei me todellakaan rikkaita olla. Mut kai tää on sellanen juttu johon jokaisella on oma vastauksensa ja tyylinsä. Ja jokaiselle on eri asiat tärkeitä joihin kyllä rahaa löytyy.

Mäkin koen olevani suunnilleen konkurssissa, kun tilillä on alle 1000 euroa ja ihan tosissaan ahdistaa, kun menee alle 500 euron. Me ollaan molemmat kylläkin huonotuloisia ja nyt oon kotihoidontuella, joten koen jatkuvasti, että ollaan konkurssissa. Ahdistaa!!!!

olen kauhuissani jos tilillä on alle 500 euroa. Niin huonosti ei mynnyt opiskeluaikoinakaan, mutta nyt välillä on tupannut menemään. Onneksi nyt töitä.

Olen niitä ihmisiä, jotka keräävät aina jotain pahan päivän varalle. Pitää olla sitä ja tätä jos tulee jokin hätä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Tää mua mietityttää varmaan vielä pitkään. Oon kuullu sellastaki että perhe pitää itteesä vähä varaisena mutta lapsella pitää olla kahdet talvikengät. Mä oon kai ihan tyhmä ku en oo tajunnu että pitäsi olla kahdet. Onhan se tietenki hyvä jos on mut ei mun pojalla oo kyl tainnu ihan joka talvi olla kaksia kenkiä. Ja silti mä en pidä meidän perhettä ihan köyhimpänä, tosin ei me todellakaan rikkaita olla. Mut kai tää on sellanen juttu johon jokaisella on oma vastauksensa ja tyylinsä. Ja jokaiselle on eri asiat tärkeitä joihin kyllä rahaa löytyy.

Mäkin koen olevani suunnilleen konkurssissa, kun tilillä on alle 1000 euroa ja ihan tosissaan ahdistaa, kun menee alle 500 euron. Me ollaan molemmat kylläkin huonotuloisia ja nyt oon kotihoidontuella, joten koen jatkuvasti, että ollaan konkurssissa. Ahdistaa!!!!

näitä tuntemuksia tulee minullekin.

Sanotaan vaikka niin, että mä oon rikkaimmillani silloin, kun tilillä on about 600e (lapsilisät ja Kelan rahat ). Köyhimmilläni oon just ennen rahojen tuloa, ja silloin tilillä on ehkä se 2e. Rikkaus ja köyhyys on niin suhteelllisia juttuja. En mä koe olevani köyhä, vaikkei oo rahaa ostaa itelle mitään, koska kumminkin laskut tulee maksettua, on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä aina kun on nälkä =)

riippuu aika paljon miltä kantilta asiaa katsoo... huonosti menee jos rahat ei riitä laskuihin ja ruokaakin joutuu koko aika miettiin ja laskeen mitä voi ostaa... sillon sitte kai on vähän rahaa

mulla ei koskaan oo ollu tili miinuksella ja säästöjä on laskut saan maksettua ajallaan ja ruokakaupassa pelkkää nuukuuttani tuijotan hintoja en siks et menisin konkurssiin jos ostan kalliimpia omenia. mut ei mulla todellakaan oo paljoa rahaa

Todella mielenkiintoinen keskustelunaihe.

Juuri pari päivää sitten ajattelin, että mulla on kai liian iso palkka, kun siitä jää säästöön joka kuukausi ihan vahingossa ihan paljon rahaa.

Opiskeluaikana raha ei aina riittänyt edes perunaan ja leipään, juustosta unelmoin vain ja kun äiti tuli kylään kananmunien ja hillopurkin kanssa, nautin niistä letuista ajatuksen tasolla vielä kuukaudenkin päästä.

Silloin kai oli vähän rahaa, muttei se siltä silloin tuntunut. Pysyinhän hengissä kuitenkin.

Yhteistyössä