Miten pärjää taloudellisesti kotona lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin vai kotiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin vai kotiin?

Vieras
Vanhempainvapaa alkaa häämöttää loppuaan ja tarkoitus olisi jäädä hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa....toivottavasti pidemmäksikin. Taloudessamme on kaksi aikuista ja yksi lapsi. Kuinka paljon mielestänne pitäisi jäädä laskujen jälkeen rahaa kuukaudessa, jotta sitä pärjäisi?

Riippuu todellakin omista arvoistanne. Tiedän hyvin pienituloisia, joilla on varaa olla kotona, ja aika isotuloisia, joilla ei ole varaa. Ja päinvastoin, ei toisia voi siinä neuvoa.

mä olin kahden tenavan ja koiran kanssa kotona sen kolme vuotta, minkä mahdollisuuden laki antaa. olihan se sellaista pennin venyttämistä välillä, mutta hyvin tuota tuli selvittyä siitä. eikä nuo hoitoalojen palkat päätä huimaa. ajattelin kuitenkin, että kahden lapsen hoitomaksut siitä vähennettynä, niin käteen ei paljon enempää jää. ja mun mielipide on se, että lapset kerkiää hoitoon myöhemminkin, kun kasvavat niin vauhdilla.
kyllä jollain 500? ruokaa kuukaudeksi ostaa.

Juu, tietysti ymmärrän että jokainen joutuu arvioimaan itse oman "pärjäämisensä". Mutta tarkoitukseni oli kysyä teidän MIELIPIDETTÄNNE :) En siis ajatellutkaan saavani mitään absoluuttista ratkaisua täältä. Mä kanssa ajattelin, että n. 500?/kk ruokaan vois olla ihan ok, jos hiukan tekee etukäteen kauppalappua. Sitten on tietysti aina päälle ne "yllättävät" menot...

Kyllähän se melkoista pennin venytystä oli, mutta pärjättiin. Nyt ei enää onnistuisi paluu entiseen. Mitenkään ei enää sillä rahalla pärjättäisi, jonka silloin sain.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Kyllähän se melkoista pennin venytystä oli, mutta pärjättiin. Nyt ei enää onnistuisi paluu entiseen. Mitenkään ei enää sillä rahalla pärjättäisi, jonka silloin sain.

Haluatko kertoa milalisesta summasta oli kyse...?

Minä luulen, että tämä on totta. Pienituloisen on helppo pärjätä vähemmällä rahalla, mutta kun on tottunut ostamaan asioita mielijohteesta, tekee tiukempaa vähentää kulutusta. Saahan sitä vähennettyä, mutta vaikeampaa se on jos on välillä tosi hyvät tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ootas hetki,mä etin kuitin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä luulen, että tämä on totta. Pienituloisen on helppo pärjätä vähemmällä rahalla, mutta kun on tottunut ostamaan asioita mielijohteesta, tekee tiukempaa vähentää kulutusta. Saahan sitä vähennettyä, mutta vaikeampaa se on jos on välillä tosi hyvät tulot.

Joo, samaa mieltä. Ja just tämän asian kanssa painitaan. Siis en tarkoita, et olis ollut mitkään huipputulot aiemmin, mut kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa ei niin kauheesti oo tarvinnut kulutuskäyttäytymistä miettiä. Nyt ollaan siis uuden haasteen edessä. Tosi vaikeaa muuttaa ostotottumuksia... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ootas hetki,mä etin kuitin.

2 lasta, niistä oon saanut 504 e. Kuntalisiä täällä ei ole. Miehen palkasta jäi siihen aikaan noin 1000e. Lisäksi lapsilisät tietty. Velkaa meillä oli silloin niin, että maksettiin 500e lyhennystä+tietysti talon kuluja. Pelastus oli, et saatiin sairaan lapsen hoitotukea se 360e verottomana.

Jotenkin allekirjoitan tämän. Opiskelijana pärjäsin mitä mainioimmin ilman lainaa ja kun tein hieman töitä, niin rahaa oli millä mällätä. Rahan käyttö asumiseen, vaatteisiin ja huonekaluihin oli erittäin pieni. Asuin solussa ja mulla ei ollut, kännykkää, telkkua, tietokonetta tahi autoa. Huonekalut saatuja ja uusia ei ostettu.

Kulutus on noussut reilussa 10 vuodessa stratosfääreihin. Toki asuminen on samalla säästöä, koska pistän rahaa omaisuuteen, jne. Ja rahaa menee rahastoihin ja eläkkeeseen kulutuksen lisäksi. Mutta siltikin. Olen kokenut penninvenytystä noin 5 vuotta ja jotenkin en halua enää koskaan kokea samaa. Vaikka täällä vannotaan, miten helppoa ja mukavaa se on...

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Jotenkin allekirjoitan tämän. Opiskelijana pärjäsin mitä mainioimmin ilman lainaa ja kun tein hieman töitä, niin rahaa oli millä mällätä. Rahan käyttö asumiseen, vaatteisiin ja huonekaluihin oli erittäin pieni. Asuin solussa ja mulla ei ollut, kännykkää, telkkua, tietokonetta tahi autoa. Huonekalut saatuja ja uusia ei ostettu.

Kulutus on noussut reilussa 10 vuodessa stratosfääreihin. Toki asuminen on samalla säätöä, koska pistän rahaa omaisuuteen, jne. Mutta siltikin. Olen kokenut penninvenytystä noin 5 vuotta ja jotenkin en halua enää koskaan kokea samaa. Vaikka täällä vannotaan, miten helppoa ja mukavaa se on...

Tottahan tää on. Mulla jäi aikoinaan lukiossa ollessani 50 mk laskujen jälkeen per kk. Ja mä pärjäsin ilman velan ottoa. Söin koulussa itteni ähkyyn ja illan pärjäs puurolla tai leivällä.
HArmittelinkin taannoin, et olis pitäny aikoinaan jatkaa kouluja samaan syssyyn. Nyt ei oo mahdollista opintotuella opiskella. Tosin sit ois varmaan jäänyt talokin ostamatta.
Mut ei, mä en halua enää kituuttaa.

meillä on 2 lasta, meidän yhteiset tulot on 2000 puhtaana, sisältäen lapsilisät, opintotuen ja miehen palkan, meillä menee 1600 velkoihin+laskuihin eli käytännössä 400 e pitäs kuukausi selvitä. nyt kysytte varmaan miten meillä menee nuin apljon laskuihin yms mutta meidän tulo taso tippui huomattavasti viime kesänä ja tietenkin sillon tuli otettua velkaa kun oli miehellä parempi palkkakin. nyt ollaan ihan nesteessä kun ei kertakaikkiaan pärjätä tolla 400 kun meillä mä käyn toisella paikkakunnalla opiskelemassa ja benoihin menee omaisuus....

jos miehes on töissä ni en nää syytä ettei ois varaa jäädä kotio. ei yksi lapsi mitään kuluta. yksinhuoltajiakin paljon kotona. jos menoja on liikaa ni niitä pitää karsia.

Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:
meillä on 2 lasta, meidän yhteiset tulot on 2000 puhtaana, sisältäen lapsilisät, opintotuen ja miehen palkan, meillä menee 1600 velkoihin+laskuihin eli käytännössä 400 e pitäs kuukausi selvitä. nyt kysytte varmaan miten meillä menee nuin apljon laskuihin yms mutta meidän tulo taso tippui huomattavasti viime kesänä ja tietenkin sillon tuli otettua velkaa kun oli miehellä parempi palkkakin. nyt ollaan ihan nesteessä kun ei kertakaikkiaan pärjätä tolla 400 kun meillä mä käyn toisella paikkakunnalla opiskelemassa ja benoihin menee omaisuus....

miten teillon niinpaljon velkaa? meillä isot asumiskulut,kuukaudessa 1300? lainoja ei oo asuntolainan lisäksi yhtään. tai,onhan mulla opintolainaa jota lyhentelen suoraan äippärahasta. sitä taitaa olla 700? jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja pupu:
Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:

miten teillon niinpaljon velkaa? meillä isot asumiskulut,kuukaudessa 1300? lainoja ei oo asuntolainan lisäksi yhtään. tai,onhan mulla opintolainaa jota lyhentelen suoraan äippärahasta. sitä taitaa olla 700? jäljellä.

asuntolaina,autolaina ja kulutusluotto. ja siis joskushan meillä oli rahaa millä maksaakkin nuo. olisi pitäny tietää tuolloin etä tulotaso voi tippua. oma vika.

Yhteistyössä