Miten peset vessan? (kauhutarina miten mummoni pesee vessansa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bakteerikammoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bakteerikammoinen

Vieras
Oli kiva joulu mummolassa. Yks juttu vaan jäi kaivelemaan hampaankoloon ja se on siivoaminen. Ennenkin oon huomannu ettei kaikki oo ihan tiptop mutta katsonut sen sormien läpi koska mummo on eläkeikäinen. Kysäisin sitten mitenkä mummo pesee pöntön. Sepä sitten oikein näytti miten pesee vessansa KÄSISAIPPUALLA!!! Voitteko kuvitella? Eihän sellaisella saa pönttöä puhtaaksi? Vai saako? Näin parhaaksi poistua vessasta kun mommoni alkoi roiskimaan wc-harjalla istuinosia.

Onko mun mummo vaan huono siivousasioissa ja vanhanaikainen? Se oikein kehtas kysyä miten siivoan vessani. "käytän sellaista wc:n puhdistusainetta ja joskus myös klorittia" . Eipä mummo tiennyt nitä sellainen on.

Meillä pestään aika usein astianpesuaineella, joten ollaan tehty vahingossa suositusten mukaan :xmas:

En ole katsonut tarpeelliseksi ostaa erikseen mitään vessanpöntönpesuainetta. Kyllä ne liat lähtee tuollakin ja ei meidän vessa ainakaan haise mitenkään pahalta.

Jos olis joku vatsapöpö niin silloin kuuraan pönttöä useammin, mutta normaalioloissa kyllä uskaltaisin käydä käsisaippuallakin kuuratussa vessassa :D

Ihan perus pesuaineella pesen ja ei meillä vessa haise. En halua kotioloissa lotrata desifioivilla kuin todella tarpeeseen. Muistan kotitalousopttajamme sanoneen, että jos vessan pöntössä ei ole likaa näkyvissä, se on tarpeeksi puhdas.

Meillä laimennetaan vessanpöntönpesuainetta (esim harpic) suihkepulloon ja pestään sillä koko vessa, myös lattia ja allas. Tulee hyvä tuoksu ja taatusti puhdasta!

Minä pesen vessan tuoksuttomalla yleispuhdistusaineella, niin pöntön, lavuaarin kuin lattiatkin. Minulla on sitä valmiiksi laimennettuna suihkepullossa. Ainoastaan vatsataudin aikana käytän klooria (en tosin lattiaa sillä pese).

Turha desinfioiminen ja liian voimakkaiden pesuaineiden käyttäminen on vain tyhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä laimennetaan vessanpöntönpesuainetta (esim harpic) suihkepulloon ja pestään sillä koko vessa, myös lattia ja allas. Tulee hyvä tuoksu ja taatusti puhdasta!

Uskallatko laittaa tuota harpicia myös lavuaariin ja huuhteletko kaikki pinnat sen jälkeen? Pöntön pesuun sitä käytän, mutta muualle en uskalla kun lapset kuitenkin koskettelee esim lavuaaria jne ettei vain joudu käsien mukana suuhun jäämiä.

Laimennettuna tietty voisin kokeilla muuallekin ja jos sitten huuhtelee sen vielä pois...

niin, tosiasasssa kovat wc puhdistus aineet pilaa usein pöntön pinnan ja lika tarttuu entistä enemmän kiinni. 8 ESIM KLORITE) missään tapauksessa lavuaaria ei saa puhdistaa wc pöntön aineilla, lukee myös ohjeissa .vanha hyvä konsti on käyttää etikkaa, se myös desinfioi. Mutta mummusi on vanha eikä välttämättä tiedä kaikenmailman aineista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minä pesen vessan tuoksuttomalla yleispuhdistusaineella, niin pöntön, lavuaarin kuin lattiatkin. Minulla on sitä valmiiksi laimennettuna suihkepullossa. Ainoastaan vatsataudin aikana käytän klooria (en tosin lattiaa sillä pese).

Turha desinfioiminen ja liian voimakkaiden pesuaineiden käyttäminen on vain tyhmää.

aivan oikein!

desinfiointi ainetta ei tosiaan tarvitse tai kannata käyttää kuin sillointällöin..on testattu jossain, et 10min pesun jälkeen (tavallisella pesuaineella ja desinfiointiaineella ) ei enää ole eroa millä on pesty.

Annanpa ammattilaisen vessanpesuohjeen:

1. tyhjennä roskis
2. pese allas harjalla
3. pese pytty harjalla
4. pyyhi puhtaalla liinalla oven rivat, valonkatkaisijat ym. kosketuspinnat.
5. käännä liinaan puhdas puoli. Huolehdi, että myös hanskaa vasten on puhdas pinta.
6. pyyhi hana ja allas.
7. pyyhi pytty aloittaen nupista. pyyhi pytyn kannet ja reunat.
8. käännä puhdas pinta liinaan ja pyyhi pytyn ulkopuoli.
9. pyyhi lattia.
!. muista aina vaihtaa käsipyyhkeet!

Alkuperäinen kirjoittaja bakteerikammoinen:
Oli kiva joulu mummolassa. Yks juttu vaan jäi kaivelemaan hampaankoloon ja se on siivoaminen. Ennenkin oon huomannu ettei kaikki oo ihan tiptop mutta katsonut sen sormien läpi koska mummo on eläkeikäinen. Kysäisin sitten mitenkä mummo pesee pöntön. Sepä sitten oikein näytti miten pesee vessansa KÄSISAIPPUALLA!!! Voitteko kuvitella? Eihän sellaisella saa pönttöä puhtaaksi? Vai saako? Näin parhaaksi poistua vessasta kun mommoni alkoi roiskimaan wc-harjalla istuinosia.

Onko mun mummo vaan huono siivousasioissa ja vanhanaikainen? Se oikein kehtas kysyä miten siivoan vessani. "käytän sellaista wc:n puhdistusainetta ja joskus myös klorittia" . Eipä mummo tiennyt nitä sellainen on.

Minkäikäinen mummo? Ja ottiko sellaisen palakäsisaippuan siinä vessasta ja huiski sitä vessaharjaan? Siihen saippuaan en sen jälkeen koskisi. Jos ruikkasi nestemäisellä, niin eri asia.

Mä pesen tiskiaineella.

Meillä pestään pönttö silloin tällöin kloriitilla, mutta pääasiassa vain yleispuhdistusaineilla. Niin kuin joku jo tuolla sanoikin, liiallinen desinfiointi on vain haitaksi.

Yhteistyössä