Miten pian sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Miten pian sektion jälkeen olette aloittaneet liikunnan? Vatsalihasliikkeet? Harrastaneet seksiä? Saitteko sairaalasta tai neuvolasta ohjeistusta milloin voi aloittaa, vai menetteli oman fiiliksen mukaan? Onko ero jos kyse kiireellisestä/hätäsektiosta tai suunnitellusta? Vaikuttaako se mitenkään miten päin leikkausarpi on tehty?

Itsellä kiireellinen, vaakatasoon tehty mutta en tiedä onko vaikutusta. Sain lääkäriltä jälkitarkastuksessa luvan tehdä mitä vaan liikuntaa, vatsalihakset ja kaikki mukaanlukien. Sitä ennen lähinnä kävin lenkillä ja otin suht rauhallisesti. Seksiä harrastin joskus pari kuukautta synnytyksen jälkeen, aikaisemminkin olisi saanut. Enäähän ei ole mitään rajoituksia sen suhteen että sitten kun itsestä tuntuu siltä niin voi harrastella.

Seksiä harrastin viikko sektion jälkeen. Liikkeelle lähdin heti kotiin päästyäni eli ihan 5min. hyvin rauhallista kävelyä. Taisi mennä muutama viikko, kun ei enää kävely sattunut, pikku hiljaa pidensin matkaa. Vatsalihaksia tein samalla kun kävelin eli vedin vatsaa sisään. 3kk taitaa olla se aika, kun siitä on täydellisesti palautunut.

Itselläni oli kiireellinen sektio, ja vaakatasossa arpi. Sain sellaisia ohjeita, että vatsaontelon paine ei juuri saisi nousta 1-2 kuukauteen leikkauksesta jos leikkaus ja toipuminen on sujunut normaalisti ts. ei ole tulehdusta tms. joka viivästyttäisi haavojen umpeutumista. (toipumisaika on kovin yksilöllistä). Ja vatsaontelon paine nousee monenlaisista asioista: nostelu, kantaminen, yskiminen, makuulta nouseminen - tietysti niiden varsinaisten vatsalihasliikkeiden lisäksi. Itse olin vielä jälkitarkastuksen aikaan niin kipeä, ettei tehnytkään mieli liikkua, saati sitten viikkoja aiemmin.

Jälkitarkastuksesta lääkäri lähetti ultraan, missä tarkistettiin haavan umpeutuminen, ja silloin sain liikuntaluvan. Olisko ollut noin 8 viikkoa leikkauksesta. Ja varovasti tietty piti alotella, ei heti repiä täysillä sataa vatsarutistusta putkeen. Kivut kesti ehkä kolmisen kuukautta, mutta edelleen yli puoli vuotta leikkauksen jälkeen vatsan päältä painellessa sattuu ja toisinaan kiertoliikkeissä sattuu, vaikkei normaalielämässä arpea enää muuten edes muista. Yritän olla jo välittämättä kivusta, koska haava/arpi ei enää voi revetä.

Viimeisen ultran teki sairaalan lääkäri, joka sanoi, että 8 viikkoa leikkauksesta haava on varmasti umpeutunut saavuttanut kunnollisen "vetolujuuden", eikä enää voisi revetä, joten silloin periaatteessa voi tehdä mitä vaan, mutta silti kannattaa asteittain lisätä rasitusta.

Minulle kerrottiin sairaalassa, että vaikka pinnallisin arpi on vaakasuorassa, muita kerroksia on leikattu pystyyn, ja ihoarpi on vain kosmeettisista syistä tehty mahdollisimman vähän näkyvään paikkaan. Vatsalihaskerrokset on leikattu keskeltä pystyyn ja kohtu salmiakin muotoisesti. Eli leikkaushaavan näkyvä kohta ei taida vaikuttaa paljonkaan siihen, missä sisemmät arvet sijaitsevat.

minulle sanottiin että yli puoli vuotta menee lopullisessa paranemisessa, ihan syvissä kerroksissa. huhtikuussa leikattiin. ei kipuja, haava parani hyvin. silti jätin esim kesän perinteisen huvipuistoreissun väliin. ja 5kk jälkeen aloitin jumpan mutta joitain vatsalihasliikkeitä teen edelleen varoen.
kävelylenkit sain aloittaa melko pian kotiutumisen jälkeen, lyhyen matkan tosin aluksi. ja noudatin sitäkin ohjetta koska halusin mahd. hyvin parantua. kauppakasseja en kantanut kuukauteen, kärräsin auton viereen ja nostin varovasti autoon.
seksiä sai luvan harrastaa vuodon jälkeen.

pakko tulla sanomaan että kiirreellinen sektio tehdää aina vakaan kuten normaalikin,hätä sektio tehdään aina pystyyn

Eikä tehdä. Minulla oli suunniteltu sektio ja erinäisistä syistä viilto tehtiin pystyyn.

Minulle tehtiin siis toinen sektio ja ensimmäisellä kerralla muistan saaneeni kirjalliset ohjeet milloin saa mitäkin tehdä ja minkä kanssa pitää odottaa jälkitarkastukseen. Tuosta ensimmäisestä leikkauksesta on jo kuusi vuotta aikaa enkä löydä niitä papereita enää. Nyt en saanut mitään ohjeita enkä hoksannut kysyäkään. Jälkivuoto loppui viikossa ja olo on muutenkin hyvä, mutta koska tiedän ettei se pinta-arpi kerro mitään sisäpuolen tilanteesta, arveluttaa tehdä mitään kävelyä kummempaa.

Yhteistyössä